Romania a cunoscut 5 episoade de intrari masive ale fluxurilor brute de capital intre 1991-2010, se arata intr-un raport al Fondului Monetar dedicat migrarii internationale a fluxurilor financiare. Tara noastra mai este amintita intr-un pasaj legat de genul de politici care duc la intrari de capital sau dimpotriva, la contractii ale fluxurilor de bani veniti din exterior. Astfel, se spune in raportul Fondului, incercarea BNR in 2003-2008 de a limita cresterea creditului in valuta prin plafonarea volumului de credite (in functie de capitalurile proprii ale bancilor-n.red.) nu a avut succesul scontat. Bancile mama si-au capitalizat “fiicele”, iar expansiunea creditului a continuat in acelasi ritm.

FMI a publicat marti seara un prim draft cuprinzand un set de recomandări privind gestionarea fluxurilor de capital. Este un fel de "cod de conduită" lansat de Fond, destinat statelor care se confrunta cu intrari bruste de valută.

"Intrările de capital revin pe scară largă. Pietele emergente au redevenit dragi investitorilor", a declarat prin telefon unul dintre autorii lucrarii, Aasim Husain.

"Chiar dacă aceste fluxuri sunt în general benefice pentru ţările care le primesc, intrările excesive de capital pot prezenta riscuri pentru stabilitatea macroeconomică şi financiară," mai spun oficialii Fondului. Riscurile constau in aprecierea excesivă a monedei, speculaţii pe cursul de schimb, cresterea excesiva a creditului, inflaţie, sau cresterea volatilitatii condiţiilor economice.

Recomandările Fondului umplu cele 97 de pagini ale documentului intitulat "Experienţe recente în gestionarea fluxurilor de capital”, pentru institutia condusa de Dominic Strauss Kahn fiind o veritabila ruptura de trecut admiterea ca uneori controlul intrarilor de capital ar putea pazi de viitoare crize. Problema controlului asupra capitalului probabil ca trezeste amintiri dureroase FMI care datează de pe vremea crizei asiatice din 1997-1998.

La acea vreme, institutia recomandase liberalizarea contului de capital in tari ca Thailanda, Indonezia sau Coreea de Sud, care s-au scufundat ulterior în recesiune. In schimb Malaezia, care a refuzat sa isi liberalizeze contul, a iesit din criza mult mai repede decat statele anterior mentionate.