Ce ne arată trenul Gara de Nord - Aeroport despre cum știe România să facă lucrări importante de infrastructură

de Vlad Barza     HotNews.ro
Luni, 14 decembrie 2020, 8:18 Economie | Industrie Feroviara


O Sageata Albastra in Gara de la Aeroport
Foto: Vlad Barza / HotNews.ro
​Duminică au început să circule trenurile între Gara de Nord și Aeroportul Otopeni și viteza maximă atinsă este 100 km/h, în timp ce viteza medie este 50 -60 km/h. Proiectul spune multe despre cum abordează România lucrările importante, fiindcă ne mișcăm greu, nu gândim pe termen lung și facem lucrurile pe ideea ”las că merge și-așa”. Cel mai important este că trenul există și că se circulă, iar de acum contează mult ca hibele să fie reparate și lucrurile să fie mai bine gestionate.



Către aeroportul din Stockholm trenurile rulează cu 160 km/h, la Londra și Madrid, Lisabona, Copenhaga și Sofia există metrou la aeroport, iar la Zurich sunt chiar și 7-8 trenuri pe oră între gara centrală și aeroportul Kloten. La Paris și Lyon sunt gări de TGV în aeroport, orașul Trieste a deschis gară la aeroport în 2018, iar Istanbulul va inaugura în 2021 o linie de metrou către noul mega-aeroport.



România nu avea cum să se bată în ”liga mare” și ar fi fost aberant să construim o linie de mare viteză care să coste jumătate de miliard de euro. România face tare greu autostrăzi, și când le face apar uneori probleme, dar la căi ferate noi stăm și mai prost, și nici la cele existente nu suntem în stare să reparăm total în medie mai mult de câteva zeci de km/an.



Proiectul de 100 milioane euro a constat, în mare, în construcția a 3 km noi de cale ferată, în dublarea 8 km, în construirea unui viaduct peste DN 1 și a gării de la Terminalul 1. Dacă judecăm comparând cu ce se investea în calea ferată acum câteva decenii, proiectul este o glumă, dacă judecăm după ce s-a făcut în ultimii 20 de ani putem spune că este o realizare.

Părțile bune sunt că Bucureștiul are în sfârșit gară la aeroport și că 36 de perechi de trenuri prind pe unele porțiuni chiar și 100 km/h. Am făcut duminică patru călătorii: una a durat 33 de minute din cauza problemelor tehnice de la CFR Infrastructură, alta a durat 25 de minute, total în grafic, un alt tren a făcut 18 minute, cu două mai puține decât în Mersul Trenurilor, iar ultima călătorie a durat 20 de minute, dar trenul a plecat cu 5 minute întârziere.



Pe o treime dintre cei 18,9 km trenul atinge 80-90 km/h, într-una dintre călătorii trenul a atins chiar 105 km/h. Dar viteza medie ajunge uneori să fie și sub 50 km/h pentru că sunt câțiva kilometri cu viteze de sub 40 km/h, inclusiv cei 2,9 km de la racord până la gară, pe linia nouă simplă. La plecare din Gara de Nord trenurile au 30 km/h când trec de primele macazuri, iar la sosire au 15-20 km/h.

Dar ce spune trenul spre Aeroport despre România și modul în care gestionează lucrările importante de infrastructură?

Ne mișcăm tare greu

Căile ferate NU au fost o prioritate după Revoluție și nu s-a electrificat nimic, numărul de pasageri a scăzut de șase ori și multe linii secundare s-au închis. S-au deschis doar două porțiuni scurte: cea de acum și linia Golenți - Podul Noua Europă (Calafat - Vidin), 5 km, în 2014. Mult prea puțin.

Chiar și această linie de 3 km era cât pe-aci să nu mai fie deloc

Deși părea un proiect ușor de realizat, în comparație cu linia de metrou către aeroport, calea ferată dintre Gara de Nord și Aeroportul Henri Coandă nu a putut fi gata decât acum, la final de 2020. Proiectul a fost ”reînviat” în 2016 și trebuia să fie gata încă din 2018, dar autoritățile de la Transporturi nu au fost în stare atunci să revizuiască la timp studiul de fezabilitate. A urmat o perioadă în care chiar se părea că nu se va mai face linia, apoi speranțele aui renăscut, dar apoi a fost cam clar că legătura nu avea cum să fie gata dacă nu ar fi venit pandemia și dacă Euro 2020 s-ar fi ținut în iunie.



S-a tras tare în ultimul an și a fost gata și viaductul peste DN 1 și linia de aproape 3 km. Dar aceste lucruri nu sunt suficiente să aduci oamenii la tren într-o țară în care trenurile au decăzut mult de tot.

Nu a fost un proiect gândit pe termen lung

Linia nouă către aeroport nu este electrificată, deci pot merge doar trenuri diesel, iar acei 2,9 km făcuți acum sunt linie simplă care se bifurcă doar la intrarea în gară. Europa a electrificat masiv și are trenuri noi, România nu este în stare să cumpere trenuri noi, fiindcă licitațiile ”cad” una după alta.



Gara de la aeroport este frumoasă și luminoasă, clar cea mai modernă din țară. O problemă pentru viitor este că are însă doar două linii și, cumulat cu linia simplă, pare greu de crezut că vom vedea vreodată trenuri directe Aeroport - Ploiești, Aeroport - Târgoviște, Aeroport - Urziceni sau Aeroport - Giurgiu. Din start proiectul nu are, din păcate, loc enorm de creștere. Poate părea exagerat să vorbim despre trenuri directe către orașele de provincie, dar nu ar fi o idee atât de rea dacă ar exista o strategie pentru a atrage și călătorii din orașe apropiate de Capitală.



În plus, cum s-a văzut și în prima zi, au fost probleme cu sistemul de dirijare a traficului și dacă un tren întârzie, și altele vor urma în lanț, dat fiind că vorbim de o linie cu circulație cadențată. Trenurile trebuie să aștepte la Mogoșoaia și vor acumula întârzieri și trenurile de lung parcurs București - Galați. Dacă prin gara Mogoșoaia treceau până acum 8 trenuri de călători pe sens în fiecare zi, acum vor trece 44, deci va fi ceva mai complicat de gestionat totul.

Lucrurile au fost făcute ”românește”

Dincolo de întârzieri, s-a comunicat deficitar pe acest proiect și s-a știut abia cu vreo 10 zile înainte că vor fi trei companii și cu patru zile înainte s-a aflat cum își împart aceste companii trasele (42 CFR, 20 RT și 10 TFC). O altă poveste complicată a fost și prețul biletelor care părea a fi diferit la cele trei companii, s-a vorbit și de 10 lei și de 8 lei și de 5 lei. Până la urmă au intervenit și autoritățile și s-a decis ca biletul să fie 4 lei.



Sunt voci care spun că mai bine s-ar fi mers pe calitate și prețul ar fi fost mai mare, 10-15 lei, dar condițiile mult mai bune și totul mai bine pus la punct. Nu era probabil o soluție, fiindcă nu prea există automotoare diesel noi în flotele companiilor noastre și un preț mai mare ar fi dezamăgit mulți dintre potențialii clienți care ar fi preferat tot autobuzul.

Este complicat și că sunt trei operatori, dar măcar există o cadență cât de cât acceptabilă, deși 40 de minute nu este o cadență încurajatoare. Biletele pot fi cumpărate online la toți cei trei operatori, iar la aeroport există casă de bilete a CFR Călători, dar atât operatorul de stat, cât și cei privați, vând bilete în tren, fiindcă ar fi extrem de complicat ca oamenii să caute casele de bilete ale fiecărei companii în Gara de Nord, când se grăbesc la aeroport.



Trenurile încep să oprească la stații pe parcurs - mai ales la Parc Mogoșoaia - și va urma și stația Patinoar după Anul Nou, stație situată la aproape un kilometru de aeroport. Este nevoie de modernizări la gara din Mogoșoaia și de terminarea lucrărilor la stația Patinoar. Dacă o parte dintre cei care vin zilnic în București din zona Mogoșoaia și Otopeni vor lăsa mașinile pentru a lua trenul va fi un mare câștig.

Va fi de ajutor să fie gata cât de curând și copertina pietonală dintre gară și terminalul Sosiri de la Aeroport. Structura metalică este instalată, mai rămâne să fie și acoperită.

Nu se poate ști dacă proiectul va fi un succes

Este minunat că există linia către aeroport, dar nu știm dacă vor merge cu aceste trenuri mulți pasageri. Succesul, sau insuccesul, vor depinde de exemplu de momentul în care se va termina pandemia și deci vor fi din nou multe zboruri pe Otopeni.

Dacă în următoarele luni nu vor fi prea mulți pasageri sperăm că nu va urma retragerea unor trenuri fiindcă ar cam dispărea cadența și nici navetiștii nu-l vor considera util.


Va conta mult și dacă nu vor apărea des probleme la sistemul de dirijare a traficului de la Mogoșoaia, important fiind ca CFR Infrastructură să gestioneze cu succes problemele. Este foarte grav ca un tren spre aeroport să întârzie chiar și 20-30 de minute, iar dacă episoadele vor fi dese, credibilitatea acestui serviciu va scădea mult. Nu trebuie să uităm că din cauza investițiilor minime în calea ferată imaginea trenurilor este la pământ în țară și foarte mulți nu ar lăsa pentru nimic în lume mașina personală.



Reamintim că duminică, prima zi în care trenurile au circulat, au fost întârzieri chiar și de 30-40 de minute dimineață. Oficialii au explicat că au apărut ”probleme tehnice manifestate între orele 7.25 si 10.30, din cauza unor disfuncționalități generate de suprapunerea regimului cadențat al trenurilor, peste circulația pe relația București-Urziceni”.

Proiectul a avut o valoare de aproximativ 100 milioane euro:

⁃ Valoare contract racord 398.160.000 lei;
⁃ Valoare punct oprire 9.555.752 lei;
⁃ Valoare copertina 5.217.664 lei;
⁃ Valoare contract dublare linie 50.493.829. 66 lei.









Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















29772 vizualizari

  • -16 (20 voturi)    
    Sunt curios (Luni, 14 decembrie 2020, 8:40)

    Costi888 [utilizator]

    Care sunt calatorii tinta al acestui tren? Oare S a facut vreun studiu de piata? Este o intrebare sincera, nu ironica. Pt mine, ca bucurestean este aproape egal cu 0.. legatura cu gara de nord nu prea ma avantajeaza in drumul spre aeroport
    • +11 (13 voturi)    
      Oare chiar atat de greu e... (Luni, 14 decembrie 2020, 10:12)

      Cataleya [utilizator] i-a raspuns lui Costi888

      ...sa iti dai seama care sunt calatorii tinta a unei linii ferate care face legatura intre o gara si un aeroport?
      • -4 (6 voturi)    
        Lol (Luni, 14 decembrie 2020, 10:50)

        Costi888 [utilizator] i-a raspuns lui Cataleya

        Ideea este ca nu cred pentru asta a fost facut. Toata polologhia acestui proiect a venit ca un raspuns la dorinta de a exista o legatura de metrou intre bucuresti si aeroport, dar ne am pricopsit in schimb cu o legatura intre gara si aeroport.
  • -2 (16 voturi)    
    Un articol trist (Luni, 14 decembrie 2020, 8:54)

    stef04 [utilizator]

    N-am inteles nimic, e buna sau nu e buna linia asta de cale ferata? Daca ma duc la aeroport, imi recomandati sa iau trenul acesta sau nu ? Sau ma duc cu taxiul ? In rest, suntem satui de vrajeala.
    • +13 (15 voturi)    
      Desigur ca poti lua taxiul (Luni, 14 decembrie 2020, 9:29)

      mcris [utilizator] i-a raspuns lui stef04

      Dar nu te va costa 4 lei.
      • +5 (5 voturi)    
        ba, daca il iei din fata garii, (Luni, 14 decembrie 2020, 10:39)

        bancher [utilizator] i-a raspuns lui mcris

        te costa min 1000 lei si mai suporti si mitocaniile taximetristului.
        In rest, o cursa pana la aeroport cu taxiul costa 50 ron, si tot atat cu Bolt.
        • +5 (5 voturi)    
          Pardon, (Luni, 14 decembrie 2020, 11:22)

          bancher [utilizator] i-a raspuns lui bancher

          in realitate te costa min 100 Ron daca iei din fata garii, dar, daca peste vreun taximetrist mai talhar, ajungi si la sume mult mai mari,
  • -3 (19 voturi)    
    Daca asta e gara moderna atunci St Pancras ce e? (Luni, 14 decembrie 2020, 9:55)

    Gryphus [utilizator]

    1. acest proiect e o gluma, sa te lauzi cu asa ceva arata doar cat esti de mic ca popor

    2. Nu e deloc modern, e ceva banal - orasenesc pt aslte tari.
    modern inseamna daca faceau un tren care levita pe magneti, asta nici macar nu e electrificat

    3. au facut mersul trenurilor fara sa isi dea seama ca se ciocnesc trenurile cu altele. asta arata incompetenta si prostie. e rusinos

    facut in graba in scop electoral, fara sa se gandeasca la calitate.
    acest proiect arata de fapt cine sunt romanii
    • +3 (7 voturi)    
      Subscriu (Luni, 14 decembrie 2020, 12:01)

      ovimunt [utilizator] i-a raspuns lui Gryphus

      Din pacate, ma tem ca Gryphus are dreptate. Tot proiectul denota un amatorism criminal.

      Asa cum spunea si Costi888, mai intai de toate trebuia facut un studiu sa vedem cui ne adresam cu trenul asta. Cine o sa-l foloseasca, si nu numai acum, ci peste 10, 20, 30 de ani. Argumentul cum ca suntem vai de capul nostru si nu ne permitem sa investim mai mult intr-o cale ferata de calitate, cu potential de crestere, este nul din start. Daca faci ceva bun, de calitate, abia atunci atragi oamenii sa-l foloseasca si sa mai lase acasa masina personala. Apoi, daca pana la urma se construieste metroul catre aeroport, proiectul asta, asa cum este acum, devine complet inutil.

      Calea asta ferata trebuia gandita la pachet cu metroul, trebuia facuta astfel incat sa poti pune trenuri directe si spre alte destinatii pe care nu le deserveste metroul.

      Apoi, referitor la modernitate... cine zice ca asta e gara moderna habar nu are despre ce vorbeste si ar trebui sa mai calatoreasca si in afara plaiurilor mioritice sa vada ce inseamna modern.
      • 0 (2 voturi)    
        ovimunt (Luni, 14 decembrie 2020, 14:16)

        Costi888 [utilizator] i-a raspuns lui ovimunt

        Ma bucur ca in final cineva a inteles ce am vrut sa spun in primul meu comentariu..
        @cataleya - logic, ca in mod normal se adreseaza oamenilor din provincie, dar nu cred ca asta a fost scopul initial. Proiectul a fost facut pe genunchi ca sa putem iesi sa spunem lumii ca avem o linie ferata intre bucuresti si aeroport.. doar ca din punct de vedere “practica” ramane de vazut daca are sens sau nu.

        Ideal ar fi fost sa existe o legatura cu adevarat practica intre bucuresti si aeroport printr un metrou.
        In fine, sa speram ca vine si metroul si proiectul respectiv ca nu va fi substituit de aceasta cale ferata, care de altfel este departe de necesitatea reala..
  • +8 (8 voturi)    
    Legatura (Luni, 14 decembrie 2020, 10:18)

    AMDATi [utilizator]

    e foarte utila, de multe ori am ajuns cu bagaj in Otopeni si nu am avut legatura buna spre Gara de Nord. Un drum la Ploiesti cu taxiul e 125 de lei, atunci cand nu iti cer 50 de euro. Sper sa apara si curse pe noua linie spre Ploiesti. Poate dupa pandemie, cand isi revine traficul la normal.
  • +4 (8 voturi)    
    Din pacate (Luni, 14 decembrie 2020, 10:20)

    Krausser [utilizator]

    Si asta nu mai tine de statul roman, pe traseu, ce sa vada turistul care vine in RO si ia trenul de la aeroport pana la gara? Mizeria, gunoaiele si mormanele de gunoi si plastic aruncate pe marginea drumului de balamutii cu 2 clase. Aici e dupa educatia fiecaruia. Prima impresie conteaza si aici stam foarte prost...
  • +10 (10 voturi)    
    Trebuie imbunatatit cat mai repede (Luni, 14 decembrie 2020, 10:29)

    fleijfiei [utilizator]

    Este o prostie sa ne intrebam daca proiectul va avea succes. In conditiile in care autobuzele 780,783,784 vor circula pline cu pasageri si bagaje, apoi vor sta mult in trafic. Legatura A3 cu Aeroport nu exista, deci nici taxi-ul nu este o solutie prea eficienta.
    Am auzit odata situatie cu calatori care au pierdut avionul din cauza unui accident auto in zona, care a cauzat intarzierea autobuzului cu 4 ore.
    Faptul ca cetanii nu au obisnuinta de a circula cu trenul, aceasta trebuie schimbata.
    Proiectul trenului de la Gara de Nord catre Aeroport este un pas bun, dar cum este scris si in articol, este prea putin si cu multe sincope. Trebuie imbunatatit cat mai repede.
  • +3 (5 voturi)    
    O analiza mai scurta (Luni, 14 decembrie 2020, 11:46)

    TrueBlue [utilizator]

    Aceasta linie s-a facut doar pentru ca eram presati de gazduirea unui campionat de fotbal care ne obliga la o legatura cu capitala. Singura solutie corecta ar fi fost metroul al carui proiect a inceput in 1998. Metroul se va face si va elimina din competitie linia de tren. In legatura cu operatorii, nu ar trebui sa poata opera curse pe aceasta linie decat aceia care au in dotare trenuri moderne. Aceasta este prima poarta aeriana de intrare in tara, Nu poti sa te prezinti cu vagoane de acum 40 de ani.
    • +2 (4 voturi)    
      Care e avantajul metroului (Luni, 14 decembrie 2020, 15:16)

      PowerIon [utilizator] i-a raspuns lui TrueBlue

      daca tot la gara te duce si face dublu ca timp?
      Trenul e bun pentru cei care vin cu trenul din tara, metroul pentru cine?
      Numarul de pasageri care vin acum cu trenul arata și utilitatea viitorului metrou.
      Banii pentru metrou pot fi folositi pentru extinderea retelei din oras, singura din singurele solutii pentru diminuarea traficului rutier.
      • -1 (3 voturi)    
        Metroul (Luni, 14 decembrie 2020, 15:37)

        Costi888 [utilizator] i-a raspuns lui PowerIon

        Foloseste strainilor care vin in bucuresti si chiar bucurestenilor care vor sa ajunga in oras sau sa aiba legaturi cu metroul. Nu neaparat sa ajunga la gara..
        Repet, cele 2 nu se exclud, dar metroul ramane in continuare o prioritate..
        • 0 (0 voturi)    
          Degeaba repeti (Marţi, 15 decembrie 2020, 13:24)

          PowerIon [utilizator] i-a raspuns lui Costi888

          Trenul ajunge mai repede la gara de unde iei metroul.
  • +4 (4 voturi)    
    fapte (Luni, 14 decembrie 2020, 13:53)

    hcoanda [utilizator]

    1. A fost preluat la 10% stadiu fizic
    2. Era blocat de 20 de procese
    3. E prima lucrare din ultimii 35 ani in care se construieste(partial) infrastructura feroviara
    Cine credeti ca facea mai mult si intr-un an cu pandemie ?
  • 0 (2 voturi)    
    "Am făcut duminică patru călătorii:..." (Luni, 14 decembrie 2020, 14:02)

    thebblack [utilizator]

    unui roman i s-au dat 2 bile. una a stricat-o si una a pierdut-o.
  • +2 (2 voturi)    
    Lol (Marţi, 15 decembrie 2020, 9:35)

    HP [utilizator]

    "Cea mai moderna gara din tara" e o copertina de metal.

    Un racord neelectrificat si un pasaj de 100 metri - 100 de milioane de euro.

    Eu cred ca ati tampit de cap sa laudati asa ceva.

    Intr-o tara cu apa calda, jaful asta de lucrare costa pana in 3 milioane de euro cu totul, si la 100 de milioane faceau 20 de ani de puscarie toti cei din conducerea CFR.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 10 articole cele mai ...





Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by