La nici jumatate de an de la intrarea in vigoare a modificarilor aduse Legii Urbanismului, Ministerul Dezvoltarii vrea noi schimbari, potrivit unui proiect legislativ intrat in posesia HotNews.ro. Modificarile ar distorsiona - in opinia specialistilor in urbanism - piata imobiliara din Bucuresti, prin disparitia a doua filtre care, in prezent, mai potolesc furia dezvoltatorilor imobiliari. Cele doua filtre sint: Comisia Nationala a Monumentelor Istorice (urmeaza sa fie inlocuita de un Consiliu Interministerial) si Consiliul General al Municipiului Bucuresti (ce va fi inlocuit de Consiliile primariilor de sector).

Potrivit unui proiect de lege initiat de Ministerul Dezvoltarii, se va infiinta un Consiliu Interministerial pentru urbanism, zone protejate construite si zone de protectie a monumentelor istorice. Acesta va fi format din zece membri, 5 de la Ministerul Dezvoltarii si 5 de la Ministerul Culturii.

Consiliul Interministerial are ca atributii analizarea si aprobarea Planurilor Urbanistice Generale, Planurilor Urbanistice Zonale din zonele central ale oraselor, din zonele protejate si din zonele de protectie a monumentelor de categorie A. In prezent, Planurile Urbanistice Zonale din zonele protejate si din zona de protectie a monumentelor sunt date de Ministerul Culturii, prin directiile de specialitate, in urma consultarii unor comisii de specialitate.

Practic, daca acest Consiliu Interministerial va fi infiintat, Comisia Nationala a Monumentelor Istorice nu vor mai aviza interventiile din jurul monumentelor istorice, iar Directia de Cultura a Municipiului Bucuresti - proiectele din zonele protejate.

Proiectul de lege mai propune ca „in cazul in care, in termen de 30 de zile de la data depunerii documentatiei initiatorul documentatiei de urbanism sau imputernicitul sau nu primeste niciun raspuns din partea secretariatului Consiliului Interministerial, avizul se considera acordat tacit”. Si aici se ridica aceeasi problema ca in cazul legii autorizarii tacite a constructiilor pe care presedintele Traian Basescu nu a promulgat-o deoarece incuraja coruptia. Un functionar poate „uita” sa raspunda in 30 de zile, iar proiecte importante precum cel de la Palatul Stirbey sau de la Rosia Montana sa obtina un aziz favorabil fara ca macar sa fie discutate in Consiliul Interministerial.

In final, acest proiect de lege propune ca Planurile Urbanistice Zonale, care nu se afla in centrul Capitalei sau in zonele protajate, sa fie aprobate de Consiliile locale cu avizul Primariilor de sector. Conform legislatiei actuale, toate Planurile Urbanistice Zonale sunt aprobate de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, iar Planurile Urbanistice de Detaliu, de sectoare. Chiar si asa, din cauza PUD-urilor aprobate de sectoare, au aparut blocuri foarte inalte calare pe monumente sau in zone protajate.

Ce parere au specialistii despre modificarea Legii urbanismului

Dan Marin, vicepresedintele Filialei Bucuresti a Ordinului Arhitectilor din Romania:

- Majoritatea atributiilor preconizatei comisii interministeriale vizeaza subiecte cu o accentuata componenta culturala: zonele centrale ale oraselor, zonele protejate, zonele de protectie ale monumentelor de grupa A, in anumite cazuri si zonele de interes national. De ce trebuie ca aceste atributii - care prin natura lor apartin Ministerului Culturii si Patrimoniului National - sa treaca la Ministerul Dezvoltarii, in mod generic mai apropiat de zona investitiilor imobiliare si a unor lucrari de infrastructura situate, nu de putin ori, in conflict cu patrimoniul istoric?

- De ce trebuie ca acest minister, care si asa face cu greu fata unor probleme privind amenajarea teritoriului –urbanizarea haotica, prezenta zonelor de locuinte in teritorii inundabile sau cu alunecari de teren etc, sa preia, suplimentar, atributii ale Miniserului Culturii?

- Acest transfer de competente desfiinteaza de facto atributiile in materie de urbanism ale Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice. Nu trebuie uitat ca aceasta comisie a incurcat de multe ori planurile unor “dezvoltatori”, adica ale unor agresori ai patrimoniului istoric, legati de lumea afacerilor si politicii.

- Noua comisie interministeriala nu este de fapt noua, pentru ca ea a mai functionat pentru scurt timp in 2002. Formula a fost insa abandonata datorita diferentelor de viziune dintre Ministerului Culturii si Ministerul Dezvoltarii privind avizarea favorabila a unor proiecte.

- Acum lucrurile sunt mai grave, pentru ca, suplimentar, s-a introdus si procedura avizarii tacite: o simpla “neglijenta” sau incapacitatea administrativa – reala sau simulata - pot conduce la absenta raspunsului in termenul legal de 30 de zile si, pe aceasta cale, la avizarea automat favorabila a unui proiect, indiferent de calitatea lui!.

Peter Derer, presedintele Uniunii Arhitectilor din Romania:

- Restructurarea (demolarea) zonala realizata in majoritatea oraselor mari ale Romaniei, indeosebi in Bucuresti (pe cativa kilometri patrati din sud-vestul zonei istorice), intre 1975 si 1989, a avut la baza documentatii urbanistice aprobate de Comitetul pentru Problemele Consiliilor Populare (CPCP), un fel de Minister al Dezvoltarii si Turismului. Constienti ca orice minister al constructiilor si amenajarii teritoriului este in mod natural condus de filozofia dezvoltarii si producerii de valori noi (mai putin legata de mentalitatea de protejare), in 1990, grupul de initiativa pentru reinfiintarea fostei Directii a Monumentelor Istorice (disparuta in 1977), a apreciat ca necesara afilierea acesteia Ministerului Culturii (promotor al conservarii valorilor mostenite).

- Zonele Protejate se numesc asa deoarece contin valori culturale de importanta nationala sau locala, definitorii pentru istorie, peisaj, arta. Dupa 1990 ele au fost subevaluate prin diverse procedee pentru a permite specularea terenului de catre industria imobiliara (birouri, mall-uri, locuinte colective etc.) Tendinta a fost sustinuta intens de Consiliile locale si Primarii, fara ca vreun minister al constructiilor, amenajarii teritoriale sau dezvoltarii regionale sa fi reactionat in vreun fel. Poate da cineva un exemplu, unul singur?! Mai mult, nici un asemenea minister nu a creat conditiile pentru ca macar altii (de pilda societatea civila) sa apere valorile culturale din Zonele Protejate.

- Cu o randunica nu se face primavara: bunele intentii ale actualei ministrese a MTDR vor fi imediat invalidate de urmasul sau. Buna credinta si preocuparea personala referitoare la Monumente, Ansambluri si Zone Protejate ar trebui integrate unei structuri cu o filozofie adecvata, aceasta fiind numai un minister al bunurilor culturale. In consecinta, alternativa la proiectul de act normativ si la comisia interministeriala este transferul secretariatului acesteia ca birou al MCPN.

- Deocamdata, si probabil pe o lunga perspectiva, exportul de cultura (de la cinematografie pana la peisajul cultural) va reprezenta o parte importanta din comertul exterior al Romaniei.

Gheorghe Patrascu, arhitectul sef al Capitalei:

- Acest proiect a ajuns si la mine pentru a formula un punct de vedere. Comisia Interministeraila am desfiintat-o fiindca nu functiona. Sa vad eu doi ministri care semneaza avize in 30 de zile. Nu va functiona.

- Cat despre acordul tacit, cred ca incurajeza coruptia. In plus, nu este operativ fiindca trebuie confirmat in justitie. Ma rog, unii vor obtine si confirmarea in justitie. Referitor la trecerea Planurilor Urbanistice Zonale care nu sunt in centru, la sectoare, eu am cerut ca acestea sa fia avizate de Primaria Capitalei, si aprobate de Consiliile locale. Ca sa existe un control pentru tot orasul. Nicaieri in lume decizia pentru proiectele mari nu este luata de primariile de sector. Ati vazut ce s-a intamplat cu PUD-urile