Chirias de decembrie: avantaj agentia imobiliara

de Subiectiv.ro    
Marţi, 4 decembrie 2007, 17:24 Economie | Imobiliar


Cea mai mare bucurie pe care ti-o poate face cineva in preajma sarbatorilor este sa… iti spuna sa te muti din casa in care locuiesti. Sa cauti o garsoniera la inceputul lunii decembrie, pe cit posibil la un pret rezonabil, e o adevarata aventura. incepi prin a sta cu nasul in site-uri de anunturi, continui prin a te plimba prin agentiile imobiliare si sfirsesti prin a afla care e comisionul unei agentii. Cheltuielile… bineinteles, incepind cu factura la mobil, pina la taxiuri - ca sa ajungi la timp la intilnirile cu proprietarii - si comisioane.

PRETURI. Tot calcind prin agentii, afli ca pretul de pornire pentru o garsoniera in zona Iancului este de 400 de euro, creste spre 450 si ajunge la peste 500. Curios lucru, nu acelasi lucru spune si internetul: preturi de la 300 de euro pe ici - pe colo si foarte multe la 350. Te apuci de sunat in stinga si-n dreapta. Peste 70% dintre raspunsuri sint negative: tocmai s-a dat ori conditiile sint de doi lei. Conditii? Trei luni avans plus una garantie, nemobilate la 300 de euro, mobilate “clasic” si utilate relativ la 350, plus ceva exceptii de garsoniere care chiar arata bine.

imi sare in ochi un anunt: Piata Rosetti, 350 de euro pe luna, etajul patru din cinci. Presupun ca e o chestie mica, dar curiozitatea ma roade. Sun, stabilim intilnire, vedem.

CHICHINEATA. Linga ditamai turnul de la Armeneasca, acea cladire de birouri blamata din cauza ca face umbra bisericii de alaturi, se afla un bloc de vreo cinci etaje. Probabil ca m-as fi mutat acolo, dar anul trecut. Anul asta, in schimb, la un anumit venit lunar, iti permiti sa ai pretentii. Singura scara a blocului arata ca dupa bombardament. Bineinteles ca liftul, s-asa de doua persoane, nu functioneaza nici daca ai da la manivela. Urc patru etaje, patru usi pe hol, ultima de pe stinga.

Holul are cam doi metri pe unul jumate. in stinga este ceea ce presupun eu ca se numeste o debara, inchisa de o usa glisanta. Camera are in jur de patru pe patru, are geamul in stinga si iesire intr-un balcon de un metru patrat, iar in dreapa este o baie un pic mai mare decit holisorul de la intrare. N-arata rau, se vede ca s-au bagat ceva bani in ea. Totusi, ma uit dupa un calorifer si vad ca lipseste cu desavirsire. in baie, deasupra cazii, troneaza un boiler. Ma intreb daca are macar gaz.

Iesim din camera. Proprietarul, un batrinel de vreo 65 de ani, imi arata chicineta. Sub ceea ce seamana cu un aragaz de voiaj, mi se arata cu multa mindrie… o butelie. Da, deci nici gaz nu exista. As ride, dar prefer sa ma abtin. Afisez un zimbet si ii spun ca nu e ceea ce caut, eu vreau ceva mai mult spatiu.

AGENTUL. Plec cu tipa de la agentie. Ma apuca risul pe scari. O intreb cine ar da atitia bani pe chestia aia. E pretul zonei, imi zice. si eu sint popa, imi spun. Pe drum spre agentie o intreb cam cit cistiga. “Asta nu e o meserie. Depinde. in unele luni cistigi si cite trei-patru mii de euro, ca 30% e comisionul agentului. in alte luni, nu cistigi nimic“. Decembrie este o luna proasta, imi zice. Se inchiriaza putin, proprietarii oricum cer prea mult, iar de vindut…

De fapt, in luna decembrie mi-am pus toata baza. Cine sa scoata din senin 1.000 si ceva de euro, doar pentru ca trebuie sa dea doua luni plus una? si cine sa se bage in datorii asa de mari, mai ales daca ne gindim ca vin sarbatorile si nu te imprumuta mai nimeni? Prin urmare, 700 se gasesc, ramine de picat la mica intelegere. Plus ca si agentul e interesat sa te ajute, ca doar e vorba de comisionul lui, iar luna nu e tocmai cea mai profitabila.

COMISIOANE. La una dintre agentii, tipa cu care vorbesc la telefon imi spune ca e OK sa dau avans pe doua luni, dar sa nu uit de comisionul agentiei. intreb cit e. “50% din chiria pe o luna de zile“. Apuc sa ma scarpin dupa ureche timp de doua secunde: “Pe care il platesc eu sau proprietarul?“. Raspunsul imi provoaca un ris pe jumatate isteric: 50% platesc eu, 50% plateste si proprietarul. Care va sa zica, per total, comisionul agentiei reprezinta chiria pe o luna de zile. Sa tot faci afaceri…

intr-un final, n-am incotro. O sa scot din buzunar vreo 875 de euro, o sa am contract de inchiriere si, cel mai important, sper la un proprietar serios, care sa nu imi spuna ca vrea sa i se mute vreun neam inapoi dupa trei luni de cind m-am mutat.

Comenteaza acest articol aici.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















806 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    Cum e la altii (Miercuri, 5 decembrie 2007, 16:01)

    Wasted [anonim]

    In Germania comisionul este in general de 2,5 chirii (platibil de catre chirias), nu exista sa inchiriezi de la un particular, se mai depune si o garantie de 3 chirii iar preavizul in caz ca vrei sa pleci este de 3luni. In schimb un ap cu 2 camere (nemobilat) in Hamburg este 340 euro iar in contract scrie ca chiria NU VA CRESTE niciodata. In plus legea spune ca proprietarul nu poate sa te dea afara decat daca demonstreaza ca el personal nu mai are alta casa in care sa locuiasca.
    • +1 (1 vot)    
      Cum e in Germania (Joi, 6 decembrie 2007, 9:32)

      tibanu [anonim] i-a raspuns lui Wasted

      Ma tem ca te inseli in privinta subiectului &#39;cum e in Germania&#39;.<br/>Locuiesc in Trier si am cautat locuinta si in Luxemburg, si in Belgia, si in Germania.<br/>Toata lumea fuge de agentiile imobiliare ca de dracu. Am gasit (si vazut) destule apartamente in tarile enumerate mai sus prin anunturi date la ziar sau prin internet. <br/>Toate aceste anunturi erau date de proprietari sau de chiriasi care voiau sa scape de &#39;penalty fees&#39; (ce sint extrem de piperate in Belgia).<br/>Iar in Germania poti sa te intelegi cu proprietarul ce penalty fees-uri ai de platit in cazul incetarii contractului. <br/>Cunosc chiar un caz in care chiriasul nu a platit nimic deoarece trebuia sa se intoarca in tara.
  • +2 (2 voturi)    
    uimitor (Joi, 6 decembrie 2007, 8:12)

    spitfire [anonim]

    sa fii student...sa vrei si chirie(calumea)...e practic o utopie...cel putin in Cluj...presupun ca si in restul oraselor mari din tara...nu sunt persoana care sa se planga dpdv financiar...dar sumele la care se ajunge cu chiriile sunt formidabile...ce sa mai vrei apartament de 2 camere sa stai cu un prieten...te inghesui intr&#39;o garsoniera de 25mp si te rogi sa nu fii dat afara sau sa nu te manance gandacii...si contractul pe care il faci cu proprietarul...e practic o nulitate in sine, deoarece nerespectarea unor amarate de clauze nu aduce niciun efect juridic sau de orice fel...concluzie...chiriasul din ziua de azi e pe jumate vagabond, pe jumate cersetor....si jumate ar trebui sa fie si credincios
    • +1 (1 vot)    
      Unde nu-i lege (Joi, 6 decembrie 2007, 9:22)

      Razvan_M [anonim] i-a raspuns lui spitfire

      Daca venitul mediu in Bucuresti este de 300 de euro pe luna, atunci de unde poate da un chirias 400 de euro pe o garsoniera? Stiu ca exista cerere, dar la 400 de euro, nici doua salarii medii n-ajung pentru a trai, pentru ca mai sunt alte cheltuieli: intretinere, caldura, telefon, curent, cablu, abonamente care inseamna inca 100 euro. Inseamna ca mai raman nici 100 euro pentru mancare si alte cheltuieli... In plus, contractul de inchiriere nu se inregistreaza nicaieri si nu se plateste niciun fel de impozit pe acest venit, deci este mai avantajos sa cumperi apartamente si sa incasezi chirii decat sa-ti faci firma si sa produci ceva. Poate ca si de-aia preturile cresc atat de mult.
  • +1 (1 vot)    
    de la un apropitar (Joi, 6 decembrie 2007, 10:38)

    Moromete [anonim]

    O sa imi aduc si eu contributia la discutia asta, cu un punct de vedere al unui proprietar. Am un apartament de 3 camere in Bucuresti, pe care l-am inchiriat. Am facut contract de inchiriere, (ca sa nu ma doara capul pe urma), chiria 2 luni in avans + 1 luna garantie. Contractul se poate rezilia de fiecare dintre parti, cu preaviz de 30 de zile.<br/>Ce ma enerveaza pe mine sunt agentiile. Am dat singur apartamentul pe internet, cu poze, cu descriere, etc. Am facut singur contractul de inchiriere, m-am dus eu cu el la Adm. Fin. ca sa il inregistrez. ce nu inteleg e de ce trebuie sa ia agentiile cate 50% de la fiecare parte. Avand in vedere ca eu ma reprezint singur si agentia nu imi aduce nici un beneficiu, ar trebui sa nu mai imi perceapa nimic, nu? Chiar nu inteleg de ce nu ma sunau particularii, avand in vedere ca am dat anunturile pe net! <br/>O alta chestie: ar trebui ca daca eu ca proprietar am o agentie si chiriasul sa aiba o alta agentie. Cele doua sa negocieze: a mea pentru un pret mai mare, a chiriasului pentru o chirie mai mica. sau sa le pot spune: target-ul meu e X si dau 50%, daca imi obtii ceva peste ai bonus de Y, daca nu ai penalizare Z.<br/>Cam atat cu naduful meu impotriva agentiilor. <br/>Sfat: Cand mergeti sa vizionati ceva, luati o carte de vizita la voi si strecurati-o proprietarului, sa va sune dupa ce plecati de acolo :P
  • -3 (3 voturi)    
    n-am (Joi, 6 decembrie 2007, 10:50)

    crah [anonim]

    Ai nevoie ...dai banu&#39; n-ai nevoie de ce mai cauti !<br/>Un articol care sa umple paginile de pe hotnews o sa ajungeti ca Libertatea sa bagati tatze shi articole care nu aduc nimic nou ...imi pare rau ca mi-am pierdut timpul sa citesc daca mi-ati fi spus ca ati gasit apt mobilat in centru Bucurestiului cu 200-300 de euro atunci poate ar fi fost interesant altfel sunt o multime de astfel de articole!Stim cu totii care e situatia asta nu este &quot;hotnews&quot; este problema ta personala :)<br/>Chiar tu ai concluzionat ca pana la urma &quot;intr-un final, n-am incotro. O sa scot din buzunar vreo 875 de euro, o sa am contract de inchiriere &quot;
  • 0 (2 voturi)    
    Dar la ANL de ce nu vreti ?? (Joi, 6 decembrie 2007, 11:15)

    gi [anonim]

    De ce nu se apeleaza la ANL pentru a rezolva problema , sefa corpului de control al guvernului Rompetrol (ca si alti demnitari nevinovati platiti de la buget) a declarat ca tot ceea ce a facut ea a fost sa depuna o cerere dupa care s-a trezit cu un apartament subventionat de bizonii de contribuabili..<br/> De ce sunteti lenesi si nu va rezolvati problema simplu si elegant ca si tanara liberala &quot; prin noi insine&quot; ???
    • +1 (1 vot)    
      gluma (Joi, 6 decembrie 2007, 12:01)

      tavi [anonim] i-a raspuns lui gi

      Cea mai buna gluma din ziua de astazi!:)
  • 0 (0 voturi)    
    cum am fentat agentiile imobiliare (Joi, 6 decembrie 2007, 13:03)

    roxana [anonim]

    am fost si eu odat la o intrevedere cu un adent (erau 2 de fapt) imobiliar si nici nu ne intalnim bine, ca in plina strada, omul imi cere buletinul, imi trece datele, si ma pune sa semnez pe nu stiu ce formulare. eram nou in chestiile astea, asa ca ma conformez, apoi merg sa vad ce e de vanzare. cumparam, nu inchiriam. imi arata omul in spatele blocurilor, la un parter de bloc, dintr-un depozit de magazin se facuse &quot;o garsoniera&quot; cu iesire domnilor direct in strada. nimic amenajat, acte ptr locuinta nici atat, doar aspatiu comercial, dar naspa. cere pretul, refuz politicos si plec. daca sa zicem m-as fi intalnit cu proprietarul si faceam tranzactia fara ei, ne-ar fi dat in judecata si oricum isi luau comisionul, deoarece aveau semnatura mea. Sfat: DACA VRETI SA NU PLATITI COMISIOANE,TRIMITETI ALTA PERSOANA PRIN AGENTIE SI APOI VENITI DIRECT LA PROPRIETAR. CASTIGATI SI VOI SI PROPRIETARUL SI AGENTIA RAMANE CU BUZELE UMFLATE. M-am scarbit de toti. alta faza: de ce sa iti pui anuntul in ziar printr-o agentie? pune-l tu direct cu specificatia fara intermediari si castigi din nou. toata lumea citeste ziarele, domnilor cand e vb de chestii de astea, sau cel putin asa e la noi la oradea. oricum preturile alea imense la chirii sunt inexplicabile. cu banii pe care ii dai pe chirie, iti iei credit si platesti rata la banca. nu te da nimeni afara, si ramai cu ceva.. Eu asa am facut in urma cu 3 ani. am platit 16500Eu pe un ap si rata la banca era de 120Eu/luna. acuma platesc tot 120Eu, dar la cursul de azi, nu la cel de atunci care era 37500. deci, am castigat. apartamentul s-a dublat in 3 ani la valoare, iar daca vreau sa imi iau ceva mai mare, am de la ce porni, deci nu mai dati banii pe chirii, domnilor.
    • 0 (0 voturi)    
      ptr roxana (Joi, 6 decembrie 2007, 15:33)

      otonel [anonim] i-a raspuns lui roxana

      esti cam pe langa realitate.<br/>de regula cei care inchiriaza nu stau la adresa respectiva, asa ca daca vrei sa vezi locuinta a doua oara trebui sa iei legatura cu proprietarul. cum? probabil prin telefon. care tel? ca agentul n-o sa accepte sa iei tel de la proprietar. asta pe de o parte. pe de alta parte sunt multe intelegeri intre proprietari si agenti ca de fapt aici e smecheria. proprietarii sunt in combinatie cu agentii, si periodic revin cu locuintele spre inchiriere
    • 0 (0 voturi)    
      cu ce dai pe chirie, iti iei credit... (Joi, 6 decembrie 2007, 19:28)

      Cipu [anonim] i-a raspuns lui roxana

      ... daca ai cum sa iti iei credit. Pentru ca, foarte foarte multe persoane, inchiriaza ceva in 2. Adica, cate un cuplu, care nu sunt casatoriti inca, sunt de acord sa dea jumatate sau mai mult din veniturile lor, pe chirie, pentru ca nu sunt lasati sa dea la fel de mult pe credit (remeber, max 30-35, chiar 50% din venitul total al familiei?) acum, s-a scos prostia asta, dar, iti mai permiti? La preturile de acum... nu prea cred<br/><br/>Poate ca, inainte de a vorbi, mai si gandim... :-|<br/><br/>Cip
  • -1 (1 vot)    
    Cine te obliga.... (Joi, 6 decembrie 2007, 17:46)

    advanced [anonim]

    Eu nu inteleg cine va obliga sa mergeti prin agentie imobiliara, ca e simplu, afli de la telefon despre ce e vorba si trebuie doar sa zici &quot;nu, mersi&quot;... Da e comod sa te duca agentul pe la cateva adrese, iar cand vine vorba de platit dati din colt in colt, tipic romanesc... Asa e obisnuit romanasul nostru cel &quot;european&quot; si &quot;civilizat&quot;, sa creada ca totul i se cuvine... Hai ca sunteti ipocriti, domnilor &quot;critici&quot;. La voi toate sunt nasoale, dar voi sunteti perfecti?
  • 0 (0 voturi)    
    agentiile folosesc tehnici murdare (Joi, 6 decembrie 2007, 18:28)

    Catalin [anonim]

    90% din anunturile de inchiriere din ziare sunt false. Anunturile sunt publicate de agentii...ca sa faca imposibila identificare anunturilor reale puse de proprietari. Suni, iti raspunde ca anuntul nu mai este de actualitate...ti se spune sa lasi numarul de telefon si detaliile la ce te intereseaza...La o 1-2 zile esti sunat de mai toate agentiile si ti se transmite daca nu vrei sa stai la parter, ultimul etaj sau in marginea Bucurestiului pe undeva...desi ai dat clar specificatiile legate de zone, etajele care te intereseaza...adica primesti zeci de telefoane dar numai cu prastii de apartamente. Cineva m-a dus la un apartament si<br/> Agentiile de la noi n-au nici un respect, n-au nici un cod de respectat,...anunturi false, telefoane sa-ti propuna tot felul de inselatorii, oameni care mint
  • 0 (0 voturi)    
    Cum e in Franta (Joi, 13 decembrie 2007, 22:09)

    VIOXID [anonim]

    In Franta, platesti garantie 2 chirii, platesti agentia echivalentul unei chirii si se face un concurs de dosare: fise de salariu, avize de impozit, copii si iar copii de pe o mie de documente pt ca in final sa-ti dai seama ca pentru vizionarea apartamentului stai la o coada precum coada la carne pe vremea comunistilor(bineinteles depinde de cat de interesant este apartamentul). In schimb o data ce esti acceptat, timp de 3 ani nu te mai da nimeni afara. Francezii au inventat chiar si un concept : treva hivernala (romanizat) - pe perioada de iarna, chiar daca nu platesti chiria, nu se poate lega nimeni de tine. Pretul mediu in regiunea pariziana este de ~ 20 Euro/m2


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by