Se împlinesc 150 de ani de la deschiderea primei căi ferate din Principatele Române. În prezent călătoria București-Giurgiu este lungă pentru că podul de la Grădiștea rămâne nerefăcut

de Vlad Barza     HotNews.ro
Joi, 31 octombrie 2019, 14:37 Economie | Industrie Feroviara


Iuteala maxima 60 kmh
Foto: Hotnews
​La 31 octombrie 1869, acum 150 de ani, circula în premieră un tren în Principatele Române, între București și Giurgiu. Foarte mulți s-au opus construirii acestei căi ferate care s-a dovedit utilă până la urmă. Însă, București - Giurgiu este în prezent un drum lung, prin Videle, fiindcă podul de la Grădiștea, prăbușit după o viitură acum 14 ani, nu a fost refăcut.

Pe stil vechi data era 19 octombrie 1869, pe stil nou era 31 octombrie. România a adoptat oficial stilul nou în aprilie 1919 (1 aprilie, a devenit 14 aprilie 1919).

Amănunt interesant: existau trei variante pentru prima cale ferată din Principate: de la București către Brăila, Galați sau Giurgiu, cele trei mari porturi. A fost aleasă varianta Giurgiu pentru că era cea mai scurtă, cea mai rapid de construit și cu o singură trecere a unui curs de apă (cea peste Argeș care acum constituie un punct nevralgic al rețelei).

Linia a fost concesionată englezilor de la J. T. Barkley în 1865, lucrările desfășurându-se între 1866 și 1869.

Înainte de începerea lucrărilor, foarte mulți s-au opus construirii căii ferate, inclusiv proprietarii de terenuri din zonă care se temeau că trebuie să taie viile, dar s-au opus vehement și sute de oameni din Giurgiu. De exemplu, primarul din orașul dunărean a trimis petiții pentru ca gara să fie amplasată în afara orașului, iar birjarii și hangiii se temeau că își vor pierde clienții care vor folosi trenul pentru a ajunge de la gară, la port.

Pe această cale ferată de 64 km viteza medie era de 30 km/h, iar jumătate de secol trenul a fost tractat și de legendara locomotivă Călugăreni, a cărei machetă poate fi văzută la muzeul CFR de la peronul 14 al Gării de Nord.

Drumul de fier către Dunăre pleca din fosta Gara Filaret, cea mai veche gară a Capitalei, și se îndrepta către Dunăre, de unde pe calea apei se călătorea către Occident. Calea ferată a fost esențială pentru transportul trupelor în Războiul de Independență (1877-78), iar din 1872 a fost legată și cu restul țării, după inaugurarea căii ferate ce lega Bucureștiul de Moldova. Gara Filaret a funcționat până în 1960 cand clădirea a devenit autogară.

Trenul București - Giurgiu avea trei vagoane: unul de clasa I mai confortabil (12 locuri), unul de clasa a doua cu 24 de locuri și unul de a treia (32 de locuri).


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















1208 vizualizari

  • +3 (3 voturi)    
    Deci „democrații” actuali nu pot repara ce-au (Joi, 31 octombrie 2019, 14:44)

    prec [utilizator]

    făcut ăia acum două secole!!!???
    Dar noi dăm pensii „speciale”, vouchere de vacanță și pensionăm lifte la 40 de ani.
  • +1 (1 vot)    
    "iuteala maxima" (Joi, 31 octombrie 2019, 15:58)

    Crup [utilizator]

    Acum vreun an de zile, in asteptarea trenului, ma plimbam prin gara din Oradea. In acea gara sunt doua locomite cu aburi din perioada interbelica, pe post de exponate, foarte interesante. Si pe una dintre ele am vazut exact asa o placuta, "iuteala maxima 140 km pe ora".
    M-a amuzat exprimarea veche, cu iuteala in loc de viteza, cum de altfel m-a amuzat ca farul ala de sus, din mijloc, functiona (banuiesc ca era bransat printr-un cablu) la reteau electrica din zona.
    Tot asteptand sa-mi vina trenul, ma plimbam pe peroane, printre trenurile care vedeau si plecau. Si la un moment dat, observa pe locomotiva Diesel a unui tren ce tocmai sosise, o placuta pe care scris "viteza maxima 130 km/h".
    Am ramas masca! Adica locomotiva aia interbelica, pe aburi, care functiona cu pacura avea viteza maxima 140 km/h si asta Diesel, actuala, viteza mai mica, adica de 130 km/h! :))))
  • 0 (0 voturi)    
    O rusine! (Joi, 31 octombrie 2019, 17:52)

    trandafil [utilizator]

    Starea actuala a cailor ferate este oglinda impotentei si delasarii noastre. In vremea lui Carol I, Romania a construit 1000 km de cale ferata in 10 ani, cu care cu boi, cu tarnacopul, cu harletul, fara fonduri euopene, fara utilaje performante, fara firme din diverse tari. Iar acum, in 10 ani n-am fost in stare sa reparam CF Brasov - Simeria. Ce sa mai vorbim de podul Gradistea, care s-a prabusit acum 14 ani si am preferat sa-l ocolim decat sa-l reparam.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...





Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by