După o întreagă sarabandă de contestări în instanță, Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a decis să atribuie consorțiului condus de Alstom contractul pentru calea ferată Brașov – Sighișoara, loturile 1 și 3, scrie Club Feroviar. Este vorba de subsecțiunile: 1. Brașov – Apața și 3. Cața - Sighișoara, în total 86 km.

Brasov Sighisoara in Mersul Trenurilor din 2018Foto: Hotnews

Inițial, pe 5 iulie 2018, compania de infrastructură atribuise contractul pentru modernizarea tronsoanelor Brașov – Apața și Cața – Sighișoara către asocierea BRASIG Strabag -Swietelsky. Aceasta cu toate că oferta financiară a BRASIG a fost de 3,14 miliarde lei fără TVA, cu aproximativ 40 milioane de euro mai mult decât oferta clasată pe primul loc, cea depusă de către consorțiul RailWorks (format din companiile Aktor, Alstom, Arcada Company și Euroconstruct Trading ‘98).

Curtea de Apel București a anulat, pe 20 decembrie, decizia CFR SA prin care compania de infrastructură respinsese oferta depusă de consorțiul RailWorks. Magistrații au anulat, în același timp, decizia CFR SA prin care aceasta a admis oferta depusă de asocierea BraSig în procedura de atribuire a contractului pentru modernizarea subsectiunilor Brașov – Apața și Cața – Sighișoara, aflate pe secțiunea Brașov – Sighișoara, componentă a Coridorului Rin – Dunăre, pentru circulația trenurilor de călători cu viteză maximă de 160 km/h.

În consecință, Curtea de Apel București a constatat că oferta depusă de asocierea RailWorks este acceptabilă și obligă compania CFR SA să reevalueze cele două oferte, ținând însă cont de criticile aduse ofertei BRASIG (care s-a clasat pe locul 3 din punct de vedere financiar) de către ofertantul RailWorks.

Hotărârea Curții de Apel este definitivă.

În cursul zilei de joi CFR a dat o informare de presă despre subiect

Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA a desemnat Asocierea RailWorks câştigătoare a procedurii de licitaţie publică pentru modernizarea subsecţiunilor Braşov - Apaţa şi Caţa - Sighişoara, aflate pe secţiunea Braşov - Sighişoara, componentă a Coridorului Rin - Dunăre, pentru circulaţia cu viteza maximă de 160 km/h.

Oferta financiară a Asocierii RailWorks a fost de 2,9 mld. lei fără TVA, contractul de achiziţie publică urmând a fi încheiat şi semnat de ambele părţi la finalul perioadei legale de contestaţii.

Sursa de finanţare pentru modernizarea subsecţiunilor Braşov - Apaţa şi Caţa - Sighişoara, în lungime totală de 86 de km, este asigurată din fonduri nerambursabile şi de la bugetul de stat, iar obiectivul general al contractului este dezvoltarea infrastructurii şi suprastructurii feroviare pentru atingerea vitezei maxime de circulaţie de 160 km/h, pentru trenurile de călători.

Contractul prevede o gamă variată de lucrări de infrastructură şi suprastructură feroviară: terasamente, linii C.F, consolidări poduri, podeţe, tuneluri, pasaje superioare, linie de contact, sistem de informare a călătorilor, energoalimentare, telecomunicaţii, comunicaţii pentru semnalizare, fibră optică, supraveghere video, instalatii electrice, instalatii sanitare, instalaţii termoventilaţie, apărări de maluri, semnalizare, protecţia mediului.

Despre Brașov - Sighișoara

Trenurile circulă din 1873 între Brașov și Sighișoara și, dacă la început drumul dura șase ore, spre 1910 cele mai rapide trenuri Expres ajungeau să facă sub trei ore. În 1970 trenurile Rapide reușeau să parcurgă cei 130 km într-o oră și 37 de minute, iar în 2005 trenurile făceau puțin peste 100 de minute. Acum, drumul durează între 160 și 250 de minute, după lucrări timpii ar trebui să scadă până la un nivel de 47 de minute (!) pentru trenurile cele mai rapide.

Restricțiile de viteză s-au înmulțit în ultimul deceniu și timpii au crescut, trenurile IR de acum ajungând să facă tot cât făceau acum 30 de ani ”personalele” care opreau în toate stațiile. Cel mai rapid tren de acum face cu 55 de minute mai mult decât făceau trenurile rapide în 2005. Între Brașov și Sighișoara sunt 20 de gări, dublu față de acum 145 de ani.

Ruta se va scurta cu 17,72 km (de la 130,27 km, la 112,55 km).

De ce este nevoie de reabilitare

”Principalele probleme și constrângeri ale liniei de cale ferată și a gărilor aferente sunt cauzate în parte de parametrii iniţiali ai liniei (razele reduse ale curbelor care impun reducerea vitezei), iar pe de altă parte fondurile insuficiente alocate pe parcursul ultimilor ani pentru lucrări de reparații capitale și mentenanță”, se spunea într-o notă de fundamentare privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii.