​Analiza HotNews

Comportamentul la creditare al IMM-urilor romanesti si relatia lor cu bancile

de Dan Popa     HotNews.ro
Joi, 7 iulie 2011, 12:23 Economie | Finanţe & Bănci


HotNews a demarat un studiu legat de relatia cu bancile a companiilor mici si mijlocii. Am realizat o baza de date formata din 1200 de companii in functie de cifra de afaceri, regiune si structura de business. Un sfert dintre acestea au raspuns, rezultatele preliminarii indicand o serie de elemente de care bancherii ar trebui sa tina cont in viitor. IMM-urile se plang in principal de normele de creditare considerate uneori prea rigide si de lipsa culturii de business a tinerilor angajati din banci. Nota medie pe care firmele o acorda bancilor cu care lucreaza nu trece de 7.

Cei mai nemultumiti sunt cei cu cifra de afaceri intre 0-100.000 euro.E si normal, sunt "cei mai mici" din categorie. Ei sunt si cei care acorda notele cele mai mici in privinta relatiei cu bancile. Din punct de vedere al regiunilor din
intentie creditare
Foto: Hotnews
care provin, Muntenii par a fi cei care penalizeaza  la note  cel mai mult bancile, iar Transilvania este zona cu gradul de multumire cel mai ridicat.
Cei mai multumiti sunt si cei care ruleaza bani mai multi si carora bancile le acorda o atentie sporita.

In medie, 7 firme din 10 nu intentioneaza sa se imprumute in urmatoarele 3 luni. Unele pentru ca si-au atins gradul maxim de indatorare iar altele asteapta sa vada ce se va intampla cu dobanzile, urmand sa ia o decizie dupa aceste 3 luni. Majoritatea admit ca au avut conflicte cu bancile, chiar daca unele se datoreaza firmelor.

Reprosurile care le sunt aduse angajatilor din banci de catre antreprenori tin cel mai des de cultura de business a tinerilor angajati. "Nu inteleg ce e acela un business. I-am propus unuia sa vina o zi la mine la firma ca sa inteleaga cum se fac afacerile. El o tinea pe a lui ca nu ma incadrez in targetul produsului, desi ma incadram de la o posta. Pana la urma am ajuns la superiorul lui si mi-am rezolvat problema ", spune C.T., intreprinzator brasovean.

Rigiditatea normelor de creditare si a regulilor interne e si ea o tinta de critica. Uneori pe drept, alteori pe
RIGIDITATE
Foto: Hotnews
nedrept. Regulile de prudentialitate bancara sunt necesare, dar atunci cand angajatul din banca devine "mai catolic decat Papa", au de suferit si clientul si banca. "Am avut intarzieri la plata ratelor dar am pus mana pe un contract care imi aducea un profit foarte bun. Aveam nevoie de un avans de la banca dar am fost refuzat din cauza incidentelor anterioare de plata.

Chiar daca le prezentam un plan de afaceri excelent si pentru ei si pentru mine, nici nu au vrut sa auda. E drept ca gresisem, dar poate ca mai multa incredere ar fi dus la o afacere buna pentru ambele parti", argumenteaza L.V, proprietarul unei afaceri din Satu Mare.

O alta nemultumire pe care micile companii le au fata de banci e legata de interesul scazut al bancherilor in a avea intalniri inafara celor legate de plata ratelor sau diferite viramente. "Mi-ar placea sa vina pur si simplu la mine la firma un reprezentant al bancii si sa ma intrebe ce mai fac, daca ma poate ajuta cu ceva. Sa isi cunoasca clientela, cum se spune. Acum vreo 4 luni am primit un asemenea telefon, dar de atunci, nimic", explica un al intreprinzator. "Ma suna doar cand intarzii cu plata ratelor", mai adauga acesta

Altii insa spun ca dimpotriva, se simt "bine curtati" de catre banca. "Cred ca au ei un program intern de vizite. O data la 3 luni ne suna si ne intreaba daca ne convine o anumita zi si ora. Din punctul meu de vedere sunt
intalniri
Foto: Hotnews
ok", spune clientul unei banci din top3.


Dintre recomandarile pe care clientii le fac bancilor, acestea pot fi impartite in doua categorii: prima, legata de trainingul salariatilor din banci si chiar examene periodice de evaluare. A doua categorie e legata de gestionarea cu o mai mare atentie a relatiei banca-client prin prisma normelor si reglementarilor interne.
Doar 3% dintre proprietarii de IMM-uri sunt ingrijorati de o posibila contagiune a problemelor din zona periferica a euro si mai ales de transmiterea lor in Romania prin intermediul canalului bancar.

Exista si oameni de afaceri multumiti de modul in care relationeaza cu banca, trebuie spus si acest lucru. Rezultatele finale ale studiului vor fi finalizate in circa o luna.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





2411 vizualizari

  • +1 (3 voturi)    
    prima si cea mai iportanta problema (Joi, 7 iulie 2011, 13:14)

    Bastos [anonim]

    Marea problema a bancilor este proasta calitate a personalului. Angajatii bancilor sunt extrem de prost pregatiti, nu pot intelege cum functioneaza un business adevarat, nu stiu sa intrepreteze o balanta, sa citesca in cheie corecta un bilant. Mai mult decat atat sunt si foarte rau intentionati, incerca din rasputeri sa ingreueze accesarea unui nou credit, a unei linii de finantare. Sunt functionari bancari cu care am avut treaba si care mi-au gresit absolut toate procedurile bancare, mi-au produs prejudicii financiare si de ordin personal. Cand le ceri un document te tin cu lunile si te santajea in toate felurile posibile cu tot felul de cerinte aberante, in schimb cand iti cer tie un document iti acorda maxim trei zile. In Romania sunt prea multe banci care acorda credite persoanelor fizice relativ usor si prea putine dispuse sa ajute afacerile.
    • 0 (0 voturi)    
      DA (Vineri, 8 iulie 2011, 9:33)

      nickwithoutname [utilizator] i-a raspuns lui Bastos

      CORECT!
    • 0 (0 voturi)    
      Vesnica minciuna (Vineri, 8 iulie 2011, 11:31)

      Costi [anonim] i-a raspuns lui Bastos

      "Regulamentul BNR" orice procedura fantezista la banci este masca sub minciuna asta.Interesant ca de la o banca la alta fanteziile difera pana la absurd.toti isi ascund incompetenta sum minciuni.Bancherii romani care isi dau unul altuia premii sunt in fapt niste camatari.Este si un pleonasm "bancherii romani" nu exista asa ceva .Exista niste impostori care isi spun bancheri.Un bancher adevarat vezi numai in tarile occidentale unde bancherul sta in spatele clientului cu finantarea ca un partenera si nu ca un camatar .
  • 0 (0 voturi)    
    Relatia camatar-om la nevoie (Vineri, 8 iulie 2011, 11:25)

    Nutu camataru [anonim]

    Bancile romanesti sunt caracterizate de
    costuri proprii de intretinere foarte ridicate.Costurile provin din sedii extravagante,sedii inchiriate prin coruptie,costuri prea mari alocate reclamei tot prin coruptie,tot felul de alte costuri inutile mascate sub programe inutile date ca utile.Directorii de banci in primul rand fac bani pentru ei din asemenea indeletniciri.
    Prost management in relatia cu clientii.Imprumuta prea usor credite mici si multe la clienti care fac cumparaturi extravagante ca automobile cand este vadit ca clientul nu are resursele sa cumpere asa auto si sa isi permita sa returneze inprumutul in termen.Bancile stimuleaza un consum fals pentru a masca propriile consumuri false bazate pe coruptie.Se bazeaza pe retatia dealer,leasing si recuperare automobil cand omul nu mai poate .Camatarii fac la fel. Deaici porneste un cerc vicios care a nenorocit economia si oamenii care isi depasesc posibilitatile de venit prin achizitii prostesti.In relatia cu IMM bancile prefera 200 de clienti persoane fizice care isi cumpara masini in loc sa finanteze un IMM pe un proiect bun si sa ii stea alaturi.Putem spune fara sa gresim ca bancile sunt camatari mascati in banci.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by