​Vineri va avea loc recepția lucrărilor pentru linia de cale ferată Gara de Nord - Aeroport, iar trenurile vor circula din 13 decembrie când intră în vigoare Mersul Trenurilor 2020-21. Ministrul Bode spune, într-o declarație pentru Radio România Actualități, că este de așteptat ca trenurile să circule la intervale de 40 de minute. Nu a fost comunicat graficul de circulație și nici câte companii (două sau trei) vor avea trenuri pe linia de 19 km. Trei operatori au depus solicitări, iar într-o ședință, joi, administratorul de infrastructură va trebui să definitiveze formula de alocare a trenurilor.

Gara de la aeroportFoto: AGERPRES

În aceste zile ar trebui să aflăm informațiile, mai ales că Mersul Trenurilor 2020-21 este disponibil online de acum două săptămâni, dar căutarea pe traseul Gara de Nord - Aeroport Henri Conadă oferă zero rezultate.

Nu se știe nici dacă vor fi două companii, cum spun unele surse, adică CFR Călători și Transferoviar, sau trei companii, cum spun alte surse (adică și Regio Călători).

Un alt lucru important va fi programul de circulație. Vor fi trenuri între oreke 5.00 și 23.00, vor circula 24 de ore din 24 sau vor circula undeva între 18 și 24 de ore pe zi?

”Vineri dimineața se va realiza recepția la terminarea lucrărilor pentru tot ceea ce s-a realizat pe linia de cale ferată Gara de Nord - Otopeni (...) Vom vedea exact câți operatori au solicitat să opereze pe această linie. Estimăm că traseul va fi parcurs în 20-23 de minute, iar frecvența trenurilor va fi din 40 în 40 de minute, cam acesta este orizontul de așteptare (...) Vom ști exact după ce vom analiza solicitările și în funcție de ele vom ști ritmicitatea cu care se va opera pe acest traseu”, spune ministrul Bode.

Primele trenuri au circulat în septembrie pe traseul integral și de atunci s-au făcut diverse teste.

Primele planuri concrete pentru linia către aeroport au fost în 2016 și lucrările au început în 2019, ideea fiind ca traseul să fie dat în folosință până în iunie 2020, când ar fi trebuit să se țină patru meciuri de la Euro.

Un ”draft” de Mers al Trenurilor arată că din Gara de Nord sunt 5,4 km până la halta Pajura și de acolo mai sunt 7,7 km până la Mogoșoaia, iar pe această porțiune viteza medie este de aproape 60 km/h, iar cea maximă, de 80 km/h. De la Mogosoaia sunt 2,9 km până la ramificația cu noua linie, iar pe această porțiune limita de viteză este de 100km/h. De la ramificație mai sunt 2,2 km până la punctul de oprire de la Patinoar unde vor opri o parte dintre trenuri, iar de la patinoar mai sunt 700 de metri până la gara de la aeroport. Trenurile care opresc și la patinoar vor face 23 de minute.

Linia este neelectrificată. În iunie se spunea că trenul ar putea circula de la 26 august, dar acest lucru nu a fost posibil. În plus, mai sunt litigii legate de exproprieri.

Pe aproape tot traseul trenul va parcurge o parte din magistrala M700 București - Galați unde vitezele medii nu sunt mai mari de 60 km/h. Practic doar 3 km de linie sunt noi construiți, o mică ramificație din linia București - Urziceni).