Conform datelor publicate joi de catre Ministerul de Finante, Guvernul a reusit anul trecut sa se incadreze in tinta de deficit bugetar agreata cu FMI, acest lucru fiind posibil in conditiile in care veniturile la buget au crescut cu 7,2% fata de 2009, iar cheltuielile s-au majorat cu 4,2%. Care au fost insa performantele pe categorii de venituri si cheltuieli? scrie Cristian Orgonas pe blogul sau.

Venituri bugetare

Vestea buna este ca, in decembrie, guvernul a incasat din taxe si impozite 18 miliarde lei, aceasta fiind cea mai mare suma lunara colectata la buget in ultimii 20 de ani, recordul anterior de 17,7 miliarde lei inregistrat in iulie 2008 fiind astfel depasit, click aici pentru detalii. Este adevarat insa ca in 2010 taxele si accizele au fost mai mari decat in 2008.

Dintre sursele importante de venit, incasarile din TVA au crescut anul trecut cu 14,3%, asta in conditiile in care performanta inregistrata in primele 7 luni din 2010 – inainte de cresterea cotei - era de -0,8%. Cu alte cuvinte, cresterea TVA de la 19 la 24% a generat incasari suplimentare de aproximativ 5 miliarde de lei in ultimele 5 luni.

O performanta buna s-a inregistrat si in ce priveste incasarile din accize, acestea majorandu-se anul trecut cu 11,5%. Incasarile din accize genereaza 10% din incasarile bugetare totale, iar tutunul si carburantii reprezinta principalele doua tipuri de produse accizate.

In 2010 au mai crescut atat incasarile din impozitele si taxele pe proprietate (+12,5% sau +0,4 mld. lei), cat si sumele primite de la UE (+181,5% sau +3,5 mld lei). In acelasi timp, au scazut incasarile din impozitul pe salarii si venit (-3,2% sau -0,6 mld lei), din impozitul pe profit (-4,9% sau -0,5 mld lei) si din contributiile de asigurari (-4,5% sau -2,1 mld lei).

Cheltuieli bugetare

Anul trecut, cheltuielile bugetare au totalizat 201,9 miliarde lei, fiind cu 4,2% mai mari decat cele din 2009, si cu 6% mai mari decat cele in 2008. In luna decembrie insa, cheltuielile au totalizat 24,5 miliarde lei, cu 23% mai mult decat in decembrie 2009, aceasta suma fiind de departe cea mai mare suma alocata lunar de la bugetul de stat in ultimii ani, detalii aici.

Pe categorii de cheltuieli, situatia sta in felul urmator:

- cheltuielile de personal au scazut anul trecut cu 8,6%, dupa ce in primele 7 luni, respectiv inainte de reducerea salariilor bugetarilor, cheltuielile de personal erau cu 4,7% mai mici decat in aceeasi perioada a anului 2009. In decembrie, cheltuielile de personal au fost cu 26% mai mici decat in decembrie 2009.

Dupa cum se stie, in 2011 cheltuielile de personal nu trebuie sa depaseasca suma de 39 miliarde lei, cu 9,8% mai putin decat in 2010, iar asta inseamna ca guvernul trebuie sa reduca in acest an cheltuielile de personal cu un procent mai mare decat cel inregistrat anul trecut.

- cheltuielile statului cu achizitia de bunuri si servicii au crescut cu 5,2%, desi cel putin la nivel declarativ, 2010 era anul luptei contra risipei. Fata de 2008, acest tip de cheltuieli a scazut totusi cu aproape 10%;

- guvernul a platit anul trecut dobanzi in valoare de 7,3 miliarde lei, cu 20% peste nivelul din 2009, iar cheltuielile cu fondurile europene au crescut cu 170%.

Deficit bugetar

Romania a inregistrat anul trecut un deficit bugetar in valoare de 33,3 miliarde lei sau 6,5% din PIB, sub limita de 6,8% din PIB convenita cu FMI, diferenta de 0,3% reprezentand o suma de 1,5 miliarde lei. Ma intreb la ce a folosit guvernului aceasta economie in conditiile in care tinta privitoare la arierate a fost depasita. Nu era mai bine ca suma de 1,5 mld lei sa fie directionata catre plata arieratelor?

Concluzie

Dupa “lupte seculare” care au durat mai bine de jumatate de an, guvernul a reusit sa respecte intelegerile cu FMI, insa nu stiu in ce masura acest lucru este de salutat. Anul 2009 a fost pierdut din punctul de vedere al reformei, iar deficitul bugetar de 6,5% inregistrat anul trecut a fost atins doar in conditiile in care s-au majorat taxele si s-au miscorat salariile.

In plus, numarul exact al concedierilor din sectorul bugetar nu poate fi confirmat de nimeni (trebuie doar sa il credem pe cuvant pe Emil Boc), iar scandalurile legate de pensii vor continua cu siguranta si in 2011.

Una peste alta, desi s-au facut si lucruri bune anul trecut, lipsa de decizie si de orizont a guvernului a stabilit un nou reper in ce priveste modul in care NU se conduce o tara.

Poate 2011 va fi mai bun.

Citeste si comenteaza pe blogul Businessday.ro.