Asculta Jurnalul Economic Radio France Internationale - HotNews.ro

Descarca fisierul audio in format MP3

Planul de austeritate a fost adoptat. Atena scapa momentan de faliment

Parlamentul grec a votat miercuri bugetul de austeritate pe 5 ani, in contextul violentelor care au loc pe strazile Atenei. Premierul George Papandreou s-a angajat, cu putin timp inaintea votului, sa faca orice "pentru evitarea intrarii in incapacitate de plata a tarii". Imediat dupa adoptarea planului de austeritate, presedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, si Presedintele Consiliului European, Herman Van Rompuy, au iesit cu o declaratie comuna. Grecia "a facut un pas important pe drumul spre consolidarea fiscala necesara si spre reformele structurale de sporire a cresterii. Dar a facut si un pas vital inapoi - de la scenariul foarte grav al falimentului", au anuntat cei doi oficiali. Acestia au anuntat ca votul elen a fost unul "de responsabilitate nationala". Liderii europeni au precizat ca, daca al doilea stadiu al votului va trece joi, va deschide drumul pentru eliberarea urmatoarei transe de 12 miliarde de euro din ajutorul financiar. Proiectul de buget de austeritate prevede economii de aproximativ 28 de miliarde de euro si privatizari masive care ar trebui sa aduca alte 50 de miliarde in vistieria statului pana in 2015. Joi are loc un nou vot in Parlament, pe legislatia de implementare a masurilor fiscale, in detaliu. Acesta ar putea fi mai dificil, intrucat va acoperi privatizarile individuale, taxele, impozitele si reducerile de cheltuieli.

Andreea Paul Vass: In trimestrul al doilea ramanem pe crestere economica pozitiva

Consilierul prim-ministrului Emil Boc, Andreea Paul Vass, a declarat ca "in trimestrul al doilea se va mentine cresterea economica pozitiva". "Exporturile isi continua ritmurile de crestere cu doua cifre, pe primele patru luni avem un ritm de crestere de 36% fata de primele patru luni ale anului 2010. Din acest punct de vedere, ingrijorarile nu-si au locul", a precizat Vass. Seful misiunii Fondului Monetar International pentru Romania, Jeffrey Franks, a declarat intr-un interviu acordat Mediafax ca avansul exporturilor si productiei industriale a incetinit in trimestrul al doilea conform datelor preliminare, ceea ce va conduce la o crestere economica plasata sub nivelul din primul trimestru. "Exista anumiti indicatori care arata o incetinire a cresterii economice in trimestrul doi. Trebuie sa vedem, cand vom avea datele finale, cat de mult a incetinit cresterea. Ne asteptam, totusi, la o evolutie pozitiva a Produsului Intern Brut", a adaugat oficialul FMI.

Guvernul a aprobat subventiile la dobanzi si garantiile de stat acordate IMM-urilor prin "Cardul Kogalniceanu"

Guvernul a adoptat proiectul de ordonanta de urgenta privind Cardul Kogalniceanu pentru intreprinderile mici si mijlocii. Este vorba despre un instrument prin care vor putea fi oferite garantii de stat pentru creditele bancare si prin care vor putea fi subventionate dobanzile la imprumuturile contractate. Prim-ministrul Emil Boc a declarat ca statul le va oferi IMM-urilor garanţii guvernamentale de până la 80% din valoarea creditelor contractate, în limita a 100.000 de lei. De asemenea, subvenţia acordată de stat va ajunge la 75% din dobânzi, dar nu mai mult de 6,5 procente pe an. Pentru anul acesta, Guvernul va aloca 24 de milioane de lei pentru subvenţionarea parţială a dobânzilor şi 400 de milioane de lei pentru garanţii de stat, în cadrul acestui program. Daca programul va avea succes, bugetul alocat va fi suplimentat, a spus premierul. Pana la sfarsitul anului vor beneficia de Cardul Kogalniceanu circa 4.000 de IMM-uri, urmand ca numarul acestora sa se tripleze in perioada 2012-2013, a precizat Boc.

Romania – tara paradoxurilor cand e vorba de transportul automobilelor Dacia catre dealeri: pe calea ferata e mai ieftin decat pe sosea

Romania este o tara a paradoxurilor cand e vorba de transportul automobilelor Dacia catre dealeri: pe calea ferata este mai ieftin decat pe sosea. Desi caile ferate sunt intr-o stare precara, transportul automobilelor de la fabrica Dacia catre dealeri este mai ieftin in Romania decat transportul lor pe sosea, a spus intr-o conferinta de presa Christophe de Korver, seful pentru Romania al companiei franceze care a transportat anul trecut o treime din Daciile produse. El mai spune ca desi vitezele pe calea ferate sunt net inferioare celor din Occident, transportul masinilor in camioane ar fi si mai anevoios in tara. “Cand am venit prima oara aici mi s-a parut anormal sa faci zece ore pe sosea in cei 600 km de la Bucuresti la Satu Mare, insa apoi am inteles ca este ceva normal aici”, a declarat oficialul. Acesta a precizat ca “nu trebuie sa fim atat de nemultumiti de infrastructura feroviara, dat fiind ca situatia soselelor este atat de rea”. Compania pe care o conduce transporta – printre altele – piese pentru masini Peugeot si Citroen din Franta in Rusia, iar drumul de peste 3.000 km e parcurs in patru zile. In Romania, trenurile cu piese pot face si 24 de ore intre Mioveni si portul Constanta din cauza faptului ca circulatia e deviata, iar trenurile sunt puse mult timp in asteptare. In cel mai bun caz, distanta Mioveni – Constanta este facuta in zece ore.​