Asculta Jurnalul Economic Radio France Internationale - HotNews.ro

Descarca fisierul audio in format MP3

Retrospectiva Cele mai importante evenimente ale anului 2010 din piata bancara. Vezi cum au evoluat relatiile clienti-banci si BNR-banci comerciale

Pentru sistemul bancar local, 2010 a fost un an mai dificil decat cel anterior. Pe fondul contractiei economice, rentabilitatea businessului bancar nu avea cum sa creasca. De la finantarea companiilor si a populatiei, bancile s-au reorientat spre Stat, plasandu-si banii in titluri, se arata intr-o analiza retrospectiva realizata de HotNews.ro. Clientii au reactionat la modificarile din sistem, iar guvernatorul le-a atentionat atat in intalnirile formale, cat si in cele informale, chiar daca mai mult nu indrazneste sa faca. Oamenii de afaceri le acuza de lacomie, in vreme ce ANPC si Consiliul Concurentei le aplica amenzi peste amenzi. Singura victorie a bancilor este cea legata de Ordonanta 50, care a fost pana la urma votata in forma preferata de bancheri. Tot ca element important din zona bancara a fost vizita presedintelui Bancii Centrale Europene, Jean Claude Trichet, la Bucuresti. Venita intr-un moment in care Guvernul le taiase ilegal salariile angajatilor Bancii Nationale a Romaniei, Trichet nu a dat mesaje consistente cu ocazia vizitei sale. 2010 a insemnat si acuzatii de manipulare a pietei bursiere sau descoperirea unui numar record (in ultimii 5 ani) de functionari bancari care furau banii clientilor. Oficialii BNR si cei ai bancilor comerciale au continuat sa se lamenteze cu privire la repornirea creditarii, aducand argumente care sa motiveze starea de neincredere in economie. De la estimari de crestere economica de 1,5% ori declaratii riscante potrivit carora in primul trimestru din 2010 ar fi urmat sa intram pe crestere - si pana la acceptarea realitatii unei contractii economice, starile emotionale ale guvernatilor cu privire la evolutia economica au trecut prin toate registrele.

Top 4 investitii prioritare ale Ministerului Economiei

Realizarea centralei hidroelectrice Tarnita-Lapustesti este primul proiect dintr-un top 4 cu investitiile prioritare ale Ministerul Economiei, pe 2011. Pe urmatoarele locuri se afla Unitatile 3 si 4 de la Cernavoda, Interconectorul Azerbaijan-Georgia Romania (AGRI) si proiectul demonstrativ pentru captarea si stocarea carbonului la Complexul Energetic Turceni, potrivit unor informatii transmise de Ministerul Economiei la solicitarea HotNews.ro. Premierul Emil Boc a cerut, recent, de la fiecare minister in parte o lista cu cate 4-5 proiecte mari de investitii, planificate pentru anul viitor. "Realizarea centralei cu acumulare prin pompaj Tarnita-Lapustesti presupune asigurarea de fonduri de investitii de peste 1,164 de miliarde euro (fara TVA) si este prevazuta a se face prin atragerea in mod transparent a capitalului privat al companiilor cu bonitate si forta financiara", anunta Ministerul Economiei. In ceea ce priveste Unitatile 3 si 4 de la Cernavoda, finalizarea acestora "va asigura practic dublarea productiei nationale de energie electrica din surse nucleare", sustin reprezentantii ministerului. Pentru realizarea acestui proiect estimat la 4 miliarde de euro a fost creata societatea ENERGONUCLEAR. Proiectul AGRI implica transportul gazelor naturale azere lichefiate prin Georgia cu traversarea Marii Negre. Interconectarea energetica a Asiei Centrale cu Piata Europeana presupune constructia a doua terminale in Georgia si Romania. Potrivit Ministerului Economiei, Comisia Europeana a "receptionat pozitiv" posibilitatea includerii AGRI pe lista proiectelor prioritare care ar urma sa fie finantate de Uniunea Europeana. Pe locul al 4-lea in topul prioritatilor Ministerului Economiei se afla proiectul demonstrativ pentru captarea si stocarea carbonului. Acesta este evaluat la aproximativ 1 miliard de euro. Potrivit Ministerului, va fi pus in functiune pe 31 decembrie 2015, urmand sa fie captate circa 1,2 milioane de tone de CO2 pe an. Operatorul de stocare va fi Romgaz, iar operatorul de transport va fi Transgaz.

RETROSPECTIVA Top 20 cele mai relevante evenimente ale lui 2010 in industria auto

Industria auto incheie un an rezervat aproape in totalitate revenirilor, in timp ce producatorii suedezi Volvo si Saab si-au gasit noi proprietari si au demarat relansarea, iar General Motors a revenit in mod triumfal pe Bursa. 2010 a fost un an negru pentru Toyota si Pontiac, dar nici Daimler nu a stat pe roze. In Romania s-a vorbit mult despre lansarea Duster, iar Renault a deschis centrul de incercari de la Titu. O analiza retrospectiva realizata de HotNews.ro arata ca, anul acesta, am fost martori ai anuntului Ford care a decalat cu un an calendarul de investitii de la Craiova si am asistat la balbaieli ministeriale legate de anvelopele de iarna. Ianuarie 2010 a fost cea mai slaba luna a masinilor noi de dupa Revolutie. In plus, a fost prima luna din istoria inmatricularilor in care Dacia nu a fost lider. In martie, Dacia a lansat la salonul auto de la Geneva primul SUV al marcii, Duster, model care a depasit asteptarile cu peste 60.000 de unitati livrate pe continent pana in prezent si alte 30.000 de comenzi ce urmeaza a fi onorate. La inceput de aprilie, concernul Renault-Nissan a batut palma pentru o alianta cu Daimler, cele doua grupuri urmand sa realizeze in comun diverse proiecte, precum lansarea unor modele de mici dimensiuni si producerea unor motorizari eficiente. La final de septembrie, la salonul auto de la Paris a fost lansata noua generatie a unui model iubit la romani: VW Passat. Preturile au fost deja anuntate si pleaca de la 20.400 euro la berlina, fiind disponibile trei versiuni de echipare si sapte variante de motorizare cu puteri intre 105 CP si 300 CP. In noiembrie General Motors a revenit pe Bursa americana, la un an de cand a intrat sub protectia legii falimentului. In ultima decada a lui decembrie, Guvernul a aprobat marirea taxei auto cu pana la 200%. Astfel, pentru o masina noua cu motor 1,2 litri, Euro 5 se va plati o taxa de 76 euro, iar la una cu motor de 1,4 litri se va plati o taxa de 220 euro. Taxele cresc cu pana la aproape 200% in cazul unei masini Euro 4 cu motor de 2 litri si cinci ani vechime. Doar masinile electrice si cele hibride vor fi scutite de plata taxei de mediu, iar cea mai mare valoare ce poate fi platita la inmatriculare depaseste 30.000 de euro in cazul unei masini de 20 de ani vechime si motor de 3,2 litri.