Romania are una dintre cele mai mici rate de penetrare a serviciilor bancare prin Internet din tarile din Europa Centrala si de Est, doar 4% dintre romani folosind acest tip de servicii, fata de 42% dintre cehi, 34% dintre austrieci sau 13 dintre croati, potrivit unui studiu realizat de GfK. Numai Bulgaria se afla in urma noastra la acest capitol, cu o rata de penetrare de 2%.

Dintr-o medie de 4,5 activitati derulate pe Internet, 4,2 sunt pentru informare, comunicare si amuzament, un numar foarte redus de utilizatori accesand Internetul pentru tranzactii. Astfel, dintr-un total de 9,6 milioane de romani bancarizati, doar 4% isi verifica contul prin Internet banking si 3% fac tranzactii folosind acest serviciu online. Un procent asemanator face plati online cu cardul (3%, fata de 9% in Austria) sau plati de pe telefonul mobil (1,6%, fata de 29% in Austria) si doar 3% au achizitionat un serviciu financiar prin intermediul Internetului, se arata in studiu.

"Desi penetrarea Internetului in Romania este una dintre cele mai mici din regiune, exista inca suficient de mult loc pentru dezvoltarea serviciilor financiare digitale. Cu atat mai mult cu cat utilizarea telefonului mobil se afla in plin avant - nu numai ca raspandire, ci si ca intensitate - dar este folosit in principal pentru comunicare si distractie. Peste jumatate dintre romani folosesc Internetul saptamanal, 80% folosesc telefonul mobil, iar 13% au smart phone. Mai mult, aproape o treime se declara entuziasti ai noilor tehnologii, iar alta treime, desi nu este formata din entuziasti, arata deschidere spre adoptarea acestora", spun reprezentantii GfK.

"In orice domeniu, nivelul scazut de familiarizare cu tehnologii noi ingreuneaza adoptarea lor, iar serviciile financiare online nu fac exceptie. Chiar mai mult, in cazul lor temerile care ii impiedica pe consumatori sa incerce sa faca plati sau sa cumpere produse financiare online sunt mai mari decat in cazul altor servicii noi, pentru ca riscul unor pierderi este perceput mai acut. In plus, multi romani nu au gasit inca o motivatie suficient de relevanta care sa ii faca sa se informeze mai mult si sa faca primul pas", a declarat Anca Zamfirescu, senior research consultant, expert in piata financiar - bancara la GfK Romania.

Datele care stau la baza acestor concluzii provin din studiul GfK Financial Market Data System (FMDS). GfK FMDS este un studiu desfasurat o data la doua luni care masoara obiceiurile bancare ale locuitorilor cu varsta de peste 15 ani din 13 tari ale Europei Centrale si de Est: Austria, Cehia, Polonia, Ungaria, Croatia, Slovacia, Slovenia, Rusia, Ucraina, Serbia, Macedonia, Bosnia Hertegovina, Bulgaria si Romania. Esantionul celor chestionati in Romania a fost de 1.000 de persoane, reprezentativ la nivel national, marja de eroare fiind de 3%.

GfK Romania, fondata in 1992, este parte integranta a grupului GfK. Infiintat in 1934 ca prima companie de cercetare de piata in Germania, grupul GfK are azi mai mult de 150 de sucursale in 100 de tari de pe cinci continente.