Una dintre cele mai des întâlnite situații neplăcute când mergi cu trenul este când se defectează locomotiva, iar asta nu e de mirare dacă ținem cont că media de vârstă a parcului este de 40 de ani și există în funcțiune și locomotive produse acum peste cinci decenii. Angajații de la divizia de reparații au protestat în aceste zile și spun că trebuie în multe cazuri să ia o piesă de la o locomotivă pentru a o pune la alta și că lucrurile sunt din ce în ce mai grave. Ucraina, Ungaria sau Austria au cumpărat locomotive în ultimii ani și reînnoiesc în continuare parcul de tracțiune, exact opusul a ceea ce se întâmplă la noi.

LocomotiveFoto: Vlad Barza / HotNews.ro

Câte locomotive are CFR

  • Parcul operaţional (de exploatare) este compus din peste 240 locomotive electrice, peste 100 locomotive diesel şi 120 automotoare, vehicule feroviare diferenţiate prin puteri şi viteze diferite”, a spus CFR Călători, într-un răspuns remis la final de 2019 la un set de întrebări trimis de HotNews.ro.

Doar un sfert dintre locomotive sunt modernizate

Vârsta medie a parcului de locomotive

  • Vârsta medie a parcului inventar de vehicule feroviare de tracţiune, în funcţie de tipul de tracţiune se prezintă astfel: locomotive electrice - 38 ani, locomotive diesel – 44 ani, automotoare – 49 ani.

Doar 12 locomotive sunt modernizate după 2007

Sursa foto: enjoyphotography.ro

Cei de la CFR Călători spun că nu se fac la timp reparațiile din cauza lipsei de fonduri, dar și din cauza incapacității uzinelor reparatoare de a absorbi aceste reparații.

Locomotivele CFR sunt reparate la filiala SCRL Brașov, dar și la Reloc, Softronic și la Remarul 16 Februarie

Din ce an sunt cele mai noi locomotive?

  • Ultimele vehicule feroviare de tracţiune au fost achiziţionate de către CFR Călători în perioada 2009-2011.

Apar destul de des incidente cu locomotive care se defectează. În afară de vechimea parcului, care este următorul aspect ca importanță ce duce la apariția acestor defecțiuni? CFR dă vina pe linii, dar nu menționează nimic de faptul că, de multe ori, reviziile nu se fac la timp.

  • ”Un alt factor care conduce la apariţia de deficienţe în exploatare, în afară de vechimea parcului, îl reprezintă starea căii de rulare care determină numeroase şocuri la subansamblele vehiculelor”.

Ce spune Consiliul Concurenței într-un raport despre piața transportului de călători, raport ce arată că în piață sunt doar trei locomotive electrice mai noi de un deceniu și doar 11 locomotive diesel și 39 electrice cu vârste între 10 și 30 de ani.

La nivelul întregii pieţe, operatorii de transport feroviar deţin în total 1.251 de locomotive, rame şi automotoare, respectiv 2.285 de vagoane. Cea mai mare parte a materialului rulant de tracţiune (84%) are de un grad de uzură ridicat, având o vechime mai mare de 30 de ani, în timp ce în cazul vagoanelor procentul este de 56%.

Această situaţie poate fi explicată prin:

- lipsa resurselor investiţionale, în cazul unor operatori privaţi de transport;

- viteza scăzută de deplasare impusă de starea infrastructurii feroviare, care nu necesită material rulant de ultimă generaţie;

- în cazul CFR Călători, alocarea resurselor financiare disponibile pentru achitarea datoriilor istorice în detrimentul investiţiilor în material rulant.

Țări precum Austria, Cehia sau Polonia au investit masiv în vagoane, locomotive și trenuri electrice noi, în timp ce în România CFR are nevoie de peste 300 de vagoane și mulți pun la îndoială cifrele înaintate de CFR Călători privind numărul de vagoane folosite zilnic și numărul de vagoane modernizate.

În aceste zile a fost un nou protest la SCRL Brașov, filială a CFR Călători cu 1.500 de angajați. Sindicaliștii spun că CFR Călători vrea să falimenteze SCRL Brașov și că totul a început în septembrie prin preluarea etapizată a personalului și prin cererea de a-și retrage angajații din patru puncte de lucru.

Sindicaliștii mai spun că CFR Călători a făcut presiuni asupra angajaților SCRL, societate aflată într-o situație financiară foarte gravă, fiind în procedură de insolvență.