​Numai o mica parte din aceasta suma, reprezinta, totusi evaziune fiscala, a explicat pentru HotNews.ro Dragos Bogdan, vicepresedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Acesta a mai declarat ca toate structurile ANAF din teritoriu au obligatia, incepand cu acest an, sa efectueze minimum un control pe luna in domeniul preturilor de transfer. Cea mai mare suma recuperata de la o singura companie se ridica la circa 9 milioane de lei.

Cele 8,5 milioane euro au rezultat in urma controalelor efectuate la 150 de companii, din toate domeniile, firmele fiind in general de dimensiune mijlocie si mare.

"Din aceasta zona, a preturilor de transfer, Romania nu pierde bani", a spus vicepresedintele ANAF, deoarece odata descoperite neregulile la stabilirea preturilor de transfer, fiscul ajusteaza profitul companiei respective iar acest lucru se poate extinde la o perioada de 5 ani sau chiar 10 ani - daca se constata evaziune fiscala, a explicat acesta.

Bogdan a mai mentionat ca ANAF deruleaza controale mai eficiente dupa achizitionarea unor baze de date "cu peste 64 milioane companii la nivel mondial si in aceasta perioada se desfasoara de catre unitatile teritoriale analize de risc fiscal pentru identificarea acelor companii care ar putea avea "probleme" cu preturile de transfer. Dupa identificare acestea sunt selectate pentru control fiscal".

Recent, consultantul financiar Ionel Blanculescu a afirmat in cadrul unui articol publicat in Ziarul Financiar ca numai in 2 ani "bugetul de stat a pierdut, în principal din cauza procedurii de "transfer pricing", prin impozitul pe profit, aprox. 5 miliarde euro/an, însă la acestea se adaugă şi alte pierderi, mult mai mari, legate de evazionarea celorlalte taxe şi impozite, aferente operaţiunilor comerciale retratate, printr-o contabilitate creativă, de intenţie. Aceste pierderi sunt situate la valori de aprox. alte 10 miliarde de euro pe an, pierderea totală din evaziune fiscală ajungând la aproximativ 10-15 miliarde euro pe an".

Reprezentantii ANAF au comentat aceasta estimare: "abordarea este contrara si adversa preocuparilor trecute si prezente ale organizatiilor internationale (OECD) si ale UE (Forumul comun al preturilor de transfer) care nu au considerat si nu considera preturile de transfer ca "forma suprema a marii evaziuni fiscale".

Comentariul remis HotNews.ro de catre ANAF mai precizeaza ca: "legiuitorul a prevazut expres conditiile necesare pentru stabilirea si sanctionarea actelor si faptelor care se circumscriu unei manipulari a preturilor dupa cum urmeaza:

- impozitele aferente acestor tranzactii sunt reflectate in declaratii fiscale care sunt depuse sub rezerva verificarii ulterioare;

- perioada de prescriptie este de 5 ani si se prelungeste la 10 ani pentru evaziune fiscala

- controlul fiscal se desfasoara "post factum" pe o perioada de 3 ani in urma caruia se poate extinde la 5 ani anteriori daca exista anumite elemente care reclama o astfel de abordare [...]

Cu privire la modalitatea de cuantificare a sumelor sustrase de la impozitare, asa cum sunt mentionate in acest articol (din ZF, n.r.) atata timp cat nu se prezinta o analiza obiectiva si profesionista, o consideram extrem de relativa si laxa".