Adoptarea cat mai rapida a normelor de aplicare a legii privind controlul averilor nedeclarate, modificari mai putin frecvente ale legilor fiscale si eliminarea confuziilor care persista in legislatia fiscala locala- acestea sunt recomandarile expertilor fiscali consultati de HotNews.ro la adresa conducerii Ministerului Finantelor Publice. Oficialii acestei institutii au postat recent pe site-ul guvernului setul de acte prioritare pe care intentioneaza sa le adopte pana la sfarsitul acestui an. HotNews a realizat o ancheta in randul specialistilor in zona fiscala cu privire la impactul acestor masuri si cum ar putea fi ele optimizate.

Principalele recomandari ale specialistilor din zona fiscala:

- trebuie specificat clar cine raspunde de aplicarea corecta a reglementarilor contabile

- eliminarea unor situatii prin care anumite organizatii profesionale sunt avantajate

- eliminarea aparitiei unor profesii care interfereaza, oarecum, cu cea de expert contabil, fiind foarte mici diferente intre unele si altele,

- elaborarea de norme de aplicare clare la metodele folosite in depistarea veniturilor nedeclarate pentru a se asigura prevenirea anumitor posibile erori sau chiar abuzuri si violare a intimitatii cetatenilor

- un nou proiect legislativ al Codului Fiscal ar trebui elaborat in vederea unificarii tuturor prevederilor referitoare la tot ceea ce inseamna contributii sociale

- actualizarea legislatiei nationale cu modificarile aduse de legislatia europeana privind rambursarea taxei pe valoare adăugată către persoane impozabile stabilite în alt stat membru decât statul membru de rambursare

Proiectul legii pentru modificarea Legii contabilitatii – cine poarta reponsabilitatea actelor contabile incheiate?

“Implicatia majora este pe piata serviciilor de contabilitate, sectorul societatilor microintreprinderilor si societatilor mici, unde din punct de vedere al volumului de activitate nu se preteaza angajarea unui contabil cu 8 ore”, au declarat pentru HotNews surse din cadrul expertilor in fiscalitate. “In anul 2009 cat si din 2011 conditia de microintreprindere a fost si este sa aiba cel putin un salariat in firma, si cum marea majoritatea a patronilor prefera conducerea contabilitatii cu forme legale, in multe situatii s-a agreat angajarea cu contract de munca pe cateva ore a unui economist cu plata impozitelor raportate la salariul minim, fractionat pentru aceste ore”, mai spune acesta. In acest fel cam toata lumea avea de castigat si patronii - pentru plati mai mici - si economistii (pentru ca incasau un onorariu pentru munca „de acasa”) si bugetul statului (pentru impozitele la salariu achitate), mai precizeaza sursele citate.

“Pentru inlaturarea oricaror neclaritati, credem ca ar trebui sa se specifice clar in lege cine ar trebui sa fie persoana care este responsabila cu aplicarea corecta a reglementarilor contabile, fiind vorba despre o responsabilitate importanta, care implica existenta anumitor competente profesionale in domeniul economic din partea persoanei respective: fie contabilul sef, fie directorul financiar sau persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, in baza contractului de prestari servicii incheiat cu entitatea”, recomanda si Ada Ionascu, Senior Tax Advisor R&M Audit. Potrivit acesteia, combaterea posibilitatii de a tine contabilitatea unei firme fara incheierea unui contract este foarte importanta datorita “deresponsabilizarii”. “Din discutiile cu reprezentantii Ministerului de Finante si cu reprezentantii asociatiilor profesionale din domeniul contabil se urmareste simplificarea situatiilor contabile pentru agentii economici mici, in vederea limitarii obligatiilor declarative si a frecventei lor, initiativa pe care o consideram benefica pentru mediul de afaceri actual”, conchide reprezentantul R&M.

Alti experti vorbesc de “aranjamente” care pot avantaja CECAR. “CECCAR-ul a venit cu o propunere legislativa ce spunea ca poti conduce contabilitatea ca economist doar daca esti salariat cu 8 ore pe zi. Evident acest lucru duce la triplarea costurilor cu contabilitatea si solutia salvatoare este identificarea unui tert ce ofera un cost mai mic pe factura. Care tert nu este decat un membru CECCAR”, declara alti experti contabili pentru HotNews.ro. Acestia reamintesc ca in martie 2010 au exitat mai multe luari de pozitie contrare initiativei CECCAR, inclusiv din partea Ministrului Finantelor Gheorghe Ialomitianu, dar si din zona Registrului Comertului sau Consiliului Concurentei, dar “varianta a fost eliminata din ultimul proiect de modificare a legii contabilitatii”, conchid sursele noastre.

In sfarsit, un al treilea contabil de meserie a mai sesizat o neclaritate. “Mai vad ca exista posibilitatea ca bilanturile sa fie semnate numai de administrator. In decembrie a fost publicat OMFP nr. 2869/2010, ce modifica cateva reglementari contabile, si a stabilit ca societatile cu cifra de afaceri mai mici de 35000 eur, nu mai depun raportari semestriale la fisc. Probabil ca aceste societati vor putea depune bilantul numai pe semnatura administratorului. Vom trai si vom vedea”, spun acestia.

De asemenea, apartitia unor profesii care interfereaza, oarecum, cu cea de expert contabil, fiind foarte mici diferente intre unele si altele, duce la impartirea profesiei in mai multe branse, fapt care poate atrage o limitare a competentelor initiale ale expertilor contabili.

In concluzie, un proiect de act normativ ar trebui sa aiba in vedere toate aceste aspecte si sa le includa in contextul OG 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila şi a contabililor autorizati, este de parere Ada Ionascu.

Proiectul de modificare a Ordonantei Guvernului nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala- controlul Fiscului in lipsa unor norme poate genera abuzuri

“Aceasta modificare adusa Codului de procedura fiscala este benefica, pe de o parte, deoarece ofera autoritatilor posibilitatea reala de combatere a evaziunii fiscale. Pe de alta parte, consideram ca legea ar trebui sa aiba norme de aplicare, in care sa se aduca clarificari suplimentare cu privire la metodele folosite de inspectorii fiscali in depistarea veniturilor nedeclarate, cu ce institutii vor coopera pentru a afla datele cu privire la veniturile si patrimoniul persoanelor, pentru a se asigura prevenirea anumitor posibile erori sau chiar abuzuri si violare a intimitatii cetatenilor”, a declarat pentru HotNews.ro Ada Ionascu - R&M Audit.

“Cu toate acestea, atat timp cat Fiscul dobandeste noi puteri in vederea descoperirii veniturilor nedeclarate si inaspreste controalele, ar trebui ca, pe de alta parte, sa confere contribuabililor un mediu fiscal si legislativ predictibil, stabil si simplificat, in care modificarile legislatiei de baza sa aiba o frecventa mai mica pentru a exista o perioada de pregatire a implementarii modificarilor legislative de minim 6 luni”, a mai spus Ionascu.

Proiectul de modificare a Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal – e nevoie de nou proiect care sa unifice prevederilor referitoare la tot ceea ce inseamna contributii sociale

“Din afirmatiile reprezentantilor Ministerului de Finante, se pare ca, cel putin pentru urmatoarele 3 luni de zile, nu se previzioneaza o noua modificare a Codului Fiscal. Cu toate acestea, credem ca un nou proiect legislativ al Codului Fiscal ar trebui elaborat in vederea unificarii tuturor prevederilor referitoare la tot ceea ce inseamna contributii sociale. Dupa cum se stie, in momentul de fata au fost incluse in sfera de reglementare a Codului Fiscal si contributiile sociale. Cu toate acestea, contributiile la care se face referire deocamdata in Codul fiscal se aplica veniturilor din salarii si din activitati dependente, in special venituri de natura profesionala altele decat cele salariale, mai exact conventiile civile si drepturile de autor”, a declarat pentru HotNews Ada Ionascu, Senior Tax Advisor R&M Audit.

De asemenea, noul an a adus modificari si Normelor Metodologice de aplicare a Codului Fiscal in vederea actualizarii legislatiei nationale in concordanta cu modificarile aduse de legislatia europeana privind rambursarea taxei pe valoare adaugata, catre persoane impozabile stabilite în alt stat membru decât statul membru de rambursare. Aceasta actualizare a legislatiei romanesti consideram ca era necesara pentru a fi in concordanta cu Directiva Consiliului 2010/66/UE, prin care a fost prelungit termenul limita de depunere a cererilor de rambursare aferente anului 2009 pâna la data de 31 martie 2011, a precizat pentru HotNews Ada Ionascu.