Nici nemții nu mai sunt ce au fost - Cum au ajuns trenurile germane să aibă întârzieri record

de Vlad Barza     HotNews.ro
Joi, 9 mai 2019, 9:51 Economie | Industrie Feroviara


Trenuri germane de mare viteza ICE
Foto: Deutsche Bahn
​Reputația Germaniei pentru punctualitate are de suferit după ce anul trecut un sfert dintre trenuri au avut întârzieri și compensațiile acordate pasagerilor au crescut și ele. Mulți spun că este nevoie de o reformă dură în sectorul feroviar german în care se fac două miliarde de călătorii anual, de peste 30 de ori mai multe ca la noi. Criticii spun că statul german investește în infrastructură mult prea puțin față de alte state și cei mai pesimiști spun că sectorul feroviar german este ”praf și pulbere”. Evident că nu este chiar așa, însă în articol puteți citi despre problemele unei țări pe care noi românii o invidiem și o respectăm.

Anul trecut. 2,7 milioane de pasageri ai Deutsche Bahn au cerut și au primit compensații pentru întârzierile trenurilor, totalul plătit fiind de 54 milioane euro, cu peste 50% mai mult decât în 2017. Media a fost de 20 de euro/pasager.

Regulile spun că un pasager al cărui tren a sosit cu cel puțin o oră întârziere va primi un sfert din contravaloarea biletului, iar dacă întârzierea este mai mare de două ore, pasagerul poate primi jumătate din cât a plătit pe bilet. În România, derogările nu permit pasagerilor să primească bani înapoi pentru întârzieri.



În 2018, un sfert dintre trenurile operate de Deutsche Bahn au avut întârzieri, iar anul acesta ponderea a fost de 22%. Trenurile de mare viteză ICE au avut și intervale în care rata întârzierilor a trecut de 30%.

Au fost ani în care Deutsche Bahn a avut sub 5% trenuri cu întârziere, dar în ultimii ani lucrurile s-au înrăutățit și subiectul este discutat tot mai des în Germania, în toate mediile. Există și planuri de remediere a problemelor, dar sunt destui care se îndoiesc că sunt realizabile.

Sunt și voci care spun că decăderea căilor ferate este încă un semn că puterea și influența Germaniei sunt și ele în declin, la fel cum și influența Angelei Merkel în Europa și în lume s-a diminuat mult.

Un motiv ține de investițiile medii în infrastructura feroviară care, spune asociația Allianz Pro Schiene, sunt chiar și sub media din Italia, țară cu o economie mult sub cea germană. Investițiile sunt de 66 euro/cap de locuitor în Germania, în timp ce în Olanda sunt de 128 euro, în UK sunt de 165 euro, iar în Elveția, de 328 euro, spun cei de la Allianz Pro Schiene.

Rețeaua necesită mai multe investiții și nu mai face față fiindcă numărul de pasageri a tot crescut și se preconizează că va crește. Un exemplu este linia Hamburg - Berlin, unde numărul de pasageri a crescut cu 35% în patru ani și Deutsche Bahn vrea ca din 2021 să fie două trenuri pe oră între aceste orașe.

Practic, numărul de pasageri transportați s-a dublat în ultimii 30 de ani și se preconizează încă o dublare până în 2030, însă mulți avertizează că este nevoie de un buget de investiții mult mai mare decât cei 10 miliarde euro alocați anual pentru cele 800 de șantiere de diverse dimensiuni.

Rețeaua de cale ferată din Germania are cam aceeași lungime ca acum un secol - în jurul a 33.000 km - dar pe multe rute traficul este și de trei ori mai intens. Germania a construit și liniile de mare viteză, dar zeci de linii secundare au fost închise.

Primele trenuri de mare viteză ICE au circulat în 1991 și de atunci rețeaua a fost extinsă la peste 3.000 km. Pe cele mai rapide tronsoane trenurile ”prind” peste 300 km/h și, spre exemplu, de la Munchen la Hamburg poți ajunge cu trenul în 5 ore și 35 de minute.

După un proiect de modernizare încheiat în 2017, călătoria între Munchen și Berlin, cele mai mari două orașe ale țării, a putut fi parcurs în sub patru ore. Distanța este de 500 km.

Trenul este foarte scump însă: de exemplu cineva care vrea să-și cumpere biletul chiar înainte de călătorie ar plăti cam 135-150 de euro doar dus. Dacă îl cumperi cu o lună înainte, poți găsi biletul și la 25 de euro, dacă pleci foarte dimineață sau seara târziu. Și între Berlin și Munchen biletul poate costa 150 de euro dacă este cumpărat chiar înainte de călătorie, însă cu câteva luni în avans pot fi găsite oferte și la sub 20 de euro.

Multe voci spun că, la fel ca SUA, și statul german favorizează sectorul auto și transpoprtul rutier, în detrimentul celui pe calea ferată. Bugetul de investiții ar trebui să se tripleze pentru ca sistemul feroviar german să ajungă la calitatea celui elvețian, spun susținătorii trenurilor.

O problemă este și că DB nu are destui mecanici de locomotivă, un recent raport citat de media arătând că ar fi nevoie de încă 700. Compania are 18.000 de mecanici și a angajat 1.000 anul trecut.

Alte critici se referă la strategia Deutsche Bahn care s-ar fi concentrat mult pe business-uri precum compania de marfă DB Schenker care s-a dezvoltat și face profit bun în multe țări ale lumii. Criticii spun că DB a neglijat calitatea serviciilor oferite în Germania, în timp ce a prosperat pe piețele străine.

Dincolo de critici, căile ferate germane rămân printre cele mai eficiente din lume, iar o comparație cu România nu-și are niciun rost. Dincolo de trenurile de mare viteză și de vagoanele confortabile, Germania are și excelentele sisteme de trenuri orășenești (regio-urbane) S-Bahn care fac mult mai simplă deplasarea în orașe precum Berlin, Munchen sau Frankfurt.

O dovadă de eficiență este la Frankfurt: între gară și aeroport cele mai rapide trenuri fac între 11 și 13 minute.


Surse: Politico, Deutsche Well, Guardian, Reuters


Citeste mai multe despre   
















5149 vizualizari

  • +4 (18 voturi)    
    Ba Germanii sunt aceeasi Germani (Joi, 9 mai 2019, 10:06)

    Habermas [utilizator]

    Dar sunt prea multi turci (emigranti sau fii sau nepoti de emigranti dar tot cu gandire de turc) care se dau Germani dar nu fac decat sa turceasca tot ce fac, rezultatul fiind numai erori, incetineala si prostie acolo unde lucreaza ei.
  • -4 (12 voturi)    
    Cu cat mai multe articole despre Germania si (Joi, 9 mai 2019, 10:13)

    Habermas [utilizator]

    modul cum lucreaza ei cu atat mai bine. Ce pot face Germanii pot face si Romanii - cel putin despre Moldoveni, Ardeleni si Banateni sunt sigur ca 90-100% din ei pot la fel de bine ca Germanii (atentie, nu am spus ca toti Germanii sunt performanti - exista si la ei lepre si taraie-brau). Pentru Dobrogeni si Olteni, nu risc un procent pentru ca nu imi dau seama foarte bine. Pentru Munteni, depinde, dar cred ca maxim 50% din ei pot lucra bine.
    • +1 (3 voturi)    
      da', dintre ungurii din (Joi, 9 mai 2019, 12:49)

      Ciprian1979c [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

      Covasna si Harghita cati pot?..ca vad ca le ai - 51,2340123431% e bun procentul? :))))
    • +2 (4 voturi)    
      Hai că suntem tâmpiți. (Joi, 9 mai 2019, 14:11)

      asavreau [utilizator] i-a raspuns lui Habermas

      Am ajuns să ne bucurăm că se întâmplă ceva rău și la alții.Valabil,inclusiv pentru autorul articolului.
  • +3 (15 voturi)    
    Nu mai sunt nici CE si nici CINE au fost. (Joi, 9 mai 2019, 10:44)

    D-or [utilizator]

    In curind vor fi minoritari in Germania.
  • -2 (6 voturi)    
    Cineva precis le plinge acum de mila (Joi, 9 mai 2019, 11:02)

    Intermezzo [utilizator]

    Dar care a enervat pe toata lumea prin pasiunea lui pentru muzica lui Wagner. Ma rog, printre altele ...
  • -3 (9 voturi)    
    deci (Joi, 9 mai 2019, 11:12)

    liviu_ [utilizator]

    1 - ma indoiesc ca intarzierile sunt ca la noi
    2 - reteaua este infinit mai mare
    3 - aia chiar dau despagubiri (cam mici, but still)
    4 - aia chiar o sa ia masuri

    mai vreti diferente?!
  • -1 (7 voturi)    
    Obsesia comparatiei (Joi, 9 mai 2019, 11:37)

    holinessdani [utilizator]

    Tot felul de comparatii inutile.
    Cand ei au inceput sa opereze trenurile de mare viteza in anii '80 la noi inca mai erau locomotive cu aburi si pe trenurile de calatori si de marfa.
    Bugetul lor e cat PIB-ul Romaniei.
    Cat e pretul biletului pe km la ei si cat la noi?
    Cum poti sa ai buget de investitii cand ai clienti care aveau salarii medii de sub 100 euro in anii '90, 100-200 euro in anii 2000, fata de 2000 si plus de euro la ei?
    Deci: la ce foloseste sa tot compari (adica sa bati campii)?
    Romania are o intarziere de 50-60 ani in domeniul infrastructurii si n-avea cum sa o recupereze mai ales cu cetateni care castiga 100-200 de euro pe luna.
    • -1 (7 voturi)    
      La noi, in anii 80 (Joi, 9 mai 2019, 12:57)

      Ciprian1979c [utilizator] i-a raspuns lui holinessdani

      se mergea mult mai repede decat acum! Glumesti?!...Muult mai repede! Gaseste oriice mers al trenurilor de atunci! Si-nca ceva, desi in anii 80 nu mai erau in nici un caz locoomotive pe aburi la noi: o locomotiva cu aburi, in 1930, atingea 205 km/h, pe anumite segmente in Anglia! Nu locomotivele sunt problema la noi, ci DOAR infrastructura! Iti spun eu care e pretul pt bilet , la un fel de persona(a vut vreo 5 opriri)l: Munchen -Kempten(180 km) - 14 euro! Bucuresti - Brasov(166 de km)tot cam atat! Doua ore si 15 minute in ambele cazuri! Da, stiu, spre Brasov e o line aproape total modernizata!
      • 0 (2 voturi)    
        Da, era mai bine inainte! (Joi, 9 mai 2019, 17:37)

        holinessdani [utilizator] i-a raspuns lui Ciprian1979c

        Bine domle, continua sa conspectezi din Congresul 14 al PCR.
        O sa vezi ca si la productia la hectar ii depasisem pe toti, da la noi mancarea era pe cartela.
  • -4 (6 voturi)    
    corect... (Joi, 9 mai 2019, 11:56)

    Martha Logu [utilizator]

    ... la atatia musu' si turci... ce vrei?
  • +6 (10 voturi)    
    Comentarii vs articol (Joi, 9 mai 2019, 12:23)

    ncop [utilizator]

    Analiza expertilor detaliate in articolul:

    * Investitii prea mici fata de restul tarilor din zona
    * Costurile biletelor
    * DB care s-a concentrat foarte mult si pe DB Schenker
    * Numarul mecanicilor de locomitva

    La final, se precizeaza ca DB este insa inca printre cele mai eficiente companii de transport/cai ferate din lume.

    Comentariile romanilor:

    * Turcii/minoritatile sunt de vina
  • -5 (5 voturi)    
    DB (Joi, 9 mai 2019, 12:32)

    Biok [utilizator]

    Sunt probleme ale unuia dintre cele mai bune sisteme din lume. Sigur ca se poate si mai bine. Ceea ce nu intelege autorul articolului e ca din pricina schimbarii de mentalitate transportul cu trenul e tot mai indragit. Masina pierde teren in Germania atat in urban (in favoarea bicicletei electrice in primul rand) cat si in interurban - in favoarea transportului feroviar.
    DB a fost o mare vaca de muls pt baieti destepti in ultimele doua decenii si progresele au intarziat. Dar e clar ca urmeaza un mare plan de investitii. E la fel si la multe alte domenii ale infrastructurii de transport.
  • +1 (3 voturi)    
    Nu doar feroviar (Joi, 9 mai 2019, 12:58)

    tony-s [utilizator]

    nemtii stau foarte rau, pe autostrazi e jale, nicaieri in vest nu e aglomeratia de pe autostrazile din germania in conditiile in care n-au mai construit mai nimic de pe vremea lui hitler de s-a ajuns ca spania sa aiba aproape dublu km de autostrada fata de germania.
  • +2 (4 voturi)    
    Nu doar feroviar (Joi, 9 mai 2019, 12:58)

    tony-s [utilizator]

    nemtii stau foarte rau, pe autostrazi e jale, nicaieri in vest nu e aglomeratia de pe autostrazile din germania in conditiile in care n-au mai construit mai nimic de pe vremea lui hitler de s-a ajuns ca spania sa aiba aproape dublu km de autostrada fata de germania.
  • +5 (7 voturi)    
    Germania e plina de turci si alti arabeti, (Joi, 9 mai 2019, 15:22)

    matematics89 [utilizator]

    Germania e plina de turci si alti arabeti, si cand spun plina...e fulll, pe langa ei, romani, albanezi, polonezi, rusi...e nebunie acolo, aproape ca nu mai vezi un neamt autentic...pe termen mediu si lung, germania e terminata, are o datorie uriasa si o generatie de viitor de 2 lei, toate legumele care stau pe social s-au adunat in Germania. Sa vedem cat mai merge asa si acolo...eu le mai dau 2-3 ani...dupa care, cel tarziu atunci, va veni o prabusire masiva a germaniei, frantei...a tuturor tarilor "model" de "democratie"...


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...





Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version