"In acest moment, orice ministru de finante trebuie sa reduca deficitul bugetar. Nu exista alternativa la consolidarea fiscala. Prioritatile sunt reducerea facturii sociale (ea nefiind sustenabila) si cresterea eficientei cheltuirii banilor publici (inclusiv prioritizarea investitiilor publice), reducerea evaziunii (o problema foarte serioasa si insuficient tratata), simplificarea sistemului de taxe si impozite, eliminarea exceptiilor de la plata taxelor si extinderea bazei de impozitare", a explicat presedintele Consiliului Fiscal, Ionut Dumitru, in raspunsurile la intrebarile trimise redactiei HotNews.ro de cititorii participanti la intalnirea online. Potrivit acestuia, in privinta trecerii la euro, nu trebuie sa ne grabim, desi "pe deplin pregatiti nu vom fi prea curand, poate chiar niciodata".

Ionut DumitruFoto: HotNews.ro
  • Care ne sunt vulnerabilitatile si de unde poate veni cresterea?

Dumitru a mai explicat care sunt vulnerabilitatile economiei romanesti, sintetizandu-le astfel: intarzierea reformelor structurale, spirit antreprenorial scazut, educatie financiara scazuta la nivelul populatiei, necesar ridicat de finantare din strainatate pe fondul unei economisiri interne scazute, finante publice nesustenabile, calitate foarte slaba a infrastructurii.

Reluarea cresterii pe baze sustenabile, in opinia presedintelui Consiliului Fiscal poate avea la baza 3 motoare posibile. "Dezvoltarea infrastructurii, modernizarea agriculturii (in ambele cazuri prin utilizarea fondurilor europene) si atragerea de investitii straine directe prin imbunatatirea mediului de afaceri", arata Dumitru.

  • BNR- singura institutie care a avut o conduita corecta

In opinia sa, singura institutie romaneasca cu o atitudine corecta a fost Banca Nationala. "Politica monetara a fost singura componenta a politicilor macroeconomice care a avut o conduita corecta, avand un caracter anticiclic. Inainte de criza BNR a fost restrictiva, cu rezerve minime obligatorii foarte ridicate, restrictii pe creditare. Dupa declansarea crizei, BNR a redus rezervele minime obligatorii si rata dobanzii. Insa, BNR are constrangeri majore si nu prea poti sa continui sa reduci dobanda cand inflatia creste de la 4% la 8%", spune Ionut Dumitru.

In plus, mai arata el, politica monetara acorda, asa cum e normal in perioade de criza, o importanta mai mare si aspectelor legate de stabilitatea financiara, nu numai stabilitatii preturilor. "Avem un sistem bancar inca sanatos si stabil, fara sa fie nevoie de bani publici pentru a salva banci (asa cum s-a intamplat in multe state), ceea ce este laudabil. Tinand cont si de constrangerile existente, tind sa cred ca impactul politicii monetare asupra activitatii economice va fi unul neutru, poate usor stimulativ", conchide economistul sef al Raiffeisen Bank.

  • Deplin pregatiti pentru euro nu vom fi prea curand, poate chiar niciodata

"Probabil ca tinta actuala (2015) va fi reconsiderata. Trebuie sa fim pregatiti, atat din punct de vedere al convergentei nominale, dar mai ales al convergentei reale. Cel mai probabil nu vom fi pregatiti sa adoptam euro in 2015. Realismul tintei este un element important. Trebuie puse in balanta costurile si beneficiile, pentru ca pe deplin pregatiti nu vom fi prea curand, poate chiar niciodata. In plus, datorita experintelor negative recente cu Grecia si alte tari membre, nici atitudinea membrilor existenti fata de extinderea zonei euro nu va mai fi aceeasi", arata seful Consiliului Fiscal.

  • Nu am facut lobby in favoarea bancilor, dar asistam la o campanie nejustificata impotriva bancilor

Intrebat direct daca a facut lobby in favoarea bancilor, Dumitru spune ca nu merge decat in proiectele in care crede pana la capat. "Nu am facut niciodata lobby pentru nici un fel de proiect sau idee decat daca am crezut cu tarie ca acea idee este corecta in mod obiectiv. Intotdeauna mi-am sustinut ideile in care am crezut. Este intr-adevar o campanie impotriva bancilor, in mare parte nejustificata in Romania. Sa nu uitam ca in Romania, spre deosebire de alte tari, nu s-au folosit banii contribuabililor pentru a salva banci si speram sa nu fie cazul nici in viitor. Bancile urmaresc, in mod absolut normal, sa isi atinga obiectivele pentru care exista ca actori privati. In plus, este adevarat ca unele banci au facut in mod clar greseli in relatia cu clientii, insa nu trebuie tratate toate bancile la fel", explica Dumitru.

  • De ce Grecia nu e Romania. Si nici invers.

"Problema Greciei este de stoc foarte mare al datoriei publice (130% din PIB in acest moment), iar problema Irlandei este de stare de faliment generalizat in sistemul bancar datorita bulei imobiliare (salvarea sistemului bancar conduce deficitul bugetar spre 30% din PIB). Problema Romaniei nu este neaparat de stoc de datorie publica ridicata (circa 30% din PIB), desi pragul de toleranta la datorie publica in Romania nu este prea indepartat (probabil in jur de 40-50% din PIB). Problema Romaniei este una de fluxuri, intrucat datoria publica a crescut rapid pe seama unui deficit bugetar foarte ridicat generat in mare parte de achitarea unor cheltuieli curente (in primul rand salarii si pensii), ceea ce este in mod clar nesustenabil. Noi putem inca indrepta situatia prin corectarea deficitului bugetar", conchide presedintele Consiliului Fiscal.

Vezi toate raspunsurile din cadrul intalnirii online