„Vom şti abia după finalizarea studiului de fezabilitate, dar există şi varianta ca gazele importate din Azerbaijan, prin AGRI, să fie mai scumpe decât importate din Rusia”, a declarat joi preşedintele Consiliului de Administraţie al AGRI LNG Project Company, Corneliu Condrea. Acesta a mai precizat ca se lucreaza la un studiu de fezabilitate care va stabili acest lucru. "Studiul de fezabilitate, care va fi finalizat în 2012, recomandă demararea unor negocieri cu Turcia, pentru ca vapoarele să poată transporta prin strâmtoarea Bosfor, având în vedere că Turcia nu permite ca vapoarele să depăşească o lungime de 150 metri, la o capacitate transportată de 145.000 metri cubi", a mai explicat Condrea.

Proiectul AGRI, ce presupune constructia a două terminale de gaz natural lichefiat de către România, Georgia şi Azerbaijan, ar putea costa 1,2 miliarde euro, pentru o capacitate proiectată de 2 miliarde mc gaze, 2,8 miliarde euro, pentru 5 miliarde mc şi 4,5 miliarde euro pentru o capacitate de 8 miliarde mc, potrivit datelor prezentate joi de Ministerul Economiei.

Prin proiectul AGRI, partile implicate doresc sa transporte gaze din Azerbaidjan catre Europa. Gazele vor fi furnizate pe ruta Baku (Azerbaidjan)-Kulevi (Georgia)-Constanza (Romania). Gazele din Azerbaidjan vor fi lichefiate in Kulevi si apoi transportate prin Marea Neagra pana in Constanta unde va avea loc un proces de delichefiere prin terminaul LNG. Intr-o prima faza, a putea fi livrate intre trei si opt miliarde metri cubi, urmand sa creasca la circa 20 de miliarde de metri cubi de gaze. In proiect sunt implicate patru state: Azerbaidjan, Georgia, Romania si Ungaria, acestea punand bazele unei companii de proiect cu sediul la Bucuresti. Potrivit estimarilor, proiectul va costa, in functie de capacitatea de transport, pana la 4,5 miliarde de euro, a declarat, in luna februarie, ministrul Energiei din Azerbaijan, Natig Aliyev.

Initial, proiectul a fost demarat de trei tari: Azerbaidjan prin compania SOCAR, Georgia prin compania GOGC si Romania prin Romgaz. De aici si numele proiectului AGRI (Azerbaidjan-Georgia-Romania Interconnector). Cele trei state au infiintat in ianuarie la Bucuresti o companie de proiect, capitalul social fiind de 75 de mii de euro. Apoi a fost cooptata si Ungaria prin compania MVM. Potrivit informatiilor detinute de HotNews.ro, dupa aprobarea includerii companiei ungare, care a avut loc recent, se va produce si o majorare de capital pana la 200.000 euro. Astfel, fiecare va detine cate 25% din actiuni. Potrivit planului, in iunie ar trebui stabiliti termenii de referinta pentru studiul de fezabilitate. In iulie, trebuie demarate procedurile de licitatie in vederea selectarii unei companii care sa se ocupe de elaborarea studiului de fezabilitate. Studiul ar putea costa circa 4-5 milioane de euro, suma care va fi suportata de catre actionari. Partile implicate au intentionat sa transmita catre Comisia Europeana documentatia necesara pentru obtinerea unei finantari a studiului de fezabilitate. Termenul pentru depunerea documentatiei era 28 februarie. Insa din motive birocratice, documentatia nu a fost finalizata pana la acea data. Tot potrivit programului, studiul trebuie finalizat pana in aprilie 2012. In functie de rezultatele studiului, se va trece in etapa a doua, cea de atragere a investitorilor.

Terminalul de la Constanta depinde de AGRI

In functie de acest studiu, va depinde si realizarea terminalului de gaze lichefiate de la Constanta. Pentru acest terminal, a fost elaborat deja un studiu de fezabilitate finantat de Agentia SUA pentru Comert si Dezvoltare (USTDA). Insa, cand s-a elaborat acel studiu nu se pusese bazele proiectului AGRI. "Studiul a fost elaborat avand in vedere mai multe surse de aprovizionare traversand Bosfor-Dardanele", a declarat pentru HotNews.ro, Corneliu Condrea, presedintele Consiliului de Administratie al companiei AGRI. Terminalul ar putea avea o capacitate de 8-10 mld metri cubi gaze/an. De asemenea, potrivit studiului de fezabilitate finantat de SUA, terminalul prevede o singura modalitate tehnologica, diferita de cea care va fi folosita prin AGRI. "Pentru constructia terminalului urmeaza sa mai asteptam putin deoarece elemente din el pot fi valorizate pentru AGRI (...)Se asteapta studiul de fezabilitate de la AGRI pentru un proiect integrat al terminalului de la Constanta", a precizat Condrea. Terminalul de la Constanta ar putea costa circa 5-6 miliarde de euro.

In functie de rezultatul studiului, va fi stabilita si modalitatea de transport a gazelor: Ori cu vase de capacitate medie (130.000-150.000 tone) inchiriate, ori cu vase mai mici de 50.000 de tone care sa fie cumparate. Varianta mai ieftina ar fi inchirierea.