VIDEO Mugur Isarescu: BNR a majorat prognoza de inflatie pentru 2011 la 5,1%

de Dragos Comache     HotNews.ro
Joi, 5 mai 2011, 8:04 Economie | Finanţe & Bănci


 documente
(05 Mai 2011) PDF, 1MB
Banca Nationala a majorat prognoza cu privire la rata inflatiei pentru finele acestui an la 5,1%, a declarat guvernatorul BNR, Mugur Isarescu, cu ocazia prezentarii Raportului trimestrial asupra inflatiei. El a precizat insa ca aceasta prognoza nu cuprinde majorarea preturilor la energia termica, care ar putea avea loc in aceasta toamna.

Cele mai importante declaratii ale lui Mugur Isarescu:
  • Rata inflatiei s-a mentinut in afara intervalului tintit in ultimele trei luni, ba chiar a avut o revenire
  • Dintre factorii care au contribuit avem socurile adverse de natura ofertei: majorari ale preturilor marfurilor alimentare, preturile la carburanti
  • In sensul temperarii presiunilor iflationiste au actionat persistenta deficitului de cerere. Ne-a mai ajutat o apreciere nominala a leului fata de dolar, cu toate ca a fost moderata, de 4%.
  • Agentii economici includeau in preturile de import o marja care facea ca preturile de import sa aiba o tendinta de crestere. O aceasta apreciere a oprit un astfel de comportament
  • Am avut un efect de baza pe segmentul produselor de tutun
  • In ultimii 2-3 ani, baza monetara a oscilat in jurul a 50 miliarde de lei, din care 20 miliarde au bacile la BNR, iar 30 miliarde sunt banii "efectiv tipariti". Rezerva valutara acopera in totalitate
  • Rezerva de aur a BNR, de 3,5 miliarde de euro acopera aproape o treime din emisiunea monetara a bacnii centrale. Chiar in timpul etalonului aur nu a existat o acoperire mai ridicata
  • Teza asta cantitativa, ca daca sunt bani multi pe piata cresc preturile prinde bine la public. Nu acolo este cauza inflatiei din Romania. Ba mai mult ar da impresia ca Romania ar avea nevoie de o inasprire a politicii monetare
  • O asemenea abordare cantitativa este depasita in teoria economica de cel putin o suta si ceva de ani.
  • Un dezechilibru inflationist major in Romania e ca productia care nu acopera consumul intern. Dezechilibrul aceste e vazit chiar si intre cei care platesc impozite si cei care traiesc din impozite. Nu se poate echilibra peste noapte.
  • Acest raport deteriorat intre munca si consum si protectie si asistenta s-a deteriorat in ultimii 20 de ani si nu il vad echilibrat peste noapte. Aici trebuie perseverenta pentru ca economia sa produca mai mult si sa consume in limitele in care produce.
  • Aproape toata cresterea inflatiei din primele patru luni ale anului vine din sectorul alimentar, cu cauzele interne si externe. Evolutia din toamna anului trecut s-a datorat sectorului alimentar.
  • Productia interna a inceput sa contrabalanseze in mai mare masura socurile externe 
  • Cresterile cele mai mari la preturile alimentare s-au semnalat in Bulgaria, dar Romania este pe locul doi
  • Ponderea cea mai are in cosul preturilor de consum al produselor alimentare a ramas in Romania
  • Cu toate ca preturile au crescut mai putin in Romania decat in Bulgaria, impactul in indicele preturilor de cinsum s-a simtit mai mult
  • Alti factori care au contribuit la cresterile de preturi au fost evolutiile din nordul Africii si impactul asupra preturilor carburantilor. Speram ca daca pretul titeiului va scadea, speram sa avem un comportament corespunzator la pretul carburantilor
  • Pe piata muncii conditiile raman favorabile dezinflatiei. Toti indicatorii arata incurajator din punct de vedere al dezinflatiei
  • Intarirea cursului nu a fost un scop in sine al BNR. E adevarat ca multe preturi de import au fost corectate in jos, sau cel mult nu au mai fost impinde in sus
  • In cazul leului nu s-a intamplat altceva decat ce s-a intamplat in regiune
  • La prognoza, avem o evidenta curba mai inalta a preturilor administrate, conform datelor pe care le-am cules de la agentiile de specialitate. La eliminarea subventiilor la energia termica vom avea un impact asupra inflatiei, insa necunoscund cum va fi facut nu s-a putut estima corect si l-am mentinut la categoria riscuri
  • Inflatia CORE 2, asupra careia politicile bancii centrale au efect, va fi sub 3% in 2012
  • Toata proiectia noastra e facuta pe baza ipotezei ca treptat economia isi revine. Pledam pentru o astfel de evolutie, pentru ca ea va fi si de durata
  • Impulsul fiscal este inca prociclic, dar prociclitatea lui se diminueaza
  • Previziunea privind evolutia inflatiei arata o deteriorare in acest trimestru, pentru ca dezinflatia sa se instaleze in vara acestui an, odata cu disiparea efectelor de runda I fata de majorarea TVA
  • Se va intra in intervalul tintit in primul trimestru din 2012, urmand sa ramanem in acest grafic, cu o usoara crestere, si in prima parte din 2013
  • Nu am transmis un mesaj ca cresterea medie a preturilor se va accentua in lunile urmatoare. Ne asteptam ca inflatiile lunare sa fie mai mici in lunile urmatoare
  • Prognoza pentru sfarsitul anului este de 5,1% si nu curpinde majorarea la energia termica, care intelegem ca va avea loc in toamna. In 2012, prognoza de inflatie este de 3,6%
  • Materializarea riscurilor prezentate poate avea o influenta mai mare decat cea estimata acum
  • Pe termen scurt ne poate ajuta o apreciere a cursului de schimb. Nu suntem interesati de o influenta pe termen scurt, ci de influenta pe temen mediu si lung. O apreciere ne va dezavantaja pe termen mediu. Aprecierea cursului actioneaza cu intarziere si cu impact limitat, in vreme ce o depreciere actioneaza imediat si cu impact direct. Si din acest motiv nu incurajam o volatilitate ridicata a cursului de schimb
  • Suntem constienti ca o miscare a cursului in anumite limite poate sa gaseasca echilibru de tip "alchimie" intre dorinta noastra de a avea o influenta cat mai neutra a cursului de fond si incurajarea miscarilor de capital
  • Noi nu citim comunicatul nostru ca indicand o relaxare. Apreciere nominala a cursului a constituti o intarire a cadrului general. Reducerea RMO (rezervele minime obligatorii pentru pasivele in valuta - n.r.) din sedinta trecuta, in masura in care se va transpune intr-o masura nesustenabila in ceea ce priveste creditul in valuta, vom lua masurile de rigoare. Nu dorim sa atacam creditul in valuta pentru beneficiarii care au incasari in valuta. Si in domeniile in care resura de creditare nu exista decat din exterior, cum este creditul ipotecar, parerea mea este ca nu are rost sa dam la o parte riscul valutar si sa introducem alt riosc. Nu avem resurse interne, fonduri de pensii, piata de obligatiuni, nu am face decat doua lucruri- renuntarea la creditul pe termen lung sau introducerea unui alt risc.
  • Nu am relaxat politica monetara, nu am cedat la avalansa de interpretari, cand inflatia isi arata coltii, ca ar fi trebuit sa reducem dobanda de referinta, dobanda de politica monetara. Dobanda ne ajuta in continuare in viitor. Astfel am mentinut dobanda de politica monetara la 6,25%
  • Conditiile monetare in sens larg chiar s-au inasprit prin aceasta apreciere a cursului.
  • Inghetarea preturilor la carburanti, daca este o decizie europeana, cu retinerile de rigoare, Romania o va lua si ea, pentru ca altmineteri, o ruptura a preturilor nu va aduce decat ceva castiguri in buzunarele celor care vor specula. In general insa, nu sunt adeptul inghetarii preturilor. De catre ori au fost luate au creat un confort pe timp scurt si o ruptura dupa aceea.
  • Misiunea FMI discuta acum calendarul liberalizarii preturilor la energie. Noi am introdus in modelul nostru ceea ce este cert. Daca au fost facute majorari cu data certa le-am introdus. Cele care nu sunt certe le-am introdus la capitolul riscuri
  • Introducem in prognoza noastra doar ceea ce este cert, celelalte le introducem la capitolul riscuri
  • Majorarea preturilor la energia termica se va face diferentiat si vor exista in continuare categorii protejate. Cifra de 5,1% cuprinde doar majorarile de preturi administrate anuntate
  • Aderarea euro la 2015 este o data ambitioasa. Ea este veche de cativa ani buni. Guvernul nu a facut altceva decat sa hotarasca decat sa nu o schimbe. Daca il schimbam cu ce alta data fundamentata il schimbam? O fundamentare nu se poate face decat in baza unei analize facute de un grup mare de specialisti. Din acest punct de vedere salutam formarea unui grup interministerial care sa analizeze aceasta problema. 2015 nu si-a epuizat toate valentele. Adoptarea euro in 2015 este o tinta posibil de atins, chiar daca aspectele tehnice sunt pe zi ce trece mai greu de atins
  • O schimbare a datei ducea la discutii nesfarsite fara fond. Din experienta, "hai sa ii mai lasam si pe altii sa mai faca" e prima fraza care vine pe buze. Pana in 2015 mai sunt 4 ani. Chiar daca e o tinta ambitioasa poate sa fie atat un semnal de continuare a reformelor cat si un catalizator
  • Aprecierea cursului este in ton cu fundamentele  - Partial impartasesc aceasta apreciere, in contextul in care ea a venit nu neparat din ceva operatiuni ale BNR. Dupa ce am vandut 600 si acum am cumparat 600, in acel context a aparut o declaratie a consilierului Croitoru.
  • Corectia deficitului de cont curent a fost de natura sa readuca unele echilibre. Mai exista sectoare care trebuie corectate in economie. Chiar daca deficitul de cont curent va depasi 5%, dinamica mai rapida a exporturilor, dovedita pe parcursul a 20 de luni arata ca s-a schimbat ceva fundamental in economia nationala. Dinamica e bazata pe fundamente. Aceste corectii si reechilibrari din economia romaneasca vor dura mai mult.
  • Eu nu sunt foarte bucuros ca s-a spus ca aprecierea cursului este in concordanta cu fundamentele, pentru ca trebuie sa mai treaca timp pana sa ne bucuram. BNR nu transmite mesajul ca aprecierea cursului e de durata. Nu avem date care sa ne dea confortul necesar legat de o apreciere in continuare a cursului, de aici si retinerea noastra de a ne ajuta de cursul de schimb pe termen scurt.

Ratai anuala a inflatiei a urcat la 8,01% in luna martie, de la 7,6% in luna precedenta. Raportul trimestrial asupra inflatiei, document care evalueaza contextul macroeconomic recent, analizeaza perspectivele inflatiei si identifica principalele provocari si constrangeri cu care politica monetara se va confrunta in perioada urmatoare.





HotNews.ro a prezentat LIVE TEXT declaratiile lui Mugur Isarescu.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





3737 vizualizari

  • -1 (7 voturi)    
    fecior de lele (Joi, 5 mai 2011, 11:25)

    Mazeta [utilizator]

    una este sa ratezi inflatia tragand in bara si alta sa sutezi in tribune... penibil, mai mugure, mai.. la tine la crama tot asa faci planul de afaceri?
  • +4 (10 voturi)    
    toata romania e o teapa (Joi, 5 mai 2011, 11:40)

    vladutz [anonim]

    astea sunt la ordinea zilei in romania.Nimic nu merge bine aici.Toti vor sa te pacaleasca.Eu personal am vrut sa imi iau de la Marele Flanco un lcd,odata cu reducerea asta de 24 %.Baietii s-au gandit foarte bine,au ridicat preturile inainte de campanie si apoi au aplicat reducerea pe alea mari.. O TEAPAA..si cu tot cu reducere tot gasesc mai ieftin i nalta parte.
    • +1 (1 vot)    
      . (Joi, 5 mai 2011, 13:12)

      asd200 [utilizator] i-a raspuns lui vladutz

      Si ce legatura are Flanco cu BNR?
    • +1 (1 vot)    
      pai? (Joi, 5 mai 2011, 13:59)

      instabil [utilizator] i-a raspuns lui vladutz

      si ce te opreste sa iti iei din alta parte?
    • +1 (1 vot)    
      pai (Vineri, 6 mai 2011, 9:28)

      eu [anonim] i-a raspuns lui vladutz

      tocmai asta e frumos in ziua de azi... ai posibilitata de a alege ;) bafta la LCD-uri
  • +5 (11 voturi)    
    Explicatie geniala! (Joi, 5 mai 2011, 11:51)

    Amic [anonim]

    Preturile cresc deoarece...cresc preturile!!!

    Evident ca aceasta crestere nu are nimic in comun cu cresterea masei monetare, nu? In fond, Mugurel se lupta cu propria lui creatie ( inflatia ) de peste doauzeci de ani! Mai nou, de cativa ani, o si tinteste, dar de la o varsta vederea nu te mai ajuta si asa se explica performantele lui in acest sens!
    • +3 (7 voturi)    
      Corect (Joi, 5 mai 2011, 12:19)

      Adrian [anonim] i-a raspuns lui Amic

      Exact.

      Inflactia e strict determinata de surplusul de bani. Si doar BNR poate sa printeze lei. Mugur Isarescu ne ia pe toti de prosti.
      • +1 (1 vot)    
        :) (Joi, 5 mai 2011, 12:51)

        alex [anonim] i-a raspuns lui Adrian

        Nu e chiar asa de simplu. Restrictionarea sumelor de bani din piata nu e chiar atat de benefica pe cat incerci tu sa sugerezi.

        Cand nu sunt bani in piata, ai vazut (in 2008 toamna) ce se intampla cu dobanzile. Nu mai e lichiditate...cresc dobanzile la cer...cresc sumele de plata la credite...incepe lumea sa se agite ca nu mai poate plati...apar multe alte probleme.

        BNR trebuie sa alimenteze piata cu bani pentru a nu creste prea mult dobanzile. Dupa care retrage banii. E un dans pe sarma si un compromis permanent si Isarescu l-a facut destul de bine pana acum (e drept ca economia romaneasca nu e atat de deschisa si integrata si problemele nu sunt asa de mari).

        PS: legat de inflatia din anii 90, cred ca BNR ia castane degeaba. Primii care au dat drumu la inflatie au fost guvernantii (Guvernul). In 1990 preturile au ramas fixe insa Guvernul a majorat salariile. Asta e reteta sigura pt inflatie. Plus inflatia acumulata in 1985-1989 (preturi fixe oficiale, mult mai mari la negru). Oamenii aveau deja prea multi lei la intrarea in 1990.
        • 0 (0 voturi)    
          Putina logica (Joi, 5 mai 2011, 23:24)

          Adrian [anonim] i-a raspuns lui alex

          @alex
          "Nu e chiar asa de simplu. Restrictionarea sumelor de bani din piata nu e chiar atat de benefica pe cat incerci tu sa sugerezi."
          Prin faptul ca nu printezi bani, nu inseamna ca restrictionezi sumele. Inseamna ca lasi piata sa decida in ce directie merg banii.

          Banii sunt o unealta pentru a usura transferul de bunuri de la o persoana la alta. Prin varierea cantitatii de bani din circulatie, statul creaza dezechilibre.

          Daca cantitatea de bani din circulatie ramane la acelasi nivel, nu ajuta pe nimeni si nici nu neindreptateste pe nimeni. Nu e o masura benefica, e o masura neutra. Si neutru e mai bine decat masura negativa numita inflatie.

          Cantitatea de bani din circulatie a crescut de peste 3 ori in ultimii ani. Deci nu o sa fie o problema de a nu exista suficienti bani.

          *****

          "Cand nu sunt bani in piata, ai vazut (in 2008 toamna) ce se intampla cu dobanzile. Nu mai e lichiditate...cresc dobanzile la cer...cresc sumele de plata la credite...incepe lumea sa se agite ca nu mai poate plati...apar multe alte probleme."

          Dobanzile si conditiile pentru a lua credit au fost prea mici in 2007 si 2008. Oameni care nu meritau sa ia credite, primeau credite. Se luau credite prea usor.

          Oamenii nu ar fi avut motive sa se agite daca nu s-ar fi intins peste plapuma lor. Ei si-au luat imprumuturi pe zeci de ani cu o prea mare rata lunara. Au facut greseli si trebuie sa plateasca.

          Si bancile au facut greseli, deoarece au facut imprumuturi oamenilor care nu meritau credite. Plus, au presupus ca pretul imobilelor, in cazul celor care s-au imprumutat pt. a cumpara imobile, o sa continue sa creasca asa cum a facut in anii precedenti. Si ei credeau tot o sa isi recupereze investitia prin executare silita. Insa, in momentul de fata pretul apartamentelor e mai mic.

          Lichiditate, in sensul masei monetare, a existat. Problema e ca nu era distribuita in mainile celor care s-au imprumutat. Si asta in principal din cauza ca cei care s-au imprumutat
    • +1 (3 voturi)    
      Inflatie=bani "printati" (Joi, 5 mai 2011, 13:41)

      AlinN [utilizator] i-a raspuns lui Amic

      Ma distreaza cat teatru pot juca oamenii astia, alminteri seriosi de la BNR.Ei o fac pe surprinsii cand inflatia este mare ca si cum inflatia nu este facuta de excesul de bani "tipariti" (ghilimele ca sa includ si banii-impulsuri electrice - virtuali)
      Cei care se vor ataca si vor spune ca nu este asa ii sfatuiesc sa vizioneze vreo doua ore www.chrismartenson.cum "the crash course", si apoi sa ne explice de ce nu are dreptate.
      • 0 (0 voturi)    
        intrebare (Joi, 5 mai 2011, 17:01)

        Arlecchino [utilizator] i-a raspuns lui AlinN

        Da, asa e dar am si eu o intrebare pentru tine. Ti-ai dori o dobanda de 20% la creditul in lei? Dar compania la care lucrezi? O politica monetara prea stricta ar sugruma economia in momentul de fata. E o situatie naspa, e proasta si pe plan international si nu se poate rezolva doar prin politica monetara. Intr-adevar, si mie mi se pare ca BNR e cam larga la mana dar spatiul de manevra pe care il are oricum nu e foarte mare. Deocamdata probabil ca incearca sa ajute la aparitia unei mici cresteri economice.
        • 0 (0 voturi)    
          Privatul e solutia, nu BNRul (Joi, 5 mai 2011, 23:33)

          Adrian [anonim] i-a raspuns lui Arlecchino

          "Ti-ai dori o dobanda de 20% la creditul in lei?"
          Aici nu merge dupa dorinte. Inainte sa iti iei un credit trebuie sa gandesti rational si sa te uiti din mai multe perspective la situatie. Trebuie sa pui riscurile si sa nu te bagi in situatii pe care nu le intelegi si unde ai prea mari riscuri.

          "Deocamdata probabil ca incearca sa ajute la aparitia unei mici cresteri economice."
          Daca economia va creste strict din cauza asta, atunci va fi o crestere economica falsa.

          Orice crestere economica adevarata apare prin tranzactii economice in mediul privat. Si asta implica crearea de produse si servicii pe care altii le valoreaza suficient de mult incat sa plateasca pentru ele.

          Per total, statul strica mai mult lucrurile decat rezolva ceva. Alocarea de resurse a statului e risipitoare prin definitie in comparare cu alocarea de resurse in mediul privat unde motivatia e profitul.
        • 0 (0 voturi)    
          Privatul e solutia, nu BNRul (Joi, 5 mai 2011, 23:33)

          Adrian [anonim] i-a raspuns lui Arlecchino

          "Ti-ai dori o dobanda de 20% la creditul in lei?"
          Aici nu merge dupa dorinte. Inainte sa iti iei un credit trebuie sa gandesti rational si sa te uiti din mai multe perspective la situatie. Trebuie sa pui riscurile si sa nu te bagi in situatii pe care nu le intelegi si unde ai prea mari riscuri.

          "Deocamdata probabil ca incearca sa ajute la aparitia unei mici cresteri economice."
          Daca economia va creste strict din cauza asta, atunci va fi o crestere economica falsa.

          Orice crestere economica adevarata apare prin tranzactii economice in mediul privat. Si asta implica crearea de produse si servicii pe care altii le valoreaza suficient de mult incat sa plateasca pentru ele.

          Per total, statul strica mai mult lucrurile decat rezolva ceva. Alocarea de resurse a statului e risipitoare prin definitie in comparare cu alocarea de resurse in mediul privat unde motivatia e profitul.
  • 0 (4 voturi)    
    economia (Joi, 5 mai 2011, 12:08)

    c. hara [anonim]

    economia asta capitalista care e libera si piata libera au evoluat si au devenit libere sa o ia razna, ceea ce se intampla si acum cu economia si economistii de pe mapamond
    • 0 (0 voturi)    
      In romania economia nu e libera. (Joi, 5 mai 2011, 23:36)

      Adrian [anonim] i-a raspuns lui c. hara

      Nici in Romania, nici in tarile din vest, economiile nu sunt libere.

      Sistemul de pensii, repartitia preferentiala a resurselor, taxe uriase, sistemul de sanatate; toate astea sunt chestii mai mult sociale decat capitaliste.

      Plus mai adaugi si inventia creditarilor si a politicilor monetare si bineinteles ca nu mai ai economie libera in care oamenii fac schimburi intre ei fara limitari.
  • 0 (0 voturi)    
    sa inteleg... (Joi, 5 mai 2011, 12:44)

    me [anonim]

    ca papa aderare la euro in 2015? sau confund eu si trebuie ultimii 2 ani sa ai inflatie mica?
    daca asa e cazu probabil in 2011 si 2012 o sa schimeasca tot de rup si il ultimii 2 ani o sa ramana tot aproape la fel
  • +1 (1 vot)    
    inca o tinta ratata.... (Joi, 5 mai 2011, 13:29)

    costica [anonim]

    2011 - al 5-lea an consecutiv cand BNR stabileste tinte nerealiste, prea ambitioase pentru putintele economiei romanesti.... nu cred ca va fi nici 5,1% cum spera BNR, cred ca nu va cobori sub 7%, dupa cum evolueaza preturile si nu numai in Romania......ca si 2015 pentru aderarea la Euro, BNR si-a stabilit inca un obiectiv mobilizator si atat, oricum nu-i costa nimic.....
    • +1 (1 vot)    
      lol (Joi, 5 mai 2011, 16:10)

      me [anonim] i-a raspuns lui costica

      care aderare la euro? pentru aia trebuie sa avem o inflatie sub 3% parca...

      stai ca liberalizeaza acu astia preturile la energie si transport... sa vezi cum o sa coste gazele dublu si 2 euro biletu de tramvai... (evident o sa fim transportati tot ca vitele, dar o sa fim mandri ca platim ca-n vest)
  • +2 (2 voturi)    
    chibitzul economiei... (Vineri, 6 mai 2011, 9:43)

    belamy [utilizator]

    1. cred ca avem singura banca din lume cu rol pur decorativ. sa nu se mai dea de ceasul mortii acest alogen(mugurel), el are rol de chibitz si de spalator de morti, joaca intr-o piesa proasta. 2. ce tot va legati de "creditul cu buletinul" ? nu ei au pus economia pe butuci fiindca nu statul le plateste creditele. 3. ce spuneti de arierate, de cheltuielile(de fapt jaful) bugetare enorme pt un stat neperformant, de jaful banului public(Boc, Ritzi, Udrea, Fluture,etc,etc), de contrabanda de tot felul cu complicitatea statului, de subventiile date partidelor? acolo sunt ingropati banii nostri. pana nu vor da socoteala toti guvernantii perindati pe la putere impreuna cu complicii lor nu va fi dreptate si nici bani pt popor.
  • 0 (0 voturi)    
    Mugur Isarescu si prognoza de inflatie (Duminică, 8 mai 2011, 19:56)

    Doru [anonim]

    Domnul acesta, pe care Revolutia celor prosti (dar multi) l-a imbogtit cu hoteluri, vii si alte acareturir nu este responsabil de ceea ce se intampla prost in Romania, alaturi de cei care guverneaza ?!


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by