​În momentul de față sunt mai multe marfare blocate la graniță, din cauza deciziei autorităților de a închide mai multe puncte de trecere a frontierei, dintre care două sunt vitale pentru transportul feroviar de mărfuri, scrie Club Feroviar. Transportatorii privați cer redeschiderea punctelor Stamora Moravița și Valea lui Mihai și spun că este nevoie de soluții pentru a asigura libera circulație a mecanicilor de locomotivă și a personalului de tren în trafic internațional.

Tren de marfaFoto: Hotnews

Toată atenția opiniei publice a fost captată în ultimele zile de problemele pe care le-au avut transportatorii rutieri români în cursele prin Uniunea Europeană. Cu probleme similare se confruntă însă și transportatorii feroviari, care sunt afectați de o decizie a autorităților.

Potrivit informațiilor furnizate Club Feroviar de Organizația Patronală a Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR), punctele de trecere a frontierei importante pentru traficul de marfă sunt Stamora Moravița, Curtici, Episcopia Bihor, Valea lui Mihai, Halmeu, Dornești, Cristești Jijia, Galați Larga, Giurgiu și Calafat.

Două dintre acestea, Stamora Moravița și Valea lui Mihai, spre Serbia, respectiv Ungaria, se regăsesc în Anexa la Hotărârea nr. 8 a Comitetului Național pentru Situații Speciale de Urgență (CNSSU) privind aprobarea unor măsuri suplimentare de combatere a noului coronavirus. Prin această Hotărâre, care are putere de lege, au fost închise mai multe puncte de trecere a frontierei (rutiere și/sau feroviare), printre care și cele două menționate.

”Organizația noastră și cei mai importanți membri ai săi fac demersuri pentru deblocarea situației. Am luat legătura cei care se ocupă de transportul feroviar, cu Direcția de Transport Feroviar din cadrul Ministerului Transporturilor, și urmează să se ia măsuri în acest sens”, a declarat președintele OPSFPR, Vasile Șeclăman.

El a precizat că, în contextul epidemiei de coronavirus, ar trebui luate și alte măsuri pentru sprijinirea transportatorilor feroviari. În acest sens, Șeclăman a precizat că este necesar adoptarea unor facilități fiscale, cum ar fi amânarea plății impozitelor cu trei până la șase luni de zile, în funcție de cât va dura epidemia de coronavirus.

O altă problemă cu care se confruntă societățile de transport feroviar se referă la avizarea și autorizarea personalului.

”Din cauza insuficienței personalului medical, nu se mai pot elibera certificatele AFER (Autoritatea Feroviară Română – n.red.) și nici nu se mai pot face evaluările psihologice pentru personalul feroviar. În aceste condiții, ar trebui elaborat un proiect de ordin prin care să se prelungească valabilitatea acestor certificate și autorizări până după ce trece epidemia de coronavirus”, a mai spus Vasile Șeclăman.

Totodată șeful OPSFPR a subliniat necesitatea găsirii unei soluții pentru a asigura libera circulație a mecanicilor de locomotivă și a personalului de tren în trafic internațional.

Ministerul Transporturilor a precizat că va transmite mai departe doleanțele operatorilor feroviari de mărfuri și de persoane, astfel încât să fie afectați cât mai puțin de epidemia de Covid-19.