Incepand de luni, Romania va avea un nou Cod al Muncii. Vezi care sunt schimbarile din relatia angajat-angajator

de Dan Popa     HotNews.ro
Duminică, 1 mai 2011, 12:45 Economie | Finanţe & Bănci


 documente
(01 Apr 2011) PDF, 140KB
Luni intra in vigoare noul Cod al Muncii, de la care se asteapta sa duca la cresterea flexibilizarii pietei muncii si la infiintarea de noi locuri de munca.  „Practic nu este o publicare a unui nou Cod al Muncii, ci o modificare destul de extinsa insotita de abrogarea mai multor prevederi din vechiul act normativ. Avand in vedere amploarea dezbaterilor produse de acest act normativ, speram sa fie de bun augur si sa aduca efecte benefice”, au explicat consultantii fiscali chestionati de HotNew.ro.
Citeste documentul complet in atasament sau vezi mai jos principalele modificari aduse legii fundamentale a pietei muncii.

Principalele modificari/reformulari introduse:

  • Contractul de munca se incheie in forma scrisa anterior inceperii activitatii salariale prin grija angajatorului. Contractul se inregistreaza in registrul salariatilor si se transmite la ITM.
  • Perioada de proba este de maxim 90 zile pentru functiile de executie si 120 zile pentru functiile de conducere.
  • Primele 6 luni de la debutul in profesie sunt considerate STAGIATURA pentru absolventii de invatamant superior. La sfarsitul perioadei, angajatorul va elibera salariatului o adeverinta vizata de ITM. Efectuarea stagiului se va reglementa prin lege speciala.
  • Daca in desfasurarea activitatii salariatul trebuie sa detina un aviz/autorizatie ce se reinnoieste, iar acesta nu respecta acest fapt, contractul de munca inceteaza de drept dupa 6 luni de la data la care trebuia efectuata reinnoirea.
  • In cazul reducerii temporare a activitatii pentru motive economice, tehnologice angajatorul poate reduce programul de lucru de la 5 zile la 4 zile pe saptamana, cu diminuarea salariului.
  • Pe durata reducerii sau intreruperii temporare a activitatii, salariatii ce nu desfasoara o activitate, primesc o indemnizatie de minimum 75% din salariul de baza.
  • Perioada de preaviz este de 20 zile lucratoare, in cazul concedierii  pentru motive ce nu tin de vina salariatului (necorespunzator profesional, inapt medical dovedit prin expertize).
  • Termenul de preaviz in cazul demisiei este de maxim 20 zile lucratoare pentru salariatii cu functie de executie si 45 de zile pentru salariatii cu functie de conducere sau conform clauzelor din contractul de munca daca s-a semnat in alt fel.
  • Contractul de munca cu perioada determinata este de maxim 36 de luni. Daca ulterior, in 3 luni de la incetarea primului contract se semneaza un alt contract cu perioada determinata, acesta este considerat succesiv primului, iar perioada nu poate depasi 12 luni.
  • Durata maxima a timpului de munca nu poate depasi 48 de ore pe saptamana, inclusiv orele suplimentare.
  • Prin exceptie, durata de 48 ore/saptamana inclusiv orele suplimentare, poate fi prelungita, insa media pentru o perioada de referinta de 4 luni sa nu depaseasca 48 ore/saptamana.
  • Pentru anumite profesii sau activitati, stabilite prin contractul colectiv de munca, perioada de referinta se poate stabili pana la 6 luni.
  • In plus, sub rezerva legalitatii reglementarilor privind protectia sanatatii, din motive tehnice si de organizarea a muncii, perioada de referinta poate fi de maxim 12 luni.
  • Munca suplimentara se compenseaza prin ore libere platite in termen de 60 zile calendaristice dupa efectuarea acesteia.
  • In perioada de reducere a activitatii se pot acorda zile libere platite pentru orele suplimentare in urmatoarele 12 luni.
  • Salariatii ce desfasoara munca de noapte beneficiaza fie de reducerea cu o ora a duratei muncii, fie de un spor de 25% pentru munca prestata noaptea.
  • In cazul in care programarea concediului de odihna se face fractionat, angajatorul are obligatia ca cel putin o perioada intr-un an sa fie de cel putin 10 zile lucratoare de concediu neintrerupt.

Vezi in atasament Legea privind noul Cod al Muncii, asa cum a fost publicata in M.O.



Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.






18886 vizualizari

  • -1 (7 voturi)    
    mai este valabila...? (Duminică, 1 mai 2011, 13:23)

    dan [anonim]

    mai este valabila legea conform careia , daca ti-ai depus demisia si esti in preaviz ...se reduce timpul de lucru la 4 (sau 6 ore).

    Multumesc pentru un eventual raspuns.
    • +2 (4 voturi)    
      Nici nu a fost (Luni, 2 mai 2011, 4:57)

      ionut [anonim] i-a raspuns lui dan

      Se reducea durata de lucru la 4 ore doar daca erai dat afara / daca iti dai demisia trebuie sa vii 8 ore pe zi.
    • 0 (0 voturi)    
      fascinant ... (Miercuri, 4 mai 2011, 13:22)

      adrian [anonim] i-a raspuns lui dan

      oare pe ce criteriu poti da - sau + unui om care pune o intrebare ???? (chiar daca omul habar nu are ..deaia pune intrebare)
  • -7 (23 voturi)    
    ne vand (Duminică, 1 mai 2011, 13:42)

    marius [anonim]

    tot ce era in avantajul, apara angajatul, s-a abrogat. boc s-a gandit sa avantajeze doar angajatorul, cu pretextul ca stimuleaza piata muncii si "angajarile". dar asta se poaete face nu transformandu-ne pe noi in sclavi (sub pretextul ca ni se vrea "binele") ci eliminand coruptia, birocratia, fiscalitatea excesiva. visul lui boc (basescu) de-a se lucra si sambata, de-a se lucra apr tot timpul si ca omul sa nu fie platit pt munca sa, s-a apropiat astfel si mai mult de realitate. cum altfel strainataea sa fie multumita, dupa ce ne-a "acordat" (bagat pe gat cu forta) imprumuturi dupa imprumuturi, iar acum isi cere "rasplata"! am fost si suntem vanduti oameni buni. tara cu bogatiile ei subterane (vezi rosia montana si nu numai), pamanturile, istoria, identitatea, valorile, istoria si viitorul. asta e realitatea in care "traim", si suntem mintiti "frumos" ca ceea ce ni se intampla de fapt e cu totl altceva! un cod al "muncii" rusinos, dar scandat "benefic" (oare pt cine?...), povesti de adormit copiii, divorturi, fandoseli "vedete" ce promoveaza prostia si non-valoarea, crime si nebunii de la ora 5, telenovele, scandaluri de 2 lei, grija zilei de maine, artificial si voit creata, toate astea ne mentin atentia in alta parte, in timp ce suntem furati cu totul oameni buni. altii in timpul asta ne hotarasc cu nonsalanta - zambind soarta, transformandu-ne din fiinte omenesti cu sperante, noblete sufleteasca si idelauri, in niste roboti fara identitate, fara vointa, fara vlaga, fara speranta si fara gandire, numai buni de-a fi vanduti si-a munci pe nimic oricui ofera mai mult "conducatorilor iubiti"!
    • +7 (17 voturi)    
      Te inseli (Duminică, 1 mai 2011, 18:56)

      Ramona [anonim] i-a raspuns lui marius

      Te inseli sau ai fost inselat. Mai bine citeste codul muncii cu atentie. Noi avem pe unu' in firma si sefii nu il reusesc de vreun an de zile. Si nici cu noul cod nu o sa reuseasca. Tipul lipseste cand are chef, dispare si apare dupa 2,3,4,5 zile cu un concediu medical (suferind de multa lene), el anuntand baprin SMS, ba prin email ca nu se simte bine, nu isi termina lucrul la timp dar face ceva acolo cat sa nu se spuna ca a muncit etc. Trebuie sa muncim noi in locul lui. Si nu a fost angajat pe pile ci pentru ca in alea 30 de zile cat a fost perioada de proba a fost corect, punctual, saritor adica numa' bun de angajat. T
    • +2 (10 voturi)    
      hmm (Luni, 2 mai 2011, 1:40)

      adyQ [utilizator] i-a raspuns lui marius

      daca tu crezi ca asta e visul cuiva sa lucrezi tu si sambata ai o mica problema, eu iti zic doar atat: eu stau in canada si lucrez si sambata si duminica...nu e placut dar este necesar :)
      • 0 (0 voturi)    
        si esti obligat ? (Miercuri, 4 mai 2011, 13:21)

        adrian [anonim] i-a raspuns lui adyQ

        sau e alegerea ta ?
        • 0 (0 voturi)    
          buna intrebare (Miercuri, 4 mai 2011, 22:21)

          adyQ [utilizator] i-a raspuns lui adrian

          e alegerea mea, si la fel poti sa faci si tu acolo, daca nu iti convine ca te cheama la lucru duminica iti cauti de lucru altundeva :)
    • 0 (4 voturi)    
      Nu mai asculta prostiile unora. (Luni, 2 mai 2011, 7:53)

      mircea [anonim] i-a raspuns lui marius

      Citeste codul muncii si ai sa vezi ca nu-i asa cum spui.Nu mai asculta tot felul de "binevoitori"care pana acum au trait chipurile aparandu-ti tie drepturile.In realitate au facut blaturi cu patronatele sisi-au aranjat lor afacerile.De aceia sunt nemultumite unele sindicate si patronate.Nu mai pot sa-ti bage pe gat asa zisul contract colectiv de munca.
    • -1 (3 voturi)    
      Pe bune?! (Luni, 2 mai 2011, 10:15)

      un bucurestean!! [anonim] i-a raspuns lui marius

      "Prietene" tu in ce tara traiesti. Si pana la 30 Aprilie se lucra binemersi si sambata si duminica. Benzinarii, centre comerciale, transport public, servicii de telefonie, televiziune, utlitati. Crezi ca toate astea erau facute de clone, de cine??
      Termina cu balivernele astea cu vai o sa murim ca lucram sambata sau duminica. Se intampla si pana acuma cu sau fara lege.
      Nu zic ca este normal dar nu este o tragedie atata timp cat se compenseaza in zile libere sau in salarii mai mari proportional cu timpul lucrat.
      Problema grava este munca la negru pe care nu a incearcat, nu va incerca sa o combata nimeni!
      • 0 (0 voturi)    
        Gandeste-te bine! (Luni, 2 mai 2011, 18:08)

        d_conus [utilizator] i-a raspuns lui un bucurestean!!

        Vei vedea pe viitor ca asta este o manipulare:
        6 zile de munca; 120 zile de training etc. Te rog! Uita-te mai cu atentie la tot Codul Muncii cel nou si cel dinainte care a tinut ani buni.

        Parerea mea: fara a fi cu vreo culoare de partid vei constata personal ca cei care exercita puterea guvernamentala si parlamentara astazi sunt total neintelepti in deciziile pe care le-au luat pana in ziua de astazi. Este cineva care are un interes ciudat. Nu visez, nu dorm. Roadele se vor vedea in viitor!
    • 0 (0 voturi)    
      si (Luni, 2 mai 2011, 10:26)

      si [anonim] i-a raspuns lui marius

      si de ce ar fi poporul roman un popor de angajati si nu unul de patroni si de manageri? scrie undeva ca trebuie sa ne multumim cu rolul de palmasi?
  • +9 (13 voturi)    
    FOARTE LIBERALA (Duminică, 1 mai 2011, 13:54)

    BISMARCK [anonim]

    in principiu poate fi buna daca s-ar prevedea clar si sanctiunile la abuzurile angajatorilor
  • -8 (18 voturi)    
    munca .. (Duminică, 1 mai 2011, 14:51)

    muncitoru [anonim]

    Ţara n are unde munci, iar PDL-iştii dau coduri ! Tot pe dos, tot pe dos ...!
    • +11 (17 voturi)    
      Locuri de munca (Duminică, 1 mai 2011, 18:59)

      Ramona [anonim] i-a raspuns lui muncitoru

      Stiu pe cineva care cauta pentru o ferma paznic permanent. Ofera casa pentru familie, cazare, salariu. Nu gaseste nici macar in satul din apropiere. Mai stiu niste batrani care cauta oameni sa l lucreze in gradina. Nu gasesc ca cica e greu si pentru 1 milion de lei pe zi "nu se merita".
      • -2 (14 voturi)    
        las-o moarta ... (Luni, 2 mai 2011, 0:07)

        las-o moarta [anonim] i-a raspuns lui Ramona

        treaba asta cu noul Cod al Muncii vine prea repede in contextul in care salariul minim pe economie in Romania este similar cu unele tari africane . Daca vrem in UE si in 2015 sa ne luam salariul in euro atunci tb votata mai intai legea care ridica plafonul salariului minim pe economie la peste 750 euro similar ca in Italia / Spania samd . Si apoi poti veni si cu aceasta lege evident in sprijinul patronatelor - fie strainii care au pus mana pe activele tarii la preturi de nimic / fie romani-bisnitarii care au pus mana pe o alta parte a activelor tarii pe bani ciorditi / fie romanii care au avut idei excelente , ambitie au muncit pe branci intr-o economie super concurentiala de cu iz puternic de oligopol daca nu chiar monopol , romani care ii scuipa in cap pe cei " lenesi " si carora li se pare normal ca noilor abgajati sa li se dea un min de 400 de lei in perioada de proba , dar cand vine vorba sa isi ia un Logan cum fac nemtii spre exemplu ei se multumesc doar cu Mercedes . Stii ce ... pentru Romania am ajuns sa ii admir pe cei care reusesc sa ii "faca " pe patroni de bani . Ia sa fi fost salariul in perioada de proba min 5000 de lei ; Sa vezi ce cautau ei si 1 an de zile un om si dupa ce il aveau erau atenti cu el precum cu propria masina ... Pe scurt un cod al muncii de doi bani ... si o politica economica a Romaniei pe spinarea consumatorului final - 80% cetateni romani salariati - dependenti de un cod al muncii inechitabil - tva - 24% asta dupa ce veniturile sunt reduse cu 16% . Bine ca se gandesc ca amenzile de circulatie sa reprezinte si 3-4 ori venitul unui om de rand . .....
        • 0 (4 voturi)    
          ca n Italia? (Luni, 2 mai 2011, 7:13)

          curios [anonim] i-a raspuns lui las-o moarta

          deci benzina 1,6 e/lt, kg.de paine 2 e,(numai) chirie la un apartament mic in oras mic 450 e, intretinere la bloc 200 e/luna, impozit pe casa 1000 e/an. Pe astea nu le vrei, cand ceri salariu minim ca in Italia?
          • 0 (0 voturi)    
            deziformezi (Miercuri, 4 mai 2011, 13:35)

            adrian [anonim] i-a raspuns lui curios

            benizna la ei 1.6e la noi 1.32e ...

            in ce oras mic e chirie 450e la apartament mic ?
            in Firenzze cu 500$ pe luna gasesti apartament 2 camere de 50-60mp

            intretinere 200e/luna ... poate pe timp de iarna , si asta la un apartament de peste 70 mp (si iarna in zone unde e iarna , nu in jumatatea de sud , unde iarna sunt min 10 grade .

            PS salariu mediu acolo este de 1500e
            un mic calcul pentru tine :
            - 1500e=6165ron , la noi : 1440ron
            - 6165/1440 = 4.28

            deci si daca ceea i fi spus e adevarat , tot as perefera , avand in vedere un castig de mai mult de 4 ori mai mare ca la noi , si preturi de 2-3 ori mai mari
        • +3 (7 voturi)    
          In UE , 6 tari nu au salariu minim (Luni, 2 mai 2011, 8:19)

          Sargon [utilizator] i-a raspuns lui las-o moarta

          Exista 6 tari in Uniunea Europeana care nu au salariu minim impus prin lege! Asa ca lasa propaganda populista!

          Daca vei ridica salariul minim la 750 de Euro, nu vei face decit sa cresti somajul fortat! Vezi care sint cauzele somajului fortat (somajului involuntar) si apoi iti vei da seama ce prostie ai scris!
          • 0 (0 voturi)    
            Care sunt acele 6 tari? (Luni, 2 mai 2011, 12:01)

            Monte [anonim] i-a raspuns lui Sargon

            Care sunt acele 6 tari?
            Sunt foarte curios care sunt?
            • +1 (1 vot)    
              Din cite imi amintesc... (Marţi, 3 mai 2011, 7:39)

              Sargon [utilizator] i-a raspuns lui Monte

              Cipru, Danemarca, Finlanda, Suedia, Germania, Italia
              • 0 (0 voturi)    
                LOL (Miercuri, 4 mai 2011, 13:36)

                adrian [anonim] i-a raspuns lui Sargon

                se poate cauta si verifica ...
                dar sigur italia si germania au salariu minim .
        • 0 (0 voturi)    
          nene (Luni, 2 mai 2011, 10:28)

          nene [anonim] i-a raspuns lui las-o moarta

          nene, aia din vest de care vorbesti dumneata sunt bogati (si au salarii mari) pentru ca muncesc altfel, nu muncesc altfel pentru ca au salarii mari. salariile alea sunt reflexul avutiei tarilor lor, avutie care s-a construit in timp, prin munca...
          nu mai pune caruta inaintea boilor.
      • +1 (5 voturi)    
        >>>>>>>>>>>>> (Luni, 2 mai 2011, 6:36)

        Invincible [utilizator] i-a raspuns lui Ramona

        ahahaha.. ce vrajeala asta cu un milion pe ziiii....
        cine-i tampit sa dea cu piciorul la 25 mil/luna ? :))

        probabil ca pe terenul ala cresc diamante de au mosii atatia bani bani.

        las-o ca macane :))
        • +3 (5 voturi)    
          nu e vrajeala (Luni, 2 mai 2011, 8:43)

          sucaa [utilizator] i-a raspuns lui Invincible

          este purul adevar. se multumesc cu ajutorul social de la stat pt care nu trebuie sa faca nimic si le ajunge de tigari si bautura.
          de ce sa munceasca daca era bani care vin si nu trebuie sa faci nimic?
          chiar daca este mai outin decat ar castiga daca ar munci.
        • 0 (0 voturi)    
          gresit (Luni, 2 mai 2011, 10:52)

          marius [anonim] i-a raspuns lui Invincible

          Esti nostim si partinitor.
          Se intampla mult mai des decat crezi. "Aaa mi-ai adus ciorba cu mamaliga!? Dar eu vreau friptura si vin de ala bun de-al matale." (pe langa bani ofc)
          25 iti iese daca stii aritmetica... si de fapt ies 20,21 sau 22 daca nu sunt sarbatori si e o luna plina.
          Foarte multi o sa-ti spuna ca "nu se merita".
          Mai bine ajutor social si toata ziua la birt.
    • +3 (7 voturi)    
      ai dreptate! (Luni, 2 mai 2011, 7:10)

      bula [anonim] i-a raspuns lui muncitoru

      posturi de INSPECTORI sunt putine! leafa, leafa! spaga, spaga! la serviciu 3 ore pe zi, sa tot traiesti!
    • 0 (4 voturi)    
      Daca te referi la Ponta si Antonescu, (Luni, 2 mai 2011, 7:57)

      mircea [anonim] i-a raspuns lui muncitoru

      Ai perfecta dreptate.Au astia un chef de munca si nu au unde munci.Hai sictir.Toti se plang ca nu gasesti un muncitor ca lumea si tu indrugi prostii.Dar ce calificare ai mataluta de nu vrea nimeni sa te angajeze?Daca esti taietor de frunze la caini sa stii ca nu se mai cauta.Recalifica-te.
  • -7 (19 voturi)    
    codul muncii (Duminică, 1 mai 2011, 15:34)

    tdb [anonim]

    submediocru antipopular antisocial antinational PUNCT.
  • -6 (18 voturi)    
    cod.... mun.... (Duminică, 1 mai 2011, 15:42)

    tdb [anonim]

    adaug si neproductiv
  • 0 (12 voturi)    
    Codul muncii (Duminică, 1 mai 2011, 17:43)

    Has [anonim]

    Am citit modificarile aduse codului muncii si sunt de parere ca ele trebuie corelate cu modificarile la celelalte legi din domeniul dialogului social. Concluzia mea este ca guvernul si presedintele s-au hotarat sa aplice o legislatie si sa aiba o atitudine ostile sindicatelor, pentru ca acest lucru le- ar aduce beneficii politice pe fondul cresterii neincrederii oamenilor in liderii de sindicat. Ceea ce le scapa este ca nu e normal, intr-o democratie, ca guvernul sa "faca curatenie in ograda sindicala".
    Daca sunt lideri sindicali corupti, si sunt, atunci sa se aplice vorba presedintelui in cazul Botis: avem legi si institutii si sa raspunda in fata lor, nu sa modifici un set intreg de legi numai ca sa slabesti puterea sindicatelor.Asa va slabi puterea romanilor de a se lupta pentru salarii mai mari, asa vom deveni si mai slugi decat suntem. Ne vom feudaliza, vom iesi din Europa, cu visul american in brate.....
    • +2 (4 voturi)    
      si cam cati? (Luni, 2 mai 2011, 7:18)

      curios [anonim] i-a raspuns lui Has

      cai "proletari" avem in RO, ca sa fie reprezentati de sindicate? din 4,3 mil. salariati,cam 1,3 sunt bugetari. Scade apoi salariatii din IMM -familiale in majoritate- vreo 2 milioane la 700 000 de IMM. Ai ramas cu un milion de salariati la privat. Scade TESA, scoate operatorii superspecializati si ramai cu mai nimic, decat cu burtile proeminente ale unor urlatori sefi de sindicat. PS. minu mi se pare USA sau Canada sau Australia tari feudale (poate la voi la partid)
      • 0 (0 voturi)    
        si cam cati... (Marţi, 3 mai 2011, 9:22)

        Has [anonim] i-a raspuns lui curios

        vrei sa spui ca in Canada sindicatele nu au nici un cuvant de spus.Asta nu stiu de unde ai scos-o...
  • +4 (10 voturi)    
    Moralitate (Duminică, 1 mai 2011, 17:44)

    Daniels22026 [utilizator]

    Cele doua tabere, angajati si angajatori sint ttabere de intrerese economice. Angajatii sint multi si mai saraci, angajatorii sint mai putini, dar puternici. Codul Muncii este moral daca aseaza cele doua parti pe picior de egalitate, adica, pe cit posibil, drepturile acordate unei parti, sa fie acordate si celeilalte, sau cumva compensate.

    Angajatii, adica noi cei multi, dorim sa avem avantaje cit mai multe, oferite prin lege, de la angajatori. Dar tot ceea ce obtinem peste moralitate, va fi imediat sesizat de catre angajatori, si se va intoarce impotriva noastra, a angajatilor, chiar la locul de munca. Asa ca, mai bine privim angajarea ca simplu proces de vinzare-cumparare a fortei de munca. Daca intelegem asta, noi angajatii, saraci dar foarte multi, ar trebui sa avem grija de moralitate. E in interesul nostru.

    Citesc codul muncii si vad ca n-am avut grija de moralitate. Am obtinut de la angajatori, prin sindicate si presiune politica, citeva drepturi care nu ni se cuvin, imorale. Ele de fapt nici nu ni se vor acorda in practica, dar i-am oferit astfel angajatorului dreptul moral de a ne pacali. Si o va face, caci si noi am incercam sa-l pacalim cu acest cod, ca si cu cel precedent.

    Se vor gasi insa suficient de multi sa creada exact opusul, ca acest cod ne dezavantajeaza pe noi, angajatii. Prostii (saraci sau bogati) cred ca li se cuvin multe drepturi si putine obligatii. Gratuitati nu exista decit daca cineva le produce pentru altcineva. Solutia e sa fim morali, adica drepturile si obligatiile angajatorului si ale angajatului trebuie sa fie (aproximativ) egale. Altfel realitatea se intoarce pe rind, ba impotriva saracilor, ba impotriva bogatilor, iar in final tuturor ne vine rindul sa suferim.
    • +6 (8 voturi)    
      Re: Moralitate (Luni, 2 mai 2011, 0:15)

      MLZ [anonim] i-a raspuns lui Daniels22026

      Daca ai luat "minus" pentru apel la moralitate ... e cam clara treaba. :o)

      Sa mai punem la socoteala si iluzia cu "locul meu de munca":

      "Intr-o oarecare masura, ne lasam pacaliti chiar de limbajul pe care il folosim pentru a descrie situatia. Vorbim de locul “meu” de munca, de locul “tau” de munca, de locul “lui” sau al “ei” de munca; folosirea pronumelui posesiv nu indica o posesiune reala.

      Tot asa, vorbim de croitorul “meu”, de angajatul “meu” sau de clientul “meu”, insa ar fi grotesc sa se impuna drepturi de proprietate in aceste relatii. Toate se bazeaza pe reciprocitate, nu pe proprietatea cuiva. Utilizarea termenului “meu” nu implica dreptul de proprietate.

      Daca asa ar sta lucrurile, atunci as putea sa ii interzic angajatului “meu” sa isi paraseasca slujba. In cazul clientului “meu”, l-as putea impiedica sa cumpere de la un concurent. Si in cazul croitorului “meu”, drepturile mele ar fi incalcate daca el s-ar muta in alt oras, ar iesi la pensie sau si-ar schimba ocupatia.

      Un loc de munca este rezultatul unui acord voluntar intre doua parti – angajatul si angajatorul. El nu poate sa se afle in proprietatea nici uneia dintre acestea. Muncitorul nu poseda locul “lui” de munca, la fel cum sotul nu este proprietarul sotiei “lui”.

      (...)

      Legile nu il obliga pe muncitor sa isi justifice decizia de a parasi o slujba, iar relatia angajat-angajator ar trebui sa fie complet simetrica. "

      Walter Block
  • +2 (10 voturi)    
    bravo! (Duminică, 1 mai 2011, 17:48)

    Bravo! [anonim]

    e una dintre putinele legi bune date de boc.

    daca vreun angajat avea impresia ca era pastrat intr-o firma din cauza unei legi, se insela amarnic. in schimb, companiile, in speciale cele mari, se fereau sa angajeze pentru ca nu putea disponibila usor.

    ce nulitate trebuie sa fie omul care doreste sa lucreze intr-o firma care nu-l doreste, doar pentru ca legea nu-i permitea usor sa primeasca un sut in fund pentru a-si gasi exact companie care i se potrivea.

    boc chiar are dreptate aici. companiile la care viseaza sa lucreze oricine ii vor angaja direct mult mai usor ca inainte.
    • -3 (9 voturi)    
      daca doar tb sa dai cu sapa ...poate (Luni, 2 mai 2011, 0:16)

      daca doar tb sa dai cu sapa ...poate [anonim] i-a raspuns lui Bravo!

      desi agricultura ca orice alt domeniu din tara asta nu ofera prea multe locuri de munca ...daca un patron a strans sa zicem 100 de mil de euro in boom economic nu ti se pare legitim ca in criza financiara salariatul care l-a ajutat cu cele 100 de mil sa isi pastreze locul de munca si nu sa fie dat afara ? Si va fi dat afara pentru ca da ... patronii din Romania " sonno figlio di butana " . Vor spune gata frate ... e criza ... doi ani mori de foame chiar daca te-am tinut cu min pe economie ; si tu vei veni cu moralitatea : Stai asa ca stii eu te-am ajutat cu cele 100 de mil ; si el va spune : eu te-am platit cu 400 de lei si nu am incalcat vreo lege .... poate doar pe cea a bunului simt dar aia nu se pune .... Prin noul cod al muncii asta ni se spune ca nu mai exista "bun simt " .
      • +2 (2 voturi)    
        dar (Luni, 2 mai 2011, 10:32)

        dar [anonim] i-a raspuns lui daca doar tb sa dai cu sapa ...poate

        dar nu e treaba tarii sa ofere locuri de munca, ci este treaba cetatenilor tarii...
        daca vezi ca e penurie de locuri de munca si ca toti somerii sunt niste oameni super-harnici si super-calificati care nu cer decat un loc de munca si salarii corecte, de ce nu creezi dumneata o intreprindere ca sa le valorifici potentialul?

        a, nu? e greu sa te implici? mai bine astepti? pe cine sa asteptam? pe vechiul "sa se faca!"?
  • -3 (13 voturi)    
    Suntem prea mici (Duminică, 1 mai 2011, 20:30)

    gradu [utilizator]

    Totul a fost pus la punct la niveluri la care muritorii de rand nu au acces... David Rockefeller: "Tot ce avem nevoie este o criza majora, iar natiunile vor accepta Noua Ordine Mondiala".
  • +1 (1 vot)    
    Eu as spune ASA (Duminică, 1 mai 2011, 20:42)

    laurs [anonim]

    (null)
  • +5 (17 voturi)    
    codul muncii (Duminică, 1 mai 2011, 21:19)

    adrian [anonim]

    Da, bine... numai sa criticati stiti. Aproape ca va considerati in stare sa scoateti voi o lege/cod/regulament... Sunteti buni la toate... Asta e problema Romaniei... toti nepriceputii isi dau cu parerea...
    • -1 (9 voturi)    
      boc ? (Luni, 2 mai 2011, 0:19)

      si cine e bun la toate ? [anonim] i-a raspuns lui adrian

      si cine e bun la toate ? Boc ?
      sau poate europarlamentarul Becalllli ?

      come on .....
    • +2 (4 voturi)    
      codul muncii (Luni, 2 mai 2011, 8:14)

      has [anonim] i-a raspuns lui adrian

      Bine mai desteptule. O sa tacem toti din gura ca sa fii tu fericit. Daca te deranjeaza faptul ca avem dreptul sa nu tacem, ai probleme mari.....
    • 0 (0 voturi)    
      e (Luni, 2 mai 2011, 10:33)

      e [anonim] i-a raspuns lui adrian

      e meteahna romaneasca veche: "daca as fi fost eu acolo, sa vezi ce gol as fi dat". toti chibitii se cred vreun ronaldo nedescoperit, dar ei de-abia alearga o suta de metri.

      sunt buni si ei undeva: la datul din gura. e usor asa.
  • -1 (5 voturi)    
    Sa incepem cu inceputul (Luni, 2 mai 2011, 9:42)

    gogu [anonim]

    In primul rand Parlamentul (si respectiv Guvernul care rezulta din votul acestuia) este angajat de catre cei care voteaza. Este pana la urma un contract nescris dar care este garantat de cea mai inalta lege in stat - Constitutia. Deci daca aceste entitati sunt in slujba celor care au votat, au obligatia de elimina abuzurile pe care angajatorii, avand o pozitie de forta in relatia cu angajatul, ar putea sa le faca.
    Ce face acest guvern? Lasa libere toate portitele pe care un angajator de rea credinta le poate folosi pentru a face abuzuri. Ce inseamna asta? Inseamna ca si noi, in calitatea noastra de cetateni cu drept de vot si platitori de taxe putem considera ca nu s-a respectat contractul incheiat in momentul votului, deci ar trebui folosite prevederile prezentului cod sa-l dau afara pe boc! Totul depinde de noi si ar trebui sa lasam deoparte comoditatea!
    Inteleg ca fostul cod al muncii plus presiunea sindicatelor au generat o clasa de membrii ai "sistemului" care sunt incompetenti deci trebuia schimbat. Problema este ca aceasta schimbare a fost facuta de membrii ai aceluiasi "sistem" care cu incompetenta lor nu au putut tine piept dorintelor patronatului. Aceasta incompetenta a generat o lege care este nu este echilibrata si nu protejeaza contra abuzurilor.
    • +1 (1 vot)    
      si (Luni, 2 mai 2011, 10:36)

      si [anonim] i-a raspuns lui gogu

      si de unde pana unde ai dedus dumitale ca poporul roman este format din angajati incompetenti care se bazeaza pe o lege stramba ca sa nu fie dati afara?

      poporul roman cuprinde si multi oameni competenti si seriosi, care se bazeaza pe propriile lor capacitati si pe propriul lor efort in a reusi. atat ca angajati, cat si ca patroni de intreprindere.

      acesti oameni competenti sunt cei care l-au votat pe Emil Boc. iar guvernul tocmai asta face, incet-incet, isi respecta mandatul respectiv.

      or crezi ca numai dumneata esti votant (si roman) pe lumea asta? ei, mai suntem si noi, ceilalti. sa te obisnuiesti cu gandul asta.
  • 0 (0 voturi)    
    Una dintre marile probleme nu a fost abordata (Luni, 2 mai 2011, 11:54)

    Monte [anonim]

    Lucrez ore suplimentare de imi sar capacele, pentru ca munca nu se poate amana, clientii trebuie ajutati. Depasesc cu mult pe saptamana cele 8 ore suplimentare legal. Angajatorii nu pot plati munca suplimentare peste 8 ore/saptamana si mai ales nici nu vor. De ce nu se pedepseste neplata orelor suplimentare ca si cum ar fi munca la negru, pentru ca prin neplata lor statul pierd din taxe? Cand spun ceva angajatorilor despre orele suplimentare mi se reaminteste ca mai sunt si altii care au nevoie de loc de munca. Unde este protectia "sociala", cand un angajat care munceste corect, bine si isi respecta munca este amenintat cu o asemenea chestie? Acest cod de munca ar functia perfect intr-o tara civilizata si corecta, dar nu in Romania
    • +1 (1 vot)    
      Secunda (Marţi, 3 mai 2011, 19:06)

      Daniels22026 [utilizator] i-a raspuns lui Monte

      De ce sa-ti plateasca orele suplimentare daca tu ai lasat impresia ca nu prea iti pasa? De ce continui orele suplimentare daca nu esti platit? Nici un cod al muncii nu te poate apara de umilinta ta.

      Sint sigur ca te rogi de sefii tai sa te plateasca, in loc sa pleci acasa exact in secunda terminarii programului.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version