​Ungaria a lansat licitația pentru electrificarea și reabilitarea a 55 km ai liniei de cale ferată ce leagă Oradea de Budapesta. Dintre cele cinci linii transfrontaliere dintre cele două țări, doar una este electrificată. Ungaria a modernizat mult rețeaua feroviară în ultimii ani, fiind porțiuni importante cu viteze de peste 100 km/h. Pe de altă parte, la noi, electrificarea liniei Cluj - Oradea este în discuții de ani buni, dar va mai dura.

Tren al MAVFoto: MAV Start

Între Budapesta și Oradea sunt 247 km, iar ungurii vor electrifca și moderniza 55 km, între Püspökladány și Biharkeresztes (localitate situată la 13 km de Episcopia Bihor).

Companiile care vor să participe la licitație trebuie să depună până pe 15 octombrie documentele, iar proiectul finanțat cu fonduri europene trebuie terminat în 36 de luni de la semnarea contractului.

Linia va permite viteze de 160 km/h. În prezent cei 55 km dintre Püspökladány și Biharkeresztes sunt parcurși între 56 și 62 de minute.

Între Oradea și Budapesta sunt 247 km și trei trenuri directe pe zi, cel mai rapid făcând 4 ore și 45 de minute. Cea mai rapidă porțiune este Budapesta - Szolnok, unde cei 100 km sunt parcurși de trenurile IC în 74 de minute.

Ungaria a modernizat toate liniile importante ce leagă Budapesta de țările vecine, iar cel mai aglomerat tronson este cel vest-est Hegyeshalom – Lökösháza (de la granița austriacă la cea cu România).

Sursa: Rail Journal