Material susținut de grupul Grampet

Cum au construit elvețienii cel mai lung tunel din lume și uimitoarea rețea feroviară subterană din Alpi

de Vlad Barza     HotNews.ro
Sâmbătă, 28 martie 2020, 8:23 Economie | Industrie Feroviara


Tren din Elvetia
Foto: SBB
Elvețienii au investit mult în trenuri și în tuneluri lungi care au fost terminate la timp și fără depășirea bugetului inițial, lucru rar în domeniu. Cel mai lung tunel din lume a fost terminat în 2016, are 57 de km și cele mai rapide trenuri îl străbat în doar 20 de minute. Elveția face tuneluri care bat recorduri încă de acum aproape 150 de ani, dar nu se oprește aici, iar mai jos puteți citi nu doar cum a fost construit uriașul tunel Gotthard Base, dar și cum vrea țara cantoanelor să mute pe tren marfa transportată cu sute de mii de camioane.

Tunelurile din Alpi - Greu de construit, dar uimitor de folositoare

Tunelurile feroviare au schimbat pentru totdeauna modul în care se călătorește în Alpi și peste tot în Europa. În 1853 un tunel feroviar de nici 4 km de lângă Geneva era cel mai lung din lume și constituia, fără exagerare, o minune a ingineriei din acele vremuri.

Foto SBB

Între orașe alpine situate la 200 km unul de altul drumul putea fi parcurs chiar și în peste 20 de zile înainte de apariția trenurilor. Primele trenuri permiteau o călătorie de 5 - 7 ore, iar în prezent se poate vorbi și de sub două ore.

Tuneluri precum Montcenis sau Simplon sunt intens folosite. Montcenis se află la granița italo-franceză, are 13 km și a fost construit între 1857 și 1870. Un alt vechi tunel celebru este Simplon, la granița dintre Elveția și Italia, primul fir fiind deschis în 1906, după nouă ani de lucru. Simplon 19 km și, timp de șapte decenii, a fost cel mai lung tunel feroviar din lume (19 km), fiind în 1982 detronat de un tunel japonez (Seikan).



Primul proiect uriaș de infrastructură feroviară din Elveția a fost tunelul Gotthard de 15 km, construit între 1871 și 1881. Lucrările au durat zece ani, din cauza geologiei complicate a locului, iar în construcție a fost folosită și dinamita, inventată în 1867 de Alfred Nobel. Tunelul a fost construit pe linia Luzern - Chiasso (225 km). Până la primul război mondial, în afară de Simplon, elvețienii au mai construit un alt tunel, Lotschberg. Existența acestor tunele elvețiene a avut impact și asupra tracțiunii feroviare, ”țara cantoanelor” fiind un pionier al tracțiunii electrice, fiindcă în tuneluri atât de lungi era extrem de periculoasă folosirea locomotivelor cu aburi.

Elveția - Locul unde trenul este la mare cinste

Elveția este celebră pentru trenurile sale, iar elvețienii sunt mereu în top când este vorba de numărul de călătorii făcute anual cu trenul. În timp ce la noi abia se repară câțiva km de cale ferată anual, în Elveția există prognoze clare despre cum va crește numărul de pasageri până în 2040 și sunt în lucru numeroase proiecte pentru ca această creștere chiar să aibă cum să se producă.


Tunelul Gotthard Base (foto SBB)

Țara nu este celebră doar pentru peisajele superbe care se văd de la geamurile vagoanelor, ci și pentru punctualitatea trenurilor și pentru curățenie. Mai mult, Elveția este printre țările care au făcut o excelentă sincronizare între tren, autobuz și tramvaie, pentru ca timpii de așteptare să fie minimi. În Elveția poți merge 300 km dintr-o parte în alta a țării schimbând, spre exemplu, patru trenuri, cu timpi de schimbare între 3 și 4 minute între conexiuni.


alptransit.ch

Revenind la tuneluri, Elveția are în prezent proiecte mai îndrăznețe decât cele de acum 150 de ani, mai ales că vechiul tunel Gotthard avea capacitate redusă de trenuri și permitea viteze mult prea mici. După o serie de referendumuri, în anii '90, a fost aprobat un uriaș proiect de construcție a unor tuneluri feroviare care să mute o parte din marfa transportată cu camioanele pe șoselele alpine. Pentru acest plan au fost investiți peste 20 miliarde de dolari, în trei tuneluri ”de ultimul răcnet”



Acum mai bine de 20 de ani a început să fie derulat proiectul AlpTransit - Neue Eisenbahn Alpentransversale - care constă în câteva tunele uriașe care să permită trecerea trenurilor de mare viteză, dar și a celor de marfă, pentru ca șoselele alpine să aibă mai puține camioane. Deja au fost construite două tuneluri: cel mai lung din lume, Gotthard Base Tunnel și Lotschberg Base Tunnel (35 km între cantoanele Berna și Valois, deschis în 2006), dar și Ceneri Base Tunnel, care este aproape gata.

Gotthard Base - Un tunel ca de la București la Ploiești, dar cu viteze mai mari

Proiectul a primit aprobarea în 1992, după un referendum, ideea fiind de a muta cât mai mult pe calea ferată marfa transportată cu camioanele. Traseul exact al tunelului Gotthard Base a fost stabilit în 1995, iar primele pregătiri au început la Sedrun, un an mai târziu.



Costurile totale au fost de 12,5 miliarde dolari și lucrarea a fost complicată, fiindcă vorbim de un tunel super- adânc și de faptul că a fost săpat într-un peisaj geologic extrem de complicat, cu 73 de tipuri diferite de roci, de la unele dure precum granitul, până la unele moi precum zahărul. Nouă oameni au murit în timpul lucrărilor și 2.500 de oameni au lucrat. Schimbarea este uriașă, la calea ferată Semmering din Austria, acum mai bine 160 de ani, au lucrat 20.000 de oameni și au murit peste 700.

Tunelul Gotthard Base se întinde între localitățile Erstfeld și Bodio, iar după ce și alte tuneluri vor fi terminate, călătoria dintre Zurich și Milano va dura doar două ore și jumătate, față de 3 ore și 25 de minute în prezent. Între cele două orașe sunt 271 km, via Schwyz - Bellinzona - Lugano - Chiasso. Tunelul a scurtat distanța pe calea ferată cu 25 km între Zurich și Milano. Înainte de Gotthard Pass călătoria dura 4 ore.



Prin uriașul tunel trenurile de pasageri rulează cu până la 200 km/h, iar cele de marfă pot rula cu maxim 100 km/h. La teste, cele de pasageri au atins 250 km/h, iar cele de marfă, 160 km/h.

Au fost excavate 28 de milioane de tone de rocă la construcția uriașului tunel, cantitate ce ar încăpea într-un șir de vagoane de marfă ce s-ar întinde pe mai bine de 6.000 km. La construcția tunelul Ceneri Base care va fi gata la final de 2020, și care completează sistemul alpin de transport, au fost scoase la construcție 8 milioane de tone de rocă.


Tunelul ceneri Base (foto alptransit.ch)

Tunelul a reușit ceva rar: s-a încadrat în costurile inițiale, în timp ce mai toate ajung să coste chiar și dublu. Numele St Gotthard vine de la sfântul protector al negustorilor, iar trecătoarea din Elveția a fost mult timp impenetrabilă și primul serviciu poștal rudimentar s-a lansat în 1842. Din 1947 s-a vorbit despre un tunel feroviar direct în zonă, iar testele au început cu forezele în 1993, în timp ce lucrările propriu-zise au început în 1999 și s-au terminat 17 ani mai târziu. În 2011 au fost terminate cele două tunele de bază, dar a mai durat mult până la instalarea șinelor, a instalațiilor electrice și la construirea celor peste 150 de pasaje dintre cele două tunele principale.

Sute de mii de camioane mai puțin pe șoselele alpine


Obiectivul era inițial ca pe șoselele alpine elvețiene să nu treacă mai mult de 650.000 de camioane în 2018, dar ținta nu a putut fi atinsă, fiindcă au fost 941.000. Totuși, feroviarul a realizat un progres demn de toată lauda, fiindcă în 2000 treceau 1,4 milioane de camioane.



Tunelul este foarte adânc construit, la 550 metri altitudine peste nivelul mării, cu peste 2.300 metri sub piscurile alpine din zonă. În cele mai adânci zone s-a lucrat la peste +45 de grade Celsius. Sunt 307 km de linii și trenurile de viteză îl traversează în doar 20 de minute. Zilnic trec 50 de trenuri de pasageri și peste 250 de trenuri de marfă și sunt pasaje de legătură între cele două tuneluri la fiecare 300 de metri. Prin vechiul tunel Gotthard spiralat puteau trece 160-180 de trenuri.


Cum se vor reduce timpii de parcurs (foto SBB)

Ultima parte a proiectului este aproape gata, tunelul de 15 km Ceneri Base va fi deschis oficial traficului în decembrie 2020, iar lucrările au început la el în 2006. La final de februarie au început testele cu sisteme de management al traficului ETSC 2 și acestea vor permite trecerea a patru trenuri de marfă și șase de pasageri în fiecare oră.

Elveția face cele mai multe progrese pe așa-numitul coridor feroviar de marfă Rhin-Alpin, 1.500 km de la Rotterdam la Gonova, via Anvers - Koln - Frankfurt pe Main - Zurich - Milano. Elveția stă cel mai bine și, după noi investiții, unele camioane vor putea fi puse pe trenuri și nu vor mai polua și nici nu vor mai aglomera șoselele din Alpii elvețieni.

Surse: SBB, AFP, International Railway Journal, BBC, New York Times, CNN

Grupul Grampet nu a avut influență asupra conținutului acestui material sau în alegerea subiectului






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















18028 vizualizari

  • +9 (19 voturi)    
    pe cine intereseaza in tara masinilor? (Sâmbătă, 28 martie 2020, 9:20)

    Coresponedntu [utilizator]

    Nu intereseaza pe nimeni in Romania transportul feroviar electric ca doar e centrul european de reciclare a cazanelor pe 4 roti. Culmea, capitala UE a autoturismelor si locul de descarcare a second handurilor poluante nu are autostrazi. Ceea ce nu prea conteaza oricum pentru ca viitorul mobilitatii este transportul in comun electric, autostrazile nu vor disparea dar vor trece pe plan secund.
    Romania in 1989 avea cea mai vasta retea de cai ferate din Estul Europei distrusa de nesabuinta si nepriceperea conducatorilor. A fost dezvoltata inca din perioada interbelica iar in Transilvania din sec XIX din perioada Imperiului austriac.
    Locuind in Elvetia cunosc situatia de aici, toata lumea foloseste trenul, sunt pe locul 1 in Europa, pe locul 2 Luxemburg la mare distanta ca nr km parcursi anual de un cetatean. In Elvetia trenul ajunge la 3400 m altitudine (Jungfraujoch) depaseste linia ghetarilor. Au cai ferate si tuneluri in folosinta din sec XIX, inca utilizate si bine intretinute, noi le am distrus, cu exceptia catorva linii cu ecart ingust pe care le mai folosim in scop turistic prin Ardeal. Transportul feroviar si tunelurile protejeaza mediul, trecand pe sub arii protejate in Alpi si nu este poluant. Abonamentul anual de cca 3500 franci ofera oricarui elvetian posibilitatea sa foloseasca orice mijloc de trasport in comun, retele urbane, tren, transport feroviar montan. Cu acest tip de abonament nu mai ai practic nevoie de autoturism personal, doar daca ai un hobby pt asa ceva, conexiunile, frecventa si sincronizarea trenurilor elvetiene sunt perfecte, avand la cateva minute legaturi in orice statie.
    • +4 (12 voturi)    
      Aberezi (Sâmbătă, 28 martie 2020, 22:53)

      Necorsepondentu [utilizator] i-a raspuns lui Coresponedntu

      Aberezi. Nici macar in Elvetia trenul nu este mai bun decat masina, de obicei faci dublu ca timp daca folosesti trenul. Exista peste 7 milioane de masini personale inmatriculate in Elvetia, ti se pare hobby sa existe mai mult de doua masini pe gospodarie?

      Trenul are viitor limitat. Pentru distante scurte masina este cea mai buna, pentru distante lungi, avionul este ideal.

      Si ca sa te lamuresti - Elvetia o duce bine si isi permite un sistem feroviar de lux. Tari mai sarace nu isi permit. Asta e tot.
      • -1 (7 voturi)    
        Gotthard e tunel intre Italia și Germania-Franța (Duminică, 29 martie 2020, 7:26)

        simplex1 [utilizator] i-a raspuns lui Necorsepondentu

        Gotthard de 57 km reprezinta o cale feroviara rapida de tranzitare a Elveției dinspre Italia către Germania-Franța și invers. Nu este un tunel de interes local. In Romania o asemenea lucrare pe sub munți nu ar avea nici o justificare. Nu înțeleg ce dorește autorul articolului sa pună în evidenta.
        • +3 (9 voturi)    
          Bani aruncati pe fereastra (Duminică, 29 martie 2020, 11:07)

          Necorsepondentu [utilizator] i-a raspuns lui simplex1

          Nici in Elvetia nu a avut justificare. Diferenta e in ca in Elvetia banii exista, in Romania nu.

          Ca peste tot si in Elvetia caile ferate sunt o gaura neagra si sunt finantate in mare parte din accizele pe motorina si benzina. Cu alte cuvinte, fara autostrada, calea ferata nu exista.
        • +3 (3 voturi)    
          @simplex1 (Duminică, 29 martie 2020, 21:29)

          paonipao [utilizator] i-a raspuns lui simplex1

          Tunelul feroviar Gothard leaga Evetia de Italia nu Italia de Germania...!

          Tunelul este construit exclusiv pe teritoriul Elvetie si leagă localitățile Göschenen din Cantonul Uri și Airolo din Cantonul Tessin.

          Tunelul a fost construit exclusiv pe banii elvetienilor!

          Tunelul a fost construit pentru interesul Elvetiei nu pentru al Germaniei sau Frantei!

          Printre avantajele tunelului se numără scurtarea cu o oră a duratei călătoriei între Zürich și Milano (de la 3 h 40 min. la circa 2 h 40 min.).
          Este adevarat si ca datorita acestui tunel se scurteaza timpul calatoriei intre Stuttgart si Milano (via Zürich).

          Dar importanta deosebita pentru elvetieni nu este aceea ca se pot deplasa oamenii mai repede cu trenul ci ca se pot transporta marfurile mai repede!
      • 0 (10 voturi)    
        de ce dezinformezi fara sa stii? (Duminică, 29 martie 2020, 10:12)

        Coresponedntu [utilizator] i-a raspuns lui Necorsepondentu

        1. Zurich - Geneva parcurs cu trenul : 2h 44 min
        2. Zurich - Geneva cu autoturismul: 3h10min (dimineata intre orele 06.00 - 09.00 si dupa amiaza 16.00-18.00 se formeaza "Stau"=uri si poti sa faci si 1h in plus cu masina.
        De fapt acelasi lucru e valabil si cu amaratul de SNCFR, tot te duce trenul mai repede de la Bucuresti la Brasov decat masina: 2h20min cu trenul in loc de 3h cu masina cand nu e aglomerat (foarte rar, doar noaptea), poti sa faci si 5-6 h de la B la BV.
        In Elvetia, sunt multe masini in zona rurala, de obicei fermierii au intradevar 2 autoturisme, una de teren cu care se deplaseaza pe drumurile greu accesibile in panta , in interes profesional, si a doua , limuzina.
        La orase multa lume nu are masina, costa in primul rand parcarea (cam 400 CHF pe an, pe strada, parcare de zona). Locul de parcare in garaj costa cam 2000 CHF pe an. Majoritatea platesc chirie si suma se adauga la chirii. Nici nu ai nevoie de masina cand transportul in comun functioneaza perfect. Bicicleta e alta varianta des utilizata.
        Cifre concrete: Media nr de autourisme per capita in orasele elvetiene a scazut prin politici sustenabile la 0,38 auto/locuitor. Bucurestiul are aproape 1 autoturism /locuitor (oficial 1,4 milioane inmatriculate 2020 plus cei care fac naveta din jurul orasului).
        • +1 (11 voturi)    
          Cand nu intelegi nimic (Duminică, 29 martie 2020, 12:46)

          Necorsepondentu [utilizator] i-a raspuns lui Coresponedntu

          Aberezi din nou. Ce ar fi sa-ti treci ideile prin filtrul faptelor?

          Zurich-Geneva se face cel mai repede cu avionul, 45 de minute, costa cam la fel ca si cu trenul, posibil mai putin. Cu trenul pierzi timp. De fapt si cu masina e mai rapid decat cu trenul, daca pui la socoteala ca nu mergi din gara in gara. La traseul cu trenul mai adauga 1h30min, 45min sa ajungi in gara si inca 45min sa ajungi la destinatie din gara.

          Elvetia e in general zona rurala, cel mai mare oras Zurich e de marimea Craiovei. Deci, cam toata lumea sta la tara. Si toti au una sau doua masini. In orasele "mari" din Elvetia stau multi azilanti si cei care primesc ajutor social, si astia nu au voie sau nu isi permit sa aiba masini.
          • -1 (3 voturi)    
            ai uitat! (Luni, 30 martie 2020, 14:23)

            Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui Necorsepondentu

            Timpul din oras la aeroport, timpul de imbarcare, timpul de debarcare, timpul de la aeroport in oras!
            Plus costul!
            Lasa manipularea, ne-am prins: lucrezi in industria auto! :P
            • +1 (3 voturi)    
              nu cred (Luni, 30 martie 2020, 15:08)

              Necorsepondentu [utilizator] i-a raspuns lui Codruta N

              Si cu gara nu ai aceleasi probleme? In Elvetia lumea traieste la tara, nu in oras.

              Si da, am legatura cu industria auto, am doua masini.

              Spre ghinionul corespondentului eu am facut rutat respectiva intensiv cu avionul, trenul si masina. Avionul castiga detasat. Asa ca stiu despre ce vorbesc.
              • 0 (4 voturi)    
                @necorespondentu (Luni, 30 martie 2020, 17:08)

                paonipao [utilizator] i-a raspuns lui Necorsepondentu

                Omule, delirezi si aiurezi de unul singur!

                Se pare ca ceea ce este mai avantajos pentru tine (sa mergi cu cele doua masini si cu avionul in Elvetia) nu este la fel si pentru elvetieni!
                Asta este motivul pentru care au o super infrastructura de cai ferate cu trenuri moderne care circula cu viteze mari, fie ca sunt de transport calatori fie ca sunt de marfa!

                In Elvetia 74% din populatie locuieste in mediul urban...deci populatia in Elvetia nu traieste preponderent la tara cum spui tu!

                Si eu cunosc foarte bine Elvetia...am fost rezident in Lausanne aproape 4 ani....si mi-a facut o deosebita placere sa circul cu trenul !

                “Currently, 74.0 % of the population of Switzerland is urban (6,357,099 people in 2019)”

                https://www.worldometers.info/demographics/switzerland-demographics/
        • -2 (6 voturi)    
          CORECT (Luni, 30 martie 2020, 12:20)

          jidanul [utilizator] i-a raspuns lui Coresponedntu

          Si pentru transportul de marfuri trenul este cel mai bun, rentabil si ecologic, mijloc de transport dupa cel fluvial si maritim dar si foarte placut si avantajos si pentru transportul de pasageri. Trenurile nu au bariere in drumul lor si nici shtauri ca sa nu mai vorbim de accidentele rutiere. Trenurile pot indeplinii cele 2 conditii de baza pentru un transport: calitatea si siguranta. Cine are creier sa gandeasca bine, cine are ochi sa se uite bine, cine vrea sa invete sa citeasca bine si aici ma refer direct la specialistii in transporturi.
  • -2 (6 voturi)    
    Costuri (Sâmbătă, 28 martie 2020, 9:49)

    STF [utilizator]

    Informatia conform careia nu a fost depasit bugetul initial este falsa. Bugetul initial a fost de 6,3-6,4 miliarde CHF.
  • -7 (19 voturi)    
    Țara arde și baba se piaptănă (Sâmbătă, 28 martie 2020, 10:33)

    A78 [utilizator]

    Nu am înțeles niciodata de ce de 4-5 luni încoace Hotnews publica și tine pe site pe poziția de sus articole despre companii feroviare și face atât lobby transportului feroviar . Doar dacă nu cumva Hotnews a fost cumpărat de grupul feroviar Grampet.
    • +1 (7 voturi)    
      Simplu (Sâmbătă, 28 martie 2020, 13:41)

      Caligula [utilizator] i-a raspuns lui A78

      Uimeste-te de posibilitate.
    • 0 (2 voturi)    
      Care-i problema? (Luni, 30 martie 2020, 14:27)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui A78

      Mie articolele chiar imi PLAC, cine le concepe se pricepe f. bine atat sa trezeasca interesul cat si sa vina cu informatii inedite! Numai repetentilor la Geografie ar putea sa nu le placa! :P
      In afara de asta, recunosc deschis ca articolele sunt sustinute de Grampet (adica spatiul e platit de ei), care e problema? Nu e ca si cum ar fi reclama mascata sau manipulare!
      La urma-urmelor, daca nu iti plac, ai optiunea f. simpla sa nu le citesti! Te-a obligat cineva sa citesti articolul acesta? De ce l-ai citit?
  • 0 (6 voturi)    
    Miracolul elvetian (Sâmbătă, 28 martie 2020, 11:20)

    SRA [utilizator]

    https://www.youtube.com/watch?v=eiFaf7zxvEQ
  • +3 (5 voturi)    
    intrebare: (Sâmbătă, 28 martie 2020, 13:22)

    iodixit [utilizator]

    ce au facut cu atit de multa piatra dislocata?
    • +8 (10 voturi)    
      Piatra dislocata (Sâmbătă, 28 martie 2020, 14:35)

      paonipao [utilizator] i-a raspuns lui iodixit

      A fost folosita ca piatra de pavaj in Elvetia, vanduta italienilor si fabricilor de gresie , faianta (facuta din granit si piatra naturala), vanduta cui a vrut sa cumpere!
    • +2 (10 voturi)    
      amenajari hidrotehnice etc (Sâmbătă, 28 martie 2020, 17:44)

      Coresponedntu [utilizator] i-a raspuns lui iodixit

      Inca de acum 200 ani, de cand au aparut primele tuneluri, dar cred ca si in perioada medievala, piatra si solul dislocate au fost utilizate de elvetieni in vai, pentru a nivela terenurile extravilane. Vaile dintre munti in Elvetia, cum ar fi cele ale raurilor Ron, Reuss, Aare samd sunt perfect plate intre localitati, cam cum arata la noi zona depresionara Tara Barsei, intre Brasov, Codlea, Cristian Rasnov - perfect plata. Roca si solul dislocate au fost folosite pentru canalizarea raurilor Elvetiei. Dupa ce ies din amonte, Ronul, Aare, Reuss ul si altele sunt perfect canalizate si indiguite, pe langa faptul ca se varsa dintr-un lac in altul. Pe de o parte fiind canalizate nu sunt asa frumoase ca raurile noastre de munte, care sunt mult mai salbatice (dar si poluate cu gunoaie peturi, in ultima perioada). Cam asta au facut elvetienii cu roca scoasa din munte. In plus, a fost utilizata la soselele montane, Elvetia are zeci de Trasfagarasane, Transalpine (pasurile Grimsel, Furka, Susten si altele, care ajung pana la 2850 m alt). Orice tunel lung de zeci de km pe sub munte, feroviar sau rutier, are numeroase sosele de deservire pe la suprafata, unele fiind vechile drumuri de legatura in Alpi (cum ar fi prin pasurile mentionate mai sus).
      • +2 (4 voturi)    
        multumesc pt lamuriri (Duminică, 29 martie 2020, 0:34)

        iodixit [utilizator] i-a raspuns lui Coresponedntu

        si dumneavoastra si celui de mai sus
    • -1 (1 vot)    
      Si eu mi-am pus intrebarea ;) (Luni, 30 martie 2020, 14:30)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui iodixit

      Am presupus ca au folosit-o ca piatra ornamentala (inclusiv vanzand-o in alte tzari) si, daca nu corespundea calitativ, la constructia de drumuri, in alte constructii sau / si in fabricile de ciment ;)
      Avantaj dublu! ;)
  • +7 (7 voturi)    
    tare (Sâmbătă, 28 martie 2020, 17:39)

    Adry@n [utilizator]

    Pai si romania era sa contruiasca 60k cu 6 miliarde de euro acum cativa ani asa ca nu inteleg ce mare branza.
    Noi era sa batem mai multe recorduri ca faceam drum de la comanic la barsov de banii astia. Nu tuneluri, sigur asta era un record greu de batut cu 100milioane pe km pt drum. Sova Miruitul facea asta in vrema lui Ponta cel Vesnic Mincinos.
    P.S. Pinochio zicea ca daca pana in 2016 nu e autostrada intre comarnic si barsov iese din politica. S-a tinut de minciuna!!!
  • 0 (4 voturi)    
    Frumoase realizări (Duminică, 29 martie 2020, 1:01)

    Nyk1 [utilizator]

    Păcat că nu sunt în stare să gestioneze o pandemie la fel de bine precum își gestionează infrastructura. În prezent au 12000 de cazuri active de COVID-19 la o populație totală de doar 8 mil. loc. și ele urcă cu câte 1000 pe zi sau mai mult. Aveam totuși așteptări mai mari de la ei.
    • 0 (6 voturi)    
      foarte adevarat (Duminică, 29 martie 2020, 10:34)

      Coresponedntu [utilizator] i-a raspuns lui Nyk1

      Sunt pe locul 2 dupa Italia ca numar de infectii raportat la populatie. Au fost cam laxi la inceput, ma refer la guvernul federal, care oricum nu are putere foarte mare in Elvetia, in fata guvernelor cantonale. Au mai aparut si tensiunile si diferentele de abordare intre Elvetia latina (sudul si vestul italian si respectiv francez) si majoritatea germana.
      Centrul , estul si nordul german se ghideaza dupa principiul "responsabilitatea colectiva are la baza responsabilitatea individuala" astfel ca evita sa impuna reguli de sus. Au facut doar recomandari populatiei: stati acasa, spalati des mainile etc. Sudul italian, Ticino, se astepta la restrictii dure. De aici au aparut conflictele. Plus ca zilnic 70 mii frontalieri italieni din Lombardia vin la munca in Elvetia. Dar nu poti sa inchizi granita ca asta ar insemna sa inchizi complet economia ticineza, si in prinul rand spitalele care au personal italian, in situatia actuala de urgenta. asa ca nici acum frontiera nu e inchisa pentru cei cu permis de munca.
      • +1 (1 vot)    
        Uite-o nu e (Luni, 30 martie 2020, 13:38)

        danipsl [utilizator] i-a raspuns lui Coresponedntu

        Nasol moment, misto coliva. Adica au o problema, dar de fapt nu. Poti sa te hotarasti odata.
  • +4 (6 voturi)    
    interesant (Duminică, 29 martie 2020, 1:46)

    BogdanPa [utilizator]

    Articolul, in sine, este interesant!
    Acum , stim ca Romania nu isi permite asa ceva!
    iar cei iritati de articol, prefera sa auda despre virusi si silicoane!...
  • +5 (5 voturi)    
    nu mai e vin ca Babanu (Duminică, 29 martie 2020, 17:28)

    Dalinar [utilizator]

    si drum ca Transfagarasanu, in lume, asa ca romanii is cei mai tari!!!
    • 0 (6 voturi)    
      Furka și Grimsel bat măr Transfăgărășanul (Duminică, 29 martie 2020, 19:12)

      Nyk1 [utilizator] i-a raspuns lui Dalinar

      După ce se stinge pandemia și avem un vaccin, recomand tuturor supraviețuitorilor să meargă pe aceste două pasuri.

      Puteți să o faceți chiar și acum, virtual, pe YouTube sau Google Street View.
      • -1 (3 voturi)    
        Eram sarcastic (Duminică, 29 martie 2020, 20:15)

        Dalinar [utilizator] i-a raspuns lui Nyk1

        Voi, mujicii nu?
        • -2 (6 voturi)    
          În zona Rusiei ar fi Drumul Militar Georgian (Duminică, 29 martie 2020, 21:53)

          Nyk1 [utilizator] i-a raspuns lui Dalinar

          Care ajunge până sus în Caucaz, în pasul Jvari la 2300 de metri. În apropierea lui este și vestitul Monument al Prieteniei ruso-georgiene.

          Apropo, Georgia se descurcă excelent în lupta cu COVID-19, chiar mai bine decât Rusia. Georgia este deci o țară în care experții epidemiologi formați în cele mai înalte școli sovietice sunt - iată - ascultați.
  • +2 (6 voturi)    
    foarte interesant (Duminică, 29 martie 2020, 18:51)

    ..13 [utilizator]

    In forma sa finala se va lega Nordul de Sudul Europei - este ceva absolut impresionant din punct de vedere ingineresc si desigur ca va avea un puternic impact economic si social.

    Absolut impresionant.

    Mica-mare constructie a tunelului va ramane cel mai probabil o lucrare de referinta care va fi la fel de importanta cu a fost realizarea traversarii pe sub apa a canalului Manecii. Absolut mpresionant.

    multumesc HN
  • +1 (5 voturi)    
    Ha! Cel mai lung tunel (Luni, 30 martie 2020, 10:06)

    nevada [utilizator]

    Vax ! Oricum i-am batut! Noi avem cea mai scurta autostrada din lume=1 m(etru). Ia de cautati in Guinness book, sau te pomenesti ca nici nu este pomenita. Invidiosii! Trebuie reclamati la CCR (de PSD si Ponta).
  • 0 (2 voturi)    
    priviti dincolo de varful nasului! (Luni, 30 martie 2020, 11:10)

    MitikaP [utilizator]

    Tunelurile alea au si un scop militar, daca maine vine un razboi atomic, elvetienii vor avea cel mai mare procent din populatie salvata, se ascund toti in maruntaiele muntelui. Noi, cum zicea un banc cu Radio Erevan, ne vom pune cate un cearsaf pe cap si ne vom indrepta ordonat spre cimitir... :-)


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...





Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by