ZONA DE CONFORT

Cum îți „fură” dezvoltatorii imobiliari metri pătrați din casă (4): Câteva exemple care arată că multe din apartamentele construite azi nu respectă nici măcar standardele din comunism

de Radu Negoiță     HotNews.ro
Joi, 7 octombrie 2021, 9:31 Economie | Imobiliar


Zona de confort, blocuri Bucuresti
Foto: Alamy / Profimedia
Pentru că unii dintre cititorii acestei rubrici ne-au cerut să dăm și exemple pozitive de apartamente, nu doar să le criticăm pe cele proaste, astăzi, în seria „Zona de confort”, vom arăta de ce locuințele făcute în perioada comunistă ofereau un standard de confort locatarilor peste ceea ce se construiește astăzi în multe ansambluri rezidențiale noi din România.

În ciuda pandemiei, 2021 a adus și o supraîncălzire a pieței imobiliare. Cum cererea este acum mare și prețurile sunt pe măsură. Întrebarea ar fi: ce cumpărăm totuși de banii pe care-i dăm dezvoltatorilor imobiliari? HotNews.ro împreună cu arhitectul Radu Negoiță lansează "Zona de confort", o serie educativă prin care încercăm să-i ajutăm pe români să înțeleagă la ce anume să fie atenți atunci când fac o achiziție imobiliară.

Multă lume le zice blocurilor din perioada lui Dej și Ceaușescu “comuniste”. Apelativul de “blocuri comuniste” induce în eroare deoarece acreditează, indirect, ideea că ar exista o legătură cauzală directă între penuria de hrană și lipsa libertăților individuale din comunism și condițiile oferite de blocurile construite în perioada respectivă.

De fapt, lucrurile stau exact invers: blocurile din comunism ofereau un standard de confort cel puțin decent tocmai pentru a închide eventualele obiecții (mai ales cele din perioada lui Ceaușescu, după îndepărtarea politică de URSS).

Comunismul a fost un regim represiv care a restrâns libertățile indivizilor și a scăzut nivelul de trai pentru plata unor datorii externe care nu îl interesau în mod direct pe cetățean. Situația era gri pe multe planuri și orașele au avut de suferit și ele, atunci.


Planurile de sistematizare din anii `80 au avut la bază comanda politică al cărei scop era ștergerea memoriei locuitorilor – comuniștii erau conștienți că exemplele de excelență vizibile pe stradă (case boierești sau clădiri emblematice din perioada regală) erau un pericol pentru ideologia lor, așa că și-au asumat ștergerea unor părți importante din țesutul urban vechi pentru a-l înlocui cu ceva nou care să spună povestea lor. Cu blocuri.

Nu ar fi putut face rocada cu succes dacă blocurile respective nu ofereau la schimb orășenilor care își pierdeau văzând cu ochii peisajul urban al copilăriei, ceva prețios – apartamente bune.

Arhitectura rezidențială din comunism nu este invenția membrilor de partid cu funcții înalte din administrația Dej sau Ceaușescu, ci este arhitectură funcționalistă pură ai cărei primi ambasadori au fost cei 28 de arhitecți de renume mondial care au pus bazele Congreselor Internaționale de Arhitectură Modernă.

Primele blocuri funcționaliste au apărut în Occident, iar Franța este un exemplu pentru buna implementare a arhitecturii funcționaliste în orașele distruse de război.

Dacă aveți ocazia, mergeți la Le Havre – veți vedea cât de mult aduce centrul orașului cu cartierul Floreasca din București. E vorba de aceeași arhitectură funcționalistă ca și la noi, doar că ei nu au balcoanele închise.


În primul articol din serie, am adus câteva exemple de apartamente strâmtate voit de dezvoltatorii prezentului în detrimentul locatarilor. În cele ce urmează o să le pun alături de blocurile de acum 40 de ani – eu doar vă explic diferențele, concluzia o trageți dumneavoastră.

Imaginea 1



Apartamentul de 2 camere vechi:

- Dormitorul: 12,40 mp (am scos din suprafață circulația din dreptul băii, altminteri ar fi ieșit mai mult)

- Living: 18,00 mp

- Bucătărie cu loc de luat masa: 8,40 mp

- Debara: 1,95 mp

- Cămară: 1,70 mp

- Baie: 3,90 mp

- Bucătăria are fereastră pentru că are contact cu fațada.

Apartamentul de 2 camere nou:

- Dormitorul: 12,10 mp

- Living: 16,65 mp declarați; 16,40 măsurați – dacă scoatem zona ocupată de cele două scaune rămânem cu 15,40 mp

- Bucătărie cu loc de luat masa: 7,04 mp (locul de luat masa nu intră integral în perimetrul virtual al bucătărie – zona cu gresie)

- Baia: 4,80 mp – este singurul spațiu mai mare comparativ cu apartamentul vechi

- Nu există nici debara, nici cămară, iar bucătăria NU are fereastră – apartamentul nou este mai adânc decât cel vechi tocmai pentru că a fost adusă spre interior bucătăria (în spatele livingului).

Am explicat logica în episodul I al seriei: încap mai multe apartamente de vândut de-a lungul unui hol dacă sunt mai înguste decât dacă sunt cât ar trebui de lungi.

Imaginea 2



Dacă aveți răbdare să studiați imaginea de deasupra veți vedea că toate apartamentele de pe etajul curent al celor două tronsoane de bloc au conformații decente: există spațiu de circulație în jurul paturilor, iar bucătăriile au contact cu fațada – aici nimeni nu “a tras bățul scurt” atunci când a cumpărat.

Ironia maximă e că apartamentul nou din partea stângă a imaginii 1 este undeva în zona “bună” a Bucureștiului, în timp ce apartamentul cu 40 de ani mai vechi e într-un bloc de panouri prefabricate din cartierul (denumit atunci) Steaua Roșie, din Slatina, la trei km distanță de centru (a se citi “la marginea orașului”).

Imaginea 3



Următorul apartament este din ansamblul central al Craiovei. Blocul are tronsoane mici, cu doar două apartamente pe nivel: unul de trei camere și unul de patru.

Am marcat zonele funcționale pe plan pentru a evidenția eficiența funcțională: zona de noapte este marcată cu galben și include baia, ceea ce conferă ocupanților autonomie totală față de restul apartamentului.

În bucătăria marcată cu verde e desenată o masă de trei persoane, dar încape și una de patru. Pe terasă se poate ieși și din bucătărie și din living. Apartamentul are și o baie de serviciu, o cămară și o debara de haine – se pare că oamenii de acum 40 de ani aveau nevoie de depozitări.

Cămara se ventilează (are o mică fereastră la tangența cu casa scării), iar camerele copiilor au o proporție care le permite ținerea de posturi de lucru.

Știu că unele lucruri par de la sine înțelese, însă am văzut multe apartamente noi unde astfel de lucruri mărunte sunt imposibile din cauza conformației spațiilor.

Imaginea 4



Vreau să atrag atenția asupra siluetei urbane a frontului construit – arhitecții au marcat colțul cu balcoane curbe (ce trimit cu gândul la un turn de cetate) și au subliniat dinamica ansamblului cu liniile de forță orizontale, care unifică vizual fațadele mai multor blocuri alăturate, pentru a obține efectul de „tot”.

Vă puteți gândi la vreun singur ansamblu rezidențial nou care să îmbogățească imaginea orașului precum au reușit arhitecții care au proiectat blocurile din imagine?

Imaginea 5


Imaginea de mai sus reprezintă complexul Burnas, din Alexandria – aceeași meticulozitate în studiul volumelor, din intenția de a rupe monotonia “cutiilor” standard.

Imaginea 6



Pe plan am marcat cu “d” depozitările dedicate – adică dulapurile înzidite, debaralele și cămările. Ceea ce înseamnă că există și zone unde se pot poziționa dulapuri.

Veți remarca faptul că nu există nici un apartament care să nu aibă măcar o depozitare dedicată. Există și un apartament semidecomandat – cel de trei camere.

Veți observa că trecerea prin acesta către zona de noapte nu jenează activitățile din zona de zi, deoarece circulația este tangențială spațiului principal.

În niciunul dintre apartamente nu există situații în care paturile duble să nu aibă spații suficiente de circulație în jur sau bucătării prea înguste pentru a conține un loc de luat masa și spațiul de manevră aferent. În schimb, livingurile sunt mobilate puțin altfel față de cele ale noastre, de acum.

Imaginea 7



Închei cu un ansamblu de colț din orașul meu natal, Râmnicu Vâlcea – ansamblul de locuințe Mihai Bravu (lângă el stă o bisericuță de 400 de ani ctitorită de sus-numitul domnitor).

Are o volumetrie deosebită, însă nu o voi reproduce aici - imaginea din carte nu este suficient de clară, iar blocul a suferit suficiente modificari între timp încât să nu merite văzut aspectul actual (extinderi și balcoane închise care îi alterează, parțial aspectul).

Și acest ansamblu are camerele de locuit cu proporția mai degrabă apropiată de pătrat (excepția poate fi dormitorul copilului, care poate fi mai îngust decât matrimonialul). Veți constata că față în față cu canapeaua este locul de luat masa – acest detaliu are legătură cu raportarea la importanța televizorului din perioada anului 1980 (mai multe detalii la final, în “notă”).


Am ales să vă prezint blocul de față nu doar pentru calitatea spațiilor apartamentelor, ci pentru două detalii: între tronsoane există o mică curte de lumină pentru ventilarea a trei băi și pentru luminarea unui vestibul și o a doua care deservește alte două băi vecine.

Ar fi fost mai mică bătaia de cap dacă se renunța la complicația asta, însă colectivul de proiectare a hotărât că e de bun simț să faci tot posibilul să aduci aer curat la baie, când contextul o permite.

Al doilea detaliu este cel al jardinierelor de la balcoane – arhitecții le-au oferit locatarilor flori.

Concluzie


V-am prezentat câteva tipuri de apartamente selectate dintr-o carte destinată arhitecților – un fel de culegere de exemple de bună practică care reunește fructele muncii institutelor de proiectare din orașele țării.

Le-am ales pe acestea deoarece erau mai ușor de explicat, dar nu sunt singurele rezolvări reușite – aproape toate cele care apar în carte ar merita atenția noastră.

Din carte reiese că există apartamente la fel de reușite în blocurile din București și Cluj, de exemplu, cum găsim în Găești și Videle – în anii ’80 distanța față de “centru” nu venea cu neglijarea condițiilor minimale de confort pentru cetățeni.

Nu am menționat numele autorilor proiectelor deoarece ele nu apar nici în carte – cunosc doar că autorul blocului din Râmnicu Vâlcea este dl. Arh. Liviu Benea (în calitate de șef de proiect). Mi-aș fi dorit să îi pot pomeni pe toți, deoarece eu consider că fiecare dintre dânșii merită o reverență.

Autorii cărții au considerat că respectivele exemple (și celelalte ca ele) sunt decente și atât – respectau standardele, deci nu era nevoie de medalii pentru nimeni. Dacă ar fi să ne raportăm la peisajul care crește azi în jurul nostru, cred că mulți dintre arhitecții din perioada lor ar merita apreciere, cel puțin prin comparație cu cei care ștampilează astăzi locuințe înghesuite. Și care câștigă mult mai mult decât înaintașii lor.

Înainte de orice, ar mai merita amintit faptul că dreptul la confort minim este garantat prin lege. Iar de acest lucru au uitat, se pare, mulți dintre arhitecții de azi. Și, din păcate, chiar și noi, cei care cumpărăm astfel de apartamente.

Notă:

1. În evaluarea planurilor de mai sus trebuie ținut cont și de diferențele dintre cele două perioade. În 1980 (anul publicării volumului) televizorul nu se înrădăcinase în apartamentele românilor precum este cazul azi – funcțiunea camerei de zi nu se învârtea în jurul său.

Spațiul era destinat la fel de mult discuției, relaxării și cititului, așa că veți vedea că nu se pune accent la fel ca astăzi pe așezarea televizorului paralel cu canapeaua – era acceptabilă ținerea televizorului în colț deoarece conținutul media era mai puțin ofertant d.p.d.v. al diversității, comparativ cu momentul de față.

Unele camere de zi chiar au în dreptul canapelei masa (cazul blocului din Rm. Vâlcea).

2. Unele dintre apartamentele de trei camere nu aveau a doua baie – nici cele noi nu au toate; acest detaliu ținea mai puțin de contribuția arhitecților și mai mult de comitetele de planificare ale vremii.

Puteți găsi mai multe exemple de practici incorecte din zona imobiliară pe “Case Strâmbe pe Radar”. Deocamdată, această mică incursiune în lumea fascinantă a businessului cu marjă de profit de 40% se încheie aici – vă mulțumesc pentru atenție!






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















40614 vizualizari

  • -4 (18 voturi)    
    Pardon! (Joi, 7 octombrie 2021, 9:50)

    Sunt_nimic! [utilizator]

    "În 1980 (anul publicării volumului) televizorul nu se înrădăcinase în apartamentele"

    La inceputul anilor '60 putin alume avea televizor, imi amintesc cum mergeam doua statii pin la un unchi pe Calea Calarasi, sa ne uitam la TV.
    Dar dupa aceea?
    Familia se aduna in jurul televizorului, ba chiar la unele petreceri, masa trebuia pus astfel ca, in afara oaspetilor, sa putem vedea si televizorul!

    DImootriva, in ultimii zece ani situatia s-a schimbat radical, familia nu mai sta la TV in sufagereie: noi avem fiecare televizorul nostru, iar stirile si filmele pot fi vazut si pe calculator sau pe dispozitive mobile!
    • +5 (17 voturi)    
      irelevant (Joi, 7 octombrie 2021, 10:09)

      NoapteaCaHotii [utilizator] i-a raspuns lui Sunt_nimic!

      modernule...ne-ai spart....
    • +4 (6 voturi)    
      Tot inainte ! (Joi, 7 octombrie 2021, 12:19)

      __Constantin__ [utilizator] i-a raspuns lui Sunt_nimic!

      Ce este vechi este bun si are valoare intrinseca, cred.
      Un vecin care a raposat ne punea sa repetam cand purtam pancarte de sarbatorile vechi
      "Tot inainte !" si raspunsul la parola este "Tot inainte era mai bine !"
      • +2 (2 voturi)    
        Deprimant (Vineri, 8 octombrie 2021, 10:29)

        Mortaciune ambulanta [utilizator] i-a raspuns lui __Constantin__

        Dincolo de parenteza mea cu televiorul, este deprimant sa vedem ca articolul aduce argumente pertinente ca sa arate ca intr-adevar:

        " multe din apartamentele construite azi nu respectă nici măcar standardele din comunism"

        Atunci de ce l-am mai impuscat pe Pingelica, dupa un simulacru de proces?!
        • +2 (2 voturi)    
          Dinamica (Vineri, 8 octombrie 2021, 17:08)

          __Constantin__ [utilizator] i-a raspuns lui Mortaciune ambulanta

          Asa este Astazi. Este o dinamica a vietii in care cu totii jucam; nimic si nimeni nu sta pe loc. Vecinu' n-a inteles de vorba buna, n-a fost cuminte si a traversat strada prin loc nepermis. Se poate spune ca a ramas vecinic in bula lui de timp.
  • -5 (15 voturi)    
    Ce oameni si ce vremuri ... (Joi, 7 octombrie 2021, 10:01)

    __Constantin__ [utilizator]

    Ce incursiune faina in trecutul recent al arhitecturii. Da' s-a facut un studiu sa se stie/cunoasca cat costa intretinerea/incalzirea la formatele vechi vs formatele noi de partiuri ? Petrolul era ieftin atunci; in anii 70 aici era varful extractiei si aveam ~9 rafinarii si instalatii de rafinare toate la dispozitie. Mai tarziu tarile arabe si cele nealinitate aveau comert de crud cu noi pe flota noastra purtatoare de tank-uri petroliere etc vezi petromidia. Conceptele sunt depasite traiti'. Arhitectii nu au venit pe piata decat cu ce ne-ai aratat pana acum la "asa nu". Acceptam si lucruri mai bune de atat nu ne suparam.
    • +3 (5 voturi)    
      de ce (Joi, 7 octombrie 2021, 12:47)

      GNG [utilizator] i-a raspuns lui __Constantin__

      ... crezi ca se consuma mai mult combustibil la apartamentele vechi in comparatie cu cele noi? Crezi ca un apartament vechi nu se poate izola la exterior? Eu am un apartament cu 2 camere, din '66 si de pe an consum 250 mc gaz, incalzire si apa calda. Centrala este setata la ambient de 22 grd C, mentinut constant in perioada rece. Apartamentul si balconul sunt izolate pe tot ce este perete exterior.
      • -6 (10 voturi)    
        Romanii consuma mai mult, si nuînțeleg DE CE! (Joi, 7 octombrie 2021, 14:19)

        tedycv [utilizator] i-a raspuns lui GNG

        Indiferent de anul construcției, tu reglezi termostatul la 22 grade Celsius pe perioada de iarna. Neamțul (fără nicio legatura cu Neamțul nostru) reglează temperatura termostatului la 18 grade Celsius pe perioada de iarna. Bine, ei in general sunt mai obișnuiți cu frigul!
        Cu certitudine, atunci când vine factura, tu te miri (oare “de ce?”), iar Neamțul nu. Eventual, dacă lui i se pare cam mare factura, mai scade un grad la termostat
        • +7 (9 voturi)    
          neamțule (Joi, 7 octombrie 2021, 15:19)

          ippo [utilizator] i-a raspuns lui tedycv

          stai tu la 18 grade in casa. Am pe cineva carte tot asa, sa faca economie a tinut pe 19 grade termostatul. A facut o otita si febra 39. Ce-a economisit pe gaz a dat pe medicamente.
        • +1 (1 vot)    
          Intr-adevar, confirm, (Vineri, 8 octombrie 2021, 10:50)

          Cuca [utilizator] i-a raspuns lui tedycv

          in Germania si Austria este frig in case, si ei considera o temperatura de 19-20 de grade ca fiind perfecta.
        • +2 (2 voturi)    
          Zona Milaneza (Vineri, 8 octombrie 2021, 16:53)

          __Constantin__ [utilizator] i-a raspuns lui tedycv

          S-a cercetat si regiunea lombarda, Caldura-i ca la noi. Mare si puternica. Sunt bogati si da-ti in p-masii. Cred ca s-au luat dupa noi sau invers ca ei au fost mai intai in imperiu.
  • +22 (24 voturi)    
    Va multumesc Domnule Negoita! (Joi, 7 octombrie 2021, 10:03)

    CetateanulRoman [utilizator]

    E real, incepind cu anii 90 calitatea si disciplina in constructii a scazut constant si abrupt.
    Goana dupa bani cu orice pret, imbogatirea rapida, posibilitatea de a monopoliza suprafete mari de teren in orase importante prin coruptie a dus la aceasta situatie.
    In plus schema de marketing a fost simpla: arunci anatema pe constructiile vechi cu sintagma "comuniste" si adaugi la cele noi atributele"modern" si "de lux" si proaspatii oraseni vor da navala - si asa a fost!
    Nu numai calitatea spatierii e o problema ci insasi calitatea constructiei. Si din nefericire asta se va vedea la modul dramatic.

    Toate cele bune!
    • +16 (18 voturi)    
      et pur si vendit (Joi, 7 octombrie 2021, 11:09)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui CetateanulRoman

      Pana in '89 nu aveai de ales. Iti era repartizat un apartamant si gata.
      Dupa '89 calitatea a fost dictata exclusiv de alegerile cumparatorilor. Sigur se gasesc si apartamente noi cu suprafata mai mare decat cele vechi, dar preturile sunt pe masura. Daca nu ar cumpara nimeni cutiile astea de beton cu titluri pompoase, cu siguranta dezvoltatorii nu ar mai construi altele.
      • +14 (18 voturi)    
        Fals! Acum dezvoltatorii prezinta acelasi concept (Joi, 7 octombrie 2021, 13:33)

        D-or [utilizator] i-a raspuns lui pehash

        Abia acum nu ai de ales, pentru ca toti dezvoltatorii prezinta cu totii doar acelasi concept, la scara mai mare sau mai mica: fara spatii de depozitare, fara coloane de aerisire, fara SAS-uri in fata usilor de la toaleta si, cel mai adesea, fara delimitarea bucatariei.

        Pretul caselor actuale nu e dat de costurile de constructie, ci de cit de mult poate plati o familie timp de 25-30 de ani, pe grupe de venituri.

        Totul nu este decit un cinism desantat. Daca tot sclavizati oamenii pe restul vietii, macar oferiti-le case traibile, oricum cistigati destul.

        Inainte era o uniformitate de bunacredinta. Existau case mai mari sau mai mici, dar toate locuibile. Si garsonierele de 30mp aveau camara si debara.
        • +1 (1 vot)    
          hm! (Sâmbătă, 9 octombrie 2021, 0:13)

          Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui D-or

          Cred ca n-ai vazut garsonierele (MULTE!!) de prin apropierea "Circurilor Foamei" - care nici macar USA nu au intre hol si camera sau camera si asa-zisa "bucatarie" (de max. 1 mp) si la care "baia" consta intr-un mp. ocupat de un WC, o chiuveta, un dus atasat bateriei de la chiuveta - si ATAT!
          Cre' ca toata "garsoniera" (care n-are balcon, bineinteles!) are max. 15 mp!
      • +2 (2 voturi)    
        Ma tem ca ai dreptate! (Vineri, 8 octombrie 2021, 10:31)

        Mortaciune ambulanta [utilizator] i-a raspuns lui pehash

        "Pana in '89 nu aveai de ales"

        Asa este, nu am avut de ales, de loc!

        Dar dupa Revolutie, functioneaza legile pietei.

        "Daca nu ar cumpara nimeni cutiile astea de beton cu titluri pompoase, cu siguranta dezvoltatorii nu ar mai construi altele."

        Asta cere Poprul, asta i se da!
        Exact precum politicienii incompetenti si hoti, sau emisiunile Latrinelor: asta cer consumatroii, asta li se ofera!
  • -2 (22 voturi)    
    Asta e o serie de articole foarte bune (Joi, 7 octombrie 2021, 10:16)

    salvatore [utilizator]

    Felicitari Hotnews ca gazduiti si asemenea idei. Vedeti ca va si laud cand meritati? Si mai incet cu cenzura dragilor, nu va sta bine ca tineri useristi neomarxisti sa-i cenzurati pe cei mai batrani si pe cei care nu au aceleasi idei ca si voi, diezii de azi. :)
    • +2 (18 voturi)    
      Daca ii faci "neomarxisti", poate meriti cenzura (Joi, 7 octombrie 2021, 10:42)

      emil bobu [utilizator] i-a raspuns lui salvatore

      Ai invatat cuvantul asta din propaganda ruseasca antieuropeana, pariez ca nici nu stii sa-l explici, dar il folosesti fara discernamant, fara sa te opresti sa-i examinezi originea si scopul in care a fost creat.
      • +1 (1 vot)    
        parerea lui! (Sâmbătă, 9 octombrie 2021, 0:22)

        Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui emil bobu

        Daca cineva se pretinde "minte deschisa", NU e cazul sa cenzureze parerile contrare - ci sa argumenteze convingator contra lor!
        De exemplu, eu am o parere FOARTE proasta despre cei care folosesc una-doua expresii gen "neomarxism", :sexomarxism" si alte rahaturi d'asteaaaa - dar n-as incerca sa-i cenzurez propriu-zis
  • +23 (23 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Joi, 7 octombrie 2021, 10:18)

    [anonim]

    • +5 (5 voturi)    
      piața rezidențială, dans al scaunelor goale (Joi, 7 octombrie 2021, 23:49)

      NicuPandemicu [utilizator] i-a raspuns lui

      Nu există nicio rațiune economică reală care să justifice creșteri nesfârșite de prețuri în condițiile unei cereri în scădere constantă. Un sfert dintre apartamentele din București zac deja goale. Puteți testa chestia asta empriric intrând în câteva scări de bloc la întâmplare și uitându-vă la tabelul cu nr. persoane de la întreținere.

      Depopularea României se produce pe toate canalele: și prin emigrație și prin scăderea natalității.Pleacă din țară populația tânără activă (20-39 de ani), iar copiii se nasc în alte țări.

      Mediul rural și urbanul mic, cele care au alimentat bulele imobiliare din 2008 și 2021 sunt azi pustii. Din satele fantomă nu vor mai veni studenți spre orașele mari.

      Cât de grav e declinul demografic? În următorii zeci de ani, populația totală a României va ajunge la maximum 7,7 milioane de locuitori, potrivit The Lancet. Deși ceva mai optimiste, predicțiile Eurostat (sistemul de referință NUTS – Nomenclature of territorial units for statistics) confirmă trendul. Bucureștiul scade constant până în 2050. La fel și Clujul, Iașiul ori Timișoara. TOATE regiunile românești din nomenclator sunt în proces de depopulare, cu o singură excepție.

      În tot acest timp, fondul imobiliar crește serios, pt. că se construiește mult mai mult decât se demolează.
      • +1 (1 vot)    
        16 milioane! (Sâmbătă, 9 octombrie 2021, 0:55)

        Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui NicuPandemicu

        Conform unui studiu al Bancii Mondiale (de prin 2014, cred), in 2050 populatia Romaniei va fi cam de 16 milioane (cred ca acesta era "scenariul pesimist", nu ca perspectivele ar fi devenit optimiste de atunci >:)
  • +25 (27 voturi)    
    heh (Joi, 7 octombrie 2021, 10:19)

    sentenced [utilizator]

    Acum 3 ani mi-am luat un apartament cu 3 camere (75 mp) intr-un bloc construit in '83.
    Bineinteles ca mi-as fi dorit intr-un bloc nou, insa cand am vazut cum sunt compartimentate apartamentele am renuntat la idee.
    Apartamentul meu din bloc comunist are o compartimentare mai logica decat 90% din ce se construieste acum.
    Nu inteleg nebunia asta dupa 'open space'-uri, adica prajesti un ou si-ti pute toata casa, sau absenta unei camari (cand ma uitam dupa un apartament in bloc nou am facut o observatie ca nu are camara, la care vanzatorul dezvoltatorului imi spune 'in ziua de azi ai magazinu' la parter, nu mai ai nevoie de camara... hahaha).
    • +16 (18 voturi)    
      in plus (Joi, 7 octombrie 2021, 11:28)

      Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui sentenced

      La constructiile noi, apartamentele de la ultimul etaj (ma refer la cele normale si banale) sunt "penthouse" si platesti extra. La alea vechi cica e naspa si pretul trebuie sa fie mai mic.

      E amuzant cum multi care au luat in constructii noi nu-si mai incap in piele de mandrie si superioritate, zicand de apartamentele vechi ca-s cutii de chibrituri, in conditiile in care dormitorul lor "mare" este mult mai mic decat unul dintr-un bloc comunist.
      • +10 (10 voturi)    
        adevarat (Joi, 7 octombrie 2021, 12:40)

        sentenced [utilizator] i-a raspuns lui Nevermind

        Ai dreptate. Am un prieten care vrea sa-si cumpere apartament si se uita la Urban in Brasov, cand mi-a aratat poze cu dormitorul nu imi venea sa cred, era ingust si lung (stil vagon). Efectiv pe latime iti incapea doar un pat cu doua noptiere. Au si apartamente mai ok insa sunt mult, mult mai scumpe.
        Singurele avantaje indubitabile pe care le-am identificat la blocurile noi vs cele vechi sunt: o casa a scarii si lifturi moderne.
    • 0 (6 voturi)    
      Ce bine ar fi daca ar fi (Joi, 7 octombrie 2021, 12:08)

      __Constantin__ [utilizator] i-a raspuns lui sentenced

      Dupa codul actual durata de viata proiectata la structura este de 50ani asa ca nu mai are mult (adica iese din raspunderea curenta si se intra la expertize). Dupa codul seismic P100/1-2013,P100/3-2019 actual forta seismica de nivel este de x ori mai mare (gradul de asigurare) decat in codul dupa care s-a construit in '83 P100-78-81 (nu-i sigur, se poate sa fie mai vechi, pt ca au fost proiecte tip facute de IPB mai inainte de '83). Dc te duci cu el la bnca pt evaluare sa fie de ipoteca poti sa ai o surpriza. Peste inca 10ani o sa valoreze numai terenul si pozitia dar pretul de vanzare o sa fie mai mic. Asta nu-i o solutie la 25-30 de ani cand ai familie. La aceeasi bani iti iei/faci casa pe terenul tau in periurban (loc de parcare magazin etc) aer curat si liniste - stress free.
    • -2 (4 voturi)    
      Depinde (Joi, 7 octombrie 2021, 13:17)

      doc_brown [utilizator] i-a raspuns lui sentenced

      Da, recunosc ca in foarte multe situatii compartimentarea blocurilor vechi e mult mai buna decat a celor noi, si asta va spune cineva care si-a luat in bloc nou intr-un ansamblu rezidential.
      Pana una alta, trebuie sa faci compromisuri si pana la urma tine de stilul de viata al fiecaruia.

      De ce am ales totusi bloc nou:
      - loc parcare subteran - ploua, ninge, n-ai treaba. Vin cu cumparaturile de la Market, le duc pe toate la lift si apoi in casa, one shot.
      - diferenta de pret (acum 3 ani cand am luat) nu era foarte mare fata de un bloc de 30 de ani .. un prieten chiar a vandut un apartament in aceeasi zona , bloc '85 .. mai scump cu 3000 euro decat am dat eu pe apartament .. mai putini m2, dar recunosc, compartimentat mai bine.
      - chestia cu openspace-ul .. asa este, confirm; poti sa ai cea mai smechera hota din lume si cu mare geam deschis, tot se duce mirosul .. insa si la openspace ai optiuni, poti de ex sa inchizi cu perete de sticla (sau zid clasic).
      - lipsa debaralei .. nu e chair asa; eu am pe hol un dulap facut la comanda pana in tavan care iti garantez ca are capacitate mai mare decat debaralele clasice (unde trebuie lasat loc sa deschizi usa) .. nu mai zic alte solutii de depozitare (precum paturile cu sistem hidraulic, inca o "debara" si acolo). Solutii sunt, sincer, prefer m2 aia sa ii am in living sau in alta camera.
      - mesterii - aici e o problema la care multi nu se gandesc; ok, iei inbloc vechi si te apuci de renovari; mult noroc sa gasesti meseriasi (pe electric, zidari, orice) .. o sa stai in santier destul de mult si o sa te coste (ca deh, nu vrei banuiesc sa ti instalatia electrica de 30 de ani cu o siguranta pe toate prizele din casa). Macar la cele noi, vii frumos la pre-receptie cu lista .. verifici, nu e conform, ai semnalat, se rezolva. Ramai doar cu mobilierul .. dar zidaria e gata, parchet/gresie gata, electricul gata (cu 12 sigurante pe apartament), prize prin toata casa.
      • +5 (7 voturi)    
        depinde (Joi, 7 octombrie 2021, 14:24)

        nea_caisa [utilizator] i-a raspuns lui doc_brown

        - locul de parcare e in cele mai multe cazuri platit separat. la preturi deloc modice. pentru constructor exista obligativitatea construirii lor, nu e musai sa le si vanda, asa ca au tot timpul sa astepte pentru pretul cerut.
        - diferenta de pret e in locul de parcare, daca il cumperi. altfel, lasi masina cine stie pe unde, ca langa bloc nu ai cum. deci, vrei nu vrei, mai scoti niste para si pentru parcare. e o tactica si aici.
        - dupa ce inchizi bucataria, cum o ventilezi? tragi tub de ventilatie prin tot livingul pana la geam? la geam ce faci? spargi peretele? iti da voie constructorul? nu prea poti face chiar ce vrei tu.
        - ce latime are dulapul? probabil in jur de 1m. succes daca ai de ingramatit prin el altceva decat haine, gen, articole sportive mai voluminoase.
        - mesterii. ne-a huruit un vecin in cap vreo 3 luni. a dat jos tot de pe pereti, inclusiv tamplaria de lemn si instalatia electrica veche care era din aia incastrata direct in beton, fara copex. 3 luni in plus la o eventuala chirie nu e un capat de lume sa astepti dupa o renovare completa a unui apartament vechi. diferenta de pret banui ca te duce la valoarea unui apartament nou, avand in vedere ca majoritatea le cumperi la gri si mai bagi 10-15-20.000 de euro in ele in functie de marime/mofturi.

        la blocurile vechi cea mai mare problema o reprezinta instalatiile. sunt vechi si ruginite si exista riscul sa-ti faca un vecin o bucurie de toti banii. am vazut, n-as dori la nimeni. nu ca blocurile noi ar sta mai bine, am vazut niste carpeli de te doare mintea. succes la gasit constructorul la 2 ani dupa livrare pentru eventuale remedieri.
    • -6 (6 voturi)    
      open space (Joi, 7 octombrie 2021, 13:34)

      vladm9 [utilizator] i-a raspuns lui sentenced

      Eu prefer openspace.
      Prefer un living cat mai spatios.
      Nu am probleme cu mirosul de mancare. Poate pentru ca e mare spatiul. Izolatia termica a blocurilor noi e buna. Am si geamuri mari. Balcon mare 33mp cu iesire din fiecare camera.
      Apartamentul e decomandat si are un hol foarte spatios.
      Mai am 2 apartamente date in chirie, am ales tot open space.
    • -5 (5 voturi)    
      open space 2 (Joi, 7 octombrie 2021, 13:38)

      vladm9 [utilizator] i-a raspuns lui sentenced

      Conteaza mult si de preferintele personale.
      Eu prefer o bucatarie cat un living.
      Prefer sa am spatiu suficient si in bucatarie, cu insula de gatit.
      Frigider spatios, cu 4 usi. sus frigider, jos congelatoare.
    • 0 (0 voturi)    
      ce sa zica si el? (Sâmbătă, 9 octombrie 2021, 1:02)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui sentenced

      Tre' sa-si vanda marfa! Chiar nu conteaza, pentru el, ca spune prostii!
      In ce ma priveste, dupa ce acum mai multi ani n-am fost capabila sa ies din casa vreo 15 zile si dupa ce asta-toamna am avut COVID (forma "medie", fara internare) am constat CAT de inspirata am fost, sa am mereu in casa provizii pentru 2 saptamani! ;)
  • +18 (18 voturi)    
    atata timp cat (Joi, 7 octombrie 2021, 10:24)

    liviu_ [utilizator]

    oamenii cumpara
    si cat autoritatile mafiote inchid ochii
    nu o sa se schimbe nimic!
    • +6 (8 voturi)    
      Da, ar trebui interzisa vinzarea caselor neconform (Joi, 7 octombrie 2021, 13:40)

      D-or [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

      Si a celor la care nu e asigurata evacuarea gazelor arse de centrale (in cazul in care nu au incalzire centralizata) deasupra aticului imobilului.

      Respectiv, fiecare apartament ar trebui sa beneficieze de un racord la un cos comun de fum la care sa-si racordeze centrala termica si/sau hota de bucatarie.
    • +8 (8 voturi)    
      ... (Joi, 7 octombrie 2021, 13:52)

      cartograful [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

      @liviu...lipsa planurilor urbanistice a dus la lipsa zonelor de extindere a oraselor si a proiectelor de renovare urbana >> lipsa de zone construibile >> preturi exagerate
      Speculatiile imobiliare si lipsa unei pregatiri deontologice a arhitectilor nu a ajuta prea mult.
      In plus problema nu e atacata la radacina vad...ca si in cazul altor articole nu se indica faptul ca aceleasi si aceleasi birouri de arhitectura cu conexiuni in OAR si UAUIM se ocupa de autorizarea marilor ansabluri de cutii de chibrituri.
  • +10 (10 voturi)    
    ... (Joi, 7 octombrie 2021, 14:24)

    a.nonim [utilizator]

    Nu pot decat sa-l felicit pe autor, nu doar pentru articolele foarte interesante, ci si pentru curajul de care da dovada. Sa afirmi ca arhitectura anilor 60-70 era cat se poate de coerenta atat din punct de vedere arhitectornic cat si al confortului (evindent in raport cu perioada respectiva), cand toata lumea vorbeste (fara a avea pic de habar) cu dispret de blocurile "cenusii", "comuniste", e o dovada de curaj.
    In perioada anilor 60-70 arhitectura romaneasca nu numai ca depasise scurta perioada stalinista, dar era perfect aliniata tendintelor vremii. In acel momnent se putea vorbi de o scoala romaneasca de arhitectura, continuatoare a celei interbelice. Din pacate au venit anii 80 in care declinul a fost evident, iar lovitura de gratie a venit dupa 90. A
    stazi nu doar ca lipsesc proiectele notabile, dar nici macar de proiecte decente nu poate fi vorba. Practic nu se mai poate vorbi de o scoala romaneasca de arhitectura. Arhitectul roman e doar o stampila pe servetelul clientului. Ca nu e capabil sa faca nimic, e una, dar cand isi pune stampila pe proiectele de renovare si reabilitare distruge si ce au facut inaintasii. Vile interbelice art deco sau neoromanesti dispar sub polistiren, si chiar mai rau, sunt impopotonate cu ormanente kitsch din spuma, care n-au nicio legatura cu arhitectura in general, nu doar cu stilul original. Daca in cazul unor case de secol XIX de obicei se face valva (uneori si cand nu e cazul), demolarea sau "reabilitarea" cladirilor de secol XX, nu mai vorbim de cele postbelice, trec absolut neobservate. O intreaga perioada din arhitectura romaneasca e pe cale sa fie stearsa.
  • +7 (7 voturi)    
    Cum e la altii (Joi, 7 octombrie 2021, 14:51)

    Moi1 [utilizator]

    Situatia intr-o tara cu pretentii mari de civilizatie.
    Apartamentele noi trebuie sa respecte niste standarde gen: dormitorul primar minim 16mp, cele secundar minim 12mp, anumiti parametri legati de izolare termica, dimensiunea usilor, existenta unui spatiu de depozitare (camera separata in pivnita de minim 8mp), etc...
    Se respecta limitele fata de vecini si exista norme stricte pt cei cu mobilitate redusa (rampe, usi late, lift incapator).
    Daar nici aici nu e totul roz: livingul si bucataria si holul sunt comasate intr-un spatiu comun minuscul (fierbi fasolea langa televizor care e langa papucii din hol). Baile nu mai au geamuri. Parterul (cu gradina, frumos) e ingropat sub nivelul solului si al strazii (ca sa impace limita de inaltime).
    Forme dubioase, camere in forma de triunghi sau pereti curbati, ciudatenii arhitecturale sa iasa banu! Garaje subterane in care nu poti parca decat din 5 miscari.
    Si toate la un prex x10 fata de ce vinde acum in Militari.
    Asa ca acu ma rog sa gasesc un apartament vechi, clasic, cu dormitoare si ferestre mici dar spatii comune mari, cu usa la bucatarie si cu gradina 1 m mai sus de strada.
  • +6 (6 voturi)    
    Mic ghid (Joi, 7 octombrie 2021, 22:09)

    Mihail. [utilizator]

    dezvoltatori = rechini
    oameni de afaceri = hoti ordinari
    eroi = spagari
    ...
  • +1 (1 vot)    
    de la un inginer din constructii (Vineri, 8 octombrie 2021, 20:02)

    Toni_Romania [utilizator]

    ”Daca vine un seism de 7 grade care sa dureze 55 secunde ca ala din 1977 primele blocuri care vor cadea vor fi multe din cele ridicate dupa 1990 (facute de "dezvoltatori", cu economii maxime, in viteza si la plesneala), apoi cele ceausiste in care s-au daramat in nestire pereti portanti pt. a se face "open space" si "bucatarii americane"... si de abia la urma blocurile cu bulina rosie.”

    Sa nu uitam ca la seism 77 din cele 33 blocuri turn cazute numai 3 au fost din alea facute intre 66 si 77 (unul total, doua avariate).
    • 0 (0 voturi)    
      In centru' vechi noi asteptam ... (Sâmbătă, 9 octombrie 2021, 8:54)

      __Constantin__ [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

      Probabil o sa "cada" un numar f.mic asa cum a fost si mai inainte comparat cu fondul construit. In schimb unele o sa sufere avarii structurale si vor fi declarate nelocuibile (propuse spre demolare); atunci cu adevarat vor conta numai terenul si pozitia (vezi centrul vechi :) ).


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by