"In ultimele doua saptamani, misiunile FMI si BM s-au aflat in Romania pentru a evalua progresele facute de Romania. La nivel de experti am ajuns la un acord in ceea ce priveste evaluarea. Rezultatele au fost bune si am convingerea ca vom putea solicita aprobarea bordului FMI la jumatatea lunii ianuarie", a declarat seful biroului FMI pentru Romania si Bulgaria, Tonny Lybek.Initial, transa urma sa fie virata la jumatatea lunii decembrie, dar ea va fi amanata pana in ianuarie.

Tonny Lybek, reprezentantul FMI in Romania si BulgariaFoto: AGERPRES

Fondul Monetar International va elibera a sasea transa din imprumutul pentru Romania imediat ce guvernul va indeplini o serie de conditionalitati, a precizat si seful misiunii FMI la Bucuresti, Jeffrey Franks.

Asculta inregistrarea conferintei de presa a reprezentantilor FMI, ai Comisiei Europene si ai Bancii Mondiale

Descarca fisierul audio in format MP3

Jeffrey Franks:

  • Ca urmare a impactului puternic a celei mai mari crize din lume, cresterea economica asteptam sa se intoarca in teritoriu pozitiv incepand cu 2011 - 1,5%
  • Serviciile comisiei Europene au concluzionat ca daca masurile specifice agreate cu autoritatile sunt implementate, conditiile pentru plata celei de-a patra transe a programului UE de asistenta a balantei de plati vor fi indeplinite
  • Masurile care urmeaza sa fie aplicate includ adoptarea bugetului pe 2011 si promulgarea legii salarizarii unice si legii pensiilor, asa cum au fost ele agreate.
  • O executie hotarata a bugetului in perioada urmatoare va fi o decisiva pentru atingerea tintelor.
  • Sprijinim efortul autoritatilor pentru atragerea fondurilor europene
  • A existat o intarziere in privinta arieratelor
  • Am luat nota de decizia autoritatilor de a incheia un nou acord. Am avut o misiune de succes, chiar daca mai sunt multe de facut
  • Spre sfarsitul acestui an credem ca Romania nu va cobori sub 2%, urmand sa intre in teritoriu pozitiv in 2010. Inflatia ar putea depasi nivelul anticipat. Am fost impresionati de determinarea autoritatilor de a ajusta economia. Ajustarea nu a fost impusa de FMI, ci de provocarile aduse de criza.
  • Autoritatile romane au fost nevoite sa ia decizii dintre cele mai dure. Pentru a stimula cresterea economica, am decis sa sprijinim absorbtia de fonduri europene. Daca gradul va creste, vom mari fondurile destinate  investitiile.
  • Exista presiuni privind cresterea arieratelor in Sanatate si am convenit cai prin care cresterea acestora sa fie stopata.
  • Schimbarile constante in structura fiscala din Romania nu sunt productive. Incurajam o atmosfera de stabilitate
  • Sfatul nostru este sa se mentina actualele schimbari pentru un an sau doi, pentru mentinerea predictibilitatii fiscale
  • Nu am discutat o suma pentru noul acord, acesta fiind un detaliu care urmeaza a fi discutat. Legat de coborarea TVA, repet: schimbarile semnificative in sistemul fiscal  nu sunt binevenite si nu le incurajam
  • Avem un dialog puternic la nivelul autoritatilor romane. Am discutat o multime de optiuni dar nu cred ca ar fi bine sa le discutam pe toate in public. Vom face publica scrisoarea dintre noi si veti vedea acolo toate detaliile
  • Pe masura ce mediul global se stabilizeaza, asteptam un impact favorabil asupra Romaniei. In trimestrul IV am putea vedea o crestere timida, dar credem ca in primele doua trimestre ale anului viitor vom vedea crestere economice.
  • Nu e sustenabil sa ai an de an companii de stat care sa inregistreze pierderi si care sa nu isi achite facturile. Cum faci ca aceste intreprinderi sa nu fie o sursa continua de secare a resurselor nationale? - aceasta este intrebarea
  • Tinta de arierate la bugetul de stat consolidat trebuia adusa aproape de zero. Neplata facturilor dauneaza major. Cheltuiesti practic din ceea ce nu ai platit. Daca nu platesti un furnizor, acesta din urma nu isi va putea plati salariatilor samd
  • La inceputul programului nostru nici nu aveam date privind arieratele. Acum avem pus la punct un asemenea program impreuna cu Ministerul Finantelor
  • Banuiesc ca arieratele sunt acum de putin de peste un miliard de lei. Arieratele in cele mai mari 10 intreprinderi monitorizate sunt de 7 miliarde de lei

Franks despre Ordonanta 50:

  • In lume, bancile centrale pot suspenda activitatea de creditare, nu asociatiile de protectie a consumatorilor. Asa vedem si noi lucrurile, ca acest element extrem de important sa fie in subordinea bancii centrale. au oamenii cei mai bine pregatiti, cu expertiza cea mai buna
  • Autoritatile romane au convenit sa lucreze imp[reuna cu Parlamentul pentru a garanta ca Ordonanta de urgenta 50/2010 amelioreaza transparenta si protejeaza drepturile consumatorilor dar in acelasi timp protejeaza stabilitatea sistemului financiar.
  • Este important sa intelegeti cum e cu procedura de infringement. Legislatia europeana trebuie sa fie aplicata in legislatia locala. Pot aparea probleme in aplicarea acestor norme. Mai intai se trimite o scrisoare de pre-infringement. Aceasta scrisoare a fost trimisa, urmand ca autoritatile romane sa explice cum anume se aplica aceasta directiva
  • Faptul ca scrisoarea de pre-infringement a fost trimisa, inseamna ca exista un anumit risc.
  • Dar e dificil sa intru in detalii de natura juridica, mai ales ca daca parvin informatii concludente, procedura poate fi stopata