Demografia si marsurile funebre

de Crstian Dogaru     http://cristiandogaru.blogspot.com/
Vineri, 27 mai 2011, 11:41 Economie | Finanţe & Bănci


Romania va avea 18 milioane de locuitori in 2050 (tribuna isi tine respiratia). Scaderea natalitatii e o problema generalizata in Vest (tribuna isi sterge o lacrima). Fara suportul generatilor tinere, generatia baby-boom va face elegant foamea (tribuna isi smulge parul de groaza). Lasand flotarile retoricii la o parte, cresterea populatiei globale seamana cu graficul oricarei bule speculative. De la 1 milard la inceputul secolului trecut, la 7 miliarde in prezent, asta pornind de la cele 300 milioane din vremea lui Hristos. Scaderea natalitatii in lumea occidentala poate avea de-a face cu legile ciclicitatii dar mai degraba cu schimbarea modului de viata si a sistemului de valori. Le trecem mai jos in revista.

Inainte de orice, tendintele demografice reprezinta un semnal de alarma in functie de locul din care le privesti. Din India sau lumea araba sau din Europa. Per total, populatia planetei continua sa creasca, scaderea din Occident fiind compensata de evolutia din Orient. Nu e comod sa asisti la o reducere constanta a numarului de tineri, mai ales cand te-ai nascut intr-o perioada de boom demografic (anii ’65-’75 in Romania) sau imediat dupa razboi in statele occidentale. Sistemul asigurarilor sociale se bizuie pe contributia tinerilor, sistemele de pensii nereformate asisderea.

Perspectiva unei Europe-azil de categoria a III a nu e deloc roza, mai ales cand faci parte din generatia trecuta de 40 de ani. Firesc as zice, de vreme ce pentru majoritatea dintre noi, lumea incepe si se termina cu propria persoana. Poate insa ca generatiile nascute in secolul XXI nu vor face o tragedie din asta. Sigur, perspectiva bunicilor sarantoci nu e placuta, dar cate proprietati de mostenit vor fi peste 30 de ani! O casa pe care sa o platesti in 30-40 de ani tremurand la gandul ca banca o sa te execute va fi o amintire palida pentru tinerii de azi. De ce scade natalitatea in lumea occidentala?

  •  ”Emanciparea” femeii

Mai tineti minte filmele americane vechi, de prin anii ’50? Imaginea sotului care se intoarce obosit de la job si este asteptat de sotia casnica cu mancarea pe masa si de copiii care topaie dezinvolt in jurul casei? Nevestele nu mai sunt de mult casnice in lumea occidentala, au un program la fel de lung si de stresant ca sotii lor, bunicii sunt la casa lor din alt oras. Formarea profesionala cere timp, banca isi vrea apoi ratele la timp, seful vrea si el ore suplimentare. Decizia aducerii pe lume a unui copil se ia destul de greu (unul,nu 2-3 cat ar reprezenta rata de inlocuire) si uneori prea tarziu. Alfel stateau lucrurile acum 100-200 de ani. Femeia era dependenta economic de sot, de multe ori nici nu avea drept de proprietate sau de vot. A face copii intra in fisa postului, o diploma de onorabilitate pentru orice nevasta care si-ar fi justificat cu greu in caz contrar locul ocupat in gospodarie.

 

  • Copiii nu mai sunt “active”, ci entitati greu controlabile

“Un copil in plus, o mana de lucru suplimentara”-cam asta era logica taraneasca acum cateva generatii. PamanTul se lucra slab mecanizat iar familiile numeroase aveau un avantaj. Copii se faceau si pentru a transmite un sistem de valori sau pentru a te conforma unuia. Vezi si acum familiile numeroase din cultele neo-protestante sau din lumea araba. Tarile din batrana Europa sunt insa departe de orice fervoare religioasa (SUA ramane inca destul de habotnica in anumite portiuni). In plus, nici la capitolul sistem de valori schema nu mai functioneaza. Ar putea sa imi enumere cineva cu certitudine care vor fi valorile generatiilor de maine, ce principii vor pune pe primul plan?. Vor fi ecologisti sau consumeristi, atei sau new-age-isti, principiali sau arivisti,etc, etc?. Nici parintii nu mai sunt prea siguri pe adevarurile lor la rapiditatea cu care avanseaza stiinta si mentalitatile intr-o lume unde schimbarea a devenit principala constanta.

 

  • Efectele individualismului

Copii nu mai inghit pe nemestecate ce le transmit parintii si isi doresc o viata independenta de cele mai multe ori in alt oras daca nu chiar in alta tara decat in cea in care s-au nascut. “Fac un copil ca sa aiba cine sa imi dea o cana cu apa” e un principiu din societatile traditionale, unde 2-3 generatii coabitau sub acelasi acoperis sau locuiau in imediata apropiere. Cand stii ca sunt mari sanse ca principiile si ideile tale sa intre in coliziune cu cele ale copiilor, ca vor pleca cel mai probabil de acasa la un moment dat si ca singuratatea la batranete e greu de evitat te decizi mai greu sa faci copii in ziua de azi. Iar daca motivatia transmiterii unui sistem de valori e tot mai subreda, la fel a ajuns cea a transmiterii unor categorii de active. “Sa fac un copil sa aibe cine sa mosteneasca ce am agonisit” nu prea se mai poarta. In primul rand pentru ca vesticii au ajuns sa fuga de proprietatea obtinuta dupa o viata de sclavie la banci, apoi pentru ca impozitele pe mosteniri sunt oricum inrobitoare.

 

Exploatarea petrolului si utilizarile lui “colaterale” (mase plastice, ingrasaminte), progresele din medicina au generat explozie demografica fara precedent in secolul XX. Planetei i-au trebuit 2000 de ani ca sa isi tripleze populatia dar au fost suficient un singur secol ca sa crestem de aproape 7 ori numeric (vezi aici un discurs efectele cresterii exponentiale, profesorul Albert Bartlett e o autoritate in domeniu ). Or, ce creste parabolic mai si scade la un moment dat, nu? Adoptarea modelului occidental va grabi probabil o incetinire a cresterii demografice la nivel global, mai ales in zonele unde religia nu se opune vehement schimbarilor de paradigma. Altfel, ce nu aduce schimbarea modului de viata si a sistemului de valori se va produce prin imputinarea resurselor naturale. Deja apa e o problema in multe parti ale lumii, ne apropiem de “peak oil” iar poluarea si chimicalele din mancare cresc exponential frecventa cancerelor.

Citeste si alte articole ale lui Cristi Dogaru









Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





5032 vizualizari

  • +6 (18 voturi)    
    Am 37 de ani si nu vreau copii (Vineri, 27 mai 2011, 11:37)

    clisee [anonim]

    Pe langa motivele invocate mai sus, pe care le gasesc pertinente, as mai adauga situatia specifica din Romania si de unde din diverse motive nu pot pleca inca 10-15 ani...
    Nu mi-as dori sa educ un copil intr-o tara - ea insasi needucata, cu sistemul de valori si de legi la pamant.
    Intr-o tara in care tiganii fac 10 copii sa aiba 2-3 de dat la puscarie si unde statul nu e capabil sa reactioneze cu legi pe masura, de ce sa condamn un copil?
    In plus pot sa ma detasez de clisee si prejudecati. Bucuria data de un copil este netarmuita, dar si responsabilitatea pentru el e asemenea din punctul meu de vedere.
    Le las mostenite copiilor de politicieni amalgamul de generatii ce vor fi aici cu obligatia sa nu paraseasca tara. Sa fie si ei tot politicieni si daca acum nu pot eradica mizeria, tigania, necinstea, hotia, sa o faca cand vor fi in minoritate si se vor aplica legile de satra !
    • +8 (10 voturi)    
      . (Vineri, 27 mai 2011, 13:24)

      un_om_de_cal [utilizator] i-a raspuns lui clisee

      Eu nu inteleg cum de nu le sare in ochi celor care au atitudinea aceasta: sunt atat de multi care ar dori sa aiba o tara mai buna, dar in loc sa faca ceva pentru asta nu se pot gandi decat cum sa plece mai repede.
      • +5 (5 voturi)    
        Tu ai dreptate (Vineri, 27 mai 2011, 12:33)

        rov [utilizator] i-a raspuns lui un_om_de_cal

        Ar trebui sa iasa cu paru' in strada, opiniile si discutiile elevate nu cantaresc suficient in ochii politicienilor.
        Sau
        Sau..sa fie un test grila la intrarea in cabina de vot.
        La ce te mai gandeai tu ?
        • +5 (5 voturi)    
          Ce se poate face (Sâmbătă, 28 mai 2011, 0:04)

          un_om_de_cal [utilizator] i-a raspuns lui rov

          Sunt si lucruri mai simple pe care le poate face oricine.

          - Scrisori catre autoritatile locale, catre institutiile statului, sau chiar catre politicieni alesi. Au efect mai des decat si-ar imagina unii, stiu cateva exemple.

          - Implicare in ONG-uri sau actiuni voluntare pentru imbunatatirea lumii din jur. Nu trebuie sa asteptam totul de la stat. Occidentalii nu au ajuns unde sunt fara astfel de implicare.

          - Refuzul de a incalca legea si intoleranta fata de cei din jur care fac asa ceva. Marea majoritate a romanilor, inclusiv a celor care vor o tara mai civilizata, incalca legea in anumite situatii, care par fara importanta. Dar din toate aceste mici abateri rezulta haosul in care ne aflam.
    • -5 (9 voturi)    
      Ai dreptate (Vineri, 27 mai 2011, 15:10)

      Florin [anonim] i-a raspuns lui clisee

      Cred ca Romania e in trend. Gandeste-te ca presedintele american e negru, patriotii sunt arestati - vezi cazul recent Radko Mladici. Asadar e de asteptat ca prin 2050 un negru sa devina cancelar federal. Se intoarce Adolf in mormant!!!
  • +11 (11 voturi)    
    demografie (Vineri, 27 mai 2011, 11:54)

    alexandru [anonim]

    foarte pertinent. ma bucur ca mai sunt si jurnalisti care sa scrie asemenea articole foarte bune din orice punct de vedere al jurnalismului.
    felicitari!
  • +11 (19 voturi)    
    AM 2 copii!!! (Vineri, 27 mai 2011, 11:54)

    gososan [utilizator]

    A venit pe lume al-II-lea copil acum 1 sap. si ma bucur nespus mai am unul de 3 ani. Acest lucru ma mobilizeaza si ma tine treaz zi de zi cand platesc rata pe casa si masina.
    Inteleg si problema societatii occidentale dar trebuie sa ne reformam putin gandirea daca nu vom ajunge un azil de batrani asistat de filipinezi si indieni .

    Pana acum si eu priveam cu groaza venirea pe lume a unui copil (cheltuiala etc)..... dar nu este asa . unde manaca unul mai incape inca unul, chiar doi...

    Sfatul meu: lasati cariera pe planul 2 fetelor si mai ganditi-va.!!! nu ve-ti regreta. Iar voi tatilor fiti mai responsabil.
    PS. am 29 de ani.
    • -11 (17 voturi)    
      felicitari, dar... (Vineri, 27 mai 2011, 12:25)

      Demigod [utilizator] i-a raspuns lui gososan

      Sa-l invetzi RRomana. Va fi o limba de larga circulatie in viitorul romaniei.

      Mai apoi scaderea natalitatii nu e un lucru rau. Mai putini vor suferi in 2050. Majoritatea stiu ca in romania "nu e de trait". Statisticile o confirma. ;)
      • +8 (12 voturi)    
        nu sunt deacord (Vineri, 27 mai 2011, 14:05)

        aricipogonici [utilizator] i-a raspuns lui Demigod

        ti-am dat un minus.... din pacate se vede o reala tendinta de a ignora un aspect deosebit de esential: familia e celula de baza a societatii si nu invers. Din pacate prea putini vad ca NOI putem schimba asta, sau daca nu noi, urmasii nostrii. Mi se pare un real egoism sa gasesc un milion de motive pentru care sa NU fac copii. Ce ar fi daca as vedea si alte motve? Zambetul unui copil, bucuria cu care te strange in brate, emotiile pe care le citesti in ochisorii lui, energia debordanta cu care face orice, as putea aici sa umplu pagina insa ai inteles mesajul. Asa si cei care se plang de salarii mici, viata grea, lipsa de civilizatie... eu as gandi altfel: ma bucur ca ma trezesc dimineta si ma pot da jos din pat sa merg la munca (unii nu o pot face) , ma bucur ca am un job, ma bucur ca problemele imi solicita atentia si priceperea, astept cu nerabdare un concediu, etc. Poti privi partea plina sau goala a paharului, tu decizi!
    • +6 (8 voturi)    
      sa-ti traiasca (Vineri, 27 mai 2011, 14:27)

      mim [anonim] i-a raspuns lui gososan

      si sa iti aduca numai bucurii.
  • +2 (8 voturi)    
    premisele (Vineri, 27 mai 2011, 12:02)

    major_ballsack [utilizator]

    Mă întreb dacă chiar are România 18 milioane de locuitori astăzi.
    • 0 (0 voturi)    
      exact (Sâmbătă, 28 mai 2011, 7:28)

      UnClujean [anonim] i-a raspuns lui major_ballsack

      eu de ani de zile incerc sa vad prin ceata birocratiei din rromania de nr real al locuitorilor, dar nu cred ca sunt mai mult de 18-19 milioane, din care 3-4 sunt peste hotare.
  • +7 (7 voturi)    
    o schimbare fundamentala.. (Vineri, 27 mai 2011, 12:13)

    pehash [utilizator]

    pe care foarte multa lume pare sa o ignore: populatia nu mai imbatraneste la fel de rapid!
    o persoana care are astazi 60 de ani 'se tine' mult mai bine ca cei care apucau 60 de ani cu jumatate de secol in urma. Mai mult de atat, avansul in tehnologie medicala si intelegerea nevoilor nutritionale au creat deja in societatile dezvoltate comunitati de batrani care au o viata foarte activa si sanatoasa. Batranii pensionari supraponderali din autobuzele si parcurile bucurestene sunt in contrast total cu 'tinereii' care alearga sau pedaleaza pe strazile din Copenhaga, dar cand te apropii de ei descoperi cu uimire ridurile celor 70 de ani traiti.

    Concluzia: cine are astazi 20-30-40 de ani si este dispus sa faca un efort sustinut (pur si simplu sa aiba grija de propria persoana), va putea trai o viata activa (inclusiv sa munceasca) si in 2050.
  • +2 (4 voturi)    
    Viitorul arata sumbru. (Vineri, 27 mai 2011, 12:25)

    AlinN [utilizator]

    Asa cum populatia a crescut in 1900-2010 de la un miliard si ceva la sapte (!!!) in perioada ce urmeaza 2010-2050 populatia va ajunge undeva la vreo 3 miliarde. Putem consideram ca dupa "secolul vietii" am intrat in "secolul mortii".
    Apreciez ca vorbiti in articol de Albert Bartlett, nu ne-ar strica noua ca tara daca s-ar traduce ce spune omul asta si sa se dea zi de zi la emisiunile cu cea mai mare popularitate, iar politicienii sa nu poata candida daca nu prezinta un conspect cu ce spune omul, plus un test grila.
    • +1 (5 voturi)    
      Blasfemie ! (Vineri, 27 mai 2011, 15:08)

      gamma [utilizator] i-a raspuns lui AlinN

      Cum poti za zici asa ceva ?! Vom fi 50 miliarde peste 100 de ani , facem Bucuresti de la granita la granita captam Dunarea pt apa la robinete si mancam hidroponice din Marea Neagra . Cu incalzirea iar nu o sa fie problema ca ne vom incalzi de la caldura celorlalti :P . Copiii nostri or sa iubesca acest mod de trai :) .

      Am unul si atat .
  • +5 (7 voturi)    
    retezati natalitatea, nu-i pacat (Vineri, 27 mai 2011, 13:49)

    valori de pret [anonim]

    Sa cresti copii a fost intotdeauna o povara sociala, economica, sufleteasca. Dar acolo unde te razboiesi cu o mentalitate ostila fata de manifestarile naturale ale varstei, este invocat orice motiv spre a arunca mentinerea continuitatii in carca altora.
    Spre a incepe cu stirea-maciuca: ieri, pe 26 mai 2011, Bundestag-ul=legiuitorul uneia din cele mai admirate tari europene a modificat "in unanimitate" legea protectiei impotriva imisiunilor in sensul ca zgomot de copii nu mai este considerat efect daunator asupra mediului. Dupa cum se descrie in germana a savura o placere la extrem, "asta trebuie s-o lasi sa ti topeasca pe limba" ! Fiecare ursuz primea dreptate la judecatorie fata de niste copii care nu crutau ambianta in camasa de forta si cu calus in gura.
    Apoi, dintr-o alta citadela a culturii parvin stiri de genul cuplu de medici zadarniceste proiectul infiintarii unei gradinite pe strada in care le e situata vila; cea mai recenta: pereche de pensionari impune construirea unui gard din lemn de 30 de metri la un kindergarten. Penibilitate aplanata datorita "depistarii" a doua jucarii cu rotile din plastic care nu vor mai fi folosite. Dar a se vedea comentariile din popor: trei sferturi din acei copii au garantat grave probleme psihice si locul le-ar fi la terapie.
    La asemenea bolnavi de soi nu-i de mirare c-au medici de soi.
  • 0 (8 voturi)    
    apus de civilizatie (Vineri, 27 mai 2011, 17:07)

    cet23 [anonim]

    Foarte interesant articol si sunt de acord cu el. Numai ca, daca e sa tratam problema per ansamblu, acest articol vede doar copacii, insa rateaza padurea.
    Dupa parerea mea in aceste decenii asistam la un eveniment ce are loc odata la cateva milenii: moartea unei imense civilizatii.
    Ma refer la civilizatia alba, a carui leagan si bastion principal este Europa.
    Albii sunt civilizatia (unica!) care a adus umenirea unde este acum, la nivelul de stiinta si civilizatie din prezent. (scutiti-ma cu rahaturile cum ca chinezii sau arabii au avut o contributie importanta ca nu acum nu stiu cate mii de ani au inventat hartia sau cifrele si deci ei stau la baza civilizatiei actuale).
    Industrializarea, informatizarea,ce vreti voi, e rezultatul numai a rasei albe. Ceilalti doar au preluat (japonezii, coreeni, chinezi, etc.).
    Acum rasa alba a ajuns la final. Si-au pierdut credinta milenara, crestinismul (majoritatea in vest nu mai cred in Isus Cristos ca Dumnezeu), si-au pierdut idealurile, majoritatea traiesc intr-un hedemonism partial alimentat de sistemul de camatarie legalizat, adica bancile. Dovada suprema de decadere este celebra "corectitudine politica", in fapt capitularea completa in fata oricaror salbatici invadatori, care sunt considerati "bogatie multiculturala", desi in fond sunt mult inferiori europenilor.
    Luati un pix si o hartie, cautati niste date statistice si cu niste calcule elementare veti ajunge la concluzia ca in 50 de ani, in Europa albii vor fi o minoritate. Majoritari vor fi arabii si tiganii, doua civilizatii tinere dar salbatice.
    Probabil viitoarea civilizatie europeana va fi un mix intre albi, arabi si tigani, dar asta peste cateva sute de ani.
    Dar pana sa se formeze urmatoarea civilizatie si rasa umana europeana - rezultat al combinatiei genetice intre albi, tigani si arabi - ne asteapta cateva secole de haos, violenta si decadere economica puternica in fata unor natiuni precum China.
  • +1 (1 vot)    
    Un autor optimist ! (Sâmbătă, 28 mai 2011, 0:41)

    marcel [anonim]

    D-l Dogaru crede ca va primi pensie in 2050 - este super optimist. De la statul roman care supraimpoziteaza munca prost platita din Romania - are o gandire foarte foarte pozitiva.
    Politicienii din tara asta au determinat 3 milioane de romani sa-si ia "lumea in cap" si sa plece din tara (cate contributii pierdute). Neoficial, cifrele sunt mai mari. Acesti oameni o duceau foarte bine in Romania dar aveau un dezvoltat spirit de aventura si au plecat. Ceilalti care au ramas au inceput zi si noapte sa faca copii deoarece statul roman ofera lunar alocatii de mii de euro pentru fiecare copil.
    Nu vreau sa va faceti iluzii, si copii care se nasc vor pleca, Cei care vor mai lucra si vor mai plati asigurari sociale in Romania vor fi din ce in ce mai putini iar cei care se vor pensiona, din ce in ce mai multi. In 2030,2040,sau 2050 nu va mai exista pensie ci doar o masa calda pe zi la cantina saracilor.Vom plati pentru incopententii pe care i-am trimis in Parlament si Guvern in ultimii 20 de ani.Tot atunci (2030 - 2050) guvernul roman va aproba si legea privind euthanasierea asistata pentru a rezolva deficitul la fondul de pensii.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by