Asculta Jurnalul Economic Radio France Internationale - HotNews.ro

Descarca fisierul audio in format MP3

Euro s-ar putea deprecia luni din cauza zvonurilor ca Grecia vrea sa renunte la moneda

Euro s-a putea deprecia accentuat in urma zvonurilor ca Grecia s-ar putea retrage din zona euro, potrivit estimarilor unor analisti chestionati de The Guardian.

Presa europeana a scris vineri ca guvernul elen a ridicat problema iesirii din zona euro intr-o reuniune a ministrilor de Finante din cele mai mari economii ale uniunii monetare.

Oficiali ai statelor din zona euro au negat, initial, ca o astfel de intalnire are loc, insa ulterior au admis ca ministrii de Finante din Germania, Franta si Italia discuta, intr-un castel din Luxembourg, cu omologul grec George Papaconstantinou despre rezolvarea problemei datoriilor elene.

Informatiile din presa au fost, insa, negate vehement de Atena. Germania la randul sau a negat ca au fost discutii legate de renuntarea Greciei la euro.

Analistii arata, insa, ca in timpul crizelor financiare din zona euro au fost dezmintiri repetate, urmate de o rasturnare a situatiei cu 180 de grade.

Grecia a primit anul trecut un pachet financiar extern de 110 miliarde de euro prin care a evitat intrarea in incapacitate de plata, insa investitorii sunt tot mai convinsi ca statul nu-si va putea onora obligatiile, avand in vedere recesiunea acuta prin care trece economia.

Restructurarea datoriilor ar putea insemna prelungirea scadentelor anumitor imprumuturi sau masuri mai drastice precum fortarea investitorilor sa accepte reducerea valorii obligatiunilor.

Rezultatele controlului pe piata carburantilor se amana pentru semestrul II

Rezultatele anchetei initiate de Consiliul Concurentei pe piata carburantilor si eventualele masuri care s-ar impune pentru companiile petroliere vor fi stabilite cel mai probabil abia in semestrul II, pana atunci Guvernul urmand sa aiba mai multe discutii cu Comisia Europeana, afirma surse oficiale.

Potrivit acestora, autoritatile romane si oficialii Comisiei Europene (CE) vor avea mai multe runde de consultari in urmatoarele saptamani, inainte de finalizarea raportului privind piata carburantilor.

Investigatia pe piata comercializarii carburantilor a inceput in 2005, dar a fost reluata in 2009, cand a fost schimbata echipa care lucra la acest caz.

In luna ianuarie, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a intocmit un raport privind producatorii si distribuitorii de carburanti, in care se spune ca pretul la pompa a fost majorat nejustificat pe parcursul anului 2010, fara a fi determinat de evolutia cotatiilor de bursa la titei, cursul valutar si taxele percepute de stat, iar aproape toate companiile au raportat pierderi semnificative, castigurile nefiind reflectate corespunzator.

Premierul Emil Boc a declarat atunci ca majorarea pretului carburantilor nu poate fi justificata cu povara fiscala impusa de stat prin taxele percepute companiilor petroliere si a cerut ANAF sa initieze inspectia fiscala generala in cazul companiilor petroliere, precum si Consiliului Concurentei sa efectueze verificari suplimentare pentru identificarea eventualelor cazuri de monopol.

Potrivit Institutului National de Statistica, combustibilii s-au scumpit anul trecut cu peste 15%, dupa ce in 2009 preturile au fost majorate cu 13%. De la inceputul acestui an companiile petroliere au scumpit carburantii de mai multe ori, unele sortimente depasind pragul de sase lei/litru.

Guvernul nu mai privatizeaza Tarom. Va fi vandut doar un pachet minoritar

Guvernul a mentinut in scrisoarea de intentie la noul acord cu FMI obiectivul de a privatiza Oltchim, complexele energetice Turceni, Rovinari si Craiova, insa la Tarom, initial propusa spre privatizare, va vinde doar un pachet minoritar.

Potrivit surselor, autoritatile romane si reprezentantii FMI au decis ca operatorul de transport aerian nu va fi vandut, insa nu au ajuns la un acord in ceea ce priveste dimensiunea pachetului minoritar care va fi cedat.

De asemenea, Guvernul va continua programele de vanzare a pachetelor minoritare la Petrom (10%), Transelectrica (15%), Transgaz (15%) si Romgaz (15%).

La Compania Nationala a Huilei, cel mai mare datornic la buget, si Termoelectrica, autoritatile trebuie sa separe activitatile viabile de cele neviabile, anterior oricarei decizii de privatizare sau inchidere.

La celelalte companii va continua procesul de eficientizare, iar mecanismele de reducerea a arieratelor, fie prin compensare, fie prin stergere directa, vor necesita consultari prealabile cu Comisia Europeana pentru a se stabili daca reprezinta o forma de ajutor de stat.

Procesul de restructurare la companiile de stat va trebui sa conduca, in final, atat la scaderea arieratelor, cat si a pierderilor.

Potrivit scrisorii de intentie de la evaluarea precedenta, arieratele companiilor trebuie sa scada la 18 miliarde de lei pana la finele acestui an.