Unde se duc romanii migratori cand se duc? Vezi cum a schimbat criza destinatia muncitorilor romani din afara tarii

de Dan Popa     HotNews.ro
Joi, 14 iulie 2011, 12:00 Economie | Finanţe & Bănci


Ionel Pop e din Maramures si se pricepe la orice. De la agricultura si pana la pus faianta sau condus buldozere. A lucrat in fiecare an in Spania, de prin 2005 incoace. In constructii, in agricultura, unde se nimerea. Pe vremea in care lucra in Romania, patronul "isi  batea joc de el", zice el. Ii dadea un salariu de 300 de euro. Celalalt patron, din Spania, il platea cu 1.300 de euro. "Dar si munceam pentru banii aia. Nici tigara nu-mi trebuia, cum ma muncea", isi aminteste el. De trei ani, nu mai are ce face in Spania. S-a reorientat catre Austria si, mai nou, Portugalia. Ionel Pop este unul din cei peste 3 milioane de romani care prefera sa plece din tara, potrivit unui studiu publicat in aceste zile de OECD.

Romanii nu mai invadeaza economiile periferice ale UE, cum sunt numite Spania, Grecia  sau Italia si care atrageau grosul fluxului de migranti. Criza si somajul ridicat din aceste tari au re-configurat traseul profesional al celor care isi cauta loc de munca in strainatate.
emigrare romani (mii persoane)
Foto: Hotnews

Aderarea la Uniunea Europeana a fost insotita, cum era si normal, de o semnificativa crestere in privinta plecarilor la munca in strainatate.
Numarul romanilor care lucreaza in strainatate in 2009 este estimat la aproximativ 3 milioane de persoane. Datele sunt insa incomplete intrucat, precizeaza studiul, acuratetea datelor este limitata. Doar o mica parte a iesirilor este "capturata" oficial. Principalele tari de destinatie ale romanilor sunt Canada (20%), Germania (19%) si Statele Unite ale Americii (18%).

O aproximare mai buna a emigratiei reale este furnizata de statisticile care vin din tarile de destinatie. De exemplu, populatia romana cu resedinta in Italia a crescut cu circa 90.000 (la un total de 887.800) in 2009, iar in Spania cresterea a fost  de 33.000 (la un total de
top destinatii Europa
Foto: Hotnews
751.700). Oficial, datele de la Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca vorbesc de un numar de 111 000 de medieri in 2009, pe baza acordurilor bilaterale, in vreme ce in 2008, numarul cazurilor oficiale fusese de numai 52 400. Din Romania nu doar se pleaca, ci se si vine la munca. Potrivit OECD, 88.500 de straini au intrat in Romania, cei mai multi fiind din Republica Moldova (21%), Turcia (11%) si China (15%).

Avand in vedere recesiunea economica, Guvernul Boc a incercat sa reglementeze intrarile strainilor, limitand autorizatiile de munca acordate la 8.000 in 2009, comparativ cu 15.000 in 2008.
  • Austria
Romanii sunt pe locul doi, dupa germani.  Migratia "de familie" a reprezentat cea mai mare parte a intrarilor. Din cei care au intrat, doar 530 de permise de munca au fost acordate. Ca o masura de prevenire a casatoriilor
Flux in Austria
Foto: OECD
aranjate, varsta minima a partenerilor a fost ridicata de la 18 la 21 de ani in 2010. In plus, recesiunea a facut ca si numarul de migranti temporari sa scada cu 3%, pana la 17.200 de persoane.
Daca ne uitam dupa destinatia celor care prefera Austria, cei care isi viziteaza rudele sau isi reintregesc familiile sunt urmati de cei care se duc la studii. Cam 18% dintre ei. In aceasta privinta, numarul romanilor este nesemnificativ. Chinezii fac legea. Domnul Pop din Maramures nu e interesat de studii. Are de pus faianta.
  • Ungaria
Romania este de departe, cea mai importanta tara de destinatie in privinta intrarii in Ungaria, chiar daca numarul romanilor care intra in statul vecin e in scadere. Dupa Romania, celelalte tari de origine sunt Germania, Ucraina si China. Locul al doilea e ocupat de germani, la mare distanta. Cea mai mare parte a germanilor care "migreaza" in Ungaria e formata din oameni de afaceri care isi deschid mici businessuri in tara vecina sau de expati care sunt adusi sa conduca multinationale controlate din Germania.

Ungaria
Foto: OECD

Ca element de noutate, Romania se afla pe locul 18 in lume, imediat in spatele Cisiordaniei si a Fasiei Gaza. Romania urca in clasament pana pe pozitia a noua cand este vorba despre emigrarea fortei de munca calificate - aproape 12% din numarul persoanelor care pleaca fiind inalt calificate.In privinta plecarii in Ungaria, proportia este pastrata. In lume existau, in 2010, 215 milioane de emigranti (3% din populatia lumii de 7 miliarde de persoane) care au trimis acasa 325 mld. dolari.

  • Germania
Suntem pe locul al doilea, dupa polonezi. In 2009, mai mult de 60.000 de studenti intrau in Germania pentru a studia, in cea mai mare  parte. 15% dintre ei sunt chinezi. Germania este printre tarile in care schimbarile demografice sunt asociate cu un declin in randul populatiei apte de munca. Potrivit rapoartelor locale, penuria de locuri de munca si imbatranirea populatiei a facut ca Germania sa caute solutii, urmand sa se ajunga la incheierea unor acorduri in acest sens.

In primul rand trebuie sa cunosti limba germana ca sa emigrezi aici. Apoi, sa cunosti pe cineva care are o firma privata si iti poate oferi un job. Se cauta ingineri in industria grea, programatori, medici cu stagiul terminat, bucatari, ingrijitor de batrani s.a. Sanse bune au meseriasii in constructii, dar totul este sa stii limba", noteaza unul dintre romanii care au emigrat la germani. "Ai nevoie de cineva care sa iti ofere locuinta pentru ca ai nevoie de MUTATIE (ANMELDUNG).

Nimeni nu iti inchiriaza nici macar o camera daca nu muncesti. Dupa ce iti faci anmeldung primeste dreptul de sedere, in general nelimitat (UNBEFRISTET). Dreptul de munca pentru cei din Romania este in continuare o
germania
Foto: OECD
problema. Procedeul prin care poti sa primeste drept de munca este urmatorul: iti cauti SINGUR de lucru, gasesti firma, se hotarasc sa te angajeze moment in care trebuie sa completeze niste formulare care ajung la Camera Fortelor de Munca (AGENTUR FUR ARBEIT) iar cei de acolo verifica postul, vad ce someri se incadreaza pe acel post si ii trimit la interviu. Angajatorul trebuie sa ii respinga si sa aiba motive concrete sa te ceara pe tine. Nu necesita dreptul de munca meseriile de ajutor sau minijob-urile.... adica cele pe 400 eur Basis (spre ex barman).

Poti in schimb sa lucrezi ca si PFA (Selbständig). Costa 20 de euro sa te declari PFA. In 20 de minute ai dreptul sa incepi sa muncesti, iar in termen de 2 saptamani iti ies actele", arata un alt roman plecat la munca in Germania.
  • Grecia
Potrivit unei anchete a Fortei de Munca (AFM), circa 840.000 de straini traiesc in Grecia. Cele mai multe permise de munca incheiate (atatea cate au fost inregistrate in mod legal) au fost incheiate pentru albanezi (414.000), urmati de bulgari (55.900), romani (42.000), ucraineni (21.600), georgieni (17.700) si pakistanezi (17.100).

Datele valabile pentru 2010 sugereaza ca migratia la greci se stinge incet, pe fondul problemelor aduse de criza. Nu toti cei care intra in Grecia raman sa munceasca acolo. Circa 50.000 utilizeaza  tara doar in tranzit catre un alt stat european. Statistic, Grecia si Italia găzduiesc cel mai mare număr de expatriati albanezi.

Cei care lucreaza acolo spun că viata în Grecia nu e usoară. "Am încercat să ne găsim de lucru aici, dar lucrurile s-au schimbat asa de mult în Tirana încât ne-am simtit ca niste străini. Ne-am întors în Grecia pentru a lucra mai mult si pentru a mai economisi niste bani în vederea cumpărării unui spatiu comercial si deschiderii unei mici afaceri. Am realizat că aceasta era singura cale de a avea un viitor în Albania", spune Gramoz pentru SETimes.

Acestia au revenit la vechea rutină de a economisi bani la bancă, până când, într-o zi, lumea a "început să vorbească despre faptul că urma să vină o mare criză".

"Am fost foarte supărat când am auzit aceste zvonuri. Semnele crizei au început să se vada foarte curând. Gramoz nu îsi primea salariul, iar multi angajati au rămas fără servici. Tot ce primeam era salariul meu de 70 de euro pe săptămână".

"Am început să cheltuim bani din economiile noastre, lucru ce nu se întâmplase înainte. Am discutat si am decis să ne întoarcem în Albania. Viata în Grecia devenise prea dificilă. Ne-am întors în Albania  fără banii pe care ne-am chinuit să îi strângem pentru a cumpăra un spatiu comercial aici", a adăugat ea.

Sotul ei a fost nevoit în cele din urmă să se întoarcă în Grecia. "Ne-am înregistrat la birourile de ocupare a fortei de muncă drept emigranti care s-au întors acasă, dar nu a folosit la nimic. Economiile noastre se împutinau", spune Gramoz.
  • Italia
Numarul de vize de intrare pentru ocuparea fortei de munca a fost de 136.300 din care 107.000 au fost vizite in scopul vizitelor familiale. Cele mai mari grupuri de non-UE straini rezidenti in Italia au fost albanezii (467.000) si marocanii (432.000).
 
Italia
Foto: OECD
Cetatenii din Romania si Bulgaria au acces nerestrictionat pe piata muncii (cu foarte mici restrictii), iar acordurile in acest sens au fost prelungite si pentru 2011. "In practica, aproape toate ocupatiile sunt fara restrictii. Chiar si cele care necesita autorizatie sunt aproape intotdeauna aprobate", arata OECD.
  • Portugalia
Piata imigrantilor e formata din brazilieni si romani. Portughezii aproba in medie 60.000 de permise de munca/an. 4 din 10 imigranti sunt brazilieni, iar 13 dintr-o suta sunt romani. Drept este ca romanii si-au dublat ponderea. Urmeaza locuitorii Capului Verde, ucrainenii si chinezii.
  • Spania
In primele trei trimestre din 2010, fluxul romanilor a scazut, chiar daca neuniform in randul grupurilor de imigranti: in perioada descrisa fluxul cetatenilor UE a crescut (130.000), in timp ce numarul de non-cetateni ai UE a scazut (-170 000).

Situatia ocuparii fortei de munca a imigrantilor in Spania s-a deteriorat brusc in timpul crizei economice. In 2009, circa 340.000 de straini si-au pierdut locurile de munca (din totalul de 1.2 milioane de locuri de munca pierdute in total economie). Evident, proportia strainilor care au pierdut locurile de munca (aproape 12%) a
spania
Foto: OECD
fost mult mai mare decat cea a nativilor spanioli (aproximativ 5%). Cele mai afectate nationalitati au fost ecuadorienii si romanii. Somajul in randul imigrantilor a fost in 2010 de 30%, dubla fata de somajul printre localnici.

Ministrul spaniol al Muncii şi Imigraţiei, Celestino Corbacho, a transmis străinilor să nu mai aleagă ca tară de destinatie pentru emigrare Spania.

Potrivit ziarului spaniol „ABC", ministrul spaniol al Muncii şi Imigraţiei, Celestino Corbacho, a făcut un apel către toate persoanele care doresc să plece din ţările de origine, cerându-le să nu decidă să se stabilească în Spania.

„Cei care doresc să emigreze în căutarea unui loc de muncă şi a unei vieţi mai bune ar trebui să şteargă Spania de pe listă, cel putin în acest moment", a declarat Corbacho.

"Acum, străinii care doresc să se stabilească în Spania ar lua o alegere greşită", a afirmat ministrul.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.






11597 vizualizari

  • +14 (16 voturi)    
    interesant (Joi, 14 iulie 2011, 12:32)

    lmc [utilizator]

    subiectul e interesant, insa textul are nevoie de o revizuire din punct de vedere al exprimarii.

    "Romania este de departe, cea mai importanta tara de destinatie in privinta intrarii in Ungaria, chiar daca e in scadere."

    ?!
  • +12 (14 voturi)    
    Romanii, capacitate de munca si adaptare (Joi, 14 iulie 2011, 12:40)

    Romania europeana [anonim]

    Exemplul lui Ionel Pop e extraordinar, un roman care se pricepe la o multime de lucruri, care nu ezita sa mearga oriunde in Europa, fara teama de mediul strain la care trebuie sa se adapteze. Observati ca s-a reorientat rapid catre Austria, in loc de Spania..

    Daca mergeti prin satele Moldovei sau Transilvaniei (mai ales Maramures) veti fi uimiti de numarul foarte mare de case noi terminate sau aflate in diverse stadii de constructie, in cativa ani s-a vazut fluxul mare de bani adusi de 'capsunarii' din Italia si Spania.

    Ce e bine e ca aceste milioane de romani invata rapid cum e societatea occidentala, cu bune si rele, cei care revin sunt la un alt nivel, se califica, se auto-educa prin contactul cultural si achizitiile lingvistice in italiana, spaniola sau germana.

    Se vede ca romanii au pondere importanta in Italia, Spania, ca sunt dinamici spre Germania si Austria.
    Grecia s-a terminat, nu mai pleaca nimeni, 80% se intorc sau se reorienteaza.
    Nici in Canada nu se mai pleaca masiv

    In Ungaria emigrarea din Romania ramane constanta, la cel putin 10-20.000/an, e vorba de tineri maghiari si secui care prefera sa se stabileasca in tara de origine a etniei lor.
    Veti vedea la alegeri cum vin zeci de mii de masini din Ungaria pt ca UDMR sa treaca pragul electoral, cu greu.

    In viitor, din cauza crizei datoriilor suverane, care se va accentua in Europa, sute de mii de romani se vor intoarce, alte sute de mii se vor re-localiza in tari mai prospere, in Spania si Italia vor ramane mai ales cei care au mici afaceri, au siguranta financiara.
    E bine, pt ca avem nevoie de ei nu doar in tara, ci si ca diaspora, pt ca vor castiga treptat influenta in tarile lor de munca si Romania va fi avantajata.

    Guvernele Romaniei au un interes strategic in a ajuta diaspora sa prospere si sa devina influenta in acele tari.
    • -4 (10 voturi)    
      pacat ca nu face treaba pana la capat (Joi, 14 iulie 2011, 12:57)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui Romania europeana

      Daca Ionel Pop si prietenii nu si-ar cheltui banii pe casoaie inutile si ar petrece iernile in tara citind o carte? :)
      • +8 (10 voturi)    
        Oare? (Joi, 14 iulie 2011, 11:25)

        bilbofil [utilizator] i-a raspuns lui pehash

        D-l Pop a demonstrat că se poate integra într-o comunitate, că se poate ține pe propriile picioare din muncă și îi putem bănui o atitudine responsabilă față de familie.

        Avem în schimb o grămadă de idioți savanți, de biblioteci pe două picioare, incapabili să rezolve o problemă practică cu mîinile sau cu mințile lor.

        „Căsoaiele inutile” vor ajunge după caz reședințe de pensionari independenți financiar sau suprafața construită pentru o dezvoltare rurală. Aproape sigur că adaptarea lor la alte folosințe (dacă chiar va fi necesară) va costa mai puțin decît în cazul blocurilor ceaușiste, strîmbe și neizolate ori a monstruozității de Casă a Republicii, care după 20 de ani tot nu a găsit o cale de a-și acoperi cheltuielile de întreținere și reparare.

        Dacă d-l Pop ar mai avea 14 ani, probabil sugestia lecturii ar fi binevenită. Bănuiala mea este însă că domnia sa se preocupă ca urmașii săi să aibă „un rost”, o „meserie” cum a văzut în țările unde a lucrat pe bani adevărați și nu este exclus ca unii dintre ei să ajungă să se bată cu chinezii pe locuri la studii în țări cu universități adevărate. Dacă nu o vor face ei, atunci aproape sigur o vor face nepoțeii Pop.

        În concluzie, de ce să stea d-l Pop cu cartea în mînă iarna cînd în timpul ăsta poate munci să facă un rost familiei sale și să își asigure sieși o bătrînețe fără griji materiale?
        • +9 (13 voturi)    
          De acord cu tine (Joi, 14 iulie 2011, 16:04)

          dan [anonim] i-a raspuns lui bilbofil

          Sunt un capsunar cu liceul la seral si Sc profesionala .Lucrez in Spania de mai bine de 12 ani si toate economiile familiei mele merg in Ro.In case, banca ,bursa.
          Cartile se citesc in timpul liber ,adica cand nu muncesc .Dar asta nu are de unde sa o stie "Romania europeana".Cu siguranta nu stie cu ce se mananca occidentul.Probabil de atata lenevit si de atatea carti citite sa prostit omul.
          Oricum observ multa invidie din partea multor romani ramasi acasa.Dar asta este .Se cred mai patrioti facandu-si concediul in Bulgaria pe cand noi capsunarii venim in vacanta in Romania si mai si trimitem multi bani acasa .
          Cu siguranta nu are masina romaneasca numitul "romania europeana "Eu am un logan de 3 ani si va asigur ca pe autostrazile spaniole zboara.
          Ar trebui sa fie mai recunosatori cei aflati in Ro si sa nu-i mai critice atat ,pe noi capsunarii.
          Vacanta anul asta la Mamaia la fel ca si anul trecut.Ne-am simtit ft bine .Un roman
          • -3 (7 voturi)    
            Nu trebuie sa generalizam (Joi, 14 iulie 2011, 16:55)

            mark35 [utilizator] i-a raspuns lui dan

            Nici in privinta romanilor emigranti si nici la cei ramasi in tara.Eu fiind unul ramas in tara pot sa spun ca sant si romani care castiga aici cei 1300 de euro ai lui Ionel Pop, dar cum spune si el muncind ca afara si nu stind la pauze lungi si dese de tigare,cafea sau mai stiu eu ce.Totul e sa fi motivat si sa vrei .Cat despre patriotismul afisat cu Loganul nu mi se pare un exemplu prea nimerit, fiecare e liber sa isi ia ce masina considera, Dacia fiind doar emblema unei masini romanesti care de fapt este franceza iar noi santem doar sclavii care o realizeaza.Iar banii trimisi acasa nu ii trimiteti tarii ci tot voua si rudelor voastre asa ca invidia de care vorbesti nu cred ca e generala , poate doar asa locala printre consatenii si vecinii vostri.Asa ca iti urez fara pic de invidie sa zbori in continuare cu Loganul tau pe soselele Spaniei ( atentie la viraje ca se cam rastoarna) si sa stii ca sant si romani ramasi in tara care au si cite 2-3 masini altele decit Logan , si cite 2-3 case sau apartamente si care supravietuiesc onorabil si mai au timp sa si citeasca daca nu o carte macar ziarul.O zi buna tuturor
            • +10 (12 voturi)    
              D-le mark35 (Joi, 14 iulie 2011, 17:02)

              Radu56 [utilizator] i-a raspuns lui mark35

              Daca inca nu ai aflat ,te rog sa ma crezi pe cuvant ca acea Dacie franceza se fabrica in Rom..de muncitori romani,care castiga un salariu bun,cu care i-si intretin familiile. Asa ca nu e un fals patriotism cum insinuati cu o maxima rea-credinta...Iar in privinta banilor trimisi acasa"rudelor voastre",daca ai cunoaste o minima economie,ai sti ca a ajutat enorm tara,care de mult intra in colaps fara acest aport "insignifiant"...Nu mai dati cu pietre,incercati sa fiti oameni de omenie...Va salut.
              • 0 (6 voturi)    
                Domnule Radu (Joi, 14 iulie 2011, 18:34)

                mark35 [utilizator] i-a raspuns lui Radu56

                Am aflat tot ce se poate afla si de Dacia si este asa cum spuneti asigura locuri de munca pt concetatenii nostrii care nu au avut ,,norocul" lui Ionel Pop si atit ,in rest nu da statului nimic in plus decit cifrele din statisticile de export , vedeti doar bilantul lor din ultimii 2 ani, beneficiaza de atitea inlesniri si scutiri din partea statului incit incheie fiecare an cu pierderi desi in ziare ni se spune ca lucreaza la capacitate maxima si scoate nu stiu cite masini la cateva secunde.Iar tara care ar intra in colaps daca emigrantii nu ar trimite bani rudelor este iar doar o parere pe care aveti dreptul sa o aveti dupa cum si eu am dreptul sa am alta diferita , de ex daca statul nu ar fi demolat si vandut cam toata industria si resursele tarii ( nu mai comentam motivele)poate ca milioanele de oameni ar fi avut un loc de munca si nu ar colinda Europa pt o paine.Si e trist siin cazul ca dvs aveti dreptate si tara ar intra din cauza asta in colaps. Cat despre Logan stiti si dvs ca l-a cumparat pt ca era ieftin in comparatie cu alte masini si nu din patriotismul de care aminteste.In rest sant plin de omenie, nu dau cu pietre, imi spun si eu parerea ca multi altii si singura mea vina e ca poate parerea mea nu coincide cu a multora din cei care comentam (degeaba) aici desi stim ca nu rezolvam problemele la tastatura unui calculator . Cu stima va salut si va si votez parerea ca sa vedeti ca nu dau cu pietre
                • -1 (3 voturi)    
                  dac-ar avea capsunarii deprinderea (Vineri, 15 iulie 2011, 6:06)

                  emigranti [anonim] i-a raspuns lui mark35

                  sa ridice o biserica pe care s-o inconjoare cu ziduri groase si in loc de a-si trimite agoniselile la ai lor - si la urma urmei ar prevedea sistemul circulatoriu al tarii cu infuzii - le-ar fereca in şpaisuri, ce denumire le-ati da? Nici aceia nu venisera cu tichiile de doctor pe cap si diplome in cufare.
                • +3 (3 voturi)    
                  Domnule mark35... (Vineri, 15 iulie 2011, 13:59)

                  Radu56 [utilizator] i-a raspuns lui mark35

                  Sa stiti ca v-am votat si eu opinia-cu plus bineinteles...Am dorit doar sa-mi arat mahnirea ca nu reusim sa ne iubim cu adevarat unii cu altii si ca nu avem nevoie de dusmani....ne omoram noi intre noi....Va salut si eu cu toata stima.!
            • +4 (6 voturi)    
              Frustrati (Joi, 14 iulie 2011, 20:59)

              niorlf [utilizator] i-a raspuns lui mark35

              Pentru Mark,
              Fii linistit, Dan nu si-a cumparat Logan din patriotism, l-a cumparat pentru ca este ieftin si daca tot il are il foloseste ca argument. Referitor la 2-3 masini altele decat Logan si 2-3 case, pentru a le avea in Romania, trebuie sa furi peste medie sau sa le mostenesti de-a gata de la matusa Tamara.
              • +6 (6 voturi)    
                Ai dreptate (Joi, 14 iulie 2011, 19:06)

                mark35 [utilizator] i-a raspuns lui niorlf

                In privinta Loganului cat despre cele 2 case si masini poate am sarit putin calul nu e general valabil , dar sa stii ca m-am referit la un caz particular (al meu) si nu trebuie sa furi cum spui tu in schimb muncesti toata viata cum am facut eu de la 16 ani si acum la 57 de ani le am si toate din munca dar si din unele conjuncturi favorabile de moment de ex casa am cumparat-o cu o suma in marci germane care astazi valoreaza cam 20000 de euro iar masinile amindoua la un loc cumparate second hand cam la tot atit, deci nu e nimic exagerat in ce am afirmat si cred ca e nimic in comparatie cu averile de sute de milioane de euro acumulate de cei ce ne reprezinta in toate structurile statului, dar cum spui si tu prin munca cinstita nu s-a putut mai mult . In rest sa fim sanatosi si noi si cei care vor mai mult .
              • -2 (2 voturi)    
                da...... (Vineri, 15 iulie 2011, 6:59)

                banateanul. [utilizator] i-a raspuns lui niorlf

                ai dreptate....
          • -3 (3 voturi)    
            Te rog.... (Vineri, 15 iulie 2011, 6:53)

            banateanul. [utilizator] i-a raspuns lui dan

            Nu te VAICARII ca nu iesti credibil.
        • 0 (0 voturi)    
          Ce trebuie sa invete Ionel Pop (Luni, 18 iulie 2011, 17:16)

          g [anonim] i-a raspuns lui bilbofil

          In primul rind toata stima pentru Ionel Pop care nu asteapta pomana de la nimeni. Pe de alta parte se pare ca el nu a inteles un lucru esential. Nu in Ro trebuie sa-ti faci casa. Sunt alte locuri mult mai bune si mai sigure pentru asta. In Ro mine ori poimine da unul o lege si te trezesti in drum. Nu ar fi prima data.
      • 0 (2 voturi)    
        Da aici ai dreptate! (Vineri, 15 iulie 2011, 6:47)

        banateanul. [utilizator] i-a raspuns lui pehash

        Multi dar foarte multi investesc in imobile URIASEca vad asa de altii,dar nu se gandesc ca acele case trebuie si intretinute !
      • 0 (0 voturi)    
        Parerea ta, surioara! (Duminică, 17 iulie 2011, 12:58)

        Ioana [anonim] i-a raspuns lui pehash

        Doar cine nu munceste, in occident, mai are timp si de citit o carte. Cat despre vacanta de iarna in tara... Ce spui bre! Este un vis frumos!
        Reciteste comentariul de mai sus, sau reciteste-l cu atentie, este foarte realist!
  • +6 (6 voturi)    
    emigrantii romani (Joi, 14 iulie 2011, 15:07)

    paul [anonim]

    Buna tuturor
    Si eu sunt plecat in strainatate de 9 ani si tot din Maramues de loc dar e interesant faptul ca articolul nu mentioneaza nimic despre Irlanda si Marea Britanie, sunt in jur de 500.000 romani rezidenti in aceste doua tari!
  • +1 (1 vot)    
    // (Joi, 14 iulie 2011, 16:40)

    stefan [anonim]

    Credeam ca o data cu pregatirea de intrare in Schengen punctele de iesire s-au informatizat si informatia e centralizata.
    Se stie foarte bine, dar nu se spune. A ramas aceeasi Romanie stat militienesc.(editat de HotNews.ro)
  • +5 (5 voturi)    
    Sunt cateva ... (Vineri, 15 iulie 2011, 4:52)

    eurodaniel [utilizator]

    ... inexactitati legate de sistemul din Germania:
    1. In Germania nu mai e necesara obtinerea dreptului de sedere (Aufenthaltsgenehmigung), cu atat mai putin a unuia nelimitat cum scrieti voi in articol. Dreptul de sedere in avem automat ca cetateni europeni.
    2. Daca dupa gasirea unui job, conform cu cele relatate in articol esti obligat sa mergi la Oficiul pentru Fortele de munca (Bundesagentur für Arbeit) care iti poate elibera intr-un interval de timp de 4 pana la 8 saptamani dreptul de munca pentru jobul gasit de tine. In prima faza limitat (befriestet) la un an, dupa care, daca ai noroc si ti se prelungeste contractul de munca se poate prelungi la infinit, adica poate deveni "Unbefriestet". Asta este scopul multor romani din Germania de azi, pentru ca obtinerea dreptului de munca nelimitat te include automat si in sistemul social, asta inseamna ca daca dupa cel putin 13 luni lucrate AI DREPTUL de a primi ajutor social, respectiv somaj.
    3. Necliaritatea nr. 3 ... in articol scrie ca un mini-job nu necesita drept de munca oficial: FALS. E nevoie de drept de munca si pentru Distrubutia de ziare, daca vrei sa o faci legal. Sistemul este insa in felul urmator:
    a) pentru un job pentru care esti calificat (eg:medic cu studii de medicina, bucatar cu studii de bucatar) dreptul de munca se obtine rapid, fara dureri de cap, sub 3 minute (testat si verificat)
    b) Pentru joburi de necalificat (eg. spalator de vase, postas pe bicicleta, etc) dreptul de munca NU SE OFERA AUTOMAT, ci se fac niste verificari prealabile care pot duce fie la obtinerea dretului fie la refuzul acestuia!
    Eu dupa 21 de luni de munca, cu dreptul de munca nelimitat in buzunar am primit de la Oficiul Fortelor de Munca un cupon de gratuitate pentru studii (Bildungsgutschein) si fac o scoala de 2 ani, reconversie profesionala. (Umschulung)
    Si nu, Germania nu mai este ce a fost acum 10 ani...

    P.S. Toate informatiile expuse mai sus sunt up to date, din sistemul lor, si sunt obtinute direct de la sursa
    • +2 (2 voturi)    
      Inca o corectare (Vineri, 15 iulie 2011, 7:18)

      Puk [anonim] i-a raspuns lui eurodaniel

      De fapt, nici asa nu este exact.

      La punctul 2 poti primi dreptul de munca initial limitat pe o periada de maxim 3 ani (Arbeitserlaubnis-EU). Dupa un an de munca neintrerupta avest drept se poate preschimba in derpt de munca pe perioada nelimitata (Arbeitsberrechtigung-EU). O simpla formalitate.

      Contractul de munca se poate obtine de la bun inceput nelimitat ("unbefristet"). Cu un asemenea contract ai bineinteles mari avantaje. Fara asa ceva nici nu m-as fi dus in Germania.
      • +2 (2 voturi)    
        berufserlaubnis (Vineri, 15 iulie 2011, 12:21)

        ics [anonim] i-a raspuns lui Puk

        completari la .de

        la ghiseu am fost doar pentru anmeldung (inscriere la oficiul pentru straini).aici ai nevoie de contract de inchiriere sau declaratzie ca te ia cineva in spatziu.

        restul au venit prin posta dupa discutzii telefonice.si astia au o gramada de formulare ptr asig de sanatate pensie impozit samd.

        pentru unele specializari (gen medic farmacist) itzi trebuie un alt permis - cam cum e dreptul de libera practica la noi. se face si prin poshta dar asta dureaza. costa si vor actele traduse si legalizate la ei. este necesar un atesta de limba germana nivel b2 (goethe sau daf).potzi aplica direct din romania la guvernul landului. se recunoashte si diploma de medic shi cea de medic specialist dar in locuri diferite (prima la regierung a doua la aerztekammer)

        la astia arbeitserlaubnis si aufenthaltgenehmigung sint o formalitate -merg prin posta. apoi colegiul medicilor (aerztekammer) si registrul medicilor la casele de asig (KV aerzteregister) sint iara formalitatzi dar se miiissshca inceeett.

        locuri de munca pentru medici - garla. ex in aerzteblatt. de (forma scrisa are vreo 80 de pagini de oferte de locuri fatza de una doua cu cereri). contractele de munca sint standardizate in domeniu, salarizarea este tarifara gen contract colectiv de munca la spitale, policlinici (mvz-uri) sau unitatzile apartzinind bisericii sau oraselor-comunelor (ex marburger bund). nu insa shi la praxisuri (medicii independentzi - pot angaja la rindul lor alti medici)ashtia dau cit vor sau cit pot.

        se poate sa itzi gaseshti loc de munca shi sa semnezi contract inca din romania. cu alte cuvinte sa mergi la sigur. cum spunea shi articolul cel mai greu obstacol este limba.

        succes doritorilor
    • 0 (0 voturi)    
      Frist in loc de Friest ... (Vineri, 15 iulie 2011, 9:25)

      grammaticus [anonim] i-a raspuns lui eurodaniel

      deci unbefristet
  • +1 (1 vot)    
    vad dar nu cred (Vineri, 15 iulie 2011, 6:26)

    emigranti [anonim]

    Diagrama din dreptul Austriei este aiurea si doar replica celei pentru Spania. Un marocan e aici inca o raritate, atati sud-americani vezi poate la televizor dar nu pe trotuare. Vedeti ce scrie OECD referitor la tara valsului:
    Majoritatea imigrantilor a venit in 2008 in Austria din Germania (20 procente), urmata de Romania (zece procente) precum si Serbia si Muntenegru, Ungaria si Turcia. In comparatie cu anii precedenti, rata imigrantilor germani, romani si unguri a crescut. Cea din Serbia si Muntenegru ca si Turcia a scazut in schimb.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version