​Una dintre întrebările la care este greu de răspuns este: cum va fi călătoria cu trenul după ce ieșim din izolare?. Țări precum Franța, Italia sau Spania caută răspunsuri la aceste întrebări și, parțial, le-au găsit, mai ales că trenurile circulă în număr tot mai mare în Italia și la fel va fi și în Franța, din 11 mai. În gări s-au lipit autocolante care să le arate oamenilor unde să stea, în trenuri se ocupă jumătate dintre locuri și toată lumea poartă mască. Însă nu se știe cât se va putea continua așa, iar în multe cazuri sindicatele spun că este prea devreme ca numărul de trenuri să crească.

Cu trenul in vremuri de Covid 19Foto: OBB

În țări precum Franța, Italia, Spania, Germania sau Austria numărul celor care merg cu trenul este uriaș fiindcă există trenuri super-rapide și mai ales rețele de trenuri stil S-Bahn în marile orașe. Cu atât mai complicată va fi revenirea la trenuri în vremurile post-Covid, în condițiile în care oamenilor le este frică să nu se infecteze și normele de distanțare înseamnă că mult mai puțini oameni se vor putea urca în tren. Un studiu recent estimează o scădere între 30% și 50% a numărului de pasageri din trenurile Europei, iar revenirea la nivelul din 2019 poate dura și cinci ani.

În Franța companiile feroviare se pregătesc din plin pentru ieșirea generală din izolare de la 11 mai. De la sub o zecime din trenuri se va ajunge la aproximativ jumătate dintre trenuri care circulă, iar spre luna august se preconizează o apropiere de 100%.

Marcaje pe peronul unei stații de RER din Paris (foto RER C Transilien)

În marile gări se pun autocolante pe peroane pentru a li se indica oamenilor unde să stea pentru a păstra distanța socială, iar în sălile de așteptare se merge pe ideea: un loc ocupat unul liber. La fel va fi și în trenurile de lung parcurs, unde doar 50% dintre locuri vor putea fi rezervate, iar pentru trenurile regionale, unde rezervarea nu este necesară, se discută la nivelul diverselor provincii din Franța cum să se introducă rezervarea.

În plus, operatorii de transport spun că fac dezinfectarea trenurilor mult mai des și mai în profunzime.

În marile gări din Italia, Spania și Franța se creează cu vopsea sau autocolante trasee cu sens unic, pentru ca fluxurile de călători să nu se prea întâlnească. Pe modelul din supermarket, deja în unele țări sunt lăsate simultan un anumit număr maxim de persoane în sălile din gări. Evident că se vor forma cozi în fața gărilor.

Pe peroane vor fi în Franța angajați de la companiile de transport care vor verifica dacă trenurile care vin sunt sau nu prea aglomerate și vor suna angajații de la gara următoare pentru a le spune, spre exemplu, dacă trenul este prea plin, caz în care la acea gară vor urca foarte puțini.

Luni au început să circule trenurile în Italia, mai ales că 4,5 milioane de oameni au revenit la muncă, iar gările au fost supra-aglomerate. Gare du Nord din Paris, Milano Centrale sau Atocha din Madrid sunt printre cele mai aglomerate gări ale Europei, iar păstrarea distanțării sociale va fi imposibil de realizat la orele de vârf, când economia va fi repornit.

În Franța, autoritățile recomandă angajaților din toate sectoarele să mai lucreze cel puțin câteva săptămâni de acasă, dacă pot face acest lucru, în ideea de a se putea păstra distanțarea în trenuri. Se vor vinde măști și în gări și se discută în mai multe țări cât să fie amenda pentru cei care nu au mască în timp ce folosesc transportul în comun. În mai toate țările masca va fi obligatorie și în gară.

Ieșirea din izolare îi îngrijorează pe mulți dintre cei care lucrează la companiile de transport în comun. Spre exemplu, în Franța marile companii de transport în comun au trimis premierului o scrisoare în care spun că aceste companii nu au mijloacele de a face distanțare socială și apelează la ajutorul forțelor de ordine, fiindcă pot apărea cazuri în care oamenii se vor înfuria pentru că nu vor fi lăsați să urce.

În Marea Britanie sindicatele din domeniul feroviar avertizează că ar fi extrem de periculos, atât pentru angajații feroviari, cât și pentru pasageri, să fie crescut rapid numărul de trenuri, iar mesajul este că oamenii trebuie să stea acasă cât de mult posibil. Șefii unor companii feroviare din UK avertizau că distanțarea fizică între pasageri este extraordinar de greu de făcut în tren și că ar putea scădea capacitatea de transport a unor trenuri cu 70-90% dacă s-ar face distanțare ca la carte.