Sectorul feroviar românesc are nevoie de investiții de peste 12 miliarde euro

de Vlad Barza     HotNews.ro
Duminică, 7 iulie 2019, 18:45 Economie | Industrie Feroviara


Linii de cale ferata
Foto: Hotnews
​Ministerul Transporturilor a pus în dezbatere publică Strategia feroviară 2019-2023, din care reiese că România are nevoie, în această perioadă, de investiții în valoare de 12,8 miliarde de euro. Banii ar urma să fie folosiți pentru creşterea competitivităţii transportului feroviar pe piaţa internă, dar și pentru integrarea în spaţiul feroviar unic european, scrie Club Feroviar.

În perioada 2019-2023, ar urma să fie cheltuiți pentru creşterea competitivităţii transportului feroviar pe piaţa internă 3,59 miliarde de lei, din care 469,88 milioane de euro în acest an. Cei mai mulți bani – puțin peste trei miliarde de euro, din care 459,44 milioane de euro în 2019 – vor fi alocați pentru creşterea vitezei de circulaţie pe infrastructura feroviară existentă.

Integrarea în spaţiul feroviar unic european va mai costa încă 9,23 miliarde de euro, din care 680,56 milioane de euro în acest an. Grosul sumei, de 7,2 miliarde de euro (679,7 milioane de euro în acest an) va fi direcționat către reabilitarea şi modernizarea infrastructurii coridoarelor feroviare internaţionale. La capitolul ”Integrarea în reţeaua feroviară europeană de mare viteză” nu este prevăzut niciun euro.

În document se face o analiză a stării actuale a infrastructurii feroviare din România, cu concluzii deloc îmbucurătoare.

Astfel, potrivit Strategiei, finanţarea insuficientă a întreţinerii, reparării şi reînnoirii infrastructurii feroviare a condus la degradarea progresivă a acesteia şi la creşterea gradului general de uzură a componentelor infrastructurii. Scadenţele la reînnoire ale elementelor de infrastructură feroviară au crescut semnificativ, ajungând la peste 60% pentru majoritatea subsistemelor feroviare.

”Starea actuală a infrastructurii feroviare reprezintă în prezent un important element limitativ al performanţelor circulaţiei trenurilor. Media pe reţea a vitezelor maxime permise reprezintă 70,7% din viteza maximă proiectată, iar media vitezelor comerciale realizate în traficul de călători reprezintă mai puţin de 45% din viteza proiectată a reţelei feroviare”, se arată în documentul citat.

Consecinţa finanţării necorespunzătoare a întreţinerii, reparării şi reînnoirii infrastructurii feroviare este degradarea progresivă a acesteia şi apariţia din ce în ce mai frecventă a unor defectări care necesită limitarea vitezei de circulaţie a trenurilor pentru asigurarea condiţiilor minimale de siguranţă.

În aceste condiții, pentru perioada următoare este necesar un program accelerat de reînnoire care să vizeze creşterea progresivă a ritmului anual de refacţie a liniilor curente şi directe până la un nivel de minim 550 km anual. Conform programului cadru de recuperare a restanţelor privind reînnoirea, în primii 10 ani se propune refacerea a 4.545 km de linii curente şi directe.

O mare problemă cu care se confruntă sistemul feroviar românesc este legată de ponderea redusă a electrificării, ceea ce face ca pe majoritatea căilor ferate să se circule cu tracțiune Diesel.

Reţeaua feroviară națională include 4.030 km de linie electrificată, care reprezintă mai puţin de 40% din lungimea totală a reţelei. Gradul de electrificare al reţelei feroviare române este inferior mediei Uniunii Europene, unde ponderea liniilor electrificate este de 53%.

”Ca urmare, necesitatea creşterii gradului de electrificare a reţelei feroviare române derivă pe de o parte din obligaţia – în calitate de stat membru UE – privind alinierea la politica europeană în domeniul transporturilor, iar pe de altă parte din necesitatea internă de a asigura reducerea dependenţei de petrol a economiei naţionale şi reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră şi a emisiilor de substanţe poluante”, se arată în Strategia feroviară 2019-2023.

Astfel, se pune problema creşterii gradului de electrificare al reţelei feroviare prin electrificarea unor secţiuni de cale ferată, cu focalizare asupra liniilor reţelei TEN-T. Master Planul General de Transport prevede electrificarea, până în anul 2030, a unor linii precum Cluj - Oradea, Constanța - Mangalia sau București - Giurgiu.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.
















2496 vizualizari

  • +4 (4 voturi)    
    Bani de tocat degeaba pe ultimul drum,de psdei (Duminică, 7 iulie 2019, 18:53)

    Plagarus [utilizator]

    I-a cantat Cucul prohodul CFRului asa ca în funcţie de locul unde este auzit, poate prevesti doar răul (moartea, boală, nenorocul, sărăcia, singurătatea )
  • +2 (2 voturi)    
    #wageledgrowth (Duminică, 7 iulie 2019, 19:07)

    Anonym [utilizator]

    ce investitii?!?!
    sunteti prosti??

    Semnat: Socol
  • +2 (2 voturi)    
    Toti vor ucide CFR! (Duminică, 7 iulie 2019, 19:23)

    Marionette [utilizator]

    Sa nu uitam ca suntem la Peakoil. In 7 ani CFR va fi principalul mijloc de transport pentru 90% dintre cetateni.
    Asa ca exista interese ca CFR sa fie prezentat ca un sector invechit care are nevoie de investitii mari de 15 miliarde, fapt pentru care mai bine il dam pe 2 miliarde lui X.
    X peste 7 ani va produce 5 miliarde pe an de pe pielea romanilor.
    Cam asta se doreste de catre toti cu CFR.
  • +3 (3 voturi)    
    Nu sint bani decat pentru bugetari (Duminică, 7 iulie 2019, 19:44)

    mihai2015 [utilizator]

    Nu inteleg aceste articole, in programul de guvernare scrie clar: bani doar la bugetari, pensii speciale, politisti iesiti la pensie la 45 de ani, etc, si sa nu uit parlamentari
    Un parlamantar roman are salariu + indemnizatie cam 9000 de dolari (aproape 35000 de lei) pe luna, fix cat un senator in SUA, doar ca la ei senatori si reprezentanti sint mai putini decat parlamentarii romani.
  • +3 (3 voturi)    
    . (Duminică, 7 iulie 2019, 19:48)

    theo667 [utilizator]

    12 miliarde? euro? sigur ca da, dar nu acum in iulie ca e cald, dar in septembrie sigur.
  • +2 (2 voturi)    
    psd este de vina (Duminică, 7 iulie 2019, 20:16)

    torna_fratre [utilizator]

    se afla la guvernare din 2012.
    sa nu aud rahatul cu guvernul tehnocrat caci banii erau la dancu aka dragnea...
    deci 7 ani psd nu a bagat 1 leu in cfr...dna sa le i-a banii la hotzii psdisti si sa-i aloce infrastructurii feroviare.
    daca in cei 7 ani de hotie psd se aloca 1.5 mld euro/an cfr acum eram in rand cu lumea civilizata...nu la stadiul de transport feroviar made in india...
  • +3 (3 voturi)    
    Incepeti prin a curata CFR de firmele capusa, (Duminică, 7 iulie 2019, 21:17)

    bigbrother [utilizator]

    de nepotism si diversi trepadusi politici pusi acolo doar ca sa blocheze orice miscare nedorita de politicieni.

    In al doilea rand, trebuie folosita experienta internationala din tari in care trenul este folosit in mod frecvent, gen Austria, Elvetia, Franta, Australia (pentru transport de marfa), China si evident, Japonia. Din experienta personal pot spune ca este o diferenta enorma si am avea de castigat din experienta lor. Deja austriecii au inclus Clujul si Oradea ca destinatie pentru trenurile lor.

    In al treilea rand, pentru a deveni competitivi este nevoie de o promovare a serviciilor feroviare prin oferirea de calitate in transport. Iar aici suntem deficiatari rau de tot, incepand de la garniturile de tren si terminand cu garile in colaps si Nasul pus pe spaga. Tehnologia ne poate ajuta foarte mult in zilele noastre si trebuie folosita peste tot unde se poate.

    In al patrulea rand, viteza de circulatie trebuie sa creasca cel putin intre orasele mari, a.i de ex drumul Bucuresti-Brasov sa nu dureze mai mult de o ora si ceva in loc de 2 ore jumatate chiar 3 ore si ceva. Adica timpul actual sa se reduca cel putin la trei sferturi daca nu chiar la jumatate pentru calatoriile intre orasele mari.

    Evident, pe langa viteza trebuie sa fie mai multe trenuri pe parcurs a.i sa preia cat mai multi calatori care altfel ar apela la alte mijloace de transport. Si aici trebuie gandite ce trenuri se cumpara a.i sa nu dam banii pe ciurucurile altora.
    Cel mai bine productia locala ar trebui impulsionata,macar prin a cere furnizorilor sa realizeze o parte din productie aici. Daca putem face elicoptere, tancuri si metrouri aici cu siguranta e loc si de trenuri made in Romania.
  • +2 (2 voturi)    
    Ma bucur mult ... (Duminică, 7 iulie 2019, 21:43)

    OvidiuRosca [anonim]

    ... ca nimeni nu e vinovat de situatia in care s-a ajuns.
    Prin urmare, toti si-au facut datoria, inclusiv cei care controleaza si justitia.
  • +3 (3 voturi)    
    Mai degraba (Duminică, 7 iulie 2019, 22:05)

    PlutoniumBoy [utilizator]

    cade un asteroid decat sa se stranga banii astia si sa se investeasca in CFR.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...





Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version