In 22 februarie la 8 dimineata aveam depuse putin peste 181.000 de Declaratii 112, din care 29.000 prin internet si restul la ghisee. Pana vineri asteptam 450000 de declaratii, avand pregatite 1.717 ghişee proprii şi alte 46 de ghişee puse la dispoziţie de către casele de asigurare socială în cinci judeţe , a declarat marti presedintele ANAF Sorin Blejnar. Potrivit acestuia, din declaratiile depuse pe net, 15% au fost invalide iar din cele depuse la ghisee, 5% au fost invalide. Declaratia 112 se refera la contribuabilii care au calitatea de angajatori sau asimilaţi, acestia utilizand un singur formular (112) privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate.

Sorin Blejnar, presedintele ANAFFoto: AGERPRES

In cazul in care in zilele urmatoare ghiseele vor fi aglomerate, ANAF are un plan B, programul de lucru urmand sa fie prelungit. "Nu putem face o derogare de la termenul de 25 februarie, dar va asigur ca nu va ramane contribuabil care sa nu isi depuna din cauza programului nostru declaratia 112", a declarat si vicepresedintele ANAF responsabil cu Departamentul de Control Financiar-Fiscal, Mihai Gogancea- Vătăşoiu.

Cei care depun declaratia la ghiseu pot verifica validitatea depunerii in baza numarului de inregistrare primit, direct pe site-ul ANAF. Cei care nu depun declaratia in prima luna vor primi o amenda, urmand ca daca situatia se repeta vreme de mai multe luni, sa fie declarati inactivi, a mai precizat Gogancea.

"Proiectul acestei declaratii este provocarea carierei mele. Despre avantajele Declaratiei 112 nu are rost sa mai vorbim. Se depune o singura declaratie in loc de 5. Se depune intr-un singur loc. Vorbim despre o usurare a relatiei contribuabil-Fisc. Avem un sistem derogatoriu pana la 1 iunie care permite depunerea la un ghiseu ANAF", a mai spus Blejnar.

Declaraţia unică privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate (Formular D112) poate fi depusă începând cu data de 7 februarie. Termenul limită este 25 februarie pentru obligaţiile declarative aferente lunii ianuarie 2011. Orice operaţiune realizată înainte de 7 februarie nu constituie depunere efectivă.

Obligaţia de a depune o declaraţie corectă din punct de vedere legal aparţine numai contribuabilului. Ministerul Finanţelor Publice pune la dispoziţie programele de asistenţă, dar acestea nu pot conţine validări complete conform legii. Verificarea faptului că este o declaraţie corectă este un proces ulterior depunerii, care se desfăşoară pe serverele centrale. După depunerea prin Internet sau la ghişeu a declaraţiei D112, trebuie să îi verificaţi starea accesând prin Internet adresa: http://www.anaf.mfinante.gov.ro/StareD112/, accesibila şi folosind echipamentele de la ghişeu. In cazul în care pe pagina de vizualizare a stării declaraţiei se afişează un mesaj cu erorile pe care le conţine documentul depus de dumneavoastră, trebuie ca, în termenul de depunere legal, să corectaţi toate erorile comunicate şi să reluaţi procesul de depunere a declaraţiei D112.

Pentru pregatirea D112 declarantul are la dispoziţie doua metode:

1. "Generarea Automata" prin programe proprii a fisierului XML, validarea si semnarea declaraţiei folosind Soft-ul J (tehnologie JAVA) pentru cei care dispun de sisteme informatice pentru gestiunea resurselor umane şi salarizare;

2. "Introducerea Datelor" de la tastaura cu validarea şi semnarea declaraţiei folosind Soft-ul A (tehnologie ADOBE), pentru cei care nu dispun de sisteme informatice şi au un numar de angajati de ordinul sutelor.

Oricare ar fi metoda folosita pentru pregatirea declaraţiei, depunerea se poate face prin Internet (ceea ce va recomandam) sau la ghişeu. Pentru a fi expediata prin Internet, declaraţia trebuie semnata electronic cu certificatul digital. La ghişeu se prezinta declaraţia D112 in format electronic (fisier PDF pe compact disc), insotiţa de Anexa1 tiparita şi semnata.