Informația pe scurt:
- În primele decenii ale secolului 19 vitezele medii erau de 25-30 km/h, dar au crescut spectaculos în anii 30 când pe unele distanțe lungi trenurile aveau viteze medii de 70 km/h și maxime de 110 km/h. În sub 40 de ani timpii de parcurs s-au înjumătățit pe unele distanțe.
- În 1960 vitezele erau mai mici că în 1939, electrificarea nu începuse și trecerea la tracțiunea diesel abia începuse. Un deceniu mai târziu multe se schimbaseră în bine și erau porțiuni lungi unde vitezele depășeau 80 km/h. Și numărul de pasageri transportați crescuse simțitor.
- 1978 a fost un an cu viteze medii record între Brașov și București, cu trenuri personale ce rulau cu o medie de 100 km/h între București și Ciulnița și un rapid care circula fără oprire din Capitală la Brăila, cu o medie de 100 km/h. Acel an a stabilit multe recorduri.
- În 1989 erau multe trenuri rapide și accelerate și viteza medie comercială în rețea era cu peste 50% mai mare față de cea din prezent. Existau și trenuri personale cu traseu extrem de lung, cum ar fi unul care făcea 18 ore de la București la Satu Mare, oprind în peste 100 de gări.
- În 1995 și 1996 existau și trenuri Intercity și Expres care rulau și peste 300 km fără a opri, iar vitezele medii erau la nivel record pe aproape toate magistralele.
- Viteza a scăzut mult după 2005, mai ales pe București - Timișoara și pe Brașov - Sighișoara. Numărul de călători a tot scăzut din cauza vitezelor tot mai reduse și a creșterii pieței auto.
- În prezent există două perechi de trenuri rapide care au mers de Intercity și viteze medii de 80 - 90 km/h. Sunt însă excepții: cele mai multe trenuri IR de lung parcurs au o medie de 50 km/h, iar trenurile Regio au și medii de sub 35 km/h.
Secolul 19


La 1880, cei 115 km dintre Iași și Roman erau parcurși în peste 3 ore și jumătate.

Vitezele maxime în Regatul României erau de 70 km/h, iar trenurile expres rulau cu 45-50 km/h pe liniile importante. De exemplu dura 4 ore și jumătate drumul București - Constanța și 8 ore și jumătate drumul București - Vârciorova Frontieră (381 km/h). Drumul București - Iași dura 11 ore (407 km). De la București la Suceava (gara Burdujeni, cei 446 km erau parcurși în sub 9 ore de cel mai rapid tren.


În 1906 s-au făcut 7,5 milioane de călătorii cu trenurile CFR, iar în 1934 s-a depășit plafonul de 30 de milioane.

În 1934 pe linia Galați - Bârlad unul dintre trenurile personale făcea 2 ore și 26 de minute pe cei 109 km, dar în prezent niciun tren nu face mai puțin de 155 de minute pe linia M703.
Pe București - Constanța cel mai rapid tren făcea 3 ore și 15 minute, viteza medie fiind de 70 km/h!. Și vorbim de un tren de acum 86 de ani. Este adevărat că trenurile personale erau mult mai lente: peste 5 ore și jumătate. Existau și personale cu parcurs extrem de lung: spre exemplu cei 484 km dintre Brașov și Oradea erau parcurși în 14 ore și jumătate de trenurile care opreau în toate gările.
Cinci ani mai târziu vitezele creșteau spectaculos.
La 1939 trenurile românești aveau viteze medii de 60-70 km/h și pe distanțe lungi, iar cele mai rapide trenuri de la noi erau automotoarele Malaxa care aveau viteză maximă de 120 km/h dar viteză medie de peste 80 km/h pe câteva tronsoane cu linii bune.
De exemplu, automotoarele Malaxa făceau 41 de minute între București și Ploiești și 46 de minute între Ploiești și Buzău, în timp ce din capitală la Galați cei 260 km erau parcurși în 3 ore de automotoare, cu viteză medie de peste 85 km/h. Nu erau lente nici trenurile rapide cu locomotive puternice cu abur, și acestea având viteze medii de peste 65 km/h între cele două orașe.
Și între Constanța și București cel mai rapid automotor circula cu o viteză medie de 87 km/h. Pe multe porțiuni erau trenuri mai rapide decât în prezent, cum ar fi întreaga magistrală București - Timișoara și tronsoane precum Brașov - Sighișoara, Cluj - Oradea, Arad - Deva sau Craiova - Calafat.
În 1939 România stătea bine din punct de vedere feroviar și nu era cu nimic mai prejos decât Ungaria, Polonia sau Cehoslovacia, cel puțin la capitolul viteză.
Erau și multe tronsoane cu viteze mici: de exemplu între Brașov și Sibiu circulau doar trenuri de persoane și cei 155 km erau parcurși în peste 6 ore.
1960


1970

Așadar, față de 1960 au crescut clar porțiunile pe care trenurile atingeau 100 km/h și erau porțiuni lungi de peste 75 km/h. Spre exemplu, cei 148 km dintre Arad și Deva erau parcurși de trenurile internaționale cu 78 km/h, iar între Brașov și Sighișoara media era de 73 km/h. Pe aceste două tronsoane vitezele sunt în prezent de sub 50 km/h fiindcă în primul caz sunt ample lucrări, iar în al doilea caz sunt restricții multe și șantierele abia încep.
Sfârșitul anilor 70
Anul 1978 merită o mențiune specială fiindcă atunci a existat în Mersul Trenurilor rapidul 26 ”Decebal” care făcea doar 2 ore și 3 minute între Brașov și București, însă în 1980 același rapid făcea cu 19 minute mai mult. În 1978 au circulat și cele mai iuți personale între cele două orașe, fiindcă și cele care opreau în 90% dintre stații făceau aproximativ 3 ore, cu o oră mai puțin decât după anul 2000.


1989
Vitezele erau net superioare față de prezent pe magistralele către vest (spre Arad, Oradea, Timișoara). De exemplu, un tren rapid făceau 10 ore de la București la Oradea, cu o medie orară de 65 km/h, bine față de sub 50 km/h în prezent. De la București la Arad se făceau puțin peste nouă ore via Sighișoara, cu o medie de 68 - 70 km/h. Pe acestă rută viteza medie este puțin peste 50 km/h în prezent.
Trenurile rulau cu maxim 140 km/h și sunt diferențe mari și pe alte rute: de exemplu pe Ploiești - Buzău viteza medie era de 95 km/h pentru cel mai rapid tren, față de 65 km/h în prezent. Între București și Craiova viteza medie era de 81 km/h, iar din Capitala la Craiova media era de 84 km/h la cel mai rapid tren.
Numărul de trenuri accelerate și rapide a crescut semnificativ față de anii 60' și 70', dar existau și personalele de traseu foarte lung, semn că erau cu totul alte vremuri. Un traseu enorm avea P 4001 și perechea sa: București - Brașov - Sighișoara - Cluj - Oradea - Satu Mare, 783 km, 18 ore, medie de 43 km/h și peste 100 de opriri.
Exista și tren personal direct Brașov - Mangalia, 11 ore pe 430 km, dar și Brașov - Iași (10 ore).
Acum nu ar avea niciun sens să mai existe trenuri Regio cu parcurs atât de lung și foarte puține au traseu mai lung de 200 km. Cel mai rapid este un tren Regio București - Constanța care face 4 ore. Un alt tren Regio, Brașov - Teiuș, face cam 6 ore și jumătate pe 225 km, în timp ce P 4002 făcea în 1989 sub 5 ore...
Numărul de călătorii efectuate a atins maximul istoric în anii 80: în 1981 erau 378 de milioane, în 1985 s-a ajuns la 460 de milioane, iar în 1989 s-a ajuns la 481 de milioane de călătorii.
1995 - 1996
În primii ani de după revoluție s-au făcut lucrări radicale de reparații în mai multe zone și au putut fi introduse și trenuri InterCity. Cum a crescut și parcul auto, numărul de călătorii cu trenul a tot scăzut, fiind la mai puțin de jumătate față de 1989.
Pentru un an - doi au fost introduse și trenuri Expres și Intercity care chiar rulau sute de kilometri fără oprire. În prezent pe aceste distanțe sunt mai multe opriri și timpii de parcurs sunt mult mai mari, cu excepția trenurilor București - Constanța.
Iată cele mai lungi distanțe parcurse fără oprire între mai 1995 și mai 1996, alături de timpul de parcurs și viteza medie. Partea tristă este că multe miliarde de euro vor trebui investite să se ajungă la acei timpi.
366 km Brașov - Dej via Sighișoara, cu E 41 și E 42 (tren expres), 4 ore 24 min la dus și 4 ore 29 min la întors, viteză medie 83 km/h
303 km, București - Bacău, două trenuri IC pe zi, 3 ore și 3 minute, viteză medie 100 km/h
245 km Timișoara - Drobeta T Severin, 245 km, 2 ore și 52 minute la dus și cu un minut mai puțin la întors, medie 85 km/h.
229 km Brașov - Teiuș, 229, 2 ore și 42 de minute, medie 85 km/h
228 km, Brăila - București, 2 ore și 29 minute (via Buzău), medie 92 km/h
225 km, București - Constanța 2 ore și 10 minute, medie 103 km/h

IC 964: Iași (16.20) - Bacău (18.04 - 18.09) - București (21.15). Așadar, o singură oprire de 5 minute pe 463 km, medie de viteză 94 km/h.
IC 912 Timișoara (6.23) -Drobeta T S (9.12 - 9.14) - Craiova (10.38 - 10.43) - București Nord (12.48). Viteză medie 83 km/h pe 533 km, cu doar două opriri de 7 minute.
Anii 2000
Față de 1996 lucrurile s-au deteriorat mult pe calea ferată și mașina personală, dar și microbuzele, au câștigat teren în lupta cu trenul. În aceste condiții nu este o surpriză că numărul de călătorii a fost în 2008 mult mai mic față de 1996 (la mai puțin de jumătate).

Lucrările de reabilitare au demarat în 2002 pe tronsonul București – Câmpina și s-au încheiat în 2004, iar lucrările pe tronsonul Câmpina–Predeal s-au finalizat în decembrie 2011. Trebuie spus că și după reabilitare, pe distanța de viteză București - Câmpina timpii erau mai buni la finele anilor '70 decât au fost în ultimii ani. De exemplu, acum cele mai rapide trenuri fac o oră pe cei 92 km dintre Câmpina și București, iar în urmă cu 42 de ani cele mai rapide trenuri făceau 56 de minute pe o linie care și atunci era modernizată.



225 km București - Constanța, 3 trenuri/zi, viteză medie 114 km/h
174 km Buzău - Bacău, un tren pe sens, viteză medie 84 km/h
149 km Arad - Deva, viteză medie 47 km/h, șantier pe coridorul IV
145 km Suceava - Bacău, un tren pe sens, medie 95 km/h
140 km, Predeal - București, un tren pe sens, 91 km/h
128 km Brașov - Sighișoara, un tren pe sens, viteză medie 47 km/h
”Tomis Expres” parcurge în 4 ore și 20 min cei 391 km dintre Brașov și Constanța, iar trenul ”Ștefan cel Mare” parcurge în 5 ore și 36 de minute cei 447 km dintre Suceava și București, cu o medie de 80 km/h.
Porțiunile cele mai rapide parcurse fără oprire doar de câteva trenuri în 2020 - 2021
Pantelimon - Fetești, 131 km în 59 de minute, Vmax 160 km/h
Chitila - Brazi, 42 km, 21 de minute, Vmax 140 km/h
Câmpina - Ploiești, 33 km, 19 minute, Vmax 140 km/h
Suceava - Bacău, 145 km, 91 minute Vmax 120 km/h
Arad - Curtici, 17 km, 12 minute Vmax 120 km/h
Sighișoara - Mediaș, 37 km, 24 minute Vmax 140 km/h
Vințu de Jos - Simeria, 44 km, 38 minute Vmax 140 km/h
Acestea sunt câteva exemple cu totul ieșite din comun, din moment ce viteza trenurilor este în medie de 42 km/h, pentru că multe trenuri Regio au viteze medii și de sub 35 km/h, existând și trenuri IR de lung parcurs ce nu ating nici o medie de 50 km/h.
Între Timișoara și Iași sunt trei trenuri pe zi și distanța este de aproximativ 800 km. Cel mai lent tren parcurge 849 km cu viteză medie de 47 km/h. De la Galați la Cluj cei 714 km sunt parcurși cu o viteză medie de 52 km/h. La vară, IR 1945 Mangalia - Satu Mare va parcurge 945 km cu o viteză medie de 49 km/h.
Trenurile Regio sunt lente, oprind și des, Cele mai iuți sunt pe București - Constanța, cu o medie de 45 km/h, dar sunt trenuri extrem de lente și pe magistralele principale: spre exemplu, pe M400 un tren Regio face 6 ore din Brașov la Toplița, cu o medie de 31 km/h!.
Cum merg cele mai iuți trenuri rapide din țările vecine
Ucraina
Kiev - Harkov 493 km, 4 ore și 43 min
Kiev - Lviv, 627 km, 5 ore și 15 minute
Serbia
Belgrad - Nis 244 km, 4 ore și 15 minute
Ungaria - Austria
Budapesta - Viena, 256 km 2 ore și 36 minute
Ungaria
Budapesta - Pecs, 237 km, 2 ore și 47 minute
Bulgaria
Sofia - Varna, 540 km, 5 ore și jumătate
Concluzia este ca suntem departe in urma de unde am fost si de unde sunt vecinii si suntem si mai departe de Germania, Franta, Spania, Italia si altii ..
Citat:
"O istorie a vitezei trenurilor românești din 1906 până în prezent și uimitoarele trenuri ce rulau sute de kilometri fără oprire ...
În primele decenii ale secolului 19 vitezele medii erau de 25-30 km/h, dar au crescut spectaculos în anii 30 când pe unele distanțe lungi trenurile aveau viteze medii de 70 km/h și maxime de 110 km/h. În sub 40 de ani timpii de parcurs s-au înjumătățit pe unele distanțe."