Articol susținut de grupul Grampet

Renovarea celei mai tranzitate gări europene vine ”la pachet” cu multe întrebări - Ar trebui o gară să arate precum un aeroport și să fie plină de magazine?

de Vlad Barza     HotNews.ro
Miercuri, 15 ianuarie 2020, 9:17 Economie | Industrie Feroviara


Cum va arata zona Gare du Nord, Paris
Foto: stationord.fr
​Spre deosebire de Gara de Nord a Bucureștiului, cea din Paris chiar va fi renovată și proiectul de 600 de milioane de euro este la un pas de ultima autorizație necesară. Dar gara pariziană în care zilnic vin 700.000 de oameni este în centrul unei dezbateri aprinse, fiindcă mulți arhitecți spun că este inacceptabil ca Gare du Nord să se transforme într-un mall unde călătorii vor fi obligați să treacă pe lângă multe magazine, în loc să ajungă super-rapid la trenuri. Cert este că gara are mare nevoie de renovare, fiind unul dintre locurile cele mai neplăcute din capitala franceză, dar mai multe ”fronturi” s-au deschis contra proiectului de acum.

Gare du Nord este cea mai tranzitată gara a Europei, cu 210 milioane de călători pe an. Gara are 32 de peroane și zilnic pleacă și vin 1.500 de trenuri. Din Gare du Nord pleacă trenurile Eurostar către Londra (21 pe zi), dar sunt și 21 de trenuri către Bruxelles, 14 către Amsterdam și 25 către Lile.


Tren cu abur la gare de Nord, în 1959 (sursa SNCF Archives)

Prima gară de nord din Paris a fost construită în 1846 de Chemin de Fer du Nord, iar clădirea din prezent datează din 1864, dar de atunci a fost renovată de mai multe ori, ultima oară acum 18 ani.

Parisul are patru gări foarte mari, iar Paris Nord primește cei mai mulți pasageri. În 2001 treceau zilnic în medie 500.000, în prezent sunt 700.000 și estimările sunt că se va ajunge la 900.000 în 2030. Cifra este atât de mare fiindcă Parisul are și sistemul de trenuri urbane RER cu care foarte mulți merg la serviciu.

St Lazaire are în medie 300.000 de călători pe zi, iar gara Montparnasse, 150.000.

Uriașa grevă din transporturile franceze, care a început pe 5 decembrie, a pus Gare du Nord în prim plan și scenele au variat între imaginile cu sala centrală incredibil de goală, când nimic nu circula, și haosul din orele în care circulau mai multe trenuri și o mulțime de oameni voiau să urce în tren.


Carte poștașă (SNCF Archive)

Gare du Nord sau Paris Nord este unul dintre locurile pe care parizienii le iubesc cel mai puțin și chiar și presa franceză, când a mai făcut comparație între cele două gări mari unde ajunge Eurostar: St Pancras și Gare du Nord, a admis că stația pariziană stă mult mai rău decât ”bijuteria” londoneză renovată în 2007.

Într-un sondaj recent, Gare du Nord a fost desemnată ca fiind locul cel mai neplăcut din întregul sistem de transport din Paris și mulți o consideră ca fiind o gară întunecată, dubioasă, aglomerată și haotică.

Ultima mare renovare a fost acum 18 ani, decurs în care au fost modernizate și alte gări din Paris. În ultimii doi ani s-a vorbit însă mult despre nevoia rapidă de a începe modernizarea Gare du Nord care va fi folosită intens și în timpul JO de Vară din 2024.


seat61.com

La început de ianuarie două rapoarte ale experților au arătat ”insuficiențe grave” în proiectul de renovare și cele două studii desființau pas cu pas soluțiile propuse și recomandau Primăriei Paris-ului să dea aviz defavorabil. Experții au fost puși la treabă de Primărie să găsească soluții alernative la acest proiect pe care autoritățile l-au susținut puternic până vara trecută, dar și-au schimbat părerea.

Planul de 600 milioane euro prevede creșterea suprafețelor ocupate de magazine de la 5.000 mp, la 19.000 mp, separarea sosirilor de plecări, construirea unui nou terminal de plecări, a unor clădiri de birouri și a unor pasarele din sticlă. Proiectul va fi realizat de SNCF și de o filială a Auchan (filiala Ceetrus) și este gândit să revitalizeze gara, să o facă modernă și eficientă. Șantierul va fi finanțat în totalitate de Ceetrus, filiala imobiliară a Auchan, care va primi pentru 42 de ani drept de concesiune pentru spațiile comerciale din gară. Proiectul a fost desemnat în decembrie 2018 câștigător al concursului organizat de municipalitate.


Foto Google Earth

Cea mai mare modificare va consta în ridicarea unei clădiri de 300 metri lungime, 50 m lățime și cinci etaje, clădirea urmând să găzduiască la parter noua sală de plecări.

Foarte curând un raport va trebui să ajungă la prefectul regiunii care ar putea să emită autorizația de construire până la final de martie. Cert este că lucrările ar trebui să înceapă cât mai repede, fiindcă totul trebuie să se termine până în vara lui 2024 când Parisul va găzdui Jocurile Olimpice. Dacă sunt multe păreri divergente despre cum ar trebui modernizată gara, toți sunt de acord că ea trebuie renovată până în vara lui 2024. Mulți avertizează că sunt mici șanse ca totul să fie gata în patru ani.


Sursa: Google Street View

Dezvoltatorii spun că Gare du Nord va intra în secolul 21 și că va fi mai bine integrată în oraș, planul fiind ca gara să nu aibă doar magazine, ci și creșă, sală de fitness, dușuri, laborator de analize medicale, spații culturale, dar și pentru sport. Și suprafața terminalului Eurostar va crește, fiindcă se vor adăuga puncte de control vamal pentru viitorul în care Brexitul se va fi înfăptuit.

Ei spun că vechea gară de secol 19 va fi reinventată și va deveni un loc unde oamenilor le va plăcea să vină, nu un loc de care le este silă.

Una dintre criticile ce apare des este că gara va deveni precum un aeroport unde peroanele devin mall-uri, iar călătorii devin consumatori. Gara trebuie să fie un spațiu gol, în asta constă frumusețea unei gări, spune un scriitor francez, citat de BBC. El spune că oamenii vor fi obligați să meargă printr-un spațiu precum duty-free-ul de la aeroport și vor fi agasați de o mulțime de oferte comerciale și nici nu vor avea cum să evite acele spații.

O altă critică ține de triplarea suprafețelor comerciale: mulți spun că vor fi prea multe magazine în gară și că magazinele și mall-urile din zona gării vor fi afectate și întreg cartierul va avea de suferit. Practic, densitatea comercială a zonei va fi mult prea mare dacă se va cvatrupla suprafața de magazine în gară.


Gara, în 1994 (SNCF Archives)

Și un grup de cetățeni din zonă au trimis o scrisoare deschisă autorităților, explicând că ar fi grav ca gara să devină o uriașă galerie comercială consacrată luxului și că totul s-ar putea moderniza mult mai eficient, mai rapid și cu costuri mult reduse.

Gare du Nord este unul dintre monumentele importante ale Parisului și, la fel ca în alte cazuri, disputele au fost intense despre cum să se facă modernizarea atât de necesară, fără ca specificul locului să fie afectat. Într-o scrisoare deschisă trimisă de câțiva arhitecți francezi, aceștia spuneau că proiectul gândit să transforme Gare du Nord într-un uriaș mall este ”inacceptabil”, ”indecent” și o jignire față de călători.

Scrisoarea trimisă în iunie 2019 a fost semnată și de istorici și de unul dintre cei mai respectați arhitecți ai lumii, Jean Nouvel. Ei spun că centrul istoric al Parisului va fi ”deformat” dacă ar urma să fie construită o uriașă structură din sticlă la gară.

Aspectul sălii centrale va fi schimbat în rău dacă vor fi construite pasarele de stică, iar pasagerii vor fi forțați să parcurgă un talmeș-balmeș de scări, lifturi și pasarele doar pentru a fi forțați să treacă pe lângă cât mai multe magazine.

Dezvoltatorii spun însă că proiectul este bine gândit și că a fost dezbătut îndelung pe toate planurile.

Surse: Le Monde, Le Figaro, AFP, BBC, Guardian, Les Echos

Grupul Grampet NU a avut influență asupra conținutului acestui material sau în alegerea subiectului








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















10606 vizualizari

  • +4 (30 voturi)    
    ba e foarte bine! (Miercuri, 15 ianuarie 2020, 10:00)

    Codruta N [utilizator]

    Westbanhof, din Viena, e cu adevarat un mall (inca de pe cand era gara principala) si este EXCELENTA! Iti face placere sa stai in ea intre trenuri!
    La fel, sunt foarte "prietenoase" garile din Munchen, Koln, Roma (Termini), ba chiar si cea din Hamburg sau Bruxelles (Midi). Si multe altele... chiar si Marsilia (desi nu are f. multe magazine - dar macar are multe spatii "culturale").
    N-am inteles de ce garile ar trebui sa fie niste chestii "seci", in care sa te plictisesti intre 2 trenuri sau prin care sa treci ca un zombie, din oras catre tren!
    Totul e sa combine bine partea "moderna" cu conservarea partii "istorice" (structurile metalice samd.)!
    • -2 (18 voturi)    
      Bucuresti a FURAT numele unei gari din Paris (Miercuri, 15 ianuarie 2020, 12:53)

      Gryphus [utilizator] i-a raspuns lui Codruta N

      Gara de nord din Bucuresti dupa ce ca are numele furat din Paris arata ca o cocina si NU ARE PARCARE !!!

      cum sa faci o gara fara parcare???
      • +10 (16 voturi)    
        Acum 100 de ani asa se facea (Miercuri, 15 ianuarie 2020, 15:08)

        AdrianBorza [utilizator] i-a raspuns lui Gryphus

        Acum 100 de ani cand a fost construita gara, nu prea erau masini, iar carutele nu stateau parcate pe-acolo, nu era nevoie de parcare.
        • -5 (9 voturi)    
          ti se pare ca asta e o scuza? (Miercuri, 15 ianuarie 2020, 21:58)

          Gryphus [utilizator] i-a raspuns lui AdrianBorza

          eu inteleg ca gara a fost construita acum 100 de ani si atunci nu erau masini dar suntem in 2020 dupa 30 de ani de democratie si tot nu avem o parcare. lucrurile trebuie adaptate la secolul in care traim, nu poate fi o scuza faptul ca gara a fost construita acum 100 de ani...au trecut 100 de ani. stam asa in contemplare?

          spitalul universitare de urgenta NU ARE parcare.
          vii din alt oras cu la medic si nu ai unde sa parchezi
    • 0 (4 voturi)    
      daca vreti sa vedeti (Miercuri, 15 ianuarie 2020, 21:13)

      Dimijoarei_Obt [utilizator] i-a raspuns lui Codruta N

      cum trebuie sa arate o gara (sau o autostrada) cautati pe YT reportajele lui Malin Bot !
    • +4 (6 voturi)    
      de acord (Joi, 16 ianuarie 2020, 8:47)

      Ecce_Homo [utilizator] i-a raspuns lui Codruta N

      Am vazut cateva gari in care era o adevarata placere sa astepti trenul.
      Anul trecut m-a uimit gara din Baku, incredibil de curata si frumoasa, cu magazine, cu restaurante, cu locuri de joaca pentru copii, cu spatii in care sa iti lasi bagajele sau chiar sa dormi (genul acela de 'cutii' din aeroport).
      Ai dreptate, gara nu trebuie sa fie compusa doar din peron si casa de bilete.
  • +8 (16 voturi)    
    In gari, calatorul trebuie sa ramina pe primul loc (Miercuri, 15 ianuarie 2020, 10:05)

    D-or [utilizator]

    Nu mi-au placut deloc nici Gara Centrala din Varsovia, unde, acum citiva ani, treceai printr-un labirint de tarabe si magazine second-hand, iar ghiseele de Bagaje, de bilete, de informatii erau risipite pe ici-pe-colo,
    nici gara Roma -Termini, care era avea magazine de lux si pe peroane, iar ghiseele erau ascunse prin spatele magazinelor, la distanta de zeci de metri unele de altele.

    Nu mi-a placut nici gara din Venetia unde nu erau decit automate de bilete, fara absolut niciun personal uman in toata gara.

    La noi, de cind au construit gara noua din Galati, un delir de scari, trepte inguste si inalte, improprii mersului si fara bagaje, dar cu bagaje, scari rulante foarte inguste, pasaje, lifturi, casele de bilete scufundate intr-o groapa in care cobori doar ca sa urci la loc.... prefer sa iau trenul din Barbosi.
    • +2 (2 voturi)    
      vezi Amsterdam. (Miercuri, 15 ianuarie 2020, 20:03)

      Foxcrawl.com [utilizator] i-a raspuns lui D-or

      gasesti cam tot ce nu ai gasit in celelalte gari. Chestia e sa faci un plan bun de la inceput.
      • -5 (5 voturi)    
        Droguri si bordeluri linga gara? Asa, da.. (Joi, 16 ianuarie 2020, 12:21)

        D-or [utilizator] i-a raspuns lui Foxcrawl.com

        Ar creste aglomeratia din gari. Pina atunci, in gari gasesti posturi de politie...
        • +2 (2 voturi)    
          :d (Joi, 16 ianuarie 2020, 12:42)

          Ecce_Homo [utilizator] i-a raspuns lui D-or

          Langa orice gara gasesti bordeluri si oameni dubiosi. Vezi gara de nord din Bucuresti :D
          Hai sa nu fim aiurea cu drumul doar pentru suntem invidiosi pe altii ca au gari curate si civilizate.
  • +7 (23 voturi)    
    In aeroport te duci rar, cu mult timp inainte, (Miercuri, 15 ianuarie 2020, 11:33)

    D-or [utilizator]

    Cei care pleaca cu avionul au si bani, pentru ca pleaca departe in concedii su delegatii, au si timp la dispozitie, intrucit se stie ca trebuie sa treaca prin diverse controale.

    In schimb, cu trenul, multi fac zilnic sau saptaminal naveta. Ar fi o pierdere de timp imensa sa treaca prin gara ca printr-un labirint de magazine.

    Pe de alta parte, nici pentru comercianti nu ar fi avantajos, intrucit foarte putini dintre calatori le vor fi clienti reali, cel mult vor fi vizitatori care vor aglomera si uza inutil marfurile.

    In aeroport, bagajele se predau, iar calatorii pot circula liberi prin magazinele duty-free. In gara, calatorii sunt incarcati de bagaje, ceea ce face anevoios si riscant drumul printre raioane cu parfumuri, de exemplu.

    Gara e un spatiu eminamente utilitar in care conteaza operativitatea, iar fluxurile de calatori nu trebuie sa se intersecteze.
    • +1 (3 voturi)    
      ... (Joi, 16 ianuarie 2020, 8:45)

      Ecce_Homo [utilizator] i-a raspuns lui D-or

      Garile ar trebui sa aiba locui unde poti lasa bagajele, locuri unde sa mananci, etc.
      Uneori trebuie sa astepti destul de mult un tren. Uneori astepti oameni la gara, alteori trebuie sa astepti pentru o conexiune...
      Cu trenul nu merg doar navetistii. Ma rog, afara, cel putin, turistii aleg adesea trenul.
  • +4 (14 voturi)    
    Chioscuri/boutiqe-uri, da. mall: in niciun caz (Miercuri, 15 ianuarie 2020, 14:06)

    bigbrother [utilizator]

    Daca ai nevoie de o sticla de apa sau un sandwich sau ceva de rontait pe drum, un suvenir, un ziar etc, adica chestii mici care nu necesita mult timp pentru achizitie, da, e ok sa fie astfel de mici magazine, puse a.i sa nu incurce traficul sau pe cei care vor sa cumpere bilete etc.

    Gara este o zona de tranzit rapid, mai ales cand sunt trenuri cu legatura intre ele..cum ar fi sa alergi cu bagajele printre magazine si terase si gura casca care pierd timpul..
    • +3 (3 voturi)    
      Nici chiar asa (Joi, 16 ianuarie 2020, 12:39)

      Ecce_Homo [utilizator] i-a raspuns lui bigbrother

      De regula zona de tranzit este separata de zona comerciala. Atat in aeroporturi cat si in gari.
  • +2 (6 voturi)    
    Sigur, vecinii și arhitecții știu cel mai bine (Miercuri, 15 ianuarie 2020, 16:24)

    bilbofil [utilizator]

    Sînt banii dezvoltatorilor. Dacă dezvoltă mallul și nu are vad, ei își vor pierde banii și îl vor transforma ei înșiși, cu grăbire, în spații de așteptare și muzee de artă.

    Noroc că turnul Eiffel a fost ridicat ca o construcție temporară, pe perioada Expoziției Universale, altfel nici el nu ar fi fost acceptat de păreriștii de pe marginea șanțului, pentru că le strica aspectul orașului. Iar acum, cînd după 130 de ani această construcție temporară și-a cam epuizat utilitatea dar continuă să coste, mai dărîmă-l dacă mai poți, pentru că, deh, este moștenirea culturală a Parisului. Este ușor să dai sfaturi și să fii principial pe banii altora.
    • +1 (1 vot)    
      serios? (Miercuri, 15 ianuarie 2020, 20:06)

      Foxcrawl.com [utilizator] i-a raspuns lui bilbofil

      nu stiu cum drec si-a epuizat utilitatea sau cat costa, dar de fiecare data cand am fost la Paris (vreo 3 ori), nu am reusit sa ma sui in turnul ala din cauza aglomeratiei de la cozi.
  • 0 (4 voturi)    
    Pt bilbofil: Da' cine-i pune sa-si bage banii acol (Miercuri, 15 ianuarie 2020, 17:56)

    D-or [utilizator]

    Dezvoltatorii, mai precis spus, dezvoltatorii averilor lor, ii speculeaza pe calatori, nu invers.

    Or fi banii lor, dar timpul si eforturile sunt ale calatorilor.
    • +2 (2 voturi)    
      Averile nu cresc fără clienți (Joi, 16 ianuarie 2020, 13:46)

      bilbofil [utilizator] i-a raspuns lui D-or

      Dacă călătorii nu vor să cumpere, nu cumpără și averile se pierd, nu se dezvoltă. Dacă au estimat greșit cererea, este pe buzunarul lor și se vor grăbi să vîndă. Dacă nu, atunci înseamnă că fac ceva util pentru călători, spre deosebire de vecini și de arhitecți.
  • +3 (3 voturi)    
    o idee excelenta dar e outdated deja... (Miercuri, 15 ianuarie 2020, 20:02)

    Foxcrawl.com [utilizator]

    sa se duca la gara centrala din Amsterdam care de asemenea a fost renovata de cevs timp. E o bijuterie, iti vine sa pierzi trenul. Poti ajunge foarte lejer la peroane si de asemenea poti intra linistit in magazine. Olandezii care sunt meseriasi la mai orice, au facut-o cu cap incat sa nu se incurce aia relaxati ce fac shopping cu aia grapiti ce fug fupa tren.
  • +4 (8 voturi)    
    nu e prima, nu e ultima (Joi, 16 ianuarie 2020, 8:42)

    Ecce_Homo [utilizator]

    Nu vad de ce gara ar trebui sa fie un loc trist si mizerabil.
    Am vazut gari superbe (Baku, Anvers, Saint Exupery-Lyon, Amsterdam, etc) care au spatii de relaxare, magazine, locuri de joaca pentru copii, restaurante.
    Gara nu e doar un loc din care iei bilet si urci in tren. Adesea astepti oameni sau trenuri. De ce sa stai pe peron, in frig sau in soare/ploaie si sa n-ai un loc unde sa citesti sau sa mananci sau sa cumperi ceva?
    Am vazut mai sus niste comentarii absolut halucinante...
    • +3 (3 voturi)    
      comentarii ale unora care n-au mai vazut altceva.. (Joi, 16 ianuarie 2020, 16:06)

      Mrrr [utilizator] i-a raspuns lui Ecce_Homo

      As completa cu Glasgow, Edinburg, DenHaag, Londra (mai multe) etc.!
      Sunt locuri curate, usor de accesat, automate ptr achizitie bilete, pentru depozitat bagaje, cafenele/restaurante sau boutique-uri ptr un cadou, toate decente.
      ...si sunt administrate tot de oameni, dar cu bunavointa si creier!


Abonare la comentarii cu RSS

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by