Asculta Jurnalul Economic Radio France Internationale - HotNews.ro

Descarca fisierul audio in format MP3

Lista firmelor romanesti care au de recuperat bani din Libia

Romania avea de recuperat la data de 1 martie, din Libia, suma de 64 de milioane de dolari americani. Anuntul a fost facut de reprezentantii Ministerului Finantelor, care au explicat pentru HotNews.ro care sunt firmele romanesti care au de recuperat creante din Libia. Este vorba despre Romtehnica, Arcom, Tarom, Contransimex si Romagrimex. Cea mai mare suma de recuperat o are Romtehnica - circa 39 de milioane de dolari, au mai spus oficialii. Firma Arcom, prin care omul de afaceri Gigi Becali a cumparat creante libiene, figureaza cu aproximativ 13 milioane de dolari americani de recuperat. Contactat de HotNews.ro, omul de afaceri a declarat ca suma totala este mai mare si include si creante care la Finante apar pe numele altor societati. Theodor Stolojan a declarat pentru HotNews.ro ca aceste creante se recupereaza cu destul de mare dificultate, mai ales in urma unor conflicte cum este cel din Libia. De altfel, Statul Roman a mai incercat recuperarea prin negocieri a creantelor libiene, dar partea libiana a refuzat sa recunoasca toata suma, potrivit unui raport inaintat Camerei Deputatilor. Ca urmare, Ministerul Economiei a initiat un memorandum prin care a propus intreprinderea unor demersuri prin Ministerul de Externe la reprezentantii Romaniei in structurile Uniunii Europene, pentru a-i informa cu privire la dificultatile pe care autoritatile romane le intampina in procesul de reglementare a drepturilor financiare cu Libia.

Raport extern: Intreaga structura a Ministerului Finantelor trebuie regandita

Intreaga structura a Ministerului Finantelor trebuie regandita. Sistemul de salarizare este opac, comunicarea interna lipseste, iar "distribuţia de personal este mai degraba o mosternire istorica decât o reflectare a nevoilor curente”. Verdictul a fost comunicat intr-un raport elaborat de Banca Mondiala, care arata ca Ministerul are nevoie de o reforma. Franta, la o populatie tripla, are 990 de angajati in Finante. Romania are 1.432 de angajati, potrivit unor calcule ale organismelor financiare internationale. In acest context, analistii externi au transmis conducerii Ministerului o serie de recomandari. Prima este reducerea numărului de posturi, urmeaza informatizarea unor servicii care ar mai elibera din birocratie si ar scadea costurile de functionare ale intregului aparat. O parte dintre angajati ar putea fi instruiti si transferati catre zonele care includ formularea politicii fiscale şi analiza macro-economica, precizeaza raportul.

BCE a mentinut dobanda cheie la 1% si a modificat prognozele privind cresterea economica si rata inflatiei

Banca Centrala Europeana a decis sa mentina dobanda de politica monetara la nivelul de 1%, in pofida cresterii inflatiei din zona euro in ultimele luni. Dobanda de refinantare, care este, teoretic, barometrul creditelor in tarile din zona euro, stationeaza la acest nivel din luna mai 2009. Presedintele Bancii Centrale Europene, Jean-Claude Trichet, a declarat in cadrul unei conferinte de presa ca o crestere a ratei dobanzii este "posibila" luna viitoare, insa o astfel de masura nu va fi urmata de o serie de alte cresteri. De asemenea, institutia a anuntat ca a revizuit prognoza cu privire la rata inflatiei pentru 2011 si 2012. Pentru acest an, oficialii bancii se asteapta ca rata inflatiei sa ajunga la 2,3%, fata de 1,8 procente cat estimasera anterior. La anul, inflatia ar urma sa coboare la 1,7%, insa va fi peste prognoza anterioara, de 1,5 procente.

Laurens van den Acker, designer sef Renault: Pozitionam Dacia ca fiind o marca nordica, germanica si vrem ca Renualt sa fie perceputa ca fiind o marca latina

Marcile Dacia si Renault nu sunt in concurenta, ci se completeaza reciproc. Designerul sef al Renault, Laurens van den Acker, a declarat la salonul auto de la Geneva, in cadrul unei conferinte cu presa romana, ca Dacia trebuie perceputa ca fiind robusta, cu spirit germanic. In timp ce Renault e dominata de spirit latin. Noul Logan va avea elemente de design de la Duster si nu va mai fi low-cost, astfel incat clientilor sa nu le fie rusine sa-l incerce, a declarat omul care a fost adus la Renault sa schimbe radical designul marcii franceze. Van de Acker este unul dintre cei mai cunoscuti designeri auto si de aproape doi ani a fost adus sa imbunatateasca imaginea grupului Renault la capitolul design. Logan berlina a fost intens criticata pentru cum arata, iar designerul sef al Renault admite ca masina a fost cumparata doar pentru ca era ieftina si spatioasa. Acesta nu exclude posibilitatea ca, pe viitor, interioarele modelelor Dacia sa difere mai mult, nu sa porneasca de la aceeasi idee, precum in prezent.