BNR nu a avizat numirea politica a vicepresedintilor CEC. Vezi istoria numirilor refuzate de BNR in bancile romanesti

de Dan Popa     HotNews.ro
Marţi, 10 mai 2011, 7:52 Economie | Finanţe & Bănci


Banca Naţională a respins nominalizările Ministerului Finanţelor, care reprezintă statul ca acţionar al CEC Bank, privind instalarea lui Andrei Stamatian, fiul prefectului de Cluj, în funcţia de prim-vicepreşedinte cu atribuţii pe financiar, şi a lui Răzvan-Andrei Micu, consilier al ministrului Gheorghe Ialomiţianu, ca vicepreşedinte pe retail, noteaza Mediafax. Refuzul de luni vine la scurt timp dupa ce BNR refuzase numiri similare la Banca Carpatica si la un an dupa ce banca centrala refuzase de asemenea sa permita transformarea in banca a companiei de microfinantare "Patria". In acelasi timp, BNR s-a opus jocurilor politice care urmareau inlaturarea sefului CEC Radu Ghetea cu Enache Jiru.

Finanţele sunt acum nevoite să "reformuleze" nominalizările: Stamatian, 34 de ani, este desemnat tot pentru rangul de prim-vicepreşedinte al băncii de stat, dar de data aceasta ca responsabil cu retailul, în timp ce lui Micu îi va fi atribuit un post de membru neexecutiv al Consiliului de Administraţie.
Nici BNR si nici Ministerul Finanţelor nu au dorit sa comenteze pe marginea subiectului.

Stamatian şi Micu au fost principalele schimbări pe care Ministerul Finanţelor, controlat de PD-L, a încercat să le opereze în echipa de management a lui Radu Gheţea, care deţine funcţia de preşedinte al CEC din 2007. Gheţea fusese numit la conducerea CEC de către ministrul liberal Varujan Vosganian şi a beneficiat constant de susţinerea BNR, susţinere care i-a asigurat şi reînnoirea mandatului care tocmai îi expiră.

Ministerul Finanţelor a convocat luni AGA la CEC Bank pentru a-l numi pe Andrei Stamatian pe poziţia de vicepreşedinte al băncii, după ce BNR nu i-a dat aviz pentru funcţia de prim-vicepreşedinte, unde avea în atribuţii domenii pe care nu a activat, potrivit unor surse oficiale.

"Stamatian nu a primit avizul BNR pentru că urma să răspundă de domenii pe care nu activase până în prezent. A fost doar o chestiune de neînţelegere. Chiar el a cerut să se facă modificarea şi să primească doar atribuţii unde are suficientă experienţă", au declarat pentru Mediafax surse oficiale.
  • Februarie 2010- Carpatica e refuzara
Banca Naţională a României a refuzat să aprobe numirea a doi din cei cinci membri ai consiliului de supraveghere ai Băncii Carpatica. Potrivit unui comunicat al băncii cu sediul în Sibiu, BNR a refuzat numirea lui Viorel Grigore şi a lui Ioan Gândilă, însă a fost de acord cu numirea în consiliu a lui Ilie Carabulea, Nicolae Petria şi Doina Toader. În comunicat nu se precizează şi motivele respingerii celor doi. Componenţa consiliulu de supraveghere al Băncii Carpatica a fost aprobată într-o adunare extraordinară a acţionarilor, din noiembrie 2009. Potrivit legii, înregistrarea la Oficiul Registrului Comerţului a hotărârii este condiţionată de aprobarea BNR.
  • Martie 2009. BNR refuza inlocuirea pe criterii politice a sefului CEC
Schimbarea Consiliului de Administratie al CEC este necesara, iar Enache Jiru este o propunere nimerita pentru functia de presedinte al bancii, afirma Mircea Ursache, presedintele din acea vreme a Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS). "Enache Jiru este o propunere nimerita pentru ca a mai condus institutia si se bucura de sprijin din partea sindicatelor", a spus Ursache. Decizia de schimbare a lui Ghetea fusese luata in urma cu o saptamana la nivel politic, dupa aproape doua luni de discutii si tatonari in care s-au vehiculat mai multi potentiali candidati, inclusiv varianta mentinerii lui Ghetea.

AVAS nu are autoritate directa la CEC, unde statul este reprezentat ca actionar unic de catre Ministerul Finantelor, insa conform negocierilor politice dintre PSD si PD-L conducerea CEC a ramas la decizia PSD, iar Mircea Ursache, presedintele AVAS, este unul dintre membrii influenti ai partidului. El a schimbat-o deja pe Carmen Radu din functia de presedinte al Eximbank, inlocuind-o cu Ionut Costea, care asteapta avizul BNR pentru a-si prelua noua functie. BNR a refuzat sa participe la intelegerile politice, iar Ghetea a ramas pe post.
  • Aprilie 2010- BNR: "Patria" nu poate deveni banca
Banca Natională a României (BNR) a refuzat să acorde licenta bancară companiei de microfinantare Patria Credit (fosta Capa Finance), pe care a solicitat-o în urmă cu un an, cu scopul de a înfiinta o institutie bancară.
Cu toate acestea, Horia Manda – Managing Partner al Axxess Capital, compania care administrează fondurile RAEF (Romanian-American Enterprise Fund) și BAF (Balkan Accession Fund), care controlează Patria Credit – a declarat că nu va renunta la planurile sale de înfiintare a unei bănci. În octombrie 2009, Manda declara că vrea să transforme Capa Finance IFN într-o bancă, principala activitate a noii institutii urmând să fie acordarea de microcredite pentru companii și asociatii familiale.
  • Februarie 2002- BNR refuza numirea lui Robert Bandner în funcţia de director general al Eurom Bank
Banca Naţională a României (BNR) nu a avizat numirea lui Robert Bandner în funcţia de director general al Eurom Bank, fosta Bancă Dacia Felix. Robert Bandner a fost director general al Băncii de Credit Industrial şi Comercial (actuală Finansbank). BCIC a fost vândută în 2000 grupului turc Finans, dar turcii l-au schimbat imediat din funcţie pe Bandner şi şi-au numit proprii oameni. Pe vremea lui Bandner, BNR a efectuat mai multe controale la BCIC. Robert Bander a fost numit în această funcţie de acţionarii băncii imediat după ce primul candidat la acest post - Marian Crişan a anunţat că din motive de sănătate nu poate accepta să conducă banca. Marian Crişan a fost vicepreşedinte la Banca Tiriac şi anterior preşedintele Băncii Române pentru Dezvoltare.
  • Aprilie 2002- BNR nu a avizat cererea de schimbare a numelui din "Unirea" în "Capital Bank"
Noii proprietari ai bancii comerciale Unirea au avut ghinion în alegerea noului nume al bancii. Banca Naţionala a Romaniei (BNR) nu a avizat cererea de schimbare a numelui din "Unirea" în "Capital Bank". La BNR exista acum, potrivit unor surse autorizate, o alta serie de propuneri. Ulterior, banca si-a luat denumirea de Nova Bank si a falimentat in scurt timp.
  • Octombrie 2001- BPR nu se poate transforma in cooperativa de credit
BNR nu a acordat BPR autorizatia de constituire in cooperativa de credit, conform OU 97/2000, constatind ca aceasta nu indeplineste prevederile actului normativ. Contestatia BPR a fost respinsa de Consiliul de Administratie al bancii centrale. BPR s-a adresat Curtii Supreme de Justitie care a fixat un termen de judecata in luna martie 2002. BPR avea in evidenta 50.000 de creditori, din care multi erau si debitori si creditori. De la preluarea administrarii BPR, REAL a deschis la Banca Romana pentru Dezvoltare un cont unic, in care au fost transferate toate conturile cooperativei de credit. In prezent, contul are un sold de doar 500 milioane lei.
  • Alte schimbari, operate  discret
Banca Nationala a schimbat conducerea unor banci pentru grave nereguli interne privind reesalonarea creditelor cu probleme, a declarat la o conferinta Nicolae Cinteza, seful Directiei Supraveghere din BNR. „Au fost schimbati conducatori de banci comerciale pentru ca au reesalonat credite fara sa-si respecte propriile norme interne. Au fost reesalonate imprumuturi pentru clientii care aveau restante de peste 100.000 de euro la bugetul de stat, si cu toate acestea creditele le-au fost rescadentate”, a afirmat oficialul BNR. El a mai spus ca dupa ce actionarii respectivelor banci au votat, încalcând prevederile Ordonantei 29, au fost chemati la BNR.


Citeste mai multe despre   










7427 vizualizari

  • +10 (10 voturi)    
    BNR chiar este o institutie independenta... (Marţi, 10 mai 2011, 8:53)

    Andrei [anonim]

    E bine ca avem si noi o institutie a statului care isi face treaba si nu se lasa influentata politic.
    • +9 (15 voturi)    
      Ai dreptate, dar (Marţi, 10 mai 2011, 9:20)

      giga [anonim] i-a raspuns lui Andrei

      daca imi aduc bine aminte BNR a acceptat ca viceguvernator pe Bogdan Olteanu. Sau ala nu se pune fiindca nu era politic, era 'taricenist' !
      • +17 (17 voturi)    
        Si ai mai auzit de B Olteanu? (Marţi, 10 mai 2011, 9:39)

        bogdan [anonim] i-a raspuns lui giga

        Din 2009 pina azi?
        Viceguvernatorii politici nu-i poate refuza (probabil), dar ii poate marginaliza. Eu sunt convins ca junele Olteanu are in coordonare divizia de catering sau divizia de aprovizionare cu pixuri si foi.
        • -4 (6 voturi)    
          chiar şi aşa (Marţi, 10 mai 2011, 11:19)

          Radu [anonim] i-a raspuns lui bogdan

          are o leafă de nu ne încape nouă pe calculator... iar BNR practic l-o apărat atunci când Boc o vrut să dea iama şi pe-acolo cu restructurările lui
          • 0 (0 voturi)    
            restructurarile... (Marţi, 10 mai 2011, 15:30)

            cristina [anonim] i-a raspuns lui Radu

            adica sa-l schimbe pe acela cu unul portocaliu. Nu ai prins ideea de baza: indiferent de culoare numirile in anumite posturi nu pot veni decat daca catindatii chiar au experienta pe acele domenii.
            Pe anumite functii, de umplutura, mai numesti pe unul altul....desi nici asa nu e bine- dar noi vorbim in cazul lui peste ala de la Cluj (de unde ma-sa din alta parte - nu ca am ceva cu ei dar mi-e teama ca la next prim-ministru, daca o fi de prin Oltenia, ne umplem de olteni si asa mai departe) vorbim de prim-vicepreseninte pe financiar...cum spunea un nene de mai sus daca nu te pricepi la catering nu mananca banca o zi....aici e altceva.
      • +7 (7 voturi)    
        BNR (Marţi, 10 mai 2011, 10:08)

        marius [anonim] i-a raspuns lui giga

        Nu ca e independenta, insa, daca tot accepta sa faca numirile si pe criterii politice, macar selecteaza oameni competenti, nu orice incompetent care doar vrea sa puna mana pe ceva bani.
      • +7 (7 voturi)    
        daca ati cunoaste legea (Marţi, 10 mai 2011, 11:09)

        mihai [anonim] i-a raspuns lui giga

        Numirea consiliului de administratie, inclusiv viceguvernatori este atributul exclusiv al Parlamentului, BNR nu are, cel puţin oficial şi legal, nici un cuvânt de spus, deci nu avea cum s se opună., spre deosebire de banci unde are atributii legale. Deci afirmatia tendentioasa daca nu este la cerere este bazata pe lipsa de intelegere a cadrului legal. o institutie poate fi independenta atat cat ii permite legea, nu exista nici o dispozitie in baza careia oBNR putea contesta decizia de numire a Parlamentului.
        • +1 (1 vot)    
          Multam mult, (Marţi, 10 mai 2011, 12:13)

          giga [anonim] i-a raspuns lui mihai

          mi-am exprimat o nelamurire si acum te cred, nu ma apuc sa caut prin legi. Nu-i cred nici p'aia nici p'ailalti, incerc sa judec ce se intimpla. Si, apropo, nu pare ca as fi facut vreo afirmatie, tendentioasa sau nu. Doar am intrebat.
          O zi minunata.
      • +1 (5 voturi)    
        pai nu era PDL ala corect iat USL cahh ?? (Marţi, 10 mai 2011, 11:14)

        Bogdan [anonim] i-a raspuns lui giga

        Pai normal ca PNL e de porc, PSD la fel, nu mai e nevoi sa ne amintesti, dar cum se poate una ca asta la PDL ?!? Un partid de oameni incoruptibili si corecti ??:P
        Cat despre marsavii sunt convins ca intotdeauna se vor gasii exemple din trecut de politicieni din alte partide care le-au facut, dar e normal pana la urma, smecheria n-au inventat-o PDL-istii, ei doar mentin mafia politica la cel mai inalt nivel in timp ce ne mint cat de curati sunt ei in comparatie cu Opozitia. Si sunt unii ca tine care ii cred, ca d-aia sunt la putere...
      • 0 (0 voturi)    
        Nu ai dreptate, deci (Marţi, 10 mai 2011, 14:06)

        Grinspan [anonim] i-a raspuns lui giga

        Numirile la BNR le face parlamentul BNR nu se poate opune in nici un fel.
      • +1 (1 vot)    
        Profesionalism (Marţi, 10 mai 2011, 15:44)

        Radu Marian [anonim] i-a raspuns lui giga

        Olteanu a fost marginalizat. Institutia in cauza functioneaza extrem de riguros ( uneori prea) la nivelul tuturor directiilor din componenta, unde sunt profesionisti adevarati care nu pot fi influentati intr-un mod major de catre politicieni.
    • +4 (4 voturi)    
      daca nu a reusit leul padurii Nastase (Marţi, 10 mai 2011, 9:31)

      Ghita [anonim] i-a raspuns lui Andrei

      sa il dea jos pe Isarescu ... inseamna ca lucrurile merg bine.
    • 0 (0 voturi)    
      Tiriplici si Tiriploc (Marţi, 10 mai 2011, 22:45)

      grgrg [anonim] i-a raspuns lui Andrei

      ma indoiesc.sa dea dumnezeu sa ai dreptate dar cred ca cei 2 tiriplici nu au avut cine stie ce "spate"...adica daca ii impingea in fata cineva din esalonul 1 PDL...era alta treaba..va recomand cu incredere o carte geniala scrisa de un scriitor roman obscur prin anii 20 - era pentru copii- Tiriplici si Tiriploc in vacanta la Pielesti.
  • +6 (8 voturi)    
    O mica dilema ... (Marţi, 10 mai 2011, 9:32)

    Dani.El [utilizator]

    Din instoricul prezentat se pare ca pe vremea lui iliescu si / sau Bombonel (nastase) BNR nu a indraznit sa refuze politicului.

    Ma intreb ... dupa ce acestia vor reveni la putere vor avea curaj sa-i refuze (ca pe actuala putere)?
  • +1 (1 vot)    
    democratie (Marţi, 10 mai 2011, 9:38)

    toni kerek [anonim]

    nu este nimic nou sub soare.cec-ul este obisnuit cu numirile la comanda, exemplu de la C.E.C Resita, judetul C aras-Severin, unde directorul Dan Alexandru a fost adus in fruntea institutiei fara concurs, dar cu concursul unei personalitati locale. Ca sa fie registrul complet, nu a trecut mult timp de la numire si a inceput sa aduca de la banca la care lucrase tot fara comcurs,cativa fosti subordonati. In acelasi timp a inceput prigoana angajatilor vechi din C.E.C Resita printr o atitudine dictatoriala,comportament abuziv, schimbandu -le locul de munca, folosind jigniri badarane la adresa tuturor angajatilor, Asa ca nu va mirati. Politicul conduce Economicul ,iar acesta sustine politicul. S au nu e asa?
  • +3 (5 voturi)    
    mda... (Marţi, 10 mai 2011, 11:01)

    ioio [anonim]

    Acum stim de cine e sustinut Radu Ghetea, presedintele Asociatiei Romane a Bancilor. Cel care a "oficializat" comisionarea excesiva si marirea dobanzilor la credite. Rusine !
  • 0 (2 voturi)    
    cec (Marţi, 10 mai 2011, 11:07)

    dman [anonim]

    cec-ul este probabil singurul exemplu de companie de stat din romania care demonstreaza ca se poate.
    CEC chiar iti da senzatia acum de banca serioasa cu nimic mai prejos de multinationalele de pe piata.
    In ultimii ani a reusit sa-si dubleze aproape cota de piata, ptr 2011 targetul fiind de 6%
    Profitul raportat in 2010 a fost in crestere cu 65%.
  • +2 (4 voturi)    
    adsolvent de Stanford (Marţi, 10 mai 2011, 11:26)

    pupel [anonim]

    Andrei Stamatian este absolvent de Stanford pe domeniul economic, daca in Romania acesta poate spune ceva.
    O fi fiul tatalui sau, dar acum ce sa faca?
    • 0 (2 voturi)    
      SI CREZI CA E SINGURUL? (Marţi, 10 mai 2011, 11:57)

      Oxfordeanu [anonim] i-a raspuns lui pupel

      am prieteni care au terminat Harvard in Economie si actualmente sunt asistenti pe 8 ani la Princeton respectiv Columbia Univ. in New York. Nu cred ca vrei sa le auzi parerea despre asa-zisii specialisti in economie romani care nu au publicat nimic nicaieri ( inclusiv Daianu etc..). Deci raspunsul e da, doar pt ca e fiul tatalui
    • +1 (1 vot)    
      asa si? (Marţi, 10 mai 2011, 12:05)

      dman [anonim] i-a raspuns lui pupel

      Si dupa ce a terminat vestita facultate ce a mai facut?
      Facultatea aia scoate automat prim-vicepreşedinti?

      De ce nu a ramas o perioada prin Londra ptr a lucra la banci de renume precum HSBC, Lloyds etc..Macar de-ar fi ajuns pe o pozitie de middle management pe acolo, atunci sa fi avut pretentia de prim-vicepresedinte.
    • 0 (0 voturi)    
      raspuns lui pupel (Marţi, 10 mai 2011, 15:24)

      dan [anonim] i-a raspuns lui pupel

      Si daca este absolvent de Standford,ce? Asta nu inseamna ca are experienta necesara pentru a face parte din top managementul unei banci. Nu cred ca este vorba de ce este tatal lui. Este vorba pur si simplu de experienta.
  • +1 (1 vot)    
    uimire (Marţi, 10 mai 2011, 11:30)

    coleg [anonim]

    Bai , pai Micu asta a terminat la TG-JIU Facultatea si era semianalfabet tipu, am fost colegi, maica-sa era sefa pe la Politie. INCREDIBIL.
  • +1 (3 voturi)    
    Abia ... (Marţi, 10 mai 2011, 11:33)

    Gigi Kent [anonim]

    ... ce zisera Il Lider Maximo de la Cotroceni ca e nasol cu managerii numiti doar pe criterii politice in companiile de stat cand hop cu un fiu de prefect si cu un "consigliere" la CEC... cadou de la Ialom(il)itianu ...

    Sa sifonati bine! ... banii publici adica.
  • -1 (3 voturi)    
    Felicitari BNR pentru ca nu permite... (Marţi, 10 mai 2011, 12:04)

    Rescatorul [anonim]

    amestecul politicului in sectorul bancar. Dar, nu am constatat aceeasi atitudine si la numirea ipochimenului Bogdan Olteanu. Pentru unii muma, pentru altii ciuma?! Nu este in regula. Acelasi tratament trebuie aplicat pentru toti!
    • +2 (2 voturi)    
      bati campii (Marţi, 10 mai 2011, 12:23)

      Serpico [anonim] i-a raspuns lui Rescatorul

      vicepresedintii BNR ii numeste Parlamentul, praleo, deci esti pe dinafara; stai jos, 4 cu scatoalce.
      • 0 (0 voturi)    
        Da, mi-a placut.... (Marţi, 10 mai 2011, 14:11)

        Rescatorul [anonim] i-a raspuns lui Serpico

        Mulumesc pentru nota si "scatoalce". Ai dreptate. Deci, tot jigodiile dicteaza! Adica Hrebenciuc si Olteanu. Asta ma linisteste.
      • 0 (0 voturi)    
        Si pentru ca veni vorba, praleo... (Marţi, 10 mai 2011, 16:58)

        Rescatorul [anonim] i-a raspuns lui Serpico

        is si tu o scatoalca si un 4 pentru gramatica limbii romane: "vicepresedintii BNR ii numeste Parlamentul". Sa nu fie cu suparare!
    • 0 (0 voturi)    
      pentru capsunari (Marţi, 10 mai 2011, 21:32)

      turcu [anonim] i-a raspuns lui Rescatorul

      Deci vrei sa mergem tot asa? Pai nu vezi unde am ajuns? Tu mai esti pe aici sau esti pe la capsuni si nu stii cum stau lucrurile?
  • +1 (1 vot)    
    da-le, Mugur..! (Marţi, 10 mai 2011, 12:59)

    chelu [anonim]

    da-le la picioare, nu-i lasa.. :)
  • +2 (4 voturi)    
    bnr`u lucreaza pe sens unic.... (Marţi, 10 mai 2011, 13:00)

    capatu` satului [anonim]

    sa ne reamintim care sunt posibilele argumente care justifica mentinea lui ghetea la nivelu` conducerii cec: acestea ar fi capacitatile manajeriale si de marketing absolut fenomenale, dar inferioare mari majoritati a bancilor cu capital privat de la noi;

    poate unii nu isi mai amintesc, ghetea in calitate de presedinte al asociatiei romane a bancilor a apreciat ca un COMISION DE RAMBURSARE ANTICIPATA este obligatoriu in Romania; un om asa de intelijent ca si ghetea a gasit si motivatia comisionului de rambursare anticipata - acesta este necesar bancii pt. ca ofiteru` de credit si casieru` trebuie sa faca efortu` de a numara banii incasati inainte de termenu` prevazut iar conducerea bancii trebuie sa se gandeasca cum sa gestioneze acesti bani - noroc cu directiva UE ce a scos acest comision, altfel bnr`u si bancile ne mentineau in comuna primitiva;

    dovada ca bnr`u lucreaza pe sens unic este si scandalu` mai vechi de la bir(banca internationala a religiilor) intre timp falimentata - desi bnr`u stia ca la aceasta banca se fura la greu a trimis doar o sesizare la parchetu` jeneral desi avea obigatia de a solicita actionarilor schimbarea conducerii bancii; binenteles nimeni de la bnr nu a suportat nici o sanctiune; dinel staicu a primit vreo 7 ani de racoare, conducerea bancii si a bnr este bine mersi;

    pai cum o sa bage don` guvernator hotii tarii la pushcarie, ei trebuie premiati si mentinuti in vederea stabilizarii smenului din sistemu` bancar.
  • 0 (0 voturi)    
    Numire politica BNR (Marţi, 10 mai 2011, 14:39)

    Zamfir Moise [anonim]

    Felicitari BNR. Fiyti, va rog, fermi, nu acceptsti nici o numire politica, ci numai pe baza de competenta si dvs. stiti cum sa verificati sacest lucru.
    Nu cedati presiunilor politice.
    Zamfir Moise
    • 0 (0 voturi)    
      all (Miercuri, 11 mai 2011, 15:35)

      eugenia laszlo [anonim] i-a raspuns lui Zamfir Moise

      ne vedem pe facebook, nu stiu ce a facut bener e, lux opinia ce v-a venit, so &so


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă