ANAF va prelua executarile silite pentru sumele neplatite aferente comisionului ITM, iar persoanele care inregistreaza la sfarsitul anului fiscal 5 contracte de cedare a folositei bunurilor (inchiriere), au obligatia inregistrarii in categoria celor ce obtin venituri din activitati independente, conducand contabilitate in partida simpla. Acestea sunt doar doua din noutatile prevazute in documentele publicate ieri de Guvern in Monitorul Oficial. Prima sectiune a HG nr. 150/01.03.2011 (Norme metodologice Codul fiscal) explica modul de determinare a impozitului pe profit pentru anul 2010 si transpune ca act normativ circulara care stabilea ca inregistreaza doua perioade fiscale numai contribuabilii ce au datorat impozit minim in cel putin un trimestru din primele trei ale anului trecut.

Vezi documentul in atasament.

"Evident ca daca s-au depus ambele declaratii 101 pana in 25 februarie 2011, ca urmare a finalizarii activitatii financiar contabile, actul normativ este inutil", a declarat pentru HotNews consultantul fiscal Adrian Benta. Documentul aparut ieri in M.O. reformuleaza si modul de determinare a rezervei legale, explicand mai bine incidenta veniturilor neimpozabile si a cheltuielilor aferente veniturilor neimpozabile care nu se inregistreaza in baza de calcul.

"In rest legiuitorul a considerat necesar sa reaminteasca ca pentru persoanele care inregistreaza doua perioade fiscale in 2010, in fiecare din aceste perioade se determina individual rezerva legala, provizioanele deductibile/nedeductibile; gradul de indatorare- toate determinandu-se pentru fiecare perioada. In plus, recuperarea pierderii fiscale in fiecare perioada este considerata ca recuperare a unui an fiscal", mai arata Benta.

Din punctul de vedere al impozitului pe venit se precizeaza ca daca persoana inregistreaza la sfarsitul anului fiscal 5 contracte de cedare a folositei bunurilor (inchiriere) aceasta are obligatia inregistrarii in categoria celor ce obtin venituri din activitati independente, conducand contabilitate in partida simpla. Se retine ca data de analiza data sfarsitului de an.

Daca un contribuabil a fost in anul precedent platitor de impozit pe venit, iar prin efectul legii este reincadrat ca platitor de venit in sistem real, va depune declaratie estimativa pana in 15 mai (de exemplu taximetristii vor depune aceasta declaratie, avand in vedere modificarea legii transportului, iar ei platesc impozit pe venit in sistem real incepand cu 01.01.2011).

  • Normele metodologice pentru microintreprinderi

"In general sunt transpuse prevederi ce au fost in vigoare si in 2009. Astfel, la determinarea numarului de la 1 la 9 salariati sunt recunoscute toate contractele de munca, indiferent de norma de lucru zilnica. Adica pot avea un salariat cu norma de 2 ore pe zi. Daca microintreprinderea are un salariat si acesta isi da demisia sau se pensioneaza intr-o luna, in luna urmatoare se va face o angajare pentru a pastra calitatea de micro. Pentru microintreprinderile nou infiintate termenul de angajare a unei persoane este de 60 zile de la inmatriculare", mai spune consultantul fiscal contactat de HotNews.ro.

La depasirea cifrei de afaceri de 100.000 euro, microintreprinderea va depune declaratie de mentiuni (010) si se va inregistra ca platitoare de impozit pe profit. Impozitul pe profit se determina prin cumularea veniturilor si cheltuielilor de la inceputul anului, din care se scade impozitul pe venitul micro deja achitat.

Daca o microintreprindere inregistreaza venituri de natura celor ce nu confera calitate de microintreprindere (jocuri noroc, consultanta si management, asigurari) devine platitoare de impozit pe profit din trimestrul realizarii acestor venituri, iar calculul impozitului cumuleaza veniturile numai din acest trimestru. Din punctul de vedere al TVA, avem cateva modificari ale normelor metodologice pentru art. 128 din Codul fiscal, exemplificandu-se punctual cand inregistram o livrare sau cand nu sunt activitati in sfera tva.

Din cele ce nu sunt in sfera TVA amintim:

- vanzarea la distanta (beneficiarul din alt stat comunitar ce comunica un cod valabil de TVA) in suma de 118.000 lei (35.000 euro, la cursul de la data aderarii)

- bunuri acordate in cadrul actiunilor de sponsorizare in procent de 3 la mie, din cifra de afeceri, ce rezulta din situatiile financiare anuale

- bunuri de mica valoare acordate in campanii publicitare

- bunuri degradate calitativ, casate si neimputabile ce nu se mai intorc in circuitul economic

Ca si observatie generala, sunt modificate substantial normele metodologice pentru art. 132 locul livrarii de bunuri, art. 133 locul prestarii de servicii, art. 153 obligatia inregistrarii in scopuri de TVA, fapt ce necesita o analiza comparata cu prevederile valabile anterior actului normativ.

"Un lucru imbucurator este faptul ca s-au adoptat norme metodologice si pentru capitolul de asigurari sociale obligatorii cu cateva exemple de calcul pe situatii concrete", mai spune Benta.

  • OUG nr. 17/2011 – Administrare comision ITM

Ordonanta OUG nr. 17/2011 stabileste in principal modul de colectare a comisionului datorat catre ITM existent la data de 31.12.2010 si reformuleaza cateva prevederi neesentiale din Legea nr. 76/2002, privind fondul de somaj. Astfel, pentru administrarea comisionului datorat catre Inspectoratele de Munca, competenta legala revine tot ITM. Executarea silita a sumelor datorate pentru comision este in sarcina ANAF, aceasta institutie va prelua si dosarele de judecata aflate in desfasurare ale inspectoratelor de munca.