Asculta Jurnalul Economic Radio France Internationale - HotNews.ro

Descarca fisierul audio in format MP3

Mugur Isarescu: De ce are nevoie aceasta tara? Nu de bani, ci de antreprenori

Romania are nevoie de antreprenori, de oameni care sa duca proiectele la capat, si nu de bani. Declaratia vine de la guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei, Mugur Isarescu. Prezent la un forum economic, acesta a explicat ca "suntem o tara care are prea multe proiecte incepute si neterminate. Peste 40 de mii de asemenea proiecte. Pentru mine, asta explica totul. Si de ce avem inflatie ridicata, si de ce avem alocat un buget pentru investitii dar acest lucru nu se simte", a punctat guvernatorul. Potrivit acestuia, datele disponibile in prezent arata ca exista o mica probabilitate ca dezechilibrele sa revina. "Suntem, insa, dupa doi ani de corectie dureroasa, si a durat mai mult decat am preconizat in 2008 si 2009 cand ne gandeam ca totul se va opri dupa un an", a precizat Isarescu. Rolul BNR este acela de a spune investitorilor straini si potentialilor investitori ca fundamentele de dezvoltare ale economiei sunt stabile si sanatoase, a mai declarat Guvernatorul. Potrivit acestuia, economia este stabilizata si este pregatita pentru un nou ciclu de crestere sustenabila.

Euribor si rata la credite. Cand si in ce conditii bancile scumpesc ratele mai mult decat e cazul?

Cand urca rata la banca, ofiterii spun banal: "A crescut Euribor". Nimeni nu spune ce este de fapt acest indicator si cine il calculeaza. Cum se formeaza Euriborul si care este de fapt impactul lui asupra ratei creditului? HotNews.ro a facut o analiza privind evolutia „misteriosului” indicator si a pus-o in paralel cu evolutia dobanzilor la creditele si depozitele acordate de bancile locale. Concluzia este urmatoarea: in perioada de boom, creditele se scumpesc mai mult decat creste Euriborul. In criza, se merge „la pas”. Ca definitie, Euribor este rata dobanzii la care bancile europene se imprumuta intre ele in euro. Aceasta se calculeaza zilnic ca medie a dobanzilor practicate de cele mai importante banci din zona euro. De anul acesta, Euribor este cotat in urma participarii a 44 de banci dintre cele mai importante. O analiza a evolutiei Euribor si a dobanzilor la creditele si depozitele noi acordate de bancile din Romania arata ca, in perioada octombrie 2008- ianuarie 2009, Euriborul scadea. Nu insa si dobanzile la imprumuturile bancilor locale, care ramaneau aceleasi. Abia de la sfarsitullui 2009, cand criza devenise evidenta, trendurile au fost oarecum aliniate. Fie ca vorbim de euribor la 6 luni, fie ca il luam in calcul pe cel la 3 luni, diferentele sunt mici.

Analiza Reuters: Ce masuri anti-criza negociaza liderii UE si care sunt sansele de a ajunge la o intelegere

Tarile din Zona Euro lucreaza in prezent la un "pachet complet" de masuri prin care spera sa previna o posibila criza a datoriei suverane in regiune, informeaza Reuters intr-o analiza a impactului acestor masuri. Negocierile sunt acerbe, cu Franta si Germania plasate ca lideri de initiativa. Extinderea Facilitatii pentru Stabilitate Financiara Europeana, impunerea unor noi teste de stres pentru banci si implementarea unui set de criterii care sa asigure sustenabilitatea pe termen lung a economiilor din Zona Euro sunt principalele puncte de pe agenda discutiilor. Un alt punct important pe agenda pachetului de masuri este amanarea termenului de scadenta a creditelor acordate tarilor aflate in dificultate. Guvernatorul bancii centrale germane, Axel Weber, a sugerat ca scadenta imprumuturilor acordate Greciei si Irlandei ar trebui extinsa pana la 30 de ani, conform unor surse care au participat la discutii, citate de Reuters. Inca nu este cunoscut daca acest punct are sprijinul decidentilor din Zona Euro.

Olanda: Amenda de 2 milioane euro pentru intarzierile trenurilor in 2010

Guvernul Olandei a amendat cu 2 milioane de euro compania nationala feroviara. Amenda vine ca urmare a intarzierilor inregistrate anul trecut de peste 7% din trenuri, se arata intr-un comunicat al Ministerului olandez al Infrastructurii si Mediului. "Caile ferate olandeze au primit o amenda provizorie de 2 milioane de euro pentru ca nu a reusit sa indeplineasca obiectivele stabilite de guvern pentru 2010", se mai spune in comunicat. Reprezentantii ministerului au precizat ca prea multe trenuri au avut intarzieri, iar calatorii nu au fost multumiti de informatiile oferite si de locurile in care puteau astepta in timpul perturbarilor de trafic. Potrivit companiei nationale feroviare, trenurile sale, care transporta un milion de pasageri pe zi, au venit conform programului in proportie de 92,5%, in vreme ce obiectivul stabilit era de 93%.