Desi autoritatile romane sunt determinate sa aplice programul "ambitios" de reforme, acestea sunt atat solicitante din punct de vedere tehnic, cat si dificile din punct de vedere politic, pe masura ce se apropie alegerile din 2012 fiind probabil sa se intensifice constrangerile politice", se arata in Raportul de evaluare al delegatiei FMI publicat pe site-ul institutiei. Documentul, care face o analiza a reformelor de pana acum ale Cabinetului Boc mai sugereaza si masurile pe care le-ar putea lua BNR in viitorul apropiat- majorarea dobanzii cheie si cresterea rezervelor minime obligatorii la valuta. Pentru 2012, obiectivele fiscale vor impune ajustari suplimentare si o determinare ferma de a respinge presiunile de reducere a impozitelor sau de majorare a cheltuielilor, se mai arata in Staff Report.

Descarca si citeste Raportul din atasament

  • Cum se va restrictiona creditarea in valuta? BNR- ingrijorata de intrarile mari, "destabilizatoare" de capital

Autoritatile continua sa fie ingrijorate de intrarile mari, destabilizatoare de capital, ce ar putea complica ritmul de inasprire a politicii monetare. Pentru a limita intrarile volatile pe termen scurt, autoritatile au pledat pentru utilizarea diferitelor instrumente disponibile in instrumentarul de politici, in afara ratei de politica. In mod special, pentru a descuraja intrarile de capital pe termen scurt, BNR a considerat adecvat sa mentina marja actuala mare din jurul ratei de politica pentru ratele interbancare si sa permita fluctuatii mai mari ale cursului de schimb pentru a introduce o oarecare incertitudine cu privire la profitul investitiilor (Romania are o marja ampla a ratelor pe piata interbancara -400 de puncte de baza in jurul ratei de politica, in care limita superioara este rata Lombard si limita inferioara este facilitatea de overnight standing- , ceea ce permite fluctuatii mai mari ale ratei interbancare. Utilizarea intensa a facilitatii de overnight standing a permis ratei interbancare sa se apropie mai mult de limita inferioara a intervalului.

Autoritatile ar trebui de asemenea sa fie pregatite pentru potentialul impact pe care l-ar putea avea turbulentele din sectorul bancar de la periferia zonei euro. Anticipatiile legate de cresterea in viitor a preturilor administrate, cresterea inflatiei de baza si cresterea asteptarilor inflationiste sugereaza toate un risc crescut de efecte de runda a doua. Ca un prim pas, autoritatile ar trebui sa intensifice operatiunile de pe piata deschisa, pentru a absorbi excesul de lichiditate si a aduce ratele dobanzilor interbancare mai aproape de rata de politica. O majorare a ratei de politica, sustinuta poate de o crestere a rezervelor minime obligatorii, ar putea deveni curand necesara. Echipa recunoaste ingrijorarile autoritatilor referitoare la intrarile volatile de capital, dar considera ca la acest moment inflatia este un pericol mai mare. Pentru viitor, ar trebui mentinuta o diferenta intre rezervele minime obligatorii la moneda nationala si cele de la valuta pentru a descuraja cresterea excesiva a creditelor in valuta. BNR ar trebui de asemenea sa evite ca unele considerente legate de propriul bilant sa afecteze in mod nenecesar deciziile sale de politica monetara

  • Sistemul bancar- unele banci vor avea pierderi si in 2011

Majorarea ratei imprumuturilor neperformante (INP) a reflectat de asemenea o scadere a creditarii nominale in primul trimestru. Rata INP este mai mare la creditele acordate in moneda nationala, mai ales in segmentul IMM-urilor. Unele banci mici si mijlocii, cu rate de cost ridicate, imprumuturi neperformante din ce in ce mai mari si cu provizioane sub medie, vor continua sa realizeze pierderi in cursul anului 2011. Ar putea fi necesare noi injectii de capital sub supravegherea atenta a autoritatii de supraveghere (La nivel agregat, aceste banci detin mai putin de 7% din cota de piata).

Filialele bancilor din periferia zonei euro sunt mai bine capitalizate decat media sistemului, si nu exista indicii de miscari negative pe partea de depozite. Aceste filiale in Romania constituie aproximativ 16% din activele sistemului. Oricum, BNR va fi atenta la riscul ca evolutiile din periferia europeana sa duca la segmentarea pietei interbancare, unele banci avand doar un acces limitat, si este pregatita sa acorde sprijin pe parte de lichiditati

daca va fi cazul.

Pe frontul de reglementare continua sa se inregistreze progrese, desi cu unele intarzieri in ceea ce priveste mecanismul de lichidare a bancilor. Autoritatea de supraveghere a fost de acord sa pastreze aspectele principale ale abordarii actuale prudente si simple in materie de constituire a provizioanelor conform Standardelor Internationale de Raportare Financiara (SIRF) ce urmeaza a fi introduse de la inceputul anului 2012. Banca centrala elaboreaza noi reglementari care sa descurajeze contractarea de credite in valuta de catre imprumutati neasigurati (unhedged borrowing), pentru a contracara riscul de euroizare datorita diferentelor de dobanzi, anticipatiilor legate de cursul de schimb si politicii declarate de adoptare a monedei euro in anul 2015.

Desi autoritatile au intreprins reforme semnificative de intarire a plasei de siguranta financiara, o masura ce permite Fondului de Garantare a Depozitelor (FGD) sa faciliteze noile instrumente de restructurare si lichidare a bancilor de care este nevoie pentru ca regimul de lichidare a bancilor sa devina operational este inca neadoptata datorita discutiilor ce se poarta cu Comisia Europeana (criteriu de referinta structural modificat).

  • Arierate substantiale  la intreprinderile de stat si facturi neplatite in sanatate

Rezultatele preliminare ale exercitiului de inventariere a arieratelor si facturilor neplatite (criteriu de referinta structural) confirma existenta de arierate substantiale la inteprinderile de stat si a unor facturi neplatite suplimentare in sectorul sanatate. Criteriul de referinta structural referitor la intocmirea de planuri strategice de actiune pentru companiile de stat a fost indeplinit, dar va exista o intarziere in amendarea legislatiei in sensul de a permite utilizarea fondului de garantare a depozitelor pentru a facilita restructurarea bancilor.

  • Tensiunile politice interne si criza din Grecia ar putea deteriora situatia economie

Tensiunile politice interne ar putea duce la schimbari de politici, ceea ce ar eroda increderea si slabi performantele; propagarea turbulentelor ce persista la periferia zonei Euro ar putea afecta exporturile romanesti sau ar putea majora primele de risc si influenta astfel fluxurile de capital catre Romania. Intr-o situatie extrema, ar putea aparea unele efecte in sectorul financiar (data fiind prezenta mai multor sucursale ale unor banci apartinand periferiei zonei Euro in Romania).

Exista presiuni politice de reducere a cotelor de contributii sociale si de revenire la nivelul integral al salariilor din sectorul public inainte de reducerea de la mijlocul anului 2010. Autoritatile finalizeaza in prezent Strategia Fiscala pe termen mediu pentru 2012-2014, ce va incorpora unele din aceste masuri si va stabili plafoane agregate de cheltuieli pentru discutiile ce vor avea loc pe marginea bugetului 2012 mai tarziu in cursul acestui an. Echipa va pleda pentru concentrarea eforturilor viitoare pe masurile de restrictionare a cheltuielilor si nu pe masuri suplimentare pe parte de venituri.

Riscurile aferente inflatiei sunt orientate inca pe parte ascendenta. O crestere continua a preturilor marfurilor si ajustarea preturilor administrate ar putea impulsiona inflatia, la fel cum ar impulsiona inflatia si intrarile excesive de capital (asa cum se intampla in prezent in alte tari emergente).

  • Ce urmeaza sa faca Guvernul?

Politicile cheie ce se implementeaza includ:

- rationalizarea numarului de angajati in sectorul public legata de analizele functionale efectuate la ministerele importante (Numarul angajatilor din sectorul public a scazut cu inca 15.000 (ajungand la 1,25 de milioane) in primul trimestru al anului 2011.);

- inlocuirea subventiilor) de incalzire de la Bugetul de Stat cu asistenta sociala bine tintita si rationalizarea asistentei sociale;

- eliminarea fondurilor de stimulente (criteriu de referinta structural, finele lui august);

- majorarea temporara a dividendelor distribuite de companiile de stat profitabile in 2011 si 2012 ce va permite autoritatilor sa plateasca facturile neinregistrate ce nu au fost incluse in exercitiul de inventariere

- reformele in sectorul sanatatii in curs de implementare. Reformele planificate pentru sectorul sanatate nu vor produce insa rezultate decat in timp si este probabil ca in 2011 cheltuielile cu sanatatea sa depaseasca sumele alocate in buget acestui sector, impunand o realocare suplimentara de aproximativ 0,2% din PIB la rectificarea din vara.

  • Prioritizarea proiectelor de investitii

Totodata, autoritatile au demarat prioritizarea proiectelor de investitii pentru a disponibiliza fondurile necesare cofinantarii in proiecte UE. Se anticipeaza ca baza de date cu toate proiectele de investitii va fi finalizata pana in luna iunie, si pana la finele lunii septembrie se asteapta prezentarea unui raport care sa includa un plan de actiune pentru prioritizarea investitiilor (criteriu de referinta structural).

Guvernul va amenda de asemenea legislatia ce reglementeaza achizitiile publice pentru a o alinia cu legislatia europeana si va elabora documentatii standard de licitatie pentru sectoarele cheie, cu scopul de a reduce numarul licitatiilor contestate.

  • Autoritatile continua sa isi perfectioneze strategia de finantare

Strategia implica extinderea maturitatii datoriei interne, realizarea unei curbe de randament si consolidarea buffer-urilor financiare pentru protejarea impotriva unor socuri neprevazute, mentinand prezenta cu regularitate pe pietele de datorie. Un program de emisiune de titluri in Euro pe termen mediu este in faza de finalizare a pregatirii, primele titluri in Euro urmand a fi emise la mijlocul anului. Buffer-ele financiare vor fi aduse la aproximativ patru luni de acoperire a nevoilor de finantare in 2011-12. In anul 2011 va avea loc si o evaluare oficiala a strategiei guvernamentale de gestionare a datoriei, cu asistenta din partea specialistilor FMI, CE si Bancii Mondiale.

Se adauga noi criterii de referinta structurale cu accent pe reformele companiilor de stat. Ca parte a strategiei de restructurare si privatizare, se propune ca pana la 15 iulie 2011 sa fie elaborate de planuri de actiune pentru restul IS de la nivel central, sa fie concepute mecanisme de facilitare a restructurarii si securitizarii arieratelor IS, si sa fie desemnati consultantii juridici pentru privatizarea partiala a CFR Marfa, TAROM, Transelectrica, Transgaz, si Romgaz; (ii) aprobarea legislatiei de imbunatatire a guvernantei IS pana la 31 august 2011. Aceste criterii de referinta structurale au fost concentrate pe companiile cheie din sectorul energie si transporturi, aflate sub coordonarea Ministerului Economiei si Ministerului Transporturilor, care sunt si principalele beneficiare de subventii si sunt responsabile pentru o mare parte din arieratele masive ce trebuie platite.

Eforturile de imbunatatire a administrarii fiscale avanseaza prea lent, plasand Romania in situatia de a avea cote ridicate de impozite si taxe colectate de la o baza relativ ingusta si o economie informala de proportii mari. In timp, administrarea fiscala ar trebui sa permita o reducere treptata a cotelor pe masura de baza impozabila se largeste, conchid autorii Raportului