Germania propune o rețea de trenuri directe de lung parcurs în Europa - România nu este în plan, trenurile nu ar ajunge mai departe de Budapesta, Varșovia și Zagreb

de Vlad Barza     HotNews.ro
Miercuri, 30 septembrie 2020, 14:04 Economie | Industrie Feroviara


Tren la Amsterdam
Foto: Leonid Andronov | Dreamstime.com
Germania vrea să reînvie ”Trans Europ Express”, o rețea de trenuri europene de lung parcurs, unele și cu rute de peste 1.500 km lungime și cu traseu ce poate depăși 13 ore. Printre rutele propuse se numără Amsterdam - Barcelona și Stockholm - Paris, dar România nu este în listă, cel mai apropiat oraș inclus în proiect fiind Budapesta. Primele rezultate ar trebui să se vadă din 2025, dar foarte multe obstacole stau în calea proiectului, în contextul în care multe trenuri de lung parcurs au fost eliminate în ultimii 20 de ani fiindcă nu erau rentabile.

Trans-Europ-Express a fost o rețea de trenuri de lung parcurs lansată în 1957 la inițiativa șefului căilor ferate din Olanda și șapte companii naționale au participat. Aceste trenuri rapide de lung parcurs au fost la modă în anii 60 și 70, dar a urmat declinul și s-a renunțat la proiect în 1991.

Acum, Germania vrea să reînvie această rețea și să fie lansate o serie de rute de lung parcurs care să lege zone îndepărtate din Europa.

Primele patru rute propuse pentru "Trans Europ Express 2.0" (sau TEE 2.0), sunt:
  • Paris - Varșovia
  • Berlin - Barcelona
  • Amsterdam - Barcelona
  • Roma - Amsterdam
Germanii dau și un exemplu de mers pentru un tren Paris - Varșovia care ar ajunge la 22.15 la destinație, după ce ar pleca la 9.00 din Paris. În prezent, cineva care vrea să plece din Paris la Varșovia cu trenul face 19 ore cu patru schimbări.

De la Berlin la Barcelona o călătorie cu trenul durează acum 20 de ore, cu cel puțin 4 schimbări, iar de la Roma la Amsterdam călătoria durează 18 ore, cu 3 schimbări. Cu trenuri directe călătoria s-ar reduce cu ore bune.

Alte rute ar putea fi lansate dacă se vor concretiza cele mai mari proiecte feroviare europene, cum ar fi tunelul de sub pasul Brenner sau tunelul ce va uni Germania și Danemarca.

Germanii spun că este nevoie de o coordonare transfrontalieră a orarelor și adaugă că trenul poate fi, și pe distanțe foarte lungi, o alternativă la avion.

Rute TEE2.0 propuse
  • TEE1/2: Paris – Bruxelles – Köln – Berlin - Varșovia
  • TEE3/4: Amsterdam – Köln – Basel – Milano – Roma
  • TEE5/6: Berlin – Frankfurt – Lyon – Montpellier – Barcelona
  • TEE7/8: Amsterdam – Bruxelles – Paris – Lyon – Barcelona
  • TEE9/10: Berlin – München – Innsbruck – Bologna – Roma
  • TEE11/12: Paris – Strasbourg – Stuttgart – München – Viena – Budapesta
  • TEE13/14: Paris – Bruxelles – Hamburg – Copenhaga – Stockholm
  • TEE15/16: Stockholm – Copenhaga – Berlin – München

Rute de noapte propuse TEE-N
  • EN21/22: Paris – Bruxelles – Köln – Berlin
  • EN23/24: Bruxelles – Köln – Berlin –Praga/Varșovia
  • EN25/26: Amsterdam – Köln – Basel – Milano – Veneția/Genova
  • EN27/28: Frankfurt – Strasbourg/Zürich – Mulhouse – Lyon – Montpellier – Barcelona
  • EN29/30: Berlin – München – Innsbruck –Bologna – Roma/Nisa
  • EN31/32: Paris – Strasbourg – Stuttgart – München – Viena – Budapesta/Zagreb
  • EN33/34: Paris – Bruxelless/Amsterdam – Hamburg – Copenhaga – Stockholm
  • EN35/36: Stockholm – Copenhaga – Berlin – Praga – Viena/Budapesta

Planul este de a fi creată o societate mixtă care să se ocupe de proiect și care să aibă dreptul de a cumpăra servicii de la diversele companii feroviare naționale, inclusiv pentru folosirea materialului rulant și a infrastructurii. Din această societate ar putea face parte SNCF, Deutsche Bahn NS (Olanda), OBB (Austria) sau CFF (Elveția).

În prezent, cele mai lungi trenuri de lung parcurs ce traversează Europa sunt cele care pleacă din Rusia, cum ar fi trenurile directe săptămânale Moscova - Nisa sau Moscova - Paris. Pe de altă parte, cele mai lungi rute de noapte din UE le are Austria datorita companiei OBB care a investit enorm în brand-ul Nighjet și are planuri clare de a extinde rețeaua împreună cu Elveția.

Trebuie spus că un astfel de proiect este fantastic de dificil din cauză că trenurile ar urmă sa traverseze multe țări într-o singură călătorie și deci vorbim de taxe diferite, de operațiuni diferite legate de infrastructură și tracțiune, de reguli diferite, de standarde de calitate diverse și de sisteme diferite de rezervare.

În plus, rămâne de văzut dacă este vreo șansă ca un astfel de sistem să fie profitabil pentru operatori.

Surse: AFP, Railway Gazette International






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















12697 vizualizari

  • -19 (37 voturi)    
    DBahn si SNCF vor sa monopolizeze traficul.. (Miercuri, 30 septembrie 2020, 14:11)

    demaGOGU [utilizator]

    feroviar european: un nu hotarat acestei initiative din partea Ro sau doar cu contrapartida deschiderii pietei feroviare germane pentru CFR Calatori.
    • +11 (33 voturi)    
      Romania e contra curentului in transporturi (Miercuri, 30 septembrie 2020, 15:46)

      Coresponedntu [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

      Adevarul este ca romanii oricum nu folosesc trenul si transportul public ca ceilalti europeni din Vest, ca doar sarakii merg cu trenul. nu asa ziceau Dracnea cocalarii si baronii PSD ului? si atunci? sa finantezi linii rapide de tren catre o tara unde tot kokalarul merge cu cazanul Diesel sa cumpere paine din coltul strazii si pana in varful muntelui la gratar? Concluzia, lasa i pe romani si bulgari sa isi faca autostrazi, ca si asa le place cu masina. Fie vorba intre noi, viitorul nu apartine autoturismelor, nici macar traficului aerian, ci trenurilor de mare viteza , pe aceasta planeta. Dar ce sa cunoasca cefele groase care ne-au condus? E cel mai nepopluant mijloc de transport si pe distante scurte e mai rapid ca avionul. Intre Germania, Austria si Elvetia se discuta deja suspendarea liniilor aeriene in favoarea trenurilor. Romania, care printre tarile din Est avea avantaje competitive si retea dezvoltata de CFR in 1990, a distrus tot in 30 ani. La fier vechi cu trenurile si infrastructura. Cocalarii tot la volan se vad in viitor cand pe autostrazi nu vor mai exista vehicule private ci doar car sharing autonome electrice. Si nimeni in Romania nu a protestat pentru cai ferate moderne, S-a iesit in strada pentru autostrazi sa ajunga lcocalarul a gratar in varf de munte cu cazanul Diesel. In 20 30 ani chiar si avioanele vor zbura doar pe distante lungi, intercontinentale. Asa se intampla cand nu ai strategii si conducatori cu viziune dar si o populatie needucata.
      • +11 (19 voturi)    
        chiar asha o fi? (Miercuri, 30 septembrie 2020, 16:20)

        bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Coresponedntu

        Cand trenul face de la Iasi la Timisoara 16 ore (si uneori gasesti avion mai ieftin), de ce as alege trenul? Nu mai bine aleg masina care face 9-10 ore si am flexibilitate la ora de plecare?

        Sa faca CFR un tren care merge cu 150 km/h, sa ajunga in 4-5 ore, si probabil multi il vor folosi.

        Cat timp trenurile noastre merg cu viteza trasurii de pe vremuri, e greu de stiut ce ar face romanul daca ar avea un transport feroviar decent....
        • +6 (10 voturi)    
          chiar asa este (Miercuri, 30 septembrie 2020, 21:44)

          pehash [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

          Prioritatile politicienilor sunt prioritatile electoratului. Poporul vrea pensii marite si ajutoare sociale.. asta voteaza.

          Ar fi culmea sa propuna nemtii o cursa pana la Bucuresti, avand in vedere ca de la Budapesta la Bucuresti faci cu trenul ~15h.
          • +1 (1 vot)    
            bingo... (Joi, 1 octombrie 2020, 11:57)

            Dr.Mythnick [utilizator] i-a raspuns lui pehash

            bingo...

            am facut anul trecut cu Thales de la Bruxelles > Frankfurt putin mai mult de 2 ore... intre 400-500 km distanta... mai bine decat cu avionul + internet free.
      • 0 (0 voturi)    
        Esti penibil (Joi, 1 octombrie 2020, 14:00)

        lazarus101 [utilizator] i-a raspuns lui Coresponedntu

        Problema nu e la faptul ca romanii nu ar merge cu trenul ca sunt fitosi!
        Uita problema reala
        IR 1835 Tren direct - 12 ore 25 min
        Plecare la 16:35 București Nord
        Sosire la (+1 zi) 5:00 Cluj Napoca

        Si asta e fara intarzieri deci timpul real e chiar mai mare!
        Cu masina ajungi de 2 ori mai repede.
  • +20 (26 voturi)    
    Cooperarea este infinit mai buna decit concurenta (Miercuri, 30 septembrie 2020, 14:15)

    D-or [utilizator]

    Impunerea ideii de concurenta in transportul feroviar a dus practic la desfiintarea trenurilor internationale.

    Acum citiva ani nu se mai putea circula cu trenul de la Munchen la Paris, de exemplu.

    Organizarea trenurilor pe rute lungi inseamna cooperarea intre retelele nationale. Bravo lor!
  • +6 (42 voturi)    
    Puteau sa faca macar pana la Oradea (Miercuri, 30 septembrie 2020, 14:19)

    Martinezu [utilizator]

    Oradea, Cluj, Timisoara, cam aici se termina Europa.
    • -11 (23 voturi)    
      Adica Imperiul Hasburgic (Miercuri, 30 septembrie 2020, 15:55)

      xolv [utilizator] i-a raspuns lui Martinezu

      pangerman
    • +5 (13 voturi)    
      se preta pana la Kronstadt (Brasov) (Miercuri, 30 septembrie 2020, 16:06)

      Coresponedntu [utilizator] i-a raspuns lui Martinezu

      cu conexiune spre Bukurestabad la frontiera, la Schanzpass (Predeal).
    • -3 (5 voturi)    
      Reciteste articolul (Miercuri, 30 septembrie 2020, 20:22)

      Arminius [utilizator] i-a raspuns lui Martinezu

      Ce n-ai priceput?
      Europa se termina la Budapesta.
      Vrabia, malai viseaza.
  • +17 (25 voturi)    
    inainte sa ne ofuscam (Miercuri, 30 septembrie 2020, 14:19)

    cristi_an [utilizator]

    ar tb sa facem un minim efort cat sa avem Timisoara conectata de Budapesta cu o linie de mare viteza... pas cu pas..
    • +3 (7 voturi)    
      Timisoara, Oradea (Miercuri, 30 septembrie 2020, 17:12)

      Utilizator5 [utilizator] i-a raspuns lui cristi_an

      Da asa e, Timisoara - Arad - Budapesta, zilnic si retur, cooperare CFR-MAV, nu e de mare viteza dar e decent, problema e ca se sta mult in vama si la Nadlac si la Lokoshaza.
      Noi nu suntem in Schengen si oricat de rapid ar fi, daca pierzi 1 ora in vama, e mult.
      Mai sunt si legaturile prin Oradea.
  • +31 (35 voturi)    
    pai in Romania pe ce sa mearga? (Miercuri, 30 septembrie 2020, 14:25)

    bogdan1477 [utilizator]

    Pe sinele de tren cu viteza maxima de 60 km / h?

    Eu propun ca de la Budapesta spre Romania sa se continuie cu mocanitsa, ca oricum infrastructura nu permite mai mult. Macar admiri peisajele (cat or mai ramane ceva paduri netaiate).
  • +11 (33 voturi)    
    noi nu existam (Miercuri, 30 septembrie 2020, 14:26)

    piticu_enigmatic [utilizator]

    pentru vestici noi nu suntem pe harta nu stiu de ce tot ne facem iluzii. se uita la noi ca la africani. nici la stiri nici la nimic la vreun proiect european suntem 0 barat. suntem bagati in seama ca trebuie si ca suntem buffer fata de rusi si ca asta e dar altfel...plus ca noi nu prea putem nimic deci la ce s-ar complica cu noi. deci mai subtire cu mandru ca sunt roman. UE se termina la Budapesta.
    • +1 (21 voturi)    
      si la cules de sparanghel (Miercuri, 30 septembrie 2020, 14:50)

      piticu_enigmatic [utilizator] i-a raspuns lui piticu_enigmatic

      si alte balarii ca uitasem. la asta suntem buni atunci si-aduc aminte de noi.
    • +7 (25 voturi)    
      Sau poate nu .... (Miercuri, 30 septembrie 2020, 14:54)

      ABBV [utilizator] i-a raspuns lui piticu_enigmatic

      Nu existam pentru ca nu vrem sa existam ....Nu existam pentru ca desi suntem ajutati ne furam singuri caciula ...si refuzam sa ne dezvoltam ....Ne place in evul mediu .....ne plac hotii ....Ne place sa distrugem ...dupa care ne plangem ca un copil prost, vai nu mai avem, vai e muradar. Nu ne place sa muncim .....cautam scuze in loc de solutii.....Cu atitudinea asta, doar atat consideratie putem primi.
    • +4 (24 voturi)    
      Romania de ce nu si-a facut infrastructura? (Miercuri, 30 septembrie 2020, 15:38)

      emil bobu [utilizator] i-a raspuns lui piticu_enigmatic

      Pentru ca mult timp a fost tara de ticalosi.

      E vremea sa mergem la vot, sa dam jos PSD, sa dam jos mafia care ne-a tinut pe loc 30 de ani.
    • +9 (19 voturi)    
      Este vina UE? (Miercuri, 30 septembrie 2020, 15:52)

      nghe [utilizator] i-a raspuns lui piticu_enigmatic

      Sau a politicienilor români care nu au investit în infrastructură?
    • +4 (10 voturi)    
      pai zice ca 1500 km maxim 13 ore (Miercuri, 30 septembrie 2020, 16:10)

      jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui piticu_enigmatic

      pai daca intra in Romania nu ajunge de la Timisoara la Bucuresti in tot atatea. Nu se leaga nimeni de cap daca nu il doare capul.
      Da, in strainatate se pot folosi red-eye-uri de noapte unde economisesti banii de cazare.
      La noi, vine granicerul si iti pune lanterna in ochi la 5 dimineata, etc. Mno, lipsa status Schengen
      E vorba de curse, nu ne construieste nimeni infrastructura
    • 0 (8 voturi)    
      hehe, molodetz (Miercuri, 30 septembrie 2020, 17:32)

      transpenibilus [utilizator] i-a raspuns lui piticu_enigmatic

      Voi chiar nu existati pentru europeni. Orice e la est de Nistru se considera in Asia dpdv cultural. Nu aveti nici in clin nici in maneca cu Europa civilizata.
    • +2 (2 voturi)    
      roMANIA voteaza PSD... asta merita. (Joi, 1 octombrie 2020, 11:59)

      Dr.Mythnick [utilizator] i-a raspuns lui piticu_enigmatic

      roMANIA voteaza PSD... asta merita.
  • -6 (24 voturi)    
    EN 35 /36 - Sparanghel (Miercuri, 30 septembrie 2020, 14:30)

    DomnuTrandafir [utilizator]

    Poate fi trenul salvării Sparanghelului.
    De românii iubitori!
    Daca duceți trenul pana la Cluj!
    Orice varianta e binevenită pentru Germania.
  • +22 (24 voturi)    
    Nu-i bai (Miercuri, 30 septembrie 2020, 14:33)

    Papusarul [utilizator]

    Noi avem de mult trasee de cel putin 13 ore, Bucuresti - Brasov si multe altele. Singura diferenta este distanta, la ei 1500 km la noi 300 km, dar ca timp sunte pe acolo.
    Traiasca CFR!!!
  • +9 (13 voturi)    
    Decizie pragmatica la ce infrastructura feroviara (Miercuri, 30 septembrie 2020, 14:41)

    Plagarus [utilizator]

    ....avem !
    CFR Calatori poate exrsa rutele cu Moldova + Bulgaria + Ucraina..
    Cu o viteză medie de deplasare de 45 de km/h trenurile care pleacă acum din gara din Cluj-Napoca spre Budapesta ajung la destinaţie în opt ore
  • +7 (19 voturi)    
    Budapesta-Cluj , tren de mare viteza (Miercuri, 30 septembrie 2020, 14:53)

    A78 [utilizator]

    Budapesta a zis acum câțiva ani ca vrea sa facă o linie de mare viteza pana la Cluj , via Oradea . Acum se face studiul de fezabilitate .

    Pe București nu poți conta .
  • +9 (15 voturi)    
    Pai cum sa fie Romania inclusa? (Miercuri, 30 septembrie 2020, 14:54)

    B.Dan [utilizator]

    Nu se vorbeste de construirea unor noi cai ferate, ci doar de trenuri directe. Caile ferate din Romania sunt sub orice critica: viteza medie este de ~65km/h si cumulul intarzierilor este de 6 ani/an. Cifrele astea le-ar strica raportul.
    Ideea nu e rea, dar trenurile de pasageri pe distante lungi sunt de domeniul trecutului. Si-au aratat limitarile de multe ori in ultimele decenii. Avioanele au fost revolutia anilor 60-70 si au inlocuit complet trenurile de pasageri pe distante lungi (si chiar pe distante scurte in ultimii ani). O noua revolutie va veni in viitorul apropiat de la Hyperloop, care s-a demonstrat foarte eficient si rapid (o viteza medie de 700 km/h) si mult putin poluant (comparativ cu un avion).
    • 0 (4 voturi)    
      Diferenta, neconfigurabil (Miercuri, 30 septembrie 2020, 17:03)

      jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui B.Dan

      Trebuie sa existe cerere. Iar un tunel ermetic pe sute de km nu e fezabila nici in tara spatiilor vaste din SUA (tocmai in California e si cercul de foc al Pacificului).
      Chiar daca nu opreste in toate garile, un tren permite oprirea in orasele relevante de pe traseu, depanare, reconfigurare traseu sau orar. Chiar si avionul are multe dintre aceste beneficii - vezi aterizarea fortata pentru Navalnii
      • 0 (0 voturi)    
        De acord (Miercuri, 30 septembrie 2020, 19:59)

        B.Dan [utilizator] i-a raspuns lui jorj_bv

        In mod cert vor exista limite la hyperloop, pe unele nici nu le putem concepe inca. Insa trebuie sa tinem cont de cateva aspecte. Retelele de cai ferate au avut aprox. 2 secole de evolutie la dispozitie si inca sunt si vor fi o metoda excelenta pentru a transporta atat persoane cat si marfuri. Eu m-am referit strict la distantele lungi (si chiar am precizat in mesajul anterior), unde isi pierd din eficacitate (acolo unde timpul calatoriei conteaza, pentru ca ne referim la durata vs. pret pe bilet). De asemenea, la inceputul aviatiei, oamenii erau destul de sceptici in general si nu isi puteau imagina cum ar putea fi ceva mai mult decat un moft. Evident motivul la baza era nesiguranta (ce se intampla daca se defecteaza avionul in zbor).
  • +9 (13 voturi)    
    Avem si acum trenuri directe... (Miercuri, 30 septembrie 2020, 15:39)

    Ion Alexandru [utilizator]

    Avem trenuri directe Bucuresti-Viena. Stiti ca de multe ori trenul nu ajunge mai departe de Budapesta ? Pentru ca atat de mult intarzie pe teritoriul Romaniei ca nu-l mai pot incadra ungurii si austriecii in niciun mers al trenurilor. Calatorii sunt dati jos la Budapesta si urcati intr-un tren Budapesta-Viena.
    Deci nu prea avem ce cauta in planurile nemtilor. A, daca ne construiesc ei calea ferata Bucuresti-Curtici, atunci, se poate.
  • 0 (18 voturi)    
    Noul proiect german de succes (Miercuri, 30 septembrie 2020, 16:00)

    Tescovin [utilizator]

    Mda, deci nemții au finalizat cu succes noul aeroport din Berlin, cu 8 ani și 7 miliarde de euro mai târziu decât era planificat (M5 Drumul Taberei s-ar înverzi de invidie !). Așa că dacă tot au deschis aeroportul în plină criză a transporturilor aeriene, ce și-au zis ?„ Hai să facem niște trenuri cool, să fie gata prin 2025 !” Desigur, vor fi gata prin 2055, dar e numai bine, că până atunci se prind și cum pot folosi eficient energia solară și eoliană. Iar dacă nu, conducta cu gaz de la ruși e gata de pe acum !
  • +4 (8 voturi)    
    Pentru lumea civilizata... (Miercuri, 30 septembrie 2020, 16:33)

    Mihail. [utilizator]

    ...Budapesta e cap de linie.
  • -3 (9 voturi)    
    mda... (Miercuri, 30 septembrie 2020, 16:34)

    vangall [utilizator]

    transportul pe calea ferata pe distante medii si lungi e o iluzie, peste tot in lume este o groapa fara fund, mentinerea sistemului este neeconomica si necesita fonduri publice imense; privatul te transporta cu avionul la 30% din costuri si la 1/4 din timp si tot iese pe profit, de ce ai merge cu trenul? ca spune merkel? ca e ....ce? e de secol IXX. dar no, in goana asta verde se pare ca doar milionarii vor mai zbura cu avionul si restul, plebea vor fi nevoiti sa mearga cu trenul;
    • +1 (3 voturi)    
      Avionul nu plateste taxe de poluare (Miercuri, 30 septembrie 2020, 19:06)

      jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui vangall

      de aia e mai ieftin.
      Plus ca depinde cate vagoane ai.
      La distante de circa 500 km, Japonia si China au dovedit ca se poate face transport pe CF.
      Pentru tari diferite cu transport pana la aeroport, check-in, verificare de pasaport, bagaje, boarding, taxi pe pista, zbor si apoi preluare bagaje, transport inapoi in oras dureaza cam mult decat un tren care merge cu viteza pe 500km.
      • +1 (1 vot)    
        Compari mere cu pere. (Miercuri, 30 septembrie 2020, 20:14)

        B.Dan [utilizator] i-a raspuns lui jorj_bv

        Despre ce vorbim aici? Nici azi, in tarile dezvoltate, nu sunt la mare cautare avioanele comerciale pentru distante sub 500km. Zic de tarile dezvoltate, pentru ca acolo exista trenuri de mare viteza. Dar articolul nu la asta se referea, in orice caz. Un exemplu din articol era Paris-Varsovia, adica 1500 km distanta intre ele, aprox 13 ore de mers cu trenul (+ drumul pana la gara). Cu avionul nu ai cum sa faci mai mult de 3.5 ore pe ruta asta... cu tot cu drumul pana la aeroport. Ce preferi?
        Pretul /KM de mers cu trenul este categoric superior cu pretul /KM cu avionul. Ca atare si financiar, tot avionul iese invingator.
  • +1 (1 vot)    
    cfr (Miercuri, 30 septembrie 2020, 20:21)

    Ilidia [utilizator]

    Normal, cu infrastructura noastra suntem la coada Europei...
  • 0 (0 voturi)    
    bine ca n-ajung trenurile astea in romania (Miercuri, 30 septembrie 2020, 22:12)

    stupidu [utilizator]

    sa vedem: paris - varsovia 1600 km, in prezent cu 4 schimbari 19 ore, in viitor cu tren direct 14 ore. la noi, satu mare - bucuresti 600 km, tren direct 15 ore :))) ar face trenul de la granita la copitala cit face de la paris la granita :))))
    • 0 (2 voturi)    
      Am avut relatie directa Bucuresti-Paris prin 2000 (Joi, 1 octombrie 2020, 9:59)

      D-or [utilizator] i-a raspuns lui stupidu

      Si era bine utilizata. Atit de bine, incit celelalte retele care aveau si ele vagoane in trenuri s-au simtit concurate.
  • 0 (2 voturi)    
    Este o initativa... (Miercuri, 30 septembrie 2020, 23:30)

    MihaiDumitrescu1 [anonim]

    ... care priveste "core Europe". Londra, Madridul, Lisabona si Bucurestiul sunt excluse din schema (nu mai zic de Belgrad, Sofia, Atena). Sa le fie de bine, asta e geografia.
  • -3 (3 voturi)    
    Sunt profitabile TGV si ICE? (Joi, 1 octombrie 2020, 8:16)

    Alui [utilizator]

    La pretul biletului sunt comparabile cu avionul sau mai scumpe la durata calatoriei mai mare. Scrie in articol ca multe n-au fost rentabile si au fost desfintate. De ce sa reia ideea?
    Hai sa facem investitii care se renteaza (autostrazi) nu cai ferate. Din 2030-2035 nu vor acea sens nici din punct de vedere ecologic, pentru ca masinile vor fi electrice.
    • 0 (0 voturi)    
      n-ai inteles, CF exista (Vineri, 2 octombrie 2020, 16:36)

      jorj_bv [utilizator] i-a raspuns lui Alui

      nu exista rute directe.
      Cand au fost autostrazile profitabile? Poate luand in considerare alti factori, dar daca nu se plateste taxa pe suta de km nu pot fi ele insele profitabile ...
      Si chiar si asa, e greu sa amortizezi (zeci de) miliarde


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...





Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by