In relatiile economice cu Libia, Romania a punctat ca exportator in 2002, 2005 si 2008. Ca importatori de la libieni, tot 2008 a insemnat anul post-revolutionar cel mai consistent. Cu Gaddafi e dificil sa faci business, iar daca are cea mai mica suspiciune, se cheama ca poti pleca acasa fara sa inchei vreun contract. De cand a venit la putere in 1969, Gaddafi se comporta complet ne-diplomatic. Vine la cele mai inalte reuniuni si isi monteaza cortul langa zgarie-nori, ignorand orice reguli. Acuzat inca din anii `80 ca finanteaza terorismul, liderul libian priveste cu aroganta Occidentul si ii raspunde zeflemitor. Pus in fata dovezilor privind atentatul Lockerbie si DC10 (440 de morti in total), Colonelul ameninta.

In 2008, baiatul sau, Hannibal, e arestat de elvetieni pentru ca si-ar fi maltratat camerista intr-un hotel din

relatii Romania Libia

relatii Romania Libia

Foto: Banca Mondiala

Geneva. Scandal mare. Cand aude de arestarea odorului, Muammar ameninta. Hannibal e eliberat imediat, inainte ca Libia sa treaca la a doua faza a amenintarilor. Adica aplicarea unui embargo petrolier impotriva Tarii Cantoanelor. Liderul libian anuleaza o intalnire programata cu presedintele elvetian. Mai mult, isi retrage anul trecut 5,6 miliarde de franci elvetieni din bancile elvetiene, adica 89% din ceea ce detinea acolo, se arata intr-un raport al Bancii Nationale a Elvetiei (BNS).

Presedintele Confederatiei Helvete, Hans-Rudolf Merz, a vizitat la numai cateva zile Tripoli, in incercarea de a detensiona relatiile Elvetiei cu Libia, insa nu a fost primit decat de premierul Al-Baghdadi Ali al-Mahmoudi, scrie presa locala.

La un an dupa arestarea fiului liderului libian, Libia nu a incetat represaliile economice la adresa Elvetiei. Si-a suspendat livrarile de petrol, a retras din bancile elvetiene miliarde de euro, a oprit orice program pe care cele doua tari il derulau in comun si a impus restrictii companiilor elvetiene care opereaza in Libia. Kadhafi pretinde scuze oficiale din partea Elvetiei si sanctionarea celor care i-au arestat fiul.

Elvetia e de acord, adica a admis ca a gresit si s-a oferit sa ii achite o indemnizatie morala baiatului lui Gaddhafi. 10.000 de franci elvetieni, cam cat apreciaza ei ca ar valora demnitatea stirbita a fiului sefului libian.

In 2009, peroreaza de la tribuna ONU impotriva Occidentului, alaturi de un alt lider celebru, Ahmadinejad. Un an mai tarziu, aflat in vizita la amicul sau Berlusconi la Roma, declara senin ca vrea sa islamizeze intreaga Europa.

  • Ce are in spate liderul Libiei ca sa isi permita asemenea gesturi?

In primul rand petrol. Libia are cele mai mari rezerve de petrol din Africa, estimate, potrivit Oil and Gas Journal, la aproximativ 41,5 miliarde de barili, de calitate superioara. Cele mai multe resurse sunt concentrate in bazinul

indicatori Libia

indicatori Libia

Foto: Banca Mondiala

Sirte. Compania Nationala de Petrol din Libia produce, conform datelor cuprinse in International Crude Oil Market Handbook, 1,8 milioane de barili de petrol pe zi prin procedee tehnologice putin costisitoare, datorita calitatii ridicate a resurselor sale petroliere. Cea mai mare parte a exporturilor de petrol din Libia se indreapta catre state ale Uniunii Europene, precum Italia, Germania sau Franta. Administrarea resurselor petroliere ale Libiei este realizata de Corporatia Nationala de Petrol, o companie aflata in proprietatea statului care a permis unor companii europene sau americane sa investeasca in regiune.

Principalele produse care au făcut obiectul schimburilor comerciale romano-libiene:

* la export: cereale, maşini-unelte, vase şi echipamente pentru navigaţia maritimă, animale vii, produse metalurgice, produse din lemn, cauciuc, produse chimice;

* la import: produse petrochimice, oţel.

  • Taxele in Libia

Aspectele legate de sistemul de taxe sunt importante pentru investitorii straini pe aceasta piata.

Paturi spital

Paturi spital

Foto: Banca Mondiala

Reglementarile in domeniu nu sunt interpretate intotdeauna in mod unitar, iar practicile curente sunt supuse unor modificari fara instiintare prealabila, sens in care datele sunt prezentate cu titlu informativ fara obligatii pentru BCE, urmand ca fiecare caz in parte sa beneficieze de asistenta ambasadei si Biroului consilierului economic din Tripoli, fiind necesare pentru operatorii economici romani si acorduri/contracte cu firmele specializate de pe piata libiana.

Principalele taxe si impozite percepute in Libia sunt urmatoarele: impozite pe venituri, taxe corporatiste, impozite pe venituri individuale si salarii, taxa Jihad, taxe retinute de autoritati (de tipul taxelor de timbru etc).

Orice contract negociat in Libia pentru orice alt produs/marfa decat cel/cea destinata livrarii directe beneficiarului final, trebuie sa fie inregistrat la departamentul de Taxe din Ministerul de Finante (sau la directiile locale) in maximum 60 de zile de la semnarea contractului.

O taxa de 2% din valoarea totala a contractului si 1% asupra sub-contractelor este platibila la inregistrarea contractelor respective. Taxa de 2% este suplimentata cu 5 la mie din taxa de 2% de inregistrare a contractelor.

Toate facturile trebuie sa poarte stampila Departamentului de taxe care sa certifice ca taxa de inregistrare a contractului a fost platita. Exista, de asemenea, o taxa de 5% denumita taxa de timbru pentru comercializare,

export armament

export armament

Foto: Banca Mondiala

aplicata asupra vanzarilor locale, care este adaugata la facturile de vanzare.

  • Taxa corporatista

Prima lege privind taxa pe veniturile agentilor economici a fost legea nr.64/1973 care a fost modificata prin legea nr.11/martie 2004. Taxa corporatista este aplicata in doua etape: evaluarea preliminara si evaluarea finala.

Taxa pe profitul companiilor este diferentiata intre 15 si 40%, in functie de profilul activitatii. Evaluarea preliminara se efectueaza la depunerea bilanturilor, iar evaluarea finala are loc, de regula, in termen de 2 ani de la data depunerii acestora.

Filiala unei societati straine inregistrate in Libia este obligata sa depuna formularul de taxe pentru venituri anuale nu mai tarziu de 7 luni de la incheierea anului financiar.

Evaluarea preliminara este efectuata de departamentul de taxe pe baza contului de profit si pierderi depus de firma respectiva. Taxa este perceputa impreuna cu taxa Jihad de 4%, in procentele stabilite intre 15-40%. Daca evidentele companiei pentru contul de profit-pierderi arata ca firma este pe pierderi nu sunt datorate taxe.

  • Taxe pe venituri individuale si salarii

Taxele pe venituri ale persoanelor fizice, cum ar fi salarii, venituri, bonusuri, participari la profit etc., care provin din angajarea fortei de munca in Libia sunt percepute tuturor acestor persoane. Ratele de taxare variaza intre 8 si 15. De asemenea, o taxa de timbru de 0,50 la mie este platita asupra salariilor nete. O taxa de 1,5% este dedusa din salariile cetatenilor libieni, aceasta fiind numita „contributia companiei”. Cetatenii de nationalitate palestiniana care lucreaza in Libia beneficiaza de o reducere suplimentara fata de libieni, cu 7%.

Angajatii straini din Libia pot repatria in devize convertibile, pana la 50% din veniturile nete, in tara de origine, urmand ca in cazuri exceptionale aceasta cota sa creasca la 75% (angajatii din desert platiti in Libia).

alti indicatori

alti indicatori

Foto: Banca Mondiala

  • Taxa Jihad

Taxa se plateste conform legii nr.44/1970 fiind perceputa asupra veniturilor personale la nivel de 3% si asupra profitului companiilor la nivel de 4% (se

poate numi taxa pe razboiul sfant – din Palestina).

Taxa aplicata veniturilor persoanelor fizice se aplica veniturilor lunare in urmatoarele rate:

- mai putin de 50 LID - 1%

- intre 50 si 100 LID - 2%

- peste 100 LID - 3%

Practic salariul minim este de 150 LID, astfel incat taxa este de 3%.

  • Taxe de retinere

Autoritatile guvernamentale retin o taxa de timbru de 0,5% din toate platile efectuate catre acestea. O taxa suplimentara de 0,2% este de asemenea platibila pe orice document/recipisa oficiala, inclusiv asupra contractelor inregistrate (se percepe dupa taxa de inregsitrare), taxa corporatista, taxa pe venituri individuale etc).

  • Contributii la asistenta sociala (INAS)

Ratele de contributie sunt urmatoarele:

Tip Companii straine Companii cu participare libiana

angajat 3,75% 3,75%

angajator 11,25% 10,50%

Guvern - 0,75 %

In plus fata de aceste taxe exista „contributia la Fondul de Solidaritate” care este platita din deducerea salariilor angajatilor, la nivel de 1% din salariul brut. Salariatii libieni sunt supusi la 1,5% taxa de contributie.

Nu exista TVA, nu exista (deocamdata) taxe guvernamentale locale, nu exista taxe pe cadouri si mosteniri.

Firmele care primesc o factura, trebuie sa se asigure ca aceasta a fost inregistrata la Departamentul de taxe, in caz contrar urmand sa plateasca ea taxa de inregistrare.

Exporturile de marfuri din Libia nu sunt supuse la taxe in Libia, daca furnizorul bunurilor nu este inregistrat in aceasta tara. Daca livrarea de marfuri este insotita de contracte de instalare sau punere in functiune, acel contract va fi taxat conform datelor prezentate mai sus. Asigurarile care acopera proiectele realizate in Libia trebuie sa fie obtinute local.

In Libia, incepand cu 2004 este posibil ca un strain/persoana fizica sau juridica/ sa inchirieze o proprietate de la un cetatean libian.

  • Piata de turism libiana

Pentru sectorul de turism, planurile de dezvoltare si investitii libiene in acest domeniu exista din anul 1999, dar au capatat o noua dimensiune in 2005, prin reorganizarea sectorului si implicarea la inceputul anului in aceasta activitate si a fiicei liderului libian, dr. Aicha Ghadafi.

In anul 2007 Seif Al-Islam a anuntat grandioase proiecte de constructii infrastructura turistica in diverse zone, indeosebi de-a lungul zonei litorale. Caracterizarea pozitiva pentru dezvoltarea relatiilor turistice cu Libia se bazeaza si pe existenta infrastructurii rutiere, a unor aeroporturi regionale, dar si pe oportunitatea ca noi investitii sa fie realizate, atat pentru modernizare cat si pentru perfectionarea pregatirii personalului.

Turismul ca activitate nu este ceva nou pentru Libia, astfel incat se poate mentiona ca in anii dinaintea celui de al Doilea Razboi Mondial, aceasta tara era destinatie principala pentru europeni, comparabila cu Liban-ul, avand ca puncte de atractie principala Leptis Magna, Sabratha si Cyrene.

Planul de dezvoltare a turismului in Libia, pregatit la sfarsitul anilor `90 de firma engleza “High Point Rendel”, recomandata de Organizatia Mondiala a Turismului, prevedea urmatoarele masuri:

* imbunatatirea perceptiei in strainatate a Libiei;

* punerea in aplicare a unei strategii a turismului, bazata pe dezvoltarea/modernizarea infrastructurii aeroportuare, drumuri si hoteliere, perfectionarea organizarii si a pregatirii profesionale si fundamentarea optiunilor strategice pe turismul profesional specializat, cu valoare adaugata superioara turismului de masa, pentru aceste activitati de servicii;

  •  Problemele principale cu care se confrunta sectorul de turism in Libia sunt urmatoarele:

- existenta unui numar limitat de hoteluri corespunzatoare - nu sunt mai mult de 9.000 de camere in cca 120 de hoteluri - foarte diferite ca nivel de asigurare a serviciilor si mai ales reduse din punct de vedere al asigurarii calitatii;

- sistemul de acordare a vizelor – turistii pot obtine vizele doar prin intrarea in Libia ca parte intr-un grup, obtinand vizele in avans printr-un operator de turism libian si nu la frontiera sau cu exceptare de la viza;

- lipsuri logistice, cum ar fi numarul redus de autovehicule 4x4 adaptate la traficul prin desert si existenta unor furturi la aceasta categorie de autoturisme, precum si semnalizarea rutiera si stradala practic inexistenta (in anumite zone mai populate acestea sunt in limba araba); absenta hartilor detaliate si a informatiilor de calatorie in zone mai putin accesibile, uneori chiar interdictii pentru anumite regiuni si oaze, precum si a ghizilor interpreti;

- absenta bauturilor alcoolice, chiar la hotelurile de lux.

Pentru turismul de afaceri, exista doar un hotel de 5 stele, Corinthia Poarta Africii (in Tripoli), realizat de un grup maltez in parteneriat cu Libyan Arab Foreign Investment Company (LAFICO), iar Targul International Tripoli nu are inca dotarile si facilitatile care sa permita orasului Tripoli sa devina, asa cum doreste liderul, un Centru de afaceri regional, dupa modelul Beirut, Tunis sau Alexandria si exemplele pot continua.

Printre organizatiile implicate in dezvoltarea unor activitati turistice in Libia, prezinta interes Comitetul Olimpic libian (condus de Mohamed Ghadafi, unul dintre fiii liderului) si Federatia de fotbal care a propus firmelor britanice (Atkins) sa dezvolte un centru de pregatire si recreere la Sidi Benoir langa Tripoli.

Principalele firme româneşti care derulează contracte de cooperare pe piaţa libiană sunt: Rompetrol (GOFSCO), Romconsult, Petroconsult, iar cele care derulează contracte comerciale sunt: Ferco Steel, Alfred C.Toepfer International, An-Nasser, Forestar, Cargill Agricultura, Ceramica Sanrex, UTON, Romanel, Maria Trading, Carbid-Fox, Moldosin, Uzinsider, Luxten, Rompetrol, Mefin Sinaia, Italsofa Romania, Tempo Glass, Shell Romania, European Food, Petrom Aviation, European Drinks, Arcasrom, Elvila, Prodexport, Coref, Farotex, Chimexim, Romwood.

  • Cauze ale scaderii exporturilor romanesti pe relatia Libia, pe categorii de produse:

S-au constatat scaderi la exporturile de animale vii (principala cauza fiind cresterea preturilor pe piata romaneasca, fapt ce a determinat ca oferta romaneasca sa nu mai fie la fel de atractiva/competitiva pe piata libiana).

- Exportul romanesc de cereale a ajuns la 0 in acest an. Principala cauza rezida in deficitul de grau inregistrat in acest an pe piata romaneasca.

- Exportul romanesc de produse chimice a scazut la 0. Cauza rezida in dezvoltarea, de catre Libia, a industriei de prelucrare a hidrocarburilor si implicit a exportului de produse derivate, care sunt la preturi atractive.

- Principala cauza a scaderii exportului de articole din material plastic si cauciuc este “invadarea” pietei libiene cu articole din plastic si cauciuc din China, de o calitate inferioara, dar la preturi foarte atractive. In domeniul cauciucului (in principal fiind vorba de pneuri auto) problema prezinta doua aspecte, pe de o parte este vorba de incheierea, la finele anului 2006, a retehnologizarii fabricii de pneuri de la Tajura (Libia), care a determinat cresterea productiei interne, iar pe de alta se constata intensificarea fara precedent a importului de pneuri din Coreea de Sud si India, la preturi foarte convenabile.

- Declinul exporturilor de cherestea are ca principala cauza cresterea preturilor pe piata romaneasca, pe fondul devalorizarii dolarului si a politicii juste, aplicate de statul roman, de rationalizare a defrisarilor. O alta cauza consta in faptul ca atelierele locale de mobila, care importau lemn romanesc (fag, stejar, etc.) au disparut din cauza concurentei facute de mobila de o calitate modesta, (din PAL, MDF etc.), dar ieftina, adusa din China, Malaezia si Tailanda.

- Exporturile de ceramica au incetat in conditiile in care Libia importa tot mai multe placi ceramice, de calitatea a II-a, din Italia si Spania, la preturi competitive.

Libia este primul investitor in tara noastra, dintre tarile maghrebiene, cu un volum total de cca 500 mii USD. Aceste societati mixte contribuie la exporturile romanesti pe piata libiana (firmele Hannibal, Aziz, Nuri, Mediteranean, etc).

  • Concluzie

Cand ii superi pe prea multi, ajutorul celor prea putini e insuficient.