România vrea să testeze trenurile cu hidrogen, spune ministrul Transporturilor

de Vlad Barza     HotNews.ro
Marţi, 23 martie 2021, 10:28 Economie | Industrie Feroviara


Alstom Coradia iLint
Foto: Alstom
​România vrea să testeze trenurile cu hidrogen, fiind vorba de o tehnologie nouă și promițătoare, a spus ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, la o conferință pe teme feroviare. El a folosit și o expresie plastică pentru a descrie neîncrederea într-un proiect care ar putea fi viabil: „când vede olteanul girafa”. Țările care stau cel mai bine la trenuri pe bază de hidrogen sunt Olanda, Germania, Austria și Italia. Toate testele din Europa au fost făcute cu trenuri Alstom.

”Aș vrea să dezvoltăm un proiect de trenuri pe hidrogen și am avut discuții cu industria, dar m-aș bucura să fim <early-adopters>, ca să folosesc un termen din domeniul start-up-urilor de IT, adică să luăm o tehnologie în fază incipientă. Asta ne-ar permite să folosim bani europeni și să atingem obiectivele globale europene în ceea ce privește emisiile de carbon”, a spus Drulă la conferința Zilele Feroviare.

”Ne-ar putea ajuta și să dezvoltăm o industrie și cred că cel mai bine, dincolo de strategii, vorbe și hârtii, este când o faci prin exemplu. O să folosesc o expresie: <când vede olteanul girafa>: când vom vedea trenul pe hidrogen, când vom merge cu el și vom vedea că este o tehnologie fezabilă și în operare, cred că asta va contribui la promovarea acestei tehnologii”, a spus ministrul.

Țările care stau cel mai bine la trenuri pe bază de hidrogen sunt Olanda, Germania, Austria și Italia.

Olanda anunțase că va introduce trenuri pe hidrogen în provincia Groningen, Germania a testat încă de acum câțiva ani astfel de trenuri și va pune 14 garnituri în operare, iar Austria și Italia au făcut teste.

Cel mai recent, regiunea franceză Bourgone-Franche-Comte a semnat un contract pentru a testa din 2024 aceste trenuri.

Trenurile pe hidrogen vor rămâne de nișă, fiindcă, deși sunt ecologice și silențioase, sunt mult mai scumpe decât trenurile electrice. În plus, hidrogenul ocupă un volum mult mai mare decât dieselul și deci un tren pe hidrogen nu are o autonomie mare și nici nu sunt fezabile pentru viteze de peste 140 km/h. Trenurile pe hidrogen sunt potrivite pentru rute de până la 120 km.

Provincia olandeză Groningen anunța în toamna lui 2020 că va introduce trenuri cu hidrogen pe o linie regională, după ce au fost realizate teste cu un tren Alstom, iar rezultatele au fost pozitive.

Trenurile pe hidrogen au intrat în serviciul regulat de călători și pe o linie din Austria și 14 trenuri vor fi livrate până în 2022 pentru a circula în landul german Saxonia Inferioară.

În noiembrie anul trecut compania italiană Ferrovie Nord Milano a comandat șase trenuri pe hidrogen de la Alstom pentru a circula pe cei 103 km dintre Brescia și Edolo, din 2023. La fel ca în Germania, aceste trenuri vor înlocui actualele trenuri diesel.

Un domeniu neglijat grav

Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a propus alocarea unui miliard de euro din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă pentru efectuarea de reînnoiri pe reţeaua de cale ferată, o zonă care a fost subfinanţată.

Avem o strategie de dezvoltare a infrastructurii feroviare pe următorii patru ani. Am găsit-o realizată când am venit în minister, mie mi-a revenit doar sarcina de a o înainta Comisiei Europene în ianuarie şi această strategie vorbeşte de modernizare. Sunt prinse aceste coridoare din domeniul feroviar, chiar există aşa o expresie - vine coridorul, se repară şi lucrurile devin bune şi noi -, dar, din păcate, foarte lent, foarte scump şi pe lungimi relativ mici. Înlocuiri, acele refacţii etc., schimbări de traversă de şină şi restul de operaţiuni tehnice - aici vrem să alocăm un miliard de euro din PNRR pentru că, dacă ne uităm, această parte de reînnoire a fost subfinanţată. Putem să vorbim de creşteri de finanţare, să folosim cuvinte frumoase, dar dacă ne uităm la realitate, indiferent de ani, dacă ne uităm pe 10-15 ani în urmă, sumele alocate pentru această zonă de reînnoire, zona care ne ţine reţeaua existentă la viteza actuală, sunt mult sub nevoi şi poate de ordinul a câtorva zeci de milioane de euro pe an. Păi, dacă am reuşi să avem un miliard de euro, să zicem ca impact şi în anii 2022, 3, 4, 5, 6, asta ar însemna o mică revoluţie în sine şi ar însemna că această reţea feroviară a noastră va merge într-o zonă de decenţă. Din păcate, în România, la stadiul căii ferate în momentul de faţă decenţa a devenit o revoluţie. Asta a fost o prioritate pentru noi şi vrem să ieşim cumva din această ipocrizie a scoaterii în faţă a unor proiecte majore în timp ce restul reţelei e prăbuşită", a afirmat Drulă.

Ministrul a atras atenţia că România nu stă bine nici măcar la capitolul de material rulant, în condiţiile în care Autoritatea de Reformă Feroviară nu reuşeşte să achiziţioneze trenuri noi.

"Nici pe partea de material rulant lucrurile nu stau bine. Există un plan al României, care este de 6-7 ani, prin care trenuri noi moderne de călători urmau să fie achiziţionate cu finanţare nerambursabilă din fonduri europene şi apoi folosite în cadrul obligaţiei serviciului public şi cumva puse la dispoziţia operatorilor, cu condiţii contractuale şi comerciale de îndeplinit din partea lor. Din păcate, aceste achiziţii nu sunt finalizate nici astăzi şi aici este o altă mare problemă care trebuie rezolvată. O autoritate numită - în titlu este de reformă feroviară are deja patru ani de existenţă. Când ne uităm la reforma feroviară cu onestitate ea nu există în niciuna din componente şi aici ne revine să ne uităm - şi asta am făcut împreună cu colegii mei - la utilitatea unei instituţii atinse în niciun fel şi să luăm acele măsuri care asigură o reformă feroviară, adică o reformă a reţelei, o reformă a felului în care se acordă contracte de servciu public, care în prezent au multe, multe lipsuri. Pur şi simplu mai mult finanţăm plimbarea unor trenuri goale, fără condiţii şi indicatori de calitate, ceea ce nu ajută pe nimeni de fapt", a susţinut şeful de la Transporturi.

Potrivit acestuia, PNRR prevede 5 miliarde de euro pentru investiţii în zona feroviară, însă propunerea va fi negociată cu Comisia Europeană.

"Ne-am preocupat şi de elaborarea propunerilor pentru Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă. Şi, aici, propunerea este să avem 5 miliarde de euro pentru investiţii în zona feroviară. Bineînţeles, asta intră într-o negociere, merge în discuţii cu Comisia Europeană - chiar şi mâine avem un call la nivel tehnic pe această temă. Să spun noutatea pe care am gândit-o împreună cu echipa mea şi am discutat-o şi cu cei din minister şi cu responsabilii din infrastructură: alocarea unei axe financiare pentru a reînnoi infrastructura căilor ferate. Din ce am urmărit eu în anii trecuţi, de când am intrat în UE, ne-am concentrat foarte mult politica investiţională pe proiecte foarte mari cu impact pe zone mici ale reţelei feroviare. Dacă analizăm banii cheltuiţi la euro/proiect/km de infrastructură o să vedem că aceşti bani se concentrează pe zone restrânse, în principal pe un singur coridor, pe fostul coridor 4 Curtici-Constanţa, şi restul reţelei feroviare - cei până la 10.000 de km de cale ferată - a fost cumva permanent subfinanţată şi a ajuns într-o stare proastă. Cum ştiţi, e plin de restricţii şi de limitări de viteză în reţeaua noastră de căi ferate, ceea ce îndepărtează şi călătorii de acest mod de transport şi face mai puţin competitiv şi traficul de marfă", a menţionat Cătălin Drulă.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















15400 vizualizari

  • +24 (46 voturi)    
    chelului ii lipseste tichia... (Marţi, 23 martie 2021, 10:34)

    demaGOGU [utilizator]

    ...investiti masiv in renovarea retelei lasate mostenire de Ceausescu si in care nu s-a mai investit un cent de la impuscarea sus-numitului, si electrificati ce nu e electrificat.

    ieri, nu azi!
    • +4 (10 voturi)    
      si in modemuri bune (Marţi, 23 martie 2021, 11:23)

      muciflenduri [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

      Trebuie investit si in modemuri performante, de 55kbps, nu urmarit cai verzi pe pereti cu fibra optica si alte fantasmagorii.
      • +2 (2 voturi)    
        oh, da.... :) (Marţi, 23 martie 2021, 19:50)

        natbl73 [utilizator] i-a raspuns lui muciflenduri

        ce vremuri, dial-up si asteptai sa se incarce o poza 5 minute...parola "imprumutata" de la un internet-caffe...ce tanar eram...
    • 0 (8 voturi)    
      Rețeaua moștenită (Marţi, 23 martie 2021, 17:28)

      Leul in iarna [utilizator] i-a raspuns lui demaGOGU

      de la Ceaușescu era ea însăși în ultimul hal... De atunci s-a furat aproape tot ce se putea fura începând de la șine și nu s-a pus nimic în loc...
  • +30 (42 voturi)    
    of (Marţi, 23 martie 2021, 10:37)

    nikita11 [utilizator]

    Nu ar vrea romania si ministrul transporturilor sa testeze niste sine si cai rulante normale in locul 'trenurilor' cu hidrogen prima oara? Testezi bentley pe drum pietruit?
    • +7 (7 voturi)    
      de ce nu? (Marţi, 23 martie 2021, 13:42)

      Motanul_incaltat [utilizator] i-a raspuns lui nikita11

      Daca il poti cumpara cu bani europeni fiindca "este verde", de ce nu?
      • -1 (7 voturi)    
        de ce nu? (Marţi, 23 martie 2021, 16:15)

        nikita11 [utilizator] i-a raspuns lui Motanul_incaltat

        I-i dai jos rotile, i-i pui altele de cauciuc si-i dai drumul sa zburde verde pe autostrazile patriei? Ca sine de tren nu prea nu mai avem ;)
      • +1 (1 vot)    
        de ce asta (Marţi, 23 martie 2021, 22:38)

        credinciosul [utilizator] i-a raspuns lui Motanul_incaltat

        si nu ceva ce ai nevoie!
        decat sa-ti cumperi ceva de care nu ai nevoie,mai bine stai in banca ta ,ca-ti va veni randul sa cotizezi substantial!
  • +8 (26 voturi)    
    avioane,avioane,multe avioane! (Marţi, 23 martie 2021, 10:40)

    credinciosul [utilizator]

    vezi ce faci cu basculele care cara piatra incarcate de parca ar cara rumegus!
    ajungem ca in Mesterul Manole,ce zidim ziua,daramam noaptea cu 45 tone marfa!
    in rest,uita-te intr-un tren cati pasageri sunt si apoi poate implementam trenuri cu hidrogen sulfurat,ca si asa suntem in post!
  • +8 (28 voturi)    
    o idee excelenta! (Marţi, 23 martie 2021, 10:41)

    tahomir [utilizator]

    Deci sunt mai scumpe, au autonomie mai mica,tehnologie de nisa, viteza mai mica, sunt mai voluminoase iar hidrogenul poate exploda. Dar sunt ecologice, nu ca energia electrica, nu ma intrebati de ce.
    Deci sa investim in astfel de trenuri, what could go wrong?
    Un proiect de tara marca USR+.
    • +4 (22 voturi)    
      Si hidrogenul nu este chiar disponibil. (Marţi, 23 martie 2021, 10:51)

      Lok [utilizator] i-a raspuns lui tahomir

      Daca vrei sa il produci consumi de vreo doua ori energia obtinuta din arderea sa. Curat si ecologic.
      • +2 (4 voturi)    
        Exista fuel cells (Marţi, 23 martie 2021, 11:55)

        POMPIERUL [utilizator] i-a raspuns lui Lok

        Care "consuma" H din gazele naturale .CO si CO2 se pot folosi apoi la pompare in sondele de petrol. S-a constatat ca dupa multi ani bacteriile dim aceste depozite "consuma" CO ori CO pentru a putea elibera H , astfel se creaza 'pungi' de gaz natural.
        • 0 (4 voturi)    
          Nu. (Marţi, 23 martie 2021, 13:27)

          Lok [utilizator] i-a raspuns lui POMPIERUL

          Citeste asta. Si nu mai aduce in dicutie pungi la limita interesului industrial sau stiintific.
          https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_production
          • 0 (0 voturi)    
            Poate ca... (Miercuri, 24 martie 2021, 15:31)

            POMPIERUL [utilizator] i-a raspuns lui Lok

            Iti e de folos ca sa mai studiezi.
            -https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_cell
        • 0 (0 voturi)    
          fuell cells (Miercuri, 24 martie 2021, 9:23)

          AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui POMPIERUL

          Va sa zica putem arde gazul ca sa obtinem energie + CO2 + H2O
          sau putem folosi energie ca sa obtinem H2 + CO2
          Nu stiu cum sa spun dar asta mi se pare scarpinare cu mana stanga pe dreapta.
          Nu prea sunt necesare calcule complicate sa realizezi ca se mai adauga un pas in plus pana la producerea energiei, un pas costisitor, cu randamente incerte, avand ca produs intermediar un gaz foarte greu si scump de manipulat, cu potential coroziv si expoziv foarte mare.
          Daca vrem sa ingropam CO2 putem face asta si cu cel rezultat dintr-o centrala pe gaz.
          • 0 (0 voturi)    
            Asta e (Miercuri, 24 martie 2021, 15:30)

            POMPIERUL [utilizator] i-a raspuns lui AliKimiku

            Prin 'menbrane' se poate pastra CO si CO2 fara ca instalatii de recuperare.

            -https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_cell
      • +1 (1 vot)    
        aiurea (Marţi, 23 martie 2021, 19:55)

        natbl73 [utilizator] i-a raspuns lui Lok

        stiai ca ultimele experimente arata ca in apa, 2 parti sunt hidrogen?

        restul e oxigen, vedem noi daca ii gasim o utilitate...
    • +9 (23 voturi)    
      ... (Marţi, 23 martie 2021, 11:02)

      ursu_rebegea [utilizator] i-a raspuns lui tahomir

      Tocmai pentru ca e instabil si potential exploziv trenul experimental va trece in fiecare zi, de 10-20 ori, prin Kiseleff, pe la sediul pesedelei, poate ne loveste norocul :)))
      • +4 (24 voturi)    
        nu doar pe acolo (Marţi, 23 martie 2021, 11:05)

        tahomir [utilizator] i-a raspuns lui ursu_rebegea

        Poate sa treaca si pe la sediul AUR si cel al USR+, ca sunt la fel de toxici.
      • 0 (0 voturi)    
        E , (Miercuri, 24 martie 2021, 15:34)

        POMPIERUL [utilizator] i-a raspuns lui ursu_rebegea

        insa si benzina si gazul au avut aceleasi probleme la inceputuri. Ai auzit de Toyota Mirai ??? Este la a 2-a generatie. Sunt de accord ca H e scump... insa mai discutam peste 10 ani
    • +2 (2 voturi)    
      Cu exceptia vitezei mai mici ai dreptate (Marţi, 23 martie 2021, 13:58)

      LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui tahomir

      Cand ai o viteza medie de 20-40 km/h, oricum astea par supersonice! Caci nu au pe unde sa mearga nici cu 100 km/h.
  • +13 (23 voturi)    
    ahahahahahaahahaha (Marţi, 23 martie 2021, 10:46)

    liviu_ [utilizator]

    nu avem sine de tren, CFR e in faliment, trenurile merg mai rau ca pe vremea trenurilor cu aburi, avem intarzieri cat toata planeta la un loc si vrem sa testam trenuri cu hidrogen?!
    loooooooooooooooool

    a nu se intelege gresit, ideea in teorie e laudabila, dar vb de tara unde sinele sunt de 30 de ani in paragina si unde se fura sinele de tren ca se vanda la "fer" vechi!
  • +5 (15 voturi)    
    ... (Marţi, 23 martie 2021, 11:01)

    ursu_rebegea [utilizator]

    E usor sa dai din gura, e mai greu sa si faci ceva. Bine, Drula e cat de cat exceptia dar restul politicienilor....
  • +18 (24 voturi)    
    nu inteleg si pace (Marţi, 23 martie 2021, 11:16)

    Adry@n [utilizator]

    Polonia a facut sute sau mii de km noi de cale ferata cu bani europeni si a refacut mii de km +elecrificat, cu bani europeni. CUM FRATE SA NU FII CAPABIL SA FACI CE AU FACUT AIA?
    nu inventezi o reteta, ia ma NAIBI cuvant cu cuvant din ce au facut aia bun si fa NAIBI si tu!
    Pute a limitati mintal in zona bugetara a romaniei!
    Toate ministerele sunt niste departamente de conatbilitate, ele doar iau bani de la buget si ii imprastie pe salarii si banusuri nu fac nimic in tara asta de 30 de ani!
    CUM BAAAAA sa te roage UE cu bani si tu sa nu fii capabil! Mai auzi si pe toti euroscepticii astia de la PSD si alte partide cum sa pang de UE cam cum faceau BREXITERI si acum isi plang in pumni!
    Am fost coaja europei pana in 2006, acum avem drepturi libertati si bani dar ne plangem ca nu suntem lasati de UE sa ne dezvoltam.
    CINE E UE BAAAAA? noi suntem, bulgarii, ungurii, slovacii, slovenii, germanii, croatii, cehii, polonezii... cand ne plangem ca nu ne lasa UE tre sa ne imaginam ca toti astia se strang la o masa fara ROMANIA si cauta sa bage batu prin gard. Ca nu pot sa inteleg cum sa te plangi de UE cand tu esti in UE!
    • +10 (10 voturi)    
      ... (Marţi, 23 martie 2021, 12:16)

      ursu_rebegea [utilizator] i-a raspuns lui Adry@n

      Pentru ca politicienii polonezi s-au limitat la sfanta zeciuiala pe cand nehalitii nostri cer si jumatate din valoarea contractului drept spaga iar UE nu inghite asa ceva
  • +7 (7 voturi)    
    Până una, alta... (Marţi, 23 martie 2021, 12:44)

    Observator roman [utilizator]

    ...să consolidăm terasamentele...
  • +5 (5 voturi)    
    viteza (Marţi, 23 martie 2021, 12:49)

    stupidu [utilizator]

    "nu sunt fezabile pentru viteze de peste 140 km/h" - mai mult decit suficient, la noi trebuie sa le puna limitatoare de viteza sa nu treaca de 60 km/h ca deraiaza din cauza infrastructurii.
  • +3 (7 voturi)    
    tehnologia H2 (Marţi, 23 martie 2021, 13:38)

    Alfa-Omega [utilizator]

    Dle Ministru,

    Sprijin ca să înțelegeți mai bine tehnologia H2:o astfel de tehnologie necesită infrastructură de producție, stocare și manevrare a hidrogenului. Și asta unde ?Într-o țară în care infrastructura feroviară este praf, CFR marfă este o gaură neagră de zeci de ani.

    Dacă chiar vă preocupă oltenii și girafele lor, ajutați fabricele de locomotive din Craiova să obțină fonduri de cercetare pt. tehnologia H2.

    Specialitatea casei în România; cum să facă achiziții de import chiar dacă sunt neadecvate ( trenurile Siemmens care s-au pus pe rute lungi deși ele au fost gîndite drept commutere) și să respingă tot ce se mai face în România.
    • +1 (1 vot)    
      fabricele de locomotive (Marţi, 23 martie 2021, 20:01)

      natbl73 [utilizator] i-a raspuns lui Alfa-Omega

      din Craiova este una, Softonic, si e privata

      ...si or fi nemtii jmekeri, da nu merita doi de "m"
  • +5 (9 voturi)    
    Ideea e buna dar nu pentru noi (Marţi, 23 martie 2021, 13:40)

    Azra [utilizator]

    Domnule ministru Drula, luati un Inter-Regio Bucuresti -Timisoara , care merge cam cu 50/la ora, din cauza terasamentului vechi de 50 de ani si suportati o calatorie pe la Balota -Șimian si apoi de la Severin la Orsova, pe malul Dunarii, ca sa va ingroziti cum de trenurile mai circula inca pe acolo (O ADEVARATA RULETA RUSEASCA!!!). Acolo ar trebui niste trenuri pe perna de aer, ca sa evite riscul prabusirii terasamentului in rapa de la Șimian sau in apele Dunarii! In restul tarii terasamentele sunt la fel!
    REFACETI TERASAMENTELE INTAI apoi alegeti trenurile. Solutia este aceea descrisa in amanunt mai sus de con-cetateanul Andry. Bani sunt, la Bruxelles, din 2007 dar toate guvernele au fost incapabile sa ii preia si s-au pierdut, pentru ca nu ofera '' randament'' suficient pentru spagari.
  • 0 (2 voturi)    
    Sunt bune (Marţi, 23 martie 2021, 14:49)

    ACP [utilizator]

    ca trenuri de suburbii sau acolo unde nu se justifica electrificarea liniei.
    • +3 (3 voturi)    
      Hmm (Miercuri, 24 martie 2021, 9:24)

      cineva123 [utilizator] i-a raspuns lui ACP

      Tocmai acolo se justifica electrificarea liniei. Practic trenurile din suburbiile metropolelor sunt niste tramvaie mai mari, care vin din 30 in 30 de minute.
  • +2 (2 voturi)    
    aiurea (Miercuri, 24 martie 2021, 9:07)

    codrean [utilizator]

    Mai bine electrificati miile de kilometri, chiar pe rute principale : Cluj-Oradea, Baia Mare-Timisoara, etc.
    Il credeam om serios pe noul ministru dar cu declaratii dintr-astea ...


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...





Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by