Aproape 2 miliarde de euro asteptate in lunile urmatoare de la FMI, plus un nou acord la orizont in primavara, noi conditii pentru concediul maternal si indemnizatia de crestere a copilului, aplicarea legii responsabilitatii fiscal-bugetare sunt numai cateva din evenimentele de top in plan fiscal care vor marca anul 2011, potrivit unei sinteze realizata de HotNews.ro.

1. Acordul stand-by cu FMI se incheie. Va fi semnat un nou acord, de tip precautionery

2. Aplicarea legii responsabilitatii fiscal-bugetare.

3. Salariile de baza din sectorul public vor fi majorate anul viitor cu 15% fata de nivelul din luna octombrie, iar salariul de baza minim brut pe tara va creste de la 600 lei la 670 lei.

4. Aplicarea Ordonanta de urgenta 50/200 privind creditele populatiei.

5. Concediul maternal si indemnizatia pentru cresterea copilului, incepand de la ianuarie 2011.

6. Impozitarea veniturilor nejustificate

7. Formularul unic al declaratiilor contribuabililor, publicat.

8. Microintreprinderile vor putea opta pentru impozit de 3% pe venit.

9. 2011, an cheie pentru atragerea fondurilor europene

10. Romania si celelalte state membre UE vor intra in mecanismul Semestrului european.

1. Acordul stand-by cu FMI se incheie.

Acordul a fost incheiat pe doi ani, pentru 13,5 miliarde euro la care se mai adauga fonduri de la Uniunea Europeana, Banca Mondiala si BERD ajungand in total la circa 20 miliarde euro.

In total, Romania a primit pana acum 11,27 miliarde de euro de la FMI. Valoarea totala a imprumutului este de 13,15 miliarde de euro. La acestea se adauga imprumutul la Comisia Europeana de 5 miliarde euro din care au fost virate, pana acum, 3,5 miliarde de euro. In plus, Romania a mai primit 300 de milioane de euro de la Banca Mondiala, din imprumutul de un milion de euro.

Romania mai trebuie sa primeasca pana la finalul acordului (primavara 2011), alte 1,9 miliarde de euro de la FMI.

  • prima transa din imprumut - circa 5 miliarde de euro, a sosit la inceputul lunii mai 2009 si a ajuns in rezerva BNR
  • a doua transa - 1,85 miliarde euro, in luna septembrie 2009; jumatate la rezerva BNR, jumatate la bugetul de stat
  • transele 3 si 4 din acord, in valoare totala de 2,3 miliarde euro, in luna martie 2010, jumatate la BNR, jumatate la bugetul de stat
  • transa a cincea, 913 milioane euro in luna iulie 2010 - rezerva BNR
  • transa a sasea, 900 de milioane euro, luna septembrie 2010: rezerva BNR
  • transa a saptea, circa 900 milioane euro, asteptata in ianuarie 2011. Boardul FMI se va reuni in data de 7 ianuarie si va decide asupra transei.
  • transa a opta: primavara 2011

Potrivit angajamentelor asumate in documentele semnate cu FMI, valabile in luna septembrie 2010,

  • stocul de arierate trebuie sa fie de maximum 480 milioane lei la finalul lunii decembrie 200 si trebuie sa ajunga la
  • zero, pana la finalul acordului, adica in aprilie 2011.
  • Deficitul bugetului general consolidat trebuie sa fie de maximum 6,8% din PIB la finalul anului, adica 34,65 miliarde lei.
  • Veniturile la bugetul general consolidat trebuie sa fie cel putin 158 miliarde lei.

La inceputul anului 2011 se va semna noul acord cu FMI. Acesta va fi de aceasta data de tip precautionery (preventiv), adica banii nu vor fi virati efectiv Romaniei ci vor fi disponibili pentru a fi accesati in cazul unor situatii neprevazute.

Acest nou acord va include noi reforme structurale privind forta de munca, infrastructura si investitiile, a declarat seful misiunii Fondului in Romania, Jeffrey Franks pentru Bloomberg, citat de Antena 3. Conducerea statului si-a exprimat interesul pentru incheierea unui acord preventiv cu Fondul dupa incheierea actualului pachet de finantare in aprilie.

Noul acord cu FMI ar presupune suma de 5-6 miliarde de euro, dar valoarea ar putea creste pana la 8 miliarde, in functie de nevoia de finantare, ce va fi stabilita definitiv in martie 2011, au declarat recent surse guvernamentale pentru Ziarul Financiar.

2. Aplicarea legii responsabilitatii fiscal-bugetare.

Este vorba despre LEGEA nr. 69/2010 din 16 Aprilie 2010. Vezi textul legii in Monitorul Oficial.

Aceasta lege presupune o serie de schimbari esentiale in gestionarea finantelor publice. Spre exemplu:

  • Intr-un an bugetar nu pot fi aprobate mai mult de doua rectificari bugetare si acestea nu pot fi promovate in primele 6 luni ale anului.
  • Cheltuielile totale ale bugetului general consolidat, excluzand asistenta financiara din partea Uniunii Europene si a altor donatori, pot fi suplimentate cu ocazia rectificarilor bugetare numai pentru plata serviciului datoriei publice si pentru plata contributiei Romaniei la bugetul Uniunii Europene.
  • Nu se pot promova acte normative cu mai putin de 180 de zile inainte de expirarea mandatului Guvernului, in conformitate cu art. 110 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata, care conduc la cresterea cheltuielilor de personal sau a pensiilor in sectorul bugetar.
  • Totalul cheltuielilor de personal ale bugetului general consolidat nu poate fi majorat pe parcursul anului bugetar, cu ocazia rectificarilor bugetare.
  • Pana la data de 30 mai a fiecarui an, Guvernul, la propunerea Ministerului Finantelor Publice, va aproba strategia fiscal-bugetara pentru urmatorii 3 ani, ce va contine cadrul macroeconomic care sta la baza politicii fiscal-bugetare, cadrul fiscal-bugetar cu prognozele bugetare si politica fiscalbugetara, cadrul de cheltuieli pe termen mediu si o declaratie de raspundere, conform prevederilor prezentei legi, si o va prezenta Parlamentului.
  • In termen de 45 de zile de la publicarea legii bugetului de stat si a legii bugetului asigurarilor sociale de stat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Ministerul Finantelor Publice va publica pe site-ul propriu programarea financiara trimestriala a cheltuielilor bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat si bugetelor fondurilor speciale, in clasificatie economica, pe baza programului trimestrial de colectare a veniturilor bugetare.
  • In termen de 55 de zile de la publicarea legii bugetului de stat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Ministerul Finantelor Publice va publica pe site-ul propriu estimarile trimestriale referitoare la cheltuielile bugetelor locale, bugetelor institutiilor autofinantate si altor bugete componente ale bugetului general consolidat care nu au fost mentionate la alin. (1), in clasificatie economica.

Legea bugetului de stat si Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2011 au fost promulgate in data de 28 decembrie de catre Presedintele Traian Basescu impreuna cu Legea salarizarii unitare pe 2011, Legea-cadru a salarizarii unitare si Legea de aprobare a ordonantei 50/2010, declarate constitutionale de CCR in aceeasi zi.

Strategia fiscal-bugetara se afla, in prezent, in dezbaterea Parlamentului.

3. Salariile de baza din sectorul public vor fi majorate anul viitor cu 15% fata de nivelul din luna octombrie, iar salariul de baza minim brut pe tara va creste de la 600 lei la 670 lei.

In timpul dezbaterilor privind Legea Bugetului de stat, Ministrul de Finante Gheorghe Ialomitianu a dat asigurari ca salariile bugetarilor vor fi majorate cu 15% in 2011. Pe de alta parte, potrivit unei analize a Ziarului Financiar, statul are nevoie de 1,4 miliarde de euro in plus pentru majorarea salariilor nete ale bugetarilor si este foarte greu de lamurit de unde vor veni acesti bani suplimentari.

Valoarea de 670 lei a salariului minim este stabilita pentru un program complet de lucru de 170 ore in medie pe luna in anul 2011, reprezentand 3,94 lei/ora, arata Hotararea de Guvern publicata in Monitorul Oficial nr. 824 din 9 decembrie.

In acelasi timp, incepand cu luna ianuarie se va aplica Legea salarizarii unitare in sectorul bugetar, promulgata marti, 28 decembrie de catre Presedintele Traian Basescu.

4. Aplicarea Ordonanta de urgenta 50/200 privind creditele populatiei.

Dupa controverse care au durat luni de zile, legea de aprobare a acestei Ordonante a fost aprobata, in Parlament, in conditiile neaplicarii retroactive a acesteia.

In plus, in contextul prezentarii scrisorii suplimentare cu FMI, aprobata in luna decembrie, Ministrul Finantelor Publice a precizat ca decizia este de a nu aplica prevederile si pentru creditele vechi. Legea de aprobare a OUG 50/2010 a fost, si ea, promulgata de Presedintele Traian Basescu marti, 28 decembrie.

5. Concediul maternal si indemnizatia pentru cresterea copilului, incepand de la ianuarie 2011.

Parintii pot opta pentru una din variantele urmatoare:

  • fie un an de indemnizatie cu plafon maxim de 3.400 lei;
  • fie doi ani cu plafon maxim de 1.200 lei

In toate situatiile, plafonul minim este de 600 lei. Parintii trebuie sa aleaga de la inceput pe ce varianta merg. Mamele aflate deja in concediu de crestere a copilului nu vor fi afectate de aceste modificari.

6. Impozitarea veniturilor nejustificate

Persoanele fizice ale caror venituri reale depasesc cu cel putin 50.000 lei sumele declarate vor plati un impozit de 16% aplicat la diferenta dintre cele doua valori.

Impozitarea cu 16% va fi aplicata doar daca diferenta intre situatia fiscala personala si veniturile declarate este mai mare de 10% sau 50.000 de lei, a explicat Premierul Emil Boc la postul public de televiziune.

Aceste venituri nejustificate vor fi depistate prin cinci metode de control indirect. Vezi mai multe informatii despre cele 5 metode de control indirect aici

"Actiunea de control va fi initiata in cazul in care organul fiscal constata, prin aceste metode, o diferenta de minimum 10% intre venitul real si cel nedeclarat. Daca in urma controlului persoana verificata nu poate prezenta acte justificative pentru o diferenta de venituri ce depaseste 50.000 lei, atunci va fi aplicat impozitul de 16%", anuntase, anterior, Ministrul Gheorghe Ialomitianu.

7. Formularul unic al declaratiilor contribuabililor, publicat.

Hotararea "privind modelul, continutul, modalitatea de depunere si de gestionate a Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate" a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 897 din data de 3 decembrie 2010 (vezi mai multe informatii aici).

Persoanele fizice si juridice vor depune declaratia lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza impozitul pe venit si contributiile sociale. Declaratia se va depune in format electronic sub forma unui fisier .PDF

(conform anexei 1 la Hotarare) care are atasat un fisier .XML (descris in anexa 8 la Hotarare) prin intermediul portalului "e-Romania".

8. Microintreprinderile vor putea opta pentru impozit de 3% pe venit.

Persoanele juridice a caror cifra de afaceri reprezinta echivalentul sumei de pana la 100.000 de euro si care au cel mult 9 salariati vor putea opta, incepand cu 2011, intre a plati un impozit pe profit de 16% si un impozit pe venit de 3% din cifra de afaceri. Nu vor avea posibilitatea sa opteze, microintreprinderile care obtin venituri din activitati bancare, asigurari, jocuri de noroc, consultanta si management.

9. 2011, an cheie pentru atragerea fondurilor europene

Rata de cheltuire a fondurilor UE aferente perioadei 2007-2010 este sub 15% la finalul anului. Desi

aceasta rata se situeaza la un nivel extrem de redus, cel mai probabil Romania nu va pierde bani la sfarsitul lui 2010.

Teoretic, ar fi aparut pierderi daca fondurile atrase in Romania la finalul lui 2010 ar fi fost mai mici decat alocarea aferenta anului 2007 (circa 1,275 miliarde euro). Aici intervine un amanunt de ordin tehnic in favoarea Romaniei. Comisia Europeana a virat tarii noastre sume in avans de circa miliard de euro, pe care le considera "plati", asadar se adauga la fondurile "atrase" de Romania.

Totusi, aceasta situatie nu se va repeta si in 2011. In acest an, pentru a nu pierde fonduri, potrivit regulilor Comisiei Europene, vor trebui platite efectiv beneficiarilor circa 1,85 miliarde de euro (alocarea aferenta anului 2008).

10. Romania si celelalte state membre UE vor intra in mecanismul Semestrului european.

Acesta este un instrument aditional de supraveghere preventiva a politicilor economice si fiscale ale statelor membre si da garantia ca, incepand cu anul 2011, aceste politici vor fi evaluate de Comisia Europeana, inainte de a fi adoptate de statele respective. Principala noutate este extinderea coordonarii politicilor si asupra proceselor bugetare din fiecare stat membru, cu posibilitatea aplicarii de sanctiuni mai severe impotriva statelor care incalca Pactul de Stabilitate si Crestere. Citeste mai multe despre semestrul european aici

In plus, intra in vigoare si alte prevederi din noul pachet de supraveghere financiara.

Hotararile de Guvern care decid asupra noilor propuneri ale UE au fost publicate in Monitorul Oficial in data de 30 decembrie