Ordinul Arhitectilor din Romania a publicat, luni, rezultate concursului de arhitectura pentru amenajarea Pietei Universitatii, stabilindu-se astfel cum va fi amenajata cea mai importanta piata din Capitala.

Foto:

Locul I (proiectul care va fi implementat) a fost castigat de o echipa din Italia, condusa de arhitecta Ambra Fabi. Castigatorii au fost alesi din 52 de proiecte inscrise in competitie. Competitia a fost organizata dupa inceperea lucrarilor de construire a parcajului subteran de la Piata Universitatii, la solicitarea Filialei Bucuresti a Ordinului Arhitectilor.

  • Click pe poza pentru a vedea fotogaleria cu proiectele situate pe primele trei locuri

Proiectul castigator este realizat de arhitectii Simona Dirvariu, Ambra Fabi, Carole Lenoble. Costul realizarii proiectului a fost estimat de proiectanti la 500.000 de euro.

"Solutia propune o piata unitara in centrul careia e proiectata o insula exclusiv pietonala, inconjurata de spatii care ofera posibilitatea circulatiei carosabile. Aceasta insula este delimitata de o serie de corpuri de iluminat, iar in interiorul acesteia sunt amplasate cele patru statui. Astfel, se da o importanta maxima statuilor, subliniind memoria locului. Juriul a remarcat faptul ca a fost singurul proiect prezent in concurs care, cu amenajari elegante, fara emfaza, ofera o amprenta clara a contemporaneitatii, nesubordonata volumetriei de ansamblu a sfarsitului de secol XIX. Juriul a remarcat forta ideii, simplitatea si economicitatea realizarii, care permit realizarea imediata, dar si posibilitatea unor adaptari ulterioare la necesitati care pot aparea in viitor. Iluminarea propusa este corespunzatoare, mobilierul urban este neostentativ, nu este opresiv prin numar si conceptie", scrie in raportul juriului concursului.

Potrivit informatiilor publicate pe site-ul OAR, juriul a tinut cont de urmatoarele criterii in jurizarea proiectelor:

- compatibilitatea noilor interventii (inclusiv vegetatia) cu geometria majora a pietei si cu cadrul ei arhitectural; punerea in valoare a ansamblului de statui;

- rezolvarea arhitecturala contemporana a functiunilor obligatorii ale spatiului public: functiune sociala, functiune ludica, functiuni culturale si functiuni de relaxare;

- crearea unui spatiu pietonal coerent si atractiv prin elementele de mobilier urban,iluminare si plantatii;

- integrarea in imaginea ansamblului a elementelor de suprafata ale garajului subteran

- rationalitate economica; proiectul trebuia sa se incadreze in suma de 500.000 euro.

Pe locul II s-a clasat proiectul realizat de o echipa din Romania - arh. Radu Dragan, arh. Sandu Hangan peisagist Denis Targowla, ing. iluminat Nathalie Cede, Martina Bordini (Light Cibles). Pe locul III s-a clasat firma 4B Consultanta Arhitectura. Castigatorii concursului vor primi un premiu de 60.000 lei, echipa aflata pe locul II - 45.000 lei, iar echipa de pe locul III - 35.000 lei.

In total, in concurs, au fost inscrise 52 de proiecte, 13 proiecte au fost respinse si 4 descalificate. Doar 35 au fost admise in jurizare. Concursul s-a desfasurat in perioada 24 august- 3 noiembrie fiind organizat de Primaria Municipiului Bucuresti in parteneriat cu OAR.

Juriul concursului a format din:

Membri titulari :

1. arh. Luigi Snozzi (Elvetia)

2. dr. arh. Luis F. P. Conceição (Portugalia)

3. arh. Angelo Roventa (Austria)

4. dr. arh. Zeno Bogdanescu, reprezentant al Universitatii de Arhitectura si Urbanism „Ion Mincu” din Bucuresti (Romania)

5. dr. arh. Nicolae Lascu, reprezentant al Filialei Teritoriale Bucuresti a OAR (Romania)

6. arh. Eugen Panescu, reprezentant al Ordinului Arhitectilor din Romania (Romania)

7. arh. Gheorghe Patrascu, reprezentant al Municipiul Bucuresti (Romania)

Membrii supleanti :

1. arh. Nemes Karoly

Proiectele inscrise in concurs vor fi expuse la Sala Dalles, in perioada 8-14 noiembrie 2011, intre orele 10.00-18.00.

Concursul pentru Piata Universitatii a fost organizat dupa ce la sfarsitul anului 2010, Filiala Bucuresti a Ordinul Arhitectilor a cerut in mod public Primariei Capitalei sa organizeze concurs de solutii pentru amenajarea celui mai important spatiu public din Capitala. La vremea respectiva arhitectii au criticat faptul ca pentru Primaria Capitalei "este mai important garajul masinilor decat pietonii".