De ce se preteaza Germania la datorii fata de cei mai saraci?

de Radu Golban     HotNews.ro
Luni, 11 iulie 2011, 8:52 Economie | Finanţe & Bănci


Radu Golban
Foto: Arhiva personala
La un an de la descoperirea - sau mai bine zis - reiterarea creantelor comerciale cu Germania de zeci de ani uitate, am ramas dator cititorilor un raspuns diferentiat si un punct de vedere personal, dece statul roman nu se implica in recuperarea soldului. Motivele sunt de doua feluri: exogeno- sistematice si endogeno- folclorice.
Primele le pot dovedi gratiei Bibliotecii de Stat a Bavariei prin accesul pe electronic la arhivele MAE al Germaniei din 1919 pana la ultimele documente descretizate de dupa razboi. “Actele politicii externe ale Germaniei” cu referire la Romanie sunt de-a dreptul un ocean de informatii, recomandari, note, directive si rapoarte pentru o amarata de tara.

Crezand ca o cautare dupa “BNR” imi va genera o lista cu toate documentele relevante pe subiectul “cliring” de la semnarea acordului in 1936 pana la finele razboiului, care o voi putea comunica cu usurinta autoritatilor de la Bucuresti - stangace in cercetarea arhivelor si cu fobii fata de creante, dau intamplator peste negocieri ale Romaniei cu Germania din anii 20 pe o alta tema legata de datorii fata de noi din primul razboi mondial.

Fiecarui cititor interesat ii se releva faptul ca Germania nu ne-a ramas datoare doar odata dupa 1947 cu peste 1 miliard de marci imperiale ci in maniera bunei traditii am rams pagubiti si dupa primul razboi mondial. Pe urma emisiunii neacoperite de lei a Bancii Generale, institutie  inzestrata de Berlin din timpul ocupatiei germane, Romania a suferit o pierdere financiara enorma. O suma de aprximativ 5 miliarde de marci imperiale a fost tema multor negocieri a lui Bratianu si Averescu cu partea germana timp de aproape 6 ani dupa cum reiese din materialul analizat. Ultimul si cel mai lamuritor document dateaza din 13 noiembrie 1926 si este o telegrama a respectabilului ministru de externe al Germaniei, Gustav Stresemann, premiat cu permiul Nobel pentru pace, catre ambasada germana de la Bucuresti. Acest document da dovada de un ton ferm si ireprosabil al acestui mare om politic. Directivele insa sunt clare; Germania nu este dispusa sa plateasca Romaniei absolut nimic pe urma emisiunii monetare devastatoare din timpul ocupatiei.

Ceea ce azi doar speculam, si ceea ce doar intutitiv presupunem, citim dupa 85 de ani, negru pe alb:  Intr-un limbaj ales Stresemann se arata dispus pentru a “omori” (das Thema töten) tema Banca Generala sa sprijine cercuri private din Romania cu bani . Aceasta tactica indoielnica s-a ascuns bine sub paravanul corectitudinii si pretextul bunelor relatii economice. Dar nu este singura recomandare de acest gen; alti secretari de stat germani propuneau coform materialului studiat niste livrari de marfuri care in fond doar ar face pe romani sa creada ca ar fi despagubiti, dar care pentru Germania nu ar insemna decat literal sa “piarda par”. La fel de nefericite au fost recomandarile MAE de la Berlin in privinta relatiei Romaniei cu Ungaria, considerand tesiuni intre cele doua state oportune pentru cauza germana. O recomandare generala viza instrumentalizarea minoritatii maghiare pentru a asigura Germaniei o influenta in regiune. Insasi tactica recomandata de a nu contrazice public versiunea sustinuta pe atunci cu vehementa de guvernul de la Bucuresti si de a lasa ca lucrurile sa se linisteasca de la sine, o regasim in zilele noastre pe subiectul creantelor.

Trebuie ca spaga Berlinului a fost cu succes, deoarece de la acea recomandare nu se mai gaseste nimica in arhivele Germaniei. Probaibl suma a fost convingatuoare pentru Domnul Averescu, obiectivul recomandarii germane, care a incheiat apoi tratativele pe tema Bancii Generale pentru totdeauna. A incuraja spaga la nivel oficial in raporturile dintre state este o incalificabile lipsa de respect. Daca nenumarte licee si institute din Germania poarte astazi numele “Gustav Stresemann”, dece sa nu se fi pastrat si tactica cu Romania? In timp ce nobletea dupa conceptia franceza medievala se dovedeste prin fapte nobile a titularului, nobletea germana de natura militaro-prusac solicita raproturi de subordonare supusilor.

Al doilea motiv, cel de natura endogena se refera la conditia fara de care interesele nationale nu pot fi articulate si creante recuperate – atat ieri cat si azi -  fiind mai ales o politica axata pe maturitate europeana si demnitate nationala. Una sau mai multe victime dupa model averescan cu banii Germaniei s-ar gasi si azi atat in Cotroceni cat si pe Lipscani.
Realitatea indubitabila a ununi sold neachitat nu poate decat contura notiunea demnitatii nu si s-ai tina locul. Doar cu un patos istoric de care mereu dam dovada - fie prin vesnica pomenire a nalucilor de la 23 august, fie prin alte speculatii istorice, nu ne calificam la discpilina maturitate. In a explica lipsa acestor calitati prefer ca unealta explicativa structura arhietipca a politicii romanesti, vocabularului lemnifiat al terminilor stiintifico-seci ai secolului 21.

Suntem si in zilele noastre tara lui "a-da, bine-bine, lasă-lasă" care „face impresia unei case de vădană: nici pustie şi nici vie” unde se vorbeste „numai cu jumătate de gură” precum a fost caracterizata tara de catre inegalabilul Petre Tutea in “Manifestul Revolutiei Nationale“ din 1935. In loc sa ne recuperam ceea ce ni se cuvine am optat pentru imprumuturi inrobitoare, o injusta si imbecila austeritate pe spinarea saracilor. Daca tot nu s-a schimbat nimic, macar sa enumeram ce a ramas la fel: “cu banii câştigaţi la noi, finanţa internaţională clădeşte vile ... , iar noi rămânem tot cum am fost, săraci şi ursuzi, narcotizându-ne amarul unei vieţi naţionale ...  cu doine melancolice“. Intre promotorii cu staif a insaracirii sistematice - alias austeritate - si acei romani din care „unii dintre ... au intrat slugi la tejgheaua străinilor”, in calitate de „nemernici paznici politici ai contuarului” nu este mare diferenta.

Pe noi ne preocupa intrebarea in ce masura s-ar gasi si astazi instructiuni de acest gen si in corespondenta Berlinului cu ambasada de la Bucuresti. Au fost si astazi creantele in acealasi limbaj nediplomat omorate precum pretentiile Romaniei din afacerea Banca Generala in 1926? S-a dat si astazi spaga la recomandarea Berlinului? Noi, simpli cetateni am presupus acest lucru de la bun inceput si ne simtitm astazi prin recomandarea celui mai renumit ministru de externe din istoria Germaniei confirmati in temerile noastre. Pe cat este de legitim ca germanii sa-si apere interesul national pe at este de inacceptabil ca nimeni sa nu apre interesul Romaniei. Pentru a-l omagia pe Petre Tutea, redau si acest ultim citat zguduitor de adevarat: „statul acesta nu ne apără pe noi de străini, ci pe străini de noi: siguranţa ..., creditelor, plasamentelor, funcţionarilor lor. Ca'n colonii. De aceia nu e tragere de inimă în ţara românească”.

O tara la nivelul Germaniei ar trebui cu atat mai mult astazi in UE sa trateze Romania ca pe un partner egal si sa se arate responsabila pentru faptul ca a ramane de repetate ori in istorie datornica fata de o tara amarata nu o mentine la turatiile care crede ca ii se cuvin in calitate de motor al Europei.

Radu Golban este politolog şi jurist, master in studii europene avansate si doctor în ştiinţe economice








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





6783 vizualizari

  • +2 (6 voturi)    
    Problema interna (Luni, 11 iulie 2011, 9:23)

    Daniels22026 [utilizator]

    Articolul este relativ corect, dar stilul complicat si pretentios afecteaza claritatea ideilor. Ceea ce nu se pomeneste in articol sint indemnurile sistematice din ultimii 20 de ani, ale UE si mai ales ale USA, catre Romania, privind combaterea coruptiei.

    Degeaba ne lamentam. Ne furam singuri caciula din cap, ii acuzam si pe altii ca ne fura, dar coruptia din Romania poate fi combatuta numai de catre noi, romanii. Probabil ca asa a fost dintotdeauna. In ciuda afirmatiilor actuale ale unor partide, coruptia ramine problema majora a tarii, iar eforturile de improspatare a justitiei si politicienilor trebuie sustinute in continuare.
    • 0 (4 voturi)    
      subscriu (Luni, 11 iulie 2011, 10:15)

      dex [anonim] i-a raspuns lui Daniels22026

      pe chior nu e pacat sa il furi...

      degeaba stam si ne plangem non-stop - e vina noastra - daca noi nu am fi corupti nu ar avea nici nemtii ce sa corupa - avem coruptia in sange inca dinnainte de vremea comunismului. am avut o placere sadica de a ridica in sus doar parvenitii, cei care fug dupa un ban rapid si o viata usoara suntem distrusi inca de pe vremea fanariotilor - acolo cred eu ca sunt radacinile astea de buruieni pe care nu reusim sa le atingem dapai sa le omoram...
    • -1 (3 voturi)    
      problema exogena-endogena (Luni, 11 iulie 2011, 10:53)

      sheandonovan [anonim] i-a raspuns lui Daniels22026

      cred ca autorul articolului a atins problema semnalata de Danielss22026, fara a mai explicita ... este ca si cum ai cere unui bastinas sa nu primeasca margele de sticle si sa dea aurul ... iar nemtii stiu foarte bine asta ... si o aplica de mult timp. ei si ceilalti. si ... poate ar fi bun si un studiu de caz cu niste cetateni de spatiu german aciuati pe aici ca expati ... sa vedeti in cat timp "se dau pe brazda" si intra in jocul spagii ... doar asa ... de curiozitate ...
      • +2 (2 voturi)    
        problema indi-gena (Luni, 11 iulie 2011, 13:00)

        kalinix [anonim] i-a raspuns lui sheandonovan

        minim 3, maxim 6 luni. Atat ii ia unui german (cu staif) sa se balcanizeze. Iti spun din experienta.
        • +2 (2 voturi)    
          ... si nu numai lor... (Luni, 11 iulie 2011, 15:27)

          Zgabeartza Iftode [utilizator] i-a raspuns lui kalinix

          ... dar cam tot atat le iau si olandezilor si danezilor, vai, cea mai fericita natie de pe pamant!
    • +2 (2 voturi)    
      hai sa vorbim vorbe. (Luni, 11 iulie 2011, 11:48)

      tepes [utilizator] i-a raspuns lui Daniels22026

      Ca sintem corupti o stie toata lumea nu-i ceva nou,insa nu pomenesti nimic de subiectul dat,doar critici,atit.Poate ne dai o idee despre acele posibile creante nu doar vorbe.
      • +2 (2 voturi)    
        Multumesc (Luni, 11 iulie 2011, 12:26)

        Daniels22026 [utilizator] i-a raspuns lui tepes

        Ii multumesc autorului. Totusi o noua cercetare a datelor, ordonata si clara, ne-ar fi utila tuturor.

        Nu pot si nici nu vreau sa-l contrazic pe autor. Nu inteleg ce inseamna " ... Germania nu ne-a ramas datoare doar odata dupa 1947 cu peste 1 miliard de marci imperiale ". Ce inseamna miliardul asta ? E un total sau ce e? Articolul m-a facut curios, dar pe mine, ca cititor grabit, m-a lasat in ceata. Probabil ca autorul intelege mai multe, dar nu ni le-a explicat.
        • 0 (0 voturi)    
          Suma creantelor (Miercuri, 13 iulie 2011, 10:43)

          Radu Golban [anonim] i-a raspuns lui Daniels22026

          Prin acest articol am intetionat sa aduc in atentia cititorilor faptul ca Germania ne-a ramas conform datelor MAE de la Berlin (vezi linkul din text) datoare cu bani si dupa primul si dupa al doilea razboi mondial: a) din 1918 prin afacerea "Banca Generala". b) cu soldul din cliring necomensat de 1.126 miliarde de marci imperiala (echivalentul la aprox. 19 miliarde de euro astazi incl. dobanda aferenta). Pentru renuntarea la primul pachet de datorii insasi ministrul german Stresemann a propus spaga penrtu Bucuresti ca sa "omoare subiectul" (Banaca Generala Angelegenheit TOT MACHEN).
  • +3 (3 voturi)    
    munca e foarte ieftina în România (Luni, 11 iulie 2011, 9:56)

    Vlad [anonim]

    Pentru ca forța de munca e foarte ieftina în România. Ei își recuperează investițiile înzecit, dacă aici lucram conform sistemului german, pentru costuri românești.
    Un post mediu este pana la 10 ori mai bine plătit în Germania; și cele mai însemnate costuri sunt costurile cu personalul.
  • 0 (4 voturi)    
    Actuala putere ... (Luni, 11 iulie 2011, 10:04)

    Marcel Ionita [utilizator]

    Actuala putere refuza sa faca demersuri in directia recuperarii acestor datorii, sau poate face demersuri/negocieri, dar pe cale neoficiala cu caracter de santaj si obtinerea de foloase necuvenite in nume propriu de la statul german. Acelasi lucru se poate spune si despre tezaurul de la rusi.

    Incompetenta intitutiilor statului roman, impletita cu vigilenta si interesele securistilor vor mentine Romania intr-o penumbra a incertitudinii care sa creeze mediul propice intereselor pesonale ale acestor pradatori de tara.

    Romania nu va iesi din acest impas pana in momentul in care nu va avea o societate sanatoasa, educata, o economie puternica, sectorul antreprenorial bine conturat si asa mai departe.

    Sunt sigur ca aceasta problema a datoriei se va inchide fara niciun rezultat. Romania nu a ajuns inca in faza in care sa lupte pentru aceste idealuri si sa fie motivata sa o faca, la nivel de stat, prin intermediul fatorilor de decizie interni.
    • +3 (3 voturi)    
      Ar fi fost corect daca ai fi spus... (Luni, 11 iulie 2011, 10:57)

      BrownBear [utilizator] i-a raspuns lui Marcel Ionita

      ..."anterioara, actuala si din pacate, probabil, viitoarea putere"...altfel nu estet decat alt post partizan si zgomot politicianist. Moralisti care nu vad mai departe decat interesul lor imediat sunt destui. In rest, ceea ce spui este corect, dar daca nu reusim sa ii punem pe politicieni in adevarata lumina, ci doar ii albim pe unii in antiteza cu ceilalti, ne furam si noi, inca o data, caciula...
      • +1 (1 vot)    
        de acord (Luni, 11 iulie 2011, 14:19)

        Marcel Ionita [utilizator] i-a raspuns lui BrownBear

        Sunt de acord cu tine si iti aprob adaugirea. Actuala, precedenta si viitoarea guvernare, cel mai probabil ar fi actionat in acelasi mod. Atata vreme cat securistii vor ramane pe pozitii, situatia nu se va schimba.

        E nevoie de acel val de tineri idealisti care, in conditiile actuale europene - siguranta statala, pozitionarea geografica, potentialul resursei umane - ar putea ridica tara din mocirla.

        Capitalismul are toate premisele sa fie implementat corespunzator in Romania. Conditiile existentiale au fost deja indeplinite.

        E nevoie doar de o scanteie care sa porneasca acest proces.
        Inca suntem in asteptarea scanteii.
        • 0 (0 voturi)    
          Acea "scanteie" de care vorbesti va veni ... (Luni, 11 iulie 2011, 14:46)

          Robert [anonim] i-a raspuns lui Marcel Ionita

          cat de curand, nu-ti fa griji. Daca conditiile vor permite vei observa aceasta schimbare cel mai devreme in ultima luna a anului acesta si apoi, cu o forta din ce in ce mai mare, pe parcursul anului viitor. In 3 ani toti actualii politicieni vor disparea de pe scena politica, fiind rejectati de insasi electoratul lor regional si local. Romania va recupera rapid decalajul ce-o desparte de primele 5 tari europene datorita acelui val de tineri idealisti, de care aminteai, care abia asteapta sa-si intre in rol. Putintica rabdare domnilor !
    • -1 (1 vot)    
      SPAGA & MITA (Luni, 11 iulie 2011, 11:59)

      OMULdinBANAT [anonim] i-a raspuns lui Marcel Ionita

      Adica, daca am inteles eu bine pacifista Germanie si cinstitul popor german au dat spaga si mita la ala cu "sa traiti bine !" si la "guru-ul" bancherilor din Romania ? Daca-i asa, acum am inteles si te sustin intr-u-totul. Si in felul acesta am pierdut vreo 15 miliarde de euro, ca noua nu ne trebuie mai bine la nemti.
  • 0 (2 voturi)    
    Cateva lucruri . . . . (Luni, 11 iulie 2011, 10:49)

    Gheorghe [anonim]

    . . . . sunt clare! Primo: Germania nu va plati niciodata datoriile pe care le are fata de Romania. Nu pentru ca nu ar sti de ele sau ca nu ar avea bani ci pentru ca NU VREA. De ce nu vrea? Stim si noi si stu si ei???. Secundo: Nu le putem declara razboi pentru ca teoretic suntem aliati in NATO si practic sunt mai tari ca noi. Aceiasi situatie si in cazul tezaurului de la Moscova.Terto: In acest caz macar daca ar intra niste bani in tara chiar si sub forma de mita. Tot ar fi ceva. Dar eu cred ca nici acesta nu se va intampla. Se aplica cu succes politica celui mai tare.
  • 0 (4 voturi)    
    GERMANIA vs ROMANIA (Luni, 11 iulie 2011, 11:49)

    Stefan Ivan [anonim]

    Incet, incet, lumea si populatia Europei isi va da seama ca germanii nu au renuntat chiar asa cum pare la arianismul lui Hitler, la "Deutchland uber alles" si nici la Tratatul Riebentrop-Molotov. Germanii au schimbat doar tacticile si strategiile, in rest Germania ramane cu aceasi mentalitate de a nu-si achita obligatiile financiare si datoriile in ciuda faptului ca nemtii l-au votat pe austriacul A. Hitler, cancelar, respectiv, marea majoritate a poporului german a provocat si sustinut int-un fel sau altul singurele Razboaie Mondiale pe care omenirea le-a cunoscut. Oricat ar fi de organizat, ordonat si ar muncii poporul german n-ar duce-o asa de bine daca nu s-ar fi facut ca uita de plata unor datorii externe enorme sau daca n-ar mai "completa" pe ici pe colo si de pe la altii( un sigur exemplu E.on Gaz in Romania, adica gaze de calitate foarte proasta la preturi enorme si investitii, aproape nimic, rezulta: muls si tras pielea de pe romani). Degeaba germanii il renega pe Hitler, in adancul sufletului lor si a interesului propriu, invatamintele Fuhrerului au ramas fixate in mintea celor mai multi dintre nemti si pt. acest lucru va rog sa urmariti foarte atent declaratiile de la intalnirile publice ale d-nei cancelar A. Merkel, cu privire la educatia si cultura germana a populatilor care traiesc in Germania. Lipseste doar aplombul si vocea Fuhrerului insa in mare parte ramane ideea: Germania, Germania si numai Germania ... si iar Germania.
  • +1 (3 voturi)    
    woooowwww!!!!! (Luni, 11 iulie 2011, 13:00)

    resita31 [utilizator]

    WOOOOOOOOOOOWWWWWWWWWW!!!!!!!!!!!
    super tare articolul!!! stia Base, ce stia, cand zicea ca Romania va fi ocolita de criza.
    probabil, domnia sa instrumenteaza acest caz si va lua masurile ce se impun, iar germania, ca un "vector al corectitudinii si lipsei de ipocrizie si minciuna" va recunoaste raul facut impotriva Romaniei si se va autosesiza si plati datoriile pe care le are fata de Romania!
    pacat de aceasta pseudodemocratie moderna, ce se practica la nivel mondial... dreptatea e tot in curtea celor care au cartile mai mari in mana...
  • 0 (4 voturi)    
    nu cunosc bine problema (Luni, 11 iulie 2011, 13:37)

    bancher [anonim]

    dar dupa discutii directe avute cu oamnei implicati in chetiune, se pare ca si Romania are o datorie fata de Germania, dar despre care nu se vorbeste in Rom. Hitler a luat de la noi grane, petrol si alimente (foarte ieftine la nivelul preturilor anilor 1940) si ne-a dat armanent si tehnica, care era scumpa. Se pare ca suntem putin pe minus, nu pe plus...
    In al doilea rand, Romania a renuntat la orice creanta fata de Germania, prin tratatul de pace de la Paris (dupa al doilea razboi mondial), creanta care ar trebui platite Rusiei (in caz ca exista). a Asa ca potinterveni si rusii, cerand sa li se plateasca lor creanta, nu Romaniei.
  • +1 (3 voturi)    
    disciplină olimpiană: acrobatia rectala (Luni, 11 iulie 2011, 14:18)

    debitor [anonim]

    Nu mai tin minte daca articolul a fost pomenit in presa romana dar dau link-ul pentru autentificare: cu ocazia prescriptiilor dure ale Angelai pentru greci, SPIEGEL a adus aminte de felul cum a interpretat Germania de la prima capitulare incoace rolul de bun platnic - cel mai mare pacatos in materie de datorii al secolului 20, poate chiar in istoria finantelor. http://www.spiegel.de/wirtschaft/soziales/0,1518,769052,00.html.
    Republica de la Weimar si-a imprumutat banii pentru reparatiile de razboi de la America, crahul din 1929 a scutit-o de rambursare. America a taiat ("haircut") in 1953 datoriile Reichului III iar dupa reunificarea din 1990 Kohl a refuzat plata despagubirilor dupa o schema noua care era de negociat, precum se stipulase in acordul de la Londra din 1953.
    Asa ca nici grecii nu si-au vazut banii, nici romanii, nici altii - poate nemtii chiar plateau, daca nu interveneau de fiecare data americanii ...
    Insa, ce fericire, exista un vinovat si datornic de nestramutat la care se schelalaie cu o convingere de nezdruncinat. Si tot neamtul are o parabola nimerita: Arschkriechen in Reinkultur.
    • +3 (3 voturi)    
      noi participam la paraolimpice (Luni, 11 iulie 2011, 18:14)

      Radu Golban [anonim] i-a raspuns lui debitor

      Din pacate mitul de Germania, "Zahlmeister" al Europei este prea adanc intiparit in mentalitatea oamenilor. Interviul din Spiegel este cat se poate de reusit.
      Noi nu am participat la Conferinta de la Londra. Pentru noi se aplica art. 5 alin. 4 al tratatului care face trimitere la Tratatul de Pace de la Paris. Cert este ca noi NU am renuntat la aceste creante. Inca in iulie 1944 Reichsbankul propunea infintarea unui bond european pentru "internationalizarea" datoriilor din cliringul european. Astazi tot comunitatea mondiala (FMI) si alte state europene prin mecanismul de stabilizare duc greul si sterilizeaza excedentul comercial german.
  • +2 (2 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Luni, 11 iulie 2011, 14:55)

    [anonim]

  • 0 (0 voturi)    
    sad but true (Marţi, 12 iulie 2011, 16:29)

    Daniel [anonim]

    Pentru marile puteri precum Germania, SUA, Rusia sau China este mai ieftin sa porneasca un razboi (chiar si mondial) decat sa-si plateasca datoriile. Nimeni nu va vedea niciodata un cent de la rechinii astia mari.

    Intre noi fie vorba, daca Romania ar fi pestele cel mare, credeti ca ne-ar durea undeva de niste amariti din Germania sau le-am trimite o escadrila de supersonice sa le bage mintile in cap?

    Putem avea oricate creante de recuperat, atat timp cat suntem mici nu vom vedea un sfant. Si nici altii in situatia noastra.

    Daca o mana de oameni iau ceva spaga sa nu faca tam-tam pe tema asta, norocul lor.
  • 0 (0 voturi)    
    interesant! (Miercuri, 13 iulie 2011, 5:00)

    vladut [anonim]

    Mie mi-a atras in special atentia numele acestui roman si tenacitatea lui de a scoate la lumina un aspect al unei istorii nedrepte.
    Am mai citit aricole despre acest subiect scrise de acelasi autor, Am inteles ca va scoate si o carte in care va detalia problema acestor creante.
    O vom astepta cu interes !


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by