Guvernatorul BNR a tinut sa atraga atentia politicienilor asupra riscului promisiunilor fara acoperire. "Nu promiteti ceva ce stiti ca nu veti putea respecta. Uitati-va la greci cat de dificil le e sa isi ajusteze dezechilibrele. Cand dai ceva, e foarte greu daca nu imposibil sa mai iei inapoi", a avertizat Isarescu. El a mai spus in cadrul conferintei ForumInvest ca oamenii politici abordeaza eronat probema deficitului fiscal al Romaniei.

Mugur Isarescu, Guvernatorul BNRFoto: Agerpres

Descarca fisierul audio in format MP3

Cele mai importante declaratii ale Guvernatorului

Despre cresterea economica

  • Romania trebuie sa isi defineasca profilul politicilor macroeconomice. De multe ori ce gandesti acasa nu se potriveste cu ceea ce exista in exterior. Miscarile de capital- intrari sau iesiri-  pot sa dea peste cap gandirea mixului de politici macroeconomice.
  • Mai ales dupa declansarea crizei s-a vorbit foarte mult despre schibarea modelului de crestere pornind de la faptul ca supraicalzirea economiei romanesti din 2007-2008 s-a datorat consumului excesiv si numesc aici atat consumului privat cat si a celui bugetar. Toate datele arata ca majorarile salariale din domeniul bugetar erau nesustenabil.
  • Multi au spus ca modelul trebuie schimbat. S-au facut sugestii ca el sa fie bazat in mai mare masura pe export sau investitii. Ambele formulari sunt corecte. Se uita insa un lucru: ca aceste doua modele nu pot sa fie predeterminate. Intr-o economie deschisa de piata, capacitatea de a interveni direct asupra modelului de crestere economica este aproape nula. Statul are capacitatea sa intervina indirect si modelul de crestere de care vorbim e un rezultat. Nu trebuie uitat ca intre 2002 si 2007, daca ne uitam la conributorii cresterii economice, principalul contributor a fost investitia. Bineinteles ca in spatele acestor investitii s-a umflat partea de consum.
  • Cred ca trebuie sa avem mare grija cand vorbim despre modelul de crestere economica. Acest model rezulta dintr-o serie de decizii pe care le ia investitoriul privat si dintr-o alta serie de decizii ale Statului. In consecinta, maniera in care se discuta la noi poate sa duca la concluzii gresite. In fapt, sectorul privat decide asupra manierei in care se dezvolta o zona economica cum este o tara.
  • Exporturile pot sa devina si au devenit principalul motor de crestere economica dar asta pentru ca investitorii si producatorii au hotarat acest lucru. Faptul ca autoritatile au creat conditiile pentru ca acest lucru sa se intample este o alta discutie.

Despre intrarile de capitaluri strainesi deficit

  • Noi nu avem posibilitatea intr-o economie deschisa bazata pe capitalul privat sa pre-hotaram asupra modelului de crestere
  • Mixul de politici macroeconomice este cheia. Maniera in care combini politicile fiscale, monetare, salariale, acestea determina modelul -sustenabil sau nesustenabil- de crestere economica
  • Capitalul privat te iubeste sau nu. Iti invadeaza cateodata tara pentru ca apoi, din considerente care nu tin intotdeauna de economia interna, sa se retraga brusc.
  • Nu putem sa blamam capitalul international ci sa judecat cat de bun a fost mixul de politici macroeconomice
  • Suntem intr-un nou ciclu de intrari de capital. In 90-92 capitalurile chiar se fereau de Romania. In 93-96, intrarile de capital au fost de asemenea mici si am incercat sa finantam economia cu dobanzi scazute si cu un curs supraevaluat. Practic am subventionat economia. In 2000-2004 a fost o perioada buna, cu intrari de capital moderate. Nu am fost invadati, dar am raspuns si bine acestor intrari de capitaluri. E drept, am avut si un acord cu Fondul- singurul dus pana la capat. Politica fiscala a fost orientata spre consolidare, nu spre cheltuieli mari.
  • Cand politicienii vorbesc despre deficit fiscal, fac o eroare. Ei nu au nevoie de deficit fiscal mai mare. Ei au nevoie de cheltuieli bugetare mai mari. Ori iluzia ca poti sa faci cheltuiala bugetara mai mare avand deficit bugetar mai mare este ridicata. Pe masura ce se mareste deficitul bugetar cresc aproape automat si costurile de finantare mai ales intr-o tara ca Romania. Si in final, cu un deficit mai mare nu vei avea cheltuiala mai mari. Vei avea cheltuieli bugetare mai mici si te pacalesti. 
  • Va spun domnule prim-ministru, daca urmeaza politici financiare sanatoase, politicienii  nu vor suferi. Nu este durere mai mare pentru un politician decat sa promita si sa nu se tina de cuvant
  • Din 2009 politicile macroeconomice au fost corecte, chiar daca perceptia a fost alta. Nu existau alte solutii ci numai alte iluzii
  • Intr-o lume cum e cea de azi e foarte greu sa controlezi fluxurile de capital. Decat sa le controlezi direct, mai bine le influentezi. Daca ai acel mix de politici care corespunde,perioadei, poti s-o faci
  • Romania a controlat bine fluxurile de capital a fost 2000-2004, fara sa fac aici politica
  • Am fost foarte aproape de un "infarct". Sudden stop, cum i se spune in termeni financiari. Am trecut foarte aproape de asa ceva, desi nu am crezut in 2009 cand eram avertizati ca asta ne asteapta. Nu am intrat pentru ca am reactionat la timp.
  • Nu au mai intrat asa de multe capitaluri,in Romania dar macar nu s-au retras. 
  • Ca veteran in negocierile cu FMI, acordul din 2009 a fost incheiat cel mai rapid. Au fost cazuri in care negocierile s-au intins  si 14 luni
  • Am auzit si in 2009 si 2010 politicienii care se laudau ca pot mari cheltuielile: "Avem bani, avem bani" ziceau ei. Pai asta era problema, ca aveau bani!
  • Daca avem in vedere totalul datoriei externe , cel mai mari imprumuturi nu au fost cele din actualul Acord, cum spun unii, ci a avut loc in perioada 2005-2008.
  • Economia a incercat de doua ori sa iasa din recesiune. Toate aceste...sa le numesc balbe, domnule prim-ministru?. Cresterea TVA s-a dus in inflatie. Solutia initiala a Guvernului era mult mai buna, dar nu a fost sustinuta politic.
  • Intre logica economica si cea politica exista diferente si acest lucru eu l-am invatat stand  numai un an ca premier.
  • Singura tara care a tinut deficitul a fost Bulgaria.
  • Retetele din 2003-2004 sunt acu dezavuate total. Am auzit bancheri centrali care atunci spuneau sa nu facem cutare lucru iar astazi ei exact asta fac
  • Trebuie sa fim atenti la efectele perverse ale masurilor pe care le luam
  • In 2007-2008 am fost chiar tras de urechi pentru ca sustineam sa fim prudenti. Tot timpul ne uitam la ce vedeam. Romania va trebui sa fie mult mai atenta la deficitul structural. Chiar si la un deficit fiscal mic poti avea deficitul structural sa fie ridicat iar corectia este inevitabila
  • Faceti deficite mai mari ca va fi mai bine, spuneau unii. Nu a fost mai bine si nu va fi mai bine. Este numai o iluzie!

Vezi mai jos fragmente din declaratiile lui Mugur Isarescu: