Articol susținut de grupul Grampet

Cum vrea Cehia să intre în clubul select al țărilor în care trenurile circulă cu 200 km/h

de Vlad Barza     HotNews.ro
Sâmbătă, 14 martie 2020, 8:29 Economie | Industrie Feroviara


Tren din Cehia
Foto: Cesky Drahy
Cehia are multe lucruri pe care noi nu le avem la capitolul căi ferate: o gară modernă în capitală, trenuri Pendolino, porțiuni extinse cu viteze de peste 150 km/h și proiecte de modernizare care chiar s-au realizat. Cehia a crescut vitezele pe câteva magistrale în ultimii 10 ani, a modernizat și liniile din jurul capitalei, are legături internaționale bune și acum caută soluții pentru a duce viteza spre 200 km/h pe câteva porțiuni. Mai jos puteți citi și despre planurile pentru construcția unor linii de mare viteză într-o țară care a făcut multe progrese.

Cum merg trenurile în Cehia


În noiembrie 2004, între orașele Brno și Breclav un tren Pendolino de test atingea 237 km/h, stabilind un record pentru liniile ferate cehe. Viteza maximă operațională este în prezent 160 km/h, dar cehii au trenuri Pendolino încă de acum 14 ani și nu a stat în loc când a fost vorba de modernizare. Iar rezultatele se văd.



Cele mai mari viteze de pe liniile cehe sunt 145-160 km/h ce pot fi atinse pe tronsoanele: Praga – Olomouc – Přerov – Ostrava, Přerov – Brečlav și Brno – Brečlav și pe secțiuni de pe tronsoanele Praga – Plzeň – Cheb, Praga – Ústí nad Labem – Děčín, Praga – České Budějovice.

Brno este al doilea cel mai mare oraș al țării, iar de la Praga sunt 255 km și cele mai rapide trenuri făceau 2 ore și 42 de minute în 2008 și cu 20 de minute mai puțin în prezent. În anii '70 drumul dura 3 ore și 35 de minute.


Foto Ceske Drahy

Praga - Brno face parte din magistrala principală ce traversează Cehia, iar la 59 km de Brno se află Breclav, la granița slovacă. Această porțiune este una dintre cele mai rapide din rețeaua cehă (31 de minute). La 82 de km de Breclav se află Bratislava, capitala slovacă.

Foarte rapid este și tronsonul Praga - Pardubice, 104 km, 58 min în 2008 și 53 minute în prezent.

Ostrava este al treilea cel mai mare oraș al Cehiei și cei 358 km de Praga erau parcurși în patru ore acum 12 ani, via Olomouc, un alt oraș important. În prezent cel mai rapid tren face 3 ore și 28 minute.


Foto SZDC

Cea mai cunoscută stațiune turistică din Cehia, Karlovy Vary, este la 3 ore și 18 minute de Praga (236 km). Pe rutele secundare vitezele medii sunt între 50 și 80 km/h.

Praga, fiind bine plasat geografic și fiind și o super-destinație turistică, are multe legături internaționale, existând trenuri directe zilnice către Budapesta, Berlin, Hamburg, Varșovia, Viena, Munchen, Cracovia, Zurich și Bratislava. Săptămânal există și tren către Moscova. Până acum mai bine de 10 ani existau și vagoane directe către București și vara către Constanța, dar este adevărat că foarte puțină lume era dispusă la un drum de 24 de ore.

În anii '70 circula vara trenul ”Mamaia” Mangalia - Praga, 34-35 de ore, via București - Brașov - Oradea.

Unul dintre trenurile cu cel mai lung traseu ”Meridien”, traversa în anii '70 Cehoslovacia. Trenul Belgrad - Malmo, făcea 37 de ore via Budapesta - Praga - Berlin.

Cehia figurează în cărțile de călătorii ca având printre cele mai frumoase trasee feroviare rurale, mai ales în zona Domazlice (Boemia), nu departe de Plzen, dar și prin zona stațiunii Marianske Lazne.


Gara Plzen (foto SZDC)

Cât de mult s-a schimbat în bine transportul feroviar în Cehia se poate vedea dacă analizăm timpii de parcurs față de acum trei decenii. Pe Praga - Dresda timpii de rulare erau mai mult decât dubli (însă trenurile erau controlate la graniță)


Tren chinezesc al operatorului privat Leo Express

De la Praga la Brno trenurile făceau trei ore și jumătate, cu peste o oră mai mult decât în prezent. Ca exemplu general despre cât de mult a crescut viteza medie a trenurilor din Europa Centrală, dacă acum 30 de ani drumul de 1.000 km dintre Budapesta și Berlin dura 16-17 ore cu trenul, acum poate fi făcut în 11 ore. Foarte adevărat este și că numărul celor care sunt dispuși să meargă cu trenul între cele două orașe nu este mare, dat fiind că avionul este varianta mai rapidă și (uneori) mai ieftină. Trenurile Praga - Viena făceau în anii '70 peste șapte ore, acum fac doar patru ore, mai ales că Austria are porțiuni unde trenurile ating 220 - 230 km/h.


Tren al RegioJet (sursa wagonweb.cz)

Cehia are și câțiva operatori privați care și-au extins operațiunile, au cumpărat material rulant nou și numărul de pasageri crește. Cei mai cunoscuți operatori sunt Arriva Vlaky, Leo Express and RegioJet.


Interioul unui tren Arriva vlaky (sursa wagonweb.cz)

Și operatorul de stat Ceske Drahy a mers bine, numărul de călătorii efectuate anul trecut fiind de 182 de miloane, în creștere cu 2e față de 2018. Spre comparație, CFR Călători a transportat în Romînia cam 54 milioane de călători.

Ținta 200 km/h

În ultimii ani s-a vorbit despre construirea unei rețele de trenuri de mare viteză - de peste 300 km/h - în Cehia, darv estimările indică faptul că ar costa 25 miliarde euro. Cehia optează pentru o soluție mai rapidă și mai puțin costisitoare: modernizarea liniilor existente.

​Compania națională de infrastructură feroviară SZ a început primele teste cu viteza maximă de 200 km/h pe magistrala principală ce leagă Praga de granița cu Austria și Slovacia. Cehia are porțiuni cu viteze medii de 120 km/h, maximul este acum 160 km/h și țara deține și unul dintre cele mai importante centre de testare a trenurilor din Europa, Velim, unde au fost testate și TGV-uri.

Compania de infrastructură SZ din Cehia face aceste prime teste între Vranovice și Břeclav, pe magistrala principală ce leagă Praga de Breclav, oraș de graniță aflat la 88 km de Viena și 82 km de Bratislava. Până la Viena cele mai rapide trenuri fac 54 de minute.



Testele se fac cu o locomotivă Siemens Vectron a companiei de stat CZ echipată cu sistemul ETCS nivel 2 și cu două vagoane: unul de diagnoză și unul clasa 1 de pe trenurile Eurocity. Este analizată mai ales durabilitatea a două poduri de pe tronson, unul construit în 1933 și altul la 1946.

Testele se fac pe una dintre cele mai rapide secțiuni din rețeaua cehă, cei 58 km dintre Brno și Breclav, unde cele mai rapide trenuri de pasageri fac 28 de minute.



Pregătirile pentru reabilitarea liniei ar trebui să înceapă în acest an, obiectivul fiind ca ele să fie finalizate în 2025. Vor fi renovate și câteva gări și vor fi eliminate treceri la nivel cu calea ferată. Pentru a ridica viteza, Cehia continuă și instalarea sistemului de gestionare a traficului ETCS. În prezent sistemul a fost instalat pe 255 km și pe alți 206 km va fi pus în acest an.


Foto Ceske Drahy

Cehia are locomotive capabile să atingă 200 km/h și a făcut recent comandă pentru vagoane capabile de 230 km/h (viteza maximă atinsă în Austria pe linii convenționale).

Viteza de 200 km/h va putea fi atinsă pe o altă linie foarte populară: Praga - Pilsen, 107 km, unde s-au făcut investiții iar timpii de parcurs au fost reduși de la 98 de minute, la 76 de minute, obiectivul fiind să se ajungă la o oră. Acum un an și jumătate a fost dată în folosință o variantă care scurtează drumul dintre cele două localități cu 6 km.

Praga - Dresda

Unul dintre planurile ambițioase ține de construirea unei linii de mare viteză între Cehia și Germania, linie gândită să reducă durata călătoriei cu mai mult de 50%. Va costa însă enorm, iar vestea bună este că primul pas a fost făcut.

De la Praga la Dresda (Germania) sunt 191 km, iar cele mai rapide trenuri făceau 2 ore și 8 minute în 2008 și fac cu 9 minute mai mult acum. De la Praga sunt 129 km până la orașul ceh de frontieră Decin și alți 62 km sunt până la Dresda. Trenurile rulează cu o viteză medie de 100 km până la Usti nad Laben. Însă linia ferată face un mare ocol, astfel că pe șosea distanța este cu 45 km mai mică și autobuzele fac 100-110 minute. Și costul biletului este mai redus cu autobuzul, 12-15 euro, față de 18-20 de euro cât costă trenul.


Foto HotNews

La început de martie germanii de la Deutsche Bahn (DB) și compania cehă de infastructură Správa železnic (SZ) au semnat primul memorandum pentru construirea liniei de mare viteză Praga - Dresda, iar primul pas va fi efectuarea unui studiu de fezabilitate.

Ideea ar fi ca traseul să fie mult mai scurt, iar trenurile să facă doar 50-60 de minute, în loc de 130 de minute. În discuții este și construcția unui tunel de 25 km între cele două țări și costurile proiectului trec de 5 miliarde euro. Estimarea este că între cele două orașe numărul trenurilor de marfă se va dubla în 2030 față de 2010. Linia de acum este lungă și aglomerată.


Reclamă la un tren Ceske Drahy către stațiunile de schi

Sunt examinate șapte variante de traseu și trei tunele, dar va trebui făcută o dezbatere largă și noi decizii sunt așteptate la vară. Per total, după modernizări ar trebui să însemne pe termen lung ca drumul Praga - Berlin să dureze 2 ore și 15 minute, față de 4 ore și 15 minute în prezent. Este prea devreme să estimăm când va fi gata linia, dar estimarea este că o parte din traseu, în Cehia, ar putea fi gata în 2035 și tot traseul va fi gata în 2050.

Praga - Wroclaw

S-a discutat și despre o linie de viteză între capitala cehă și orașul polonez Wroclaw, rută care să traverseze Boemia cehă și Silezia Inferioară poloneză. Nu s-au făcut studii de fezabilitate, dar compania cehă de infrastructură estima că o rută de mare viteză ar putea avea 290 km și ar putea să coste peste 6 miliarde euro. Trenurile ar putea face 90 de minute, în prezent nu există tren direct și schimbând de două ori trenurile drumul durează între 5 ore și jumătate și 7 ore.

O astfel de linie are mai puțin șanse să devină realitate decât linia către Dresda.

Brno - Ostrava

În prezent cele mai rapide trenuri fac puțin sub 150 de minute pe cei 176 km dintre orașele care ”completează podiumul” în clasamentul orașelor mari.

S-au făcut studii, iar dacă se va construi linie de mare viteză, călătoria va dura 45 de minute. În 2017 se vorbea că lucrările ar putea începe în 2025 și vor fi terminate în 2030, dar este puțin probabil, din cauza costurilor mari și mai ales din cauză că nu este clar dacă investiția va putea fi amortizată.

Grupul Grampet nu a avut influență asupra conținutului acestui material sau în alegerea subiectului



Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















7544 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    Corectie (Sâmbătă, 14 martie 2020, 10:11)

    Task Damager [utilizator]

    Corect e Ceske Drahy, nu Cesky Drahy :)
    • +5 (5 voturi)    
      asta e tot (Sâmbătă, 14 martie 2020, 15:33)

      LaCocaLoca [anonim] i-a raspuns lui Task Damager

      ce ati retinut?

      In plus, nici nu aveti dreptate, in Cehia un nume de firma format din mai multe cuvinte are numai prima literă mare, restul sunt mici. In plus, ati uitat de diacritice, stimabile.

      Numele corect este České dráhy.
      • +2 (2 voturi)    
        Am retinut mai mult (Sâmbătă, 14 martie 2020, 18:35)

        Task Damager [utilizator] i-a raspuns lui LaCocaLoca

        Locuiesc in Cehia si da, corect e České dráhy, nu am mers pana acolo cu corectitudinea incat sa folosesc diacriticele lor.
        Bottom line, Romania are multe de invatat. Transportul in comun e foarte prost la noi.
        • +2 (2 voturi)    
          Si scump... (Sâmbătă, 14 martie 2020, 19:16)

          dandantheman [utilizator] i-a raspuns lui Task Damager

          In Romania este prost si scump pe deasupra (adica destul de scump incat omul de rand sa prefera masina personala pe gaz/motorina in locul transportului in comun.

          Daca transportul in comun ar fi fost bun si ieftin, nu mai aveam cazane "de Bulgaria" pe sosele.
        • -1 (3 voturi)    
          Wow (Sâmbătă, 14 martie 2020, 19:41)

          LaCocaLoca [anonim] i-a raspuns lui Task Damager

          Lipsa de respect si inca pretentie de justificare. Si eu locuiesc in Cehia, si "diacriticele lor" sunt si diacriticele mele.

          Da, bottom line este că Romania are foarte multe de imbunătătit la capitolul transport in comun. Are ce invăta de la cehi? Cu sigurantă că da. Problema este dacă vrea. Ori, dacă cineva care locuieste in Cehia si vede aceste diferente nu se deranjează să respecte nici măcar ceva atat de banal cum este scrierea corectă, ce pretentii să avem de la cineva care nu a pus niciodată piciorul afară din Romania, si pentru care Cehia este tot o tară fostă comunistă, in plus mai mică, si care in consecintă "nu are ce lectii să ne dea".
          • 0 (6 voturi)    
            Bine ca esti tu destept (Duminică, 15 martie 2020, 7:56)

            Task Damager [utilizator] i-a raspuns lui LaCocaLoca

            "diacriticele lor" sunt si diacriticele mele.
            Bine ca diacriticele romanesti nu-s ale tale :)
            • +4 (4 voturi)    
              De ce ar fi? (Duminică, 15 martie 2020, 13:03)

              LaCocaLoca [anonim] i-a raspuns lui Task Damager

              Sunt cehoaica, desteptule!
              • -1 (3 voturi)    
                Draga mea (Duminică, 15 martie 2020, 21:28)

                Marionete [utilizator] i-a raspuns lui LaCocaLoca

                Sunt si ceh, sunt si roman. Ma bucur nespus sa vad ca exista oameni care tin la gramatica, la tinuta unui text, la modul in care el este prezentat. Se spune ca fiecare limba straina face din tine inca un om.

                Dar ma intristeaza sa vad ca din tine, invatarea limbii romane a facut un om mai putin. Te felicit insa sincer pentru faptul ca ai invatat-o. Pacat insa ca nu prea ai ce face cu ea. Pe ce ma bazez? Pe urmatorul text: "Sunt cehoaica, desteptule!". Cehoaicele sunt cunoscute ca femei frumoase, in special cand trupurile lor sunt goale. Din pacate insa vad ca la unele aceasta goliciune se refera la interior. Vsechno nejlepsi z Prahy. Bez diakritik. ;)
                • 0 (2 voturi)    
                  Aaa (Duminică, 15 martie 2020, 22:04)

                  1anonim [utilizator] i-a raspuns lui Marionete

                  Ai inceput bine, si te apreciam. Dar ai dat cu mucii in fasole la sfarsit, asa ca te-am gratulat cu minus. Poate intelegi..
                  • +2 (4 voturi)    
                    Dragul meu (Duminică, 15 martie 2020, 22:20)

                    Marionete [utilizator] i-a raspuns lui 1anonim

                    1. Cand unuia ii ceri sa scrie cu diacritice intr-o limba straina iar TU nu o faci, facand asadar EXACT aceeasi gresala insa considerandu-te superior lui se numeste ipocrizie.

                    2. Cand cineva se straduieste si invata o limba straina foarte grea cum e ceha, cel mult ii poti indica gresala intr-un mod politicos insa apreciind efortul acelui om. Nu facandu-l destept, ca tu nu ai nevoie de diacriticele lui. Bunul simt se invata si el. Dar pana la 7 ani. Limbile straine le poti invata si dupa.

                    3. Ma doare in cot de minusul tau. Pe oameni nu ii fac diacriticile ci bunul simt si modul de interactiune. Asta ii face OAMENI. Nu superioritatea.

                    4. Tocmai scriam de tinuta unui text iar tu imi vorbesti de muci.

                    Sper ca si tu vei intelege. Vrei un minus de la mine? Uite, ca sa vezi cat de mult imi pasa de el, iti dau un plus. Sper sa iti tina de cald.
                  • +3 (3 voturi)    
                    Ah, am uitat un lucru (Duminică, 15 martie 2020, 22:24)

                    Marionete [utilizator] i-a raspuns lui 1anonim

                    Doamna sau domnisoara LaCocaLoca a invatat totusi pe langa gramatica limbii romane si un lucru esential dumneaei, tot de la romani: mentalitatea. Este EXACT lucrul de care eu am plecat din Romania. Sa nu crezi ca m-au facut sa plec natura sau limba romana ci caracterul oamenilor.
                • +2 (2 voturi)    
                  incredibil (Luni, 16 martie 2020, 0:16)

                  LaCocaLoca [anonim] i-a raspuns lui Marionete

                  Am răspuns fix cu aceeași monedă. Diacritice românești la calculator nu am, diacritice cehești da. Altfel, limba romană este mai utilă în Cehia decât poate părea la prima vedere, dar mă rog, fiecare cu părerea lui. Până una-alta, starea căilor ferate din Romania rămâne aceeași, oricât ne-am certa noi pentru diacritice. Îmi pare foarte rău că suntem în aceeași țară, și sper sincer să nu ne întâlnim niciodată.
                  • +2 (2 voturi)    
                    De acord (Luni, 16 martie 2020, 9:58)

                    Marionete [utilizator] i-a raspuns lui LaCocaLoca

                    Cu absolut toate aceste puncte de vedere.
                  • +2 (2 voturi)    
                    Si inca ceva (Luni, 16 martie 2020, 10:32)

                    Marionete [utilizator] i-a raspuns lui LaCocaLoca

                    Obligatoriu utilizatorul Task Damager trebuie sa isi ia un calculator cu diacritice cehesti, daca tot sta in cehia. Ma si mir cum i-or fi dat trvaly pobyt sau prechodny pobit fara ele la tastatura. De obcanstvi nu putem discuta ca nu i-ar da fara ele.
  • 0 (2 voturi)    
    karlovy vary (Sâmbătă, 14 martie 2020, 13:05)

    andimi [utilizator]

    pe sosea de la Praga la Karlovy Vary sunt 130 km, ma indoiesc ca pe calea ferata se ocoleste atat de mult incat sa fie 236 km!
    • +4 (6 voturi)    
      Corect (Sâmbătă, 14 martie 2020, 16:39)

      dandantheman [utilizator] i-a raspuns lui andimi

      236km este distanta feroviara si da, se ocoleste mult, cu masina sunt doar un pic peste 100km.
      https://www.cd.cz/spojeni-a-jizdenka/spojeni-tam/f6a584b1-2da6-45cf-8609-98a3f56189f2

      Vestea buna este ca trenurile in Cehia sunt incredibil de ieftine versus calitatea si eficienta sistemului, spre exemplu poti cumpara bilete Praga- Brno cu 4 euro / 20 RON) chiar putin mai ieftin daca iei dus-intors, iar elevii/studentii etc. au reduceri masive. E lucru normal pentru multi praghezi ca si mine sa luam trenul doar pentru a petrece dupa amiaza undeva si sa venim inapoi seara, e placut si de calatorit, trasee foarte frumoase, iar pretul biletelor sunt mai mici decat ne-ar costa masa la un "impinge-tava" aici in Praga,

      In Romania, vad ca pe o distanta similara Praga - Brno (255km, sa luam Bucuresti-Constanta , 225km, deci distanta semnificativ mai mica si desi asta e unul dintre traseele feroviare ingrijite si mai rapide, tot face mai mult decat aici si costa 60 de RON la clasa a II-a adica mai mult decat dublul costului , 30 Lei costa "personalul" dar ala face 5 ore aproape!

      Sa va mai zic ca aici in Praga abonamentul la transport in comun costa pe tot anul 3650 coroane (670 RON), adica exact 10 coroane pe zi calculat si include TOT adica metrou, autobuze, tramvaie, trenuri regionale pana la periferiile orasului, pana si ceva barci care fac legatura pe Vltava si de asemenea niste teleferice care urca sus pe deal, pe cand in Bucuresti doar metroul costa 720 RON pe an iar daca ti-ai face abonament si la RATB pe toate liniile te-ar mai costa inca 600 RON separat.

      Nu e de mirare ca aici in Praga sunt o gramada de oameni cu ceva stare dar care NU au masini personale, ca n-au nevoie de ele, pe langa un traseu de zi extensiv care acopera f. bine toate periferiile si orasul, exista si trasee non-stop de noapte care la fel acopera TOT orasul, majoritatea statiilor, nu doar centrul (doar ca sunt mai rare, la jumatate de ora sau 1 ora daca e vorba de periferii indepartate.
      • +1 (3 voturi)    
        Exact (Sâmbătă, 14 martie 2020, 19:50)

        LaCocaLoca [anonim] i-a raspuns lui dandantheman

        In Praga nu numai că nu este nevoie de masină personală, dar cine se incăpătănează să o folosească stă foarte mult timp in trafic. Iar prin apropierea centrului istoric, cu multe zone pietonale, chiar nu ai ce face cu masina.

        Multi romani nu inteleg din păcate decat că cehul este mai sărac decat romanul, de exemplu pentru că in centru chiar si pe Parizska (Strada Pariziană, cea mai luxoasă) nu e expozitie de Porsche si Lamborghini, deci automat locatarii sunt săraci. Nu inteleg că proprietarii caselor din această zonă nu locuiesc in ele, ci le inchiriază pe bani foarte multi, iar chiriasii merg pe jos prin preajmă (nici nu au cum altfel), sau au masină cu sofer. Salariul mediu in Praga depăseste 7000 RON, pentru cine este curios. Niste sărăcii...
    • +5 (5 voturi)    
      N-am mai avut loc sa scriu.... (Sâmbătă, 14 martie 2020, 16:43)

      dandantheman [utilizator] i-a raspuns lui andimi

      Dar voiam sa mai adaug si un aspect important, acela ca Bucurestiul are ca suprafata 228km2 , pe cand Praga are 496km2 deci ca distante/energie consumata sistemul lor ar trebui sa fie mai scump decat in Bucuresti, nu mai vorbesc ca aici un sofer pe autobuz castiga 1500 euro/echiv. in medie, asa ca nu este nicio justificare ca in Bucuresti transportul sa fie mai scump, decat aceea ca e f. ineficient si exista foarte multe "maini invizibile" care fura si tot fura banii.
  • 0 (2 voturi)    
    o idee excelentă: (Sâmbătă, 14 martie 2020, 18:49)

    nick24 [utilizator]

    “Cehia optează pentru o soluție mai rapidă și mai puțin costisitoare: modernizarea liniilor existente.”

    păi și noi dacă de 20 de ani să nu zic 30, am fi modernizat 10 (zece)km pe an, pe 2 direcții :
    București-Craiova-Timișoara și Ploiești-Buzău-Bacău- Iași/Suceava - acum s-ar fi mers cu 160km/h între București și Focșani și București-Craiova. Constanța-Predeal nu intră aici.
    deci 10km pe de reabilitat!!! e așa mult?
    • -2 (2 voturi)    
      REPET: 10 KM PE AN!!! (Duminică, 15 martie 2020, 10:35)

      nick24 [utilizator] i-a raspuns lui nick24

      5 pe o direcție, 5 pe cealaltă
      Chiar NU s-a putut, chiar NU SE POATE?
  • +1 (3 voturi)    
    luăm și noi exemplu (Duminică, 15 martie 2020, 10:28)

    nick24 [utilizator]

    de la ce bun sau de la ce e rău?


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...





Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by