Calea Victoriei (portiunea cuprinsa intre Guvern si Universitate) si Calea Grivitei (intre Gara de Nord si Piata Amzei), ar putea deveni trasee pietonale dupa largirea strazii Buzesti si crearea bulevardului Uranus, a declarat miercuri Constantin Enache, elaboratorul proiectului.

Calea VictorieiFoto: Norc.ro

“Nu ar trebui sa ne impiedicam de cele cateva case care se vor demola. Nu spun ca nu imi pare rau ca ele se demoleaza. Insa este un sacrificiu pentru a salva centrul orasului. Daca vom devia traficul pe noua artera, vom putea face pietonale o parte din Calea Victoriei si Calea Grivitei! Astfel va avea toata lumea de castigat! Sa ne amintim cum era Calea Victoriei in perioada interbelica. Erau doar cateva masini si in rest era plin de oameni. Acum avem doar un metru de trotuar, restul fiind plin de masini. Mergem in alte orase europene si ne place, pentru ca au strazi pietonale. Noi nu avem. Sigur, dupa largirea Buzestiului trebuie sa ne mai ocupam de dezvoltarea transportului in comun, dezvoltarea metroului, introducerea tramvaiului in centru ca sa putem transforma cele doua artere in pietonale. Acesta este doar primul pas. Pe langa transformarea celor doua strazi in pietonale, Uranus are si imense beneficii pentru trafic. Sa ne amintim ca la summit-ul NATO tot centrul a fost blocat. Nu era nici o alternativa de circulatie intre aeroport si parlament”, a explicat proiectantul.

Vezi aici o panorama a Caii Victoriei

Pe marginea noului bulevard se vor construi blocuri de sase etaje

ONG-istii sustin insa ca proiectul se poate face si fara demolarea atator cladiri importante pentru oras. Observatorul Urban al Uniunii Arhitectilor din Romania a venit astazi la Comisia Tehnica de Urbanism de pe langa Primaria Capitalei cu un traseu alternativ care permite salvarea a trei monumente. Hala Matache, Berzei nr. 81 si Berzei nr. 89. “Modificarile propuse de noi nu sunt foarte mari. Traseul este doar putin modificat astfel incat sa se pastreze cele trei monumente”, a declarat Florin Balteanu, reprezentantul Observatorului Urban al UAR. Comisia nu a discutat insa acest proiect. Sorin Gabrea, presedintele Comisiei Tehnice de Urbanism, a declarat ca Hala Matache va fi oricum salvata, ea fiind mutata mai in spate. “Una dintre strazile din spate, Haralambie Botescu, va fi inchisa, iar hala va fi mutata mai in spate si conectata la noua piata care se va realiza in spate. Asa a decis Primaria Capitalei in acord cu Ministerul Culturii. Oricum hala trebuia renovata, fiindca ati vazut cum arata. In ea se poate amenaja o berarie sau ceva de genul. Deocamdata nu stim cat va costa aceasta operatiune”, a declarat Gabrea.

Cea mai importanta problema a proiectului bulevardului Uranus ramane insa intocmirea regulamentului pentru cladirile care se vor construi de-a stanga si de-a dreapta noului bulevard. In acest moment terenurile din zona sunt inguste, lungi sau foarte mici, au forme neregulate si nu sunt irigate de strazi. Deocamdata legislatia nu permite reparcelarea terenurilor proprietate privata decat daca toti proprietarii sunt de acord. Astfel, exista sanse mici ca, in aceste conditii, zona sa se dezvolte coerent. Acest aspect a fost discutat astazi la Comisia Tehnica de Urbanism de pe langa Primaria Capitalei, hotarandu-se ca pe marginea bulevardului sa se construiasca cladiri cu o inaltime maxima de 21 de metri, respective 6 etaje. Asta nu rezolva insa problema reparcelarii terenurilor. “Putem face un regulament strict prin care sa interzicem o multime de lucruri, insa nu putem reparcela, deoarece legislatia nu permite astfel de operatiuni urbane cu implicarea concomitenta a institutiei publice si a investitorilor privati. Avem nevoie de o noua lege. Altfel nu prea avem cum rezolva situatia din astfel de zone”, a explicat Sorin Gabrea. Astfel, chiar si cu acest regulament, fara reparcelarea terenurilor va fi haos.