Cele trei mari agentii de rating - Standard & Poor's, Moody's si Fitch - pot face state si guverne sa tremure, doar prin notele pe care le acorda. Cine le plateste? Cum stabilesc ele cotatiile? Iata mai jos raspunsurile ziaristilor de la Le Figaro, in sase puncte.

La ce servesc agentiile de rating?

Teoretic, sarcina lor este sa evalueze total independent riscul de faliment sau de neplata a unui actor economic care se imprumuta, cum este cazul emiterii de obligatiuni. Mai exact, ele informeaza investitorii asupra riscului pe care si-l asuma daca imprumuta o astfel de societate sau un stat. Fiecare are o scala de notare, care merge de la AAA (triplu A) la CCC.

Ratingul este acordat dupa analiza cifrelor economice si financiare, printr-o decizie colegiala a analistilor agentiei. Este vorba despre o opinie, subliniaza agentiile, si nu de o recomandare de a cumpara sa vinde un titlu sau o actiune a unei societati.

Impactul ratingurilor.

Ratingul, care reflecta riscul de faliment al unei intreprinderi sau stat, a capatat o mare importanta pentru entitatile notate si pentru investitori. Pentru state sau pentru societati, degradarea ratingului se traduce imediat prin cresterea dobanzilor la care se imprumuta.

Investitorii trebuie si ei, uneori, sa revanda anumite titluri pentru a respecta reglementari interne sau financiare. Administratorul unui portofoliu constituit din obligatiuni va trebui sa respecte un anumit echilibru predefinit intre titlurile riscante si cele mai putin riscante. Daca o parte din titlurile sale, precum obligatiunile grecesti, sunt degradate, el va trebui sa scape de ele pentru ca portofoliul sau sa nu devina prea riscant.

Cui apartin agentiile de rating?

Moody's este o societate americana cotata si independenta, detinuta in proportie de 13% de miliardarul Warren Buffett. Fitch apartine in majoritate societatii franceze Fimalac, fondata de Marc Ladreit de Lacharriere si in proportie de 20% de grupul Hearst. Standard & Poor's este detinuta de editorul american McGraw-Hill Companies.

Cine le plateste?

"In general, o agentie de rating este platita de entitatile care doresc sa primeasca o nota sau de cele care utilizeaza aceasta nota", sub forma de abonament, explica Standard & Poor's. Potrivit baremului din 2009 pentru Statele Unite, o mare intreprindere trebuie sa plateasca minim 70.000 de dolari la inceputul procesului de notare, urmata de un abonament de "supraveghere", care se ridica la aproximativ jumatate din suma initiala. De fiecare data cand emite titluri pe piata, ea va achita in plus un comision de 0,045% din tranzactie. Sumele sunt aproximativ aceleasi in Europa.

Conflictele de interese.

Criza 'subprime', creditele imobiliare riscante, a adus in lumina limitele actualului sistem al agentiilor. Platite de societatile care doresc sa fie notate, agentiile sunt uneori tentate sa atribuie o nota mai bun decat cea reala pentru a nu pierde un contract in favoarea concurentilor.

Un fost analist al agentiei Moody's, Mark Froeba, a lansat critici virulente impotriva angajatorului, in fata Comisiei de anceheta asupra crizei financiare a Senatului american. "Cand am parasit Moody's (in 2008, n.r.), cea mai mare temere a unui analist era sa nu faca ceva ce ar putea pune in pericol cota de piata a Moody's, sa cauzeze pierderi cifrei de afaceri (...) si sa-si piarda locul de munca in consecinta", a spus el.

Agentiile, foarte profitabile.

Moody's mizeaza pe o marja operationala (rezultatul operational raportat la cifra de afaceri) cuprins intre 38% si 40% in 2011. Standard & Poor's tinteste 43% pentru primul trimestru din 2011 iar Fitch mizeaza pe 58% in exercitiul financiar 2010/2011.