​Elveția va inaugura în decembrie tunelul Ceneri, de 15,4 km, la care lucrările au început acum 14 ani. Costurile trec de 2,5 miliarde dolari și cele mai rapide trenuri de test au rulat cu 275 km/h prin tunel. Ceneri Base este parte a unui sistem mai mare de tunele alpine care să reducă nu doar timpii de parcurs, dar și cantitatea de mărfuri transportate pe șosele.

Tunelul Ceneri BaseFoto: alptransit.ch

Tunelul are 15,4 km lungime, este dublu, iar în total lungimea tuturor galeriilor este de 38 km. Tunelul va fi predat de constructor către operatorul elvețian de stat SBB la început de septembrie, iar primele trenuri de pasageri vor circula din 13 decembrie.

La final de februarie au început testele cu sisteme de management al traficului ETSC 2 și acestea vor permite trecerea a patru trenuri de marfă și șase de pasageri în fiecare oră. În noaptea de 30 aprilie spre 1 mai un tren de test ICE-S închiriat din Germania a atins 275 km/h.

Tunelul este în cantonul Ticino, aproape de granița cu Italia. Între Locarno și Lugano timpii de călătorie vor fi reduși de la 58 de minute, la 30, iar la nivel macro se va simți o reducere a timpilor de călătorie între Zurich și Milano.

Acum mai bine de 20 de ani a început să fie derulat proiectul AlpTransit - Neue Eisenbahn Alpentransversale - care constă în câteva tunele uriașe care să permită trecerea trenurilor de mare viteză, dar și a celor de marfă, pentru ca șoselele alpine să aibă mai puține camioane. Deja au fost construite două tuneluri: cel mai lung din lume, Gotthard Base Tunnel și Lotschberg Base Tunnel (35 km între cantoanele Berna și Valois, deschis în 2006), dar și Ceneri Base Tunnel.

Sursa: International Railway Journal