Cum poate o linie de cale ferată să ”zdruncine” un guvern - Exemplul italian

de Vlad Barza     HotNews.ro
Vineri, 9 august 2019, 10:14 Economie | Industrie Feroviara


Lucrari la tunelul Torino - Lyon
Foto: La Transalpine Lyon Turin
Alegeri anticipate sau guvern de tehnocrați? Viitorul politic al Italiei este incert după ce joi, Matteo Salvini, omul forte al guvernului italian și liderul Ligii, a ”decretat” destrămarea coaliției aflată de 14 luni la guvernare. Picătura care a umplut paharul a fost votul pozitiv dat de Parlament proiectului construcției liniei de mare viteză Torino - Lyon care va costa peste 25 miliarde euro, din care 8 miliarde euro pentru un tunel de 57 km. Unul dintre partidele aflate la guvernare se opune cu vehemență proiectului despre care cele două țări discută de trei decenii.

Din iunie 2018 Italia este condusă de o coaliție considerată de mulți ca fiind ciudată, o coaliție formată din partidul de extremă dreaptă Liga și partidul anti-sistem Mișcarea 5 Stele.

Cele două partide au avut, prin intermediul liderilor lor, multe dispute pe numeroase subiecte, dar niciunul nu a fost mai controversat decât proiectul liniei de mare viteză Torino - Lyon.

Senatul italian a respins miercuri moțiunea celor de 5 Stele care cereau ca proiectul, la care se lucrează de ani buni, să fie stopat. Moțiunea a fost respinsă cu 181 voturi la 110, proiectul feroviar fiind susținut de partenerul de la guvernare al celor de 5 Stele, Liga.

Coalția de la guvernare se "clătina" oricum din cauza multelor disensiuni, iar o mare problemă este și faptul că Danilo Toninelli, ministrul Tranporturilor și membru al Mișcării 5 Stele, se opune proiectului, iar Salvini, care este vicepremier, dar și ministru de interne, i-a cerut în mod repetat demisia și a spus că nu este competent pentru funcție.

Joi, Salvini a declanșat criza și a cerut alegerile anticipate, susținând că nu mai există o coaliție. "Să mergem cât mai rapid la Parlament pentru a lua act că nu mai există majoritate (...) și să dăm rapid cuvântul alegătorilor (...) Este inutil să mergem mai departe cu „nu” și dispute, ca în aceste ultime săptămâni, italienii au nevoie de certitudini și de un guvern care lucrează".

În replică, premierul Giuseppe Conte a spus că Salvini trebuie să explice alegătorilor de ce vrea să destrame coaliția de la guvernare. Premierul a mai spus că Salvini nu are cum să convoace parlamentul și nici să ”stabilească agenda unei crize politice”. Premierul Conte, care este mai apropiat de Mișcarea 5 Stele, a spus că nu va mai accepta atacurile lui Salvini asupra miniștrilor din guvern.

Dar de ce proiectul feroviar TAV este atât de controversat? Totul este legat de bani și de modul cum sunt folosiți.

Franța și Italia lucrează de peste 25 de ani la o linie de mare viteză între cele două orașe. Italienii vorbesc despre ”Progetto di ferrovia Torino-Lione”, iar francezii se referă la ”Liaison ferroviaire transalpine Lyon - Turin”. Oricum i s-ar spune uriașei lucrări, cele două părți se înțeleg tot mai rău pe zi ce trece.

Proiectul căii ferate de mare viteză va permite, dacă va fi finalizat, o înjumătățire a timpilor de rulare pentru cele mai rapide trenuri, chiar și 107 minute, însă costurile întregului proiect sunt uriașe: 26 miliarde euro pentru 270 km. Vitezele maxime vor fi de 220 km/h pentru trenurile de pasageri și de 100 km/h pentru cele de marfă.

Nu pasagerii sunt ținta, ci camioanele, partizanii proiectului spunând că va scădea poluarea, fiindcă transportul de marfă va fi mutat de pe camioane, către trenuri. Criticii spun că nu se va întâmpla așa ceva.

Cel mai scump segment este un mega-tunel de bază de 57 km care se estimează că va costa 8,6 miliarde euro, lucrările la el au început și, dacă totul va merge bine, trenurile ar putea să-l străbată abia din 2029. Însă lucrurile nu merg bine deloc, iar tunelul a scos lumea în stradă - atât pro cât și contra - a creat disensiuni în coaliția de guvernare de la Roma și a generat certuri și cu Franța unde s-au declanșat scandaluri cu ”iz” de corupție, dar și de minciună.

Propunerea acestui tunel a apărut în 1991 și de atunci s-au întâmplat multe. La orice proiect major de infrastructură costurile finale sunt mai mari decât cele inițiale, estimate, însă aici diferența este atât de mare, încât în Franța autoritățile s-au sesizat, mai ales că un raport al Curții Franceze de Audit arăta că pentru întreaga linie de mare viteză costurile estimate au crescut de la 12 miliarde euro în 2002, la 26 miliarde euro un deceniu mai târziu. Prețul de 100 milioane euro/km ar însemna că suntem în fața celei mai scumpe linii de mare viteză din Europa, unde costul mediu pentru astfel de linii este 25 milioane euro și rar trece de 50 miloane euro/km pentru zonele de munte.

Soarta uriașului tunel este strâns legată de situația politică din Italia care din luna mai anul trecut are un guvern populist ce a fost constituit după multe luni de incertitudini. Din primăvara anului trecut Italia are un nou premier, Giuseppe Conte și o coaliție formată din mișcarea anti-sistem 5 Stele (Movimento 5 Stelle) și partidul de extremă dreaptă ”Lega” (Liga).

Și în Franța au fost voci care au cerut oprirea proiectului, dar diferența este că în Italia aceste voci sunt chiar la vârf unde subiectul este văzut diferit de cei doi vicepermieri: Matteo Salvini de la Liga și Luigi Di Maio de la Mișcarea 5 Stele (M5S).

Mișcarea 5 Stele a avut un discurs dur contra proiectului TAV dar acesta s-a întețit după prăbușirea pe 14 august anul trecut a podului de autostradă Morandi, de lângă Genova, tragedie ce a făcut peste 40 de morți.

M5S a spus că tunelul este o risipă de bani, în timp ce infrastructura Italiei are nevoie urgentă de modernizare, nu de lucrări ”faraonice” care nu aduc un real câștig. La toate se adaugă și faptul că Italia a anunțat recent că a intrat în recesiune, iar opozanții construcției tunelului spun că nu este deloc un moment bun să se ”arunce” atât de mulți bani.

Surse: AFP, Le Monde, Reuters


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.














5760 vizualizari

  • +6 (6 voturi)    
    Ia sa plece ALDE din coalitie (Vineri, 9 august 2019, 10:41)

    PlutoniumBoy [utilizator]

    oare face PSD anticipate?
    • +4 (4 voturi)    
      clar nu (Vineri, 9 august 2019, 10:58)

      mmmircea [utilizator] i-a raspuns lui PlutoniumBoy

      si are sanse sa scape si din motiune de cenzura. Chiar daca paraseste barca PSD-ului, ALDE o face cu 3-4% in sondaje, e evident ca nu isi doreste in ruptul capului alegeri anticipate acum. Monta si Pro Romania, castiga si ei din naufragiul Veoricai si desi trag cu toate tunurile in ea prin presa, in cazul unei motiuni de cenzura, mizez ca se vor eschiva in cel mai bun caz.
  • +6 (6 voturi)    
    Este o investiție bună. Eficientă. (Vineri, 9 august 2019, 10:44)

    Raoke [utilizator]

    Costurile se vor amortiza în timp. Contribuie la reducerea poluării. Nu înțeleg de ce nu-l vor.
  • +7 (7 voturi)    
    Cel mai grav lucru (Vineri, 9 august 2019, 11:29)

    Rahan5 [utilizator]

    este ca francezii au inceput sa sape din Franta de mai mult timp.
    Este o idiotenie ca Italia sa se retraga daca au promis ferm ca fac jumate din tunel si francezii au inceput deja sa sape pe partea cealalta. Nu e o scuza nici o Criza Economica. Doar un razboi poate fi o scuza.
  • +4 (4 voturi)    
    E f scump, dar e "ecologic" si bun pt comert (Vineri, 9 august 2019, 13:08)

    animatron [utilizator]

    De vreo 30 de ani se chinuie, au batut chiar si recordurile negative ale autostrazilor romanesti (ceea ce nu e de mirare pt cine cunoaste Italia si problemele ei).

    Proiectul e cu adevarat faraonic, extrem de scump (cu banii aia se pot ameliora toate podurile din Italia) si e conotat politic in lupta "dreapta-stanga" si "capitalisti-ecologisti".

    M5stele e o miscare populista de centru-stanga, anti-sistem, care s-a bucurat pana nu demult de popularitate (cat timp n-a guvernat).

    Dupa ce miscarea a castigat primele primarii lumea a inceput sa priceapa ca totul era doar propaganda si ca M5stele era dezorganizata, haotica ideologic, lipsita de oameni cu experienta si infiltrata de tot felul de dubiosi oportunisti (unii au si fost arestati pt acte de coruptie).

    Electoratul i s-a redus la jumatate in doar 2 ani, in timp ce aliatul Lega si-a triplat intentia de vot.

    Salvini, seful Lega, cel care a luat-o acum 6 ani de la un 4% si a dus-o la o treime din voturi la europarlamentare, a simtit ca e momentul sa dea lovitura si eventual sa scape de acest aliat populist care nu apartine nici unui mare grup politic european.

    Sondajele dau o cota de 15% pt M5stele si de 36-38% pt Lega lui Salvini.

    Sistemul italian ofera un bonus de mandate partidului care castiga alegerile, astfel incat, eventual cu ajutorul nationalistilor din "Fratii Italiei", ministrul Salvini ar putea guverna singur Italia, Lega devenind la fel de puternica in Italia pe cat e FIDESZ in Ungaria sau PiS in Polonia.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...





Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version